Waarom controles vervoersbewijzen door de spoorwegpolitie


Steeds vaker worden controles van vervoersbewijzen uitgevoerd door de spoorwegpolitie. Dus mannen in knalgele pakken met wapens, handboeien etc. Meestal lijkt er niks aan de hand te zijn in de trein, geen lastige reizigers ofzo, het is op tijdstippen dat er doorgaans niks gebeurt, dus niet 's nachts of in het weekend, maar op tijden dat mensen naar hun werk reizen, en er is meestal gewoon een conducteur aan boord, die nl. de stations door de intercom omroept. Het is als gewone reiziger nogal intimiderend om zo naar je vervoersbewijs te worden gevraagd en het schept een soort crisissfeer. Aan ze vragen waarom de conducteur de vervoersbewijzen niet controleert, waarbij je netjes aangeeft dat je het op deze manier niet zo prettig vindt helpt niet veel want je krijgt nauwelijks meer dan een nietszeggend antwoord, als je al een antwoord krijgt. Vandaar dat ik het maar eens hier vraag. Het lijkt mij dat de NS terughoudens zou moeten zijn met deze manier van vervoersbewijzen controleren...

164 reacties

Top, dan begrijpen we elkaar 😉
de verwijzing naar Jan-Willem z'n filmpje vat ik maar op als niet aan mij gericht :D
Was ook niet voor jou bedoeld idd, maar gewoon algemeen voor degene die stiekem niet weten wat er precies gedaan wordt door V&S en al direct een vooroordeel hebben 🙂
Tja.. voor elke negatieve ervaring denk ik dat er wel 10 positieve zijn waar je niks over hoort.
Ik zou u als tip geven om V&S eens te gaan volgen op Facebook, deze mensen krijgen nogal niet wat voor de kiezen.

Dat kan zijn, ik heb een prima beeld van de werkzaamheden van VenS verders, maar ik vind het essentieel dat je je ook kunt inleven in de situaties waarin een reiziger negatieve ervaringen heeft met VenS, en daardoor de pet er wat minder hoog van op heeft. Vanuit mijn werkzaamheden zie en spreek ik een hoop toffe gasten in deze club, maar kan ook zeker een aantal rotte appels aanwijzen. Enkel als een versleten plaat 'VenS is fantastisch' roepen vind ik te gemakkelijk.

Facebook doe ik niks mee, de verwijzing naar Jan-Willem z'n filmpje vat ik maar op als niet aan mij gericht 😃
Bekijk dit filmpje eens 🙂
Ik blijf hem gewoon plaatsen, het zijn dit soort situaties die ervoor zorgen dat een reiziger cq. klant een negatief beeld van HC's en VenS krijgt. En dat vind ik niet zo gek.

https://forum.ns.nl/ns-business-card-57/klassewissel-van-2e-naar-1e-klas-op-ns-businesscard-5668/index2.html#post235246

Absoluut, het grootste gedeelte doet op een nette manier het werk zoals besteld, maar het vertrouwen komt te voet en vertrekt toch weer te paard. Exact op tijd, overigens.


Tja.. voor elke negatieve ervaring denk ik dat er wel 10 positieve zijn waar je niks over hoort.
Ik zou u als tip geven om V&S eens te gaan volgen op Facebook, deze mensen krijgen nogal niet wat voor de kiezen.
Reputatie 7
Badge
Het etentje van gisteren was geen succes. Qua gezelligheid wel hoor, maar voor de rest niet mijn keuken...

Ooh dat is wel jammer om te horen. Ben jij zo´n slechte kok dan Nooduitgang? 🙂
Ik blijf hem gewoon plaatsen, het zijn dit soort situaties die ervoor zorgen dat een reiziger cq. klant een negatief beeld van HC's en VenS krijgt. En dat vind ik niet zo gek.

https://forum.ns.nl/ns-business-card-57/klassewissel-van-2e-naar-1e-klas-op-ns-businesscard-5668/index2.html#post235246

Absoluut, het grootste gedeelte doet op een nette manier het werk zoals besteld, maar het vertrouwen komt te voet en vertrekt toch weer te paard. Exact op tijd, overigens.
Het etentje van gisteren was geen succes. Qua gezelligheid wel hoor, maar voor de rest niet mijn keuken...
Reputatie 7
Badge
Zolang er licht is aan het eind van de tunnel, en de zon morgen opkomt om mij te activeren :8

Ben ik eigenlijk wel blij dat ie straks ondergaat.

Dat etentje gisteren was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een beetje een galgenmaal. :(

Misschien dat het weekend meer vreugde brengt. :)


Het etentje?
Reputatie 4
Dat u hier een conducteur afrekent op zijn kennis van art 70 tm 73 en zijn beschermpakket beschouw ik eveneens als zeer frapant. Het is nou eenmaal de beste man zijn werk.

Daar ben ik het niet mee eens. Het werk van een conducteur is klanten een dienst leveren. Niet regeltjes uit het hoofd leren.
Zolang er licht is aan het eind van de tunnel, en de zon morgen opkomt om mij te activeren :8

Ben ik eigenlijk wel blij dat ie straks ondergaat.

Dat etentje gisteren was niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk een beetje een galgenmaal. :(

Misschien dat het weekend meer vreugde brengt. 🙂
Reputatie 4
@volvo ik ben het met u eens dat de wijkagent niet vervangen zou moeten worden. De wijkboa is naar mijn mening nog niet op het punt van ontwikkeling dat hij deze zorg zou kunnen dragen.
Puur en alleen omdat er geen organisatie achter staat zoals dat bij de politie wel is.

Helemaal mee eens, om nog contact te houden met de gewone burger als politieorganisatie blijft de wijkagent noodzakelijk, de drempel om bijvoorbeeld aangifte te doen wordt hierdoor lager.

De KMAR is tevens niet bedoelt voor handhavingstaken die nu door veelal door handhaving domein 1 worden opgepakt. Wel om hoog risico objecten te beveiligen en grenscontroles uit te voeren. 😉

Ik moet er tevens bij zeggen dat ik het enorm spijtig vind dat er nog over 'melkert' banen word gesproken.
Aan alle kanten word de BOA branche geprofessionaliseerd maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Naar mijn mening ook voor een groot gedeelte dankzij hun voorgangers.

Zolang dit soort schandalen nog aan het licht komen, zal het imago niet snel beter worden. Moet wel zeggen dat de slechte naam vooral rondom stadstoezicht kleeft.
http://www.ed.nl/helmond/boa-s-mogelijk-in-dienst-bij-gemeente-helmond-en-takenpakket-gaat-op-de-schop~a35f5f68/
Nou, ik wil ook wel wat stapjes zetten hoor, maar moet eerlijk toegeven dat ik zo naar bed wil.

Dit is natuurlijk slechts beperkte informatie. Zeer beperkt 😞 Maar vooruit, is een boa in dit geval een bestuursorgaan?


Mogelijk, de BOA is namelijk wel een persoon met enig openbaar gezag bekleed.
Ik ben er nu ook wel klaar mee voor de avond.
Fijne avond allen!
Nou, ik wil ook wel wat stapjes zetten hoor, maar moet eerlijk toegeven dat ik zo naar bed wil.

Dit is natuurlijk slechts beperkte informatie. Zeer beperkt 😞 Maar vooruit, is een boa in dit geval een bestuursorgaan?
@Slidestops

Kleine verbetering. Een agent kan geen aanwijzing betreffende artikel 73 geven, de agent is namelijk niet in dienst van de vervoerder en kan dus niet namens deze vervoerder een aanwijzing geven betreffende de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. ;)


Wat een agent echter wel kan doen is op grond van art 184 een bevel of vordering doen/geven.
Subsidiair gezien is V&S hier dus ook sterker dan de agent aangezien ze de keuze hebben tussen 73/184.

Wat begon als een interesse in dit topic is onderhand een beetje uit de hand aan het lopen, excuus 😉.
Help me...

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/04/30/stationsverbod-voor-overlastgevers-per-1-mei

Graag in details. Cijfers, feiten, regelgeving, documentatie en waar ik dit kan teruglezen.


U vraagt, wij draaien.
Ik hoop wel dat u begrijpt dat ik niet het eindrapport van het taskforce OV van 2009 zo bij de hand heb. :8
@kenzvr
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/stationsverbod-op-grond-van-de-wp2000-31167/index3.html#post203923

Fijn als je het wel kan (en mag) toelichten.
@Slidestops

Kleine verbetering. Een agent kan geen aanwijzing betreffende artikel 73 geven, de agent is namelijk niet in dienst van de vervoerder en kan dus niet namens deze vervoerder een aanwijzing geven betreffende de orde, rust, veiligheid en/of goede bedrijfsgang. 😉
Help me...

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2015/04/30/stationsverbod-voor-overlastgevers-per-1-mei

Graag in details. Cijfers, feiten, regelgeving, documentatie en waar ik dit kan teruglezen.
@volvo ik ben het met u eens dat de wijkagent niet vervangen zou moeten worden. De wijkboa is naar mijn mening nog niet op het punt van ontwikkeling dat hij deze zorg zou kunnen dragen.
Puur en alleen omdat er geen organisatie achter staat zoals dat bij de politie wel is.
De KMAR is tevens niet bedoelt voor handhavingstaken die nu door veelal door handhaving domein 1 worden opgepakt.

Ik moet er tevens bij zeggen dat ik het enorm spijtig vind dat er nog over 'melkert' banen word gesproken.
Aan alle kanten word de BOA branche geprofessionaliseerd maar ze hebben nog een lange weg te gaan.
Naar mijn mening ook voor een groot gedeelte dankzij hun voorgangers.
@volvo,
Melkertbanen gaat mij te ver. Evenals een opmerking k- a:(

Met uw opmerking zou een politieke partij nog het idee kunnen krijgen om alle boa's te promoten tot...:@

Stadstoezicht zijn trouwens boa's.
Correct, sterker nog. De V&Ser houd bij overtreding van reis/stationsverbod bij voorkeur enkel staande om dan over te dragen aan de politie die naast het transport ook de voorgeleiding aan de (h)ovj doet. Dit omdat de NS zijn boas beschikbaar wilt hebben voor service aan reizigers ipv uren proces verbalen tikken en verdachten transporteren. @nooduitgang om verder in te gaan op waarom de V&Sers effectiever zijn dan de LE/RE politie in zijn huidige staat is alst volgt. De politie heeft de spopo doen opgaan in de landelijke eenheid met Rotterdam, Utrecht en Amsterdam als uitzondering de enige stations waar nog frequent agenten surveilleren. V&S is op de grote stations 24/7 aanwezig en kennen hun 'vaste klanten'. Daarnaast specialiseren hun zich in hun domein 4. Dit is puur het openbaar vervoer. Alhoewel een agent hier ook bevoegt is, werkt hij hier ook niet elke dag mee. Dus een stukje specialisme qua regelgeving. Verder werken zij samen met een centrale meldkamer van de NS die bijhoudt wie in aanmerking komt voor een stations danwel reisvervod. Alhoewel art 70 redelijk onschuldig kan overkomen is uit onderzoek gebleken dat zwartrijders veel aggressie veroorzaken. Dus als iemand in bv een maand tijd 75+ uitstellen van betaling verzamelt en niet betaald dan kan deze persoon een reisverbod opgelegd worden. De V&Sers zijn door hun bevoegdheden de uitgekozen personen om deze personen hun reis/stationsverboden uit te rijken in overleg met deze meldkamer. Dus samenvattend: V&S is naar mijn mening met zijn specifieke specialisme domein 4 en bekendheid met de grote stations en problemen alsmede het feit dat hij ook service gericht is effectiever dan de LE/RE in zijn huidige staat.
Reputatie 4
Zolang er geen objectieve cijfers zijn, denk ik dat het gevoel van veiligheid sinds het verdwijnen van de politie in stations achteruit is gegaan.
Ik vind het zoiezo al heel vreemd om te lezen dat er schijnbaar mensen zijn die de aanwezigheid van de VSers al te veel vinden.

Het ligt eraan hoe je die aanwezigheid interpreteert. Mijn interpretatie is: dit soort mensen zijn duur en worden alleen ingezet als het blijkbaar nodig is. Aangezien ik niet het vertrouwen heb dat zij mij kunnen beschermen als er echt iets gebeurt, wat ik bij de politie in Nederland overigens nog wel heb, is het zaak dat ik zo snel mogelijk hier weg kom. In een trein is dat wat lastig, maar echt prettig zit ik dan meestal niet meer.
Dus ja, bij mij verhoogt het juist het gevoel van ONveiligheid.

Voor mij is de waardering voor Veiligheid en Service gelijk met die van stadstoezicht. Graag zie ik beide Melkertbanen dus liever verdwijnen. Het handhavingsdomein zou volledig bij de Marechaussee (Breda,Roosendaal,Maastricht,Venlo, Arnhem,Hengelo,Zwolle,Amsterdam CS,Den Haag HS/CS, Utrecht CS,Rotterdam CS) of de politie moeten horen, net zoals de wijkagent niet vervangen zou moeten worden door wijkboa's.
Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar, die mogen natuurlijk alles wat een BOA mag :)

Dat is volgens mij niet correct. Althans dat is wat agenten mijn konden vertellen en wat kenzvr ook aangeeft.
Agenten zijn algemeen opsporingsambtenaar, die mogen natuurlijk alles wat een BOA mag 🙂

Reageer