beantwoord

Waarom treinen zo kort.

  • 25 March 2022
  • 54 reacties
  • 3226 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Het valt mij op dat de treinen steeds korter worden. (Zie https://treinposities.nl/capaciteit) Waarom? Het lijkt mij juist handig om de treinen te verlengen. 

Op de eerste plaats kun je met veel minder reizigers financieel niet eindeloos blijven doorrijden op volle lengte. Op werkdagen zijn er momenteel slechts 65% van de reizigers van voor corona, in het weekend ongeveer 75-80%. De daling zit voornamelijk bij het intercityvervoer, veel intercity's zijn nog steeds bedroevend slecht bezet terwijl het sprintervervoer zich wel aardig heeft hersteld. 

Het tweede punt is de onevenwichtige materieelinzet. Terwijl bijv. in de intercity's naar Groningen, Leeuwarden en Enschede de inzet zeer krap is, rijden op Zwolle-Roosendaal zelfs in het weekend de treinen met een DDZ6 en zijn dan vaak voor 80% leeg. 

Nu alle coronabeperkingen zijn afgeschaft zal het OV weer snel op eigen financiële benen moeten staan. De financiële tekorten bij de overheid lopen momenteel in record tempo uit de hand dus de overheid zal de coronasteun (ook voor het OV) nu snel willen afbouwen.

Een veeg teken is dat de afschaffing van de mondkapjesplicht de eerste drie dagen niet geleid heeft tot meer reizigers. Als dat de komende weken niet beter wordt vrees ik dat forse inkrimpingen uiteindelijk toch onvermijdelijk gaan worden, je zult dan de nieuwe realiteit onder ogen moeten zien. Net als bij winkels en horeca nadert met de afschaffing van alle coronabeperkingen ook bij het OV nu het uur van de waarheid. 

Reputatie 7
Badge +3

In de door u gelinkte pagina wat betreft capaciteit is ook te zien dat met name vanaf 7 februari gemiddeld gezien de treinen juist langer werden. Dat was ook de datum vanaf wanneer NS op sommige trajecten minder treinen liet rijden. Er reden toen dus minder treinen, maar gemiddeld gezien waren de treinen die wel reden langer. Recent is NS de dienstregeling weer gaan opschalen. Nu rijden er dus weer meer treinen, maar gemiddeld gezien zijn ze korter dan enkele weken geleden toen de treinen gemiddeld langer waren. Best logisch eigenlijk. In de periode dat er op sommige trajecten minder treinen reden is een deel van het materieel gebruikt om andere treinen te verlengen, maar nu de dienstregeling weer bijna terug op normaal niveau is kan dat natuurlijk niet meer omdat dat materieel weer gebruikt moet worden op de trajecten waar de treinen nu weer zijn gaan rijden. 

Ik ben het wel met u eens dat een inzet van nog geen 60% van het het materieel in de spits weinig is, volgens mij was dat voor corona vaak 70% of nog iets meer. Maar goed, het aantal reizigers is nog wel tussen 30% en 40% minder momenteel, waardoor het wel genoeg zou moeten zijn. Maar het is soms niet altijd even goed verdeeld. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is een duivels dilemma voor NS. Aan de ene kant moet alles geprobeerd worden om de mensen die nog wel met de trein reizen als klant te behouden door als prettig ervaren capaciteit aan te bieden. Aan de andere kant moet uiteraard heel scherp op de kosten gelet worden.

Het belangrijkste wat NS nu kan doen is de neerwaartse spiraal ombuigen zodat in ieder geval de reizigersaantallen weer omhoog gaan. Daar hoort een aantrekkelijk product bij en niet een sterfhuisconstructie.

En wie gaat de kosten betalen van de inzet van extra treinstellen???

Precies de NS en die heeft geen geld meer door de corona crisis en moet op alles bezuinigen dus de NS zal het materieel inzetten gebaseerd op de aantallen reizigers, dit zodat er niet onnodig extra kosten gemaakt worden.

Het staat de mensen nog steeds vrij om mondkapjes te gebruiken als ze de drukte niet prettig vinden, maar de NS zal eerst weer in de zwarte cijfers moeten gaan komen voordat er wat meer kan. De corona pandemie zal nog vele jaren invloed hebben op wat er kan bij de NS, zo zou het mij niet verbazen als nieuwe IC treinstellen ook wat later gaan komen dan in de lange termijnplanning gepland stond.

Ook de NS kan het geld maar 1x uitgeven. Zolang er voor nagenoeg iedereen een zitplek is en een enkeling moet staan over een beperkt traject dan is de inzet zoals dat zou moeten zijn.

Reageer