beantwoord

Waarom worden reizigers die foutief in de eerste klas zitten NOOIT beboet?

  • 29 January 2024
  • 23 reacties
  • 1022 Bekeken

Na jaren van frustratie.. waarom worden reizigers die bewust dan wel onbewust (meestal bewust) in de eerste klas gaan zitten maar niet beschikken over een eersteklas kaartje NOOIT beboet? Ik reis 10+ jaar eerste klas en heb het nog nooit meegemaakt dat hiervoor een boete wordt uitgeschreven. Conducteurs en conductrices zijn louter bereid deze personen naar de tweede klas te verwijzen. Vandaag toch wel de druppel. De conductrice geeft doodserieus aan dat zij in deze situatie niet beboet ‘omdat ze dan kan blijven schrijven’ en ‘waarom zou ik dat als enige doen..?' Ik ben oprecht benieuwd naar de reden achter de (overduidelijke) beleidskeuze van de NS dit hinderlijke gedrag niet te beboeten. Reizigers die zonder geldig vervoersbewijs eerste klas gaan zitten misdragen zich ook nog eens consequent.

icon

Beste antwoord door MoDe 29 January 2024, 18:48

Bekijk origineel

23 reacties

Ik ben oprecht benieuwd naar de reden achter de (overduidelijke) beleidskeuze van de NS dit hinderlijke gedrag niet te beboeten. 

Denken dat er een "beleid" is m.b.t. de eerste klas is veel te optimistisch. Er is gewoon helemaal geen beleid. 

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers met flex op de kaart krijgen tegenwoordig een correctietarief als ze 1e klas zitten met 2e klas vervoersbewijs. Voor reizigers die 1e klas zitten, met e-ticket, bankincheck, jongerenkaart of reizen op saldo 2e klas zou een boete uitgeschreven moeten worden, maar dat wordt nauwelijks gedaan.

Reputatie 7
Badge

Ik lees hier toch wel eens berichten dat reizigers 20 euro moesten dokken nadat de conducteur langs was geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Als een reiziger een Flex-abonnement heeft, hoeft de conducteur maar op een knopje te drukken en dan krijgt de reiziger later een correctietarief van € 20. Dat zul je als andere reiziger niet eens doorhebben. Zonder Flex-abonnement kost het veel meer tijd om een boete uit te schrijven. Ik kan me indenken dat veel conducteurs er in dat geval voor kiezen om ze weg te sturen.

Voor reizigers die 1e klas zitten, met e-ticket, bankincheck, jongerenkaart of reizen op saldo 2e klas zou een boete uitgeschreven moeten worden, maar dat wordt nauwelijks gedaan.

Er moet echt helemaal niets. De conducteur of medewerker V&S heeft de mogelijkheid een boete uit te schrijven, maar dat is op geen enkele manier verplicht. Personeel van NS heeft de volledige vrijheid om te beoordelen of ze dit nodig vinden.

Misschien vind jij dat dit zou moeten. Dat mag, maar NS denkt hier gelukkig heel anders over.

Reputatie 7

Voor reizigers die 1e klas zitten, met e-ticket, bankincheck, jongerenkaart of reizen op saldo 2e klas zou een boete uitgeschreven moeten worden, maar dat wordt nauwelijks gedaan.

Er moet echt helemaal niets. De conducteur of medewerker V&S heeft de mogelijkheid een boete uit te schrijven, maar dat is op geen enkele manier verplicht. Personeel van NS heeft de volledige vrijheid om te beoordelen of ze dit nodig vinden.

Erg fijn ten opzichte van de wel netjes betalende 1e klasreiziger...

Reputatie 5

Voor reizigers die 1e klas zitten, met e-ticket, bankincheck, jongerenkaart of reizen op saldo 2e klas zou een boete uitgeschreven moeten worden, maar dat wordt nauwelijks gedaan.

Er moet echt helemaal niets. De conducteur of medewerker V&S heeft de mogelijkheid een boete uit te schrijven, maar dat is op geen enkele manier verplicht. Personeel van NS heeft de volledige vrijheid om te beoordelen of ze dit nodig vinden.

Misschien vind jij dat dit zou moeten. Dat mag, maar NS denkt hier gelukkig heel anders over.

Jammer dat NS niet kan zien of conducteurs goed hun werk doen... Of kunnen ze dat wel? Er wordt volgens mij ook bijna niet gecontroleerd. Ik zie tegenwoordig vaker een conducteur in de bus dan in de trein. Gelukkig doen sommige conducteurs hun werk wel goed, meerdere malen gezien hoe iemand uit de trein werd gezet of dat er een correctie tarief werdt gegeven.

Reputatie 3

Heb tijdens de pandemie m'n abonnement omgezet naar 1ste klas en een lange tijd 1ste klas gereden, kon vaak niet eens plaats nemen in die wagon omdat het vol zat met mensen die geen zin hadden om in 2de klas te zitten.

 

Enkele keren werden ze weggestuurd, maar daar bleef het ook bij. Terwijl je wel lekker elke maand extra betaalt. Toen er werd aangekondigd dat de prijs naar ongeveer €160 euro per maand werd verhoogd, heb ik meteen m'n abonnement teruggezet op 2de klas, kon het niet geloven 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Met die nieuwe samenreiskorting regels zal de 1e klas wel weer drukker worden met mensen die daar even de telefoon komen opladen omdat ze anders hun 2e klas samenreiskorting kaartje in de app niet kunnen tonen.

Reputatie 5

Heb zojuist de allermooiste reden gehoord om gratis eerste klas te kunnen reizen. Je zegt gewoon dat je even rustig wilde kunnen slapen.

“Ja ik zat hiernaast in de 2e maar ik wilde even slapen.”

En het was in orde.

Geen flex correctie mogelijk trouwens. Ze hadden kaartjes die geldig waren tot 4 uur. Dus die waren nu verlopen, het is nu 6 uur smorgens. Maar dat was ook geen probleem hoor.

Reputatie 5

Nog een geval.

Nachttrein nummer 8655 zondag 31 maart 2024 om 5:22 van Den Haag HS richting Utrecht. Ingangscontrole, dus iedereen wordt gecontroleerd bij het instappen. In de coupe, hoor ik mensen al zeggen “ach ze gaan toch niet nog een keer iedereen checken?? We gaan gewoon eerste klas zitten”.

Na vertrek een omroep. Die specifiek dit probleem aankaart: “mocht u zich in de eerste klas bevinden, de rode stoelen, met een tweede klas kaartje, dan volgt daar een boete op. Wij komen straks controleren”

De mensen, 4 in totaal, waarvan ik al vermoedde dat die verkeerd zaten, beginnen te lachen. “Wij blijven gewoon zitten hoor. Haha. We zijn met vier, wat gaan ze doen?”

Vijf minuten later. Hoofdconducteur komt binnen. Met een opvallende tattouage in zijn hals. “Kaartjes alstublieft”. Hij spreekt de vier aan. “Aan uw reactie te zien heeft u geen kaartje voor de eerste klas?” “Ha ha nee dat hebben wij niet”.

Quizvraag: wat gebeurt er vervolgens?

Hoofdconducteur zegt “ach dat is oke hoor” en controleert helemaal niets. Daarna benadert hij mij, en vraagt om mijn kaartje.

Ik heb mijn kaartje maar laten zien. Maar waarom? Als je zegt “haha heb ik niet” is het ook oke? Wat is dit voor waanzin, NS? Een coulance hier en daar, oke, maar als je omroept, waarschuwt, aankondigt dat je gaat beboeten, en dan nog steeds over je heen laat lopen? En erger nog, sommige mensen betalen hier wel voor! Hoe gaat de NS dat uitleggen?

Een coulance hier en daar, oke, maar als je omroept, waarschuwt, aankondigt dat je gaat beboeten, en dan nog steeds over je heen laat lopen? 

Dat is niet oke. Bij de coulance begint de ellende.

Reputatie 7

De mensen, 4 in totaal, waarvan ik al vermoedde dat die verkeerd zaten, beginnen te lachen. “Wij blijven gewoon zitten hoor. Haha. We zijn met vier, wat gaan ze doen?”

Vijf minuten later. Hoofdconducteur komt binnen. Met een opvallende tattouage in zijn hals. “Kaartjes alstublieft”. Hij spreekt de vier aan. “Aan uw reactie te zien heeft u geen kaartje voor de eerste klas?” “Ha ha nee dat hebben wij niet”.

Hoofdconducteur zegt “ach dat is oke hoor” en controleert helemaal niets. 

En zo wordt datgene waar deze reizigers al vanuit gingen, gewoon weer bewaarheid. Als ik dit lees, erger ik me al weer rot merk ik.

Zachte heelmeesters en nul consequentie, waarvan volop wordt geprofiteerd.

P.S. NS had hier weer wat extra geld aan kunnen verdienen ook. Het gaat zo slecht toch?

Vandaag per ongeluk 1e klasse gereisd. Ik had een upgrade gedaan dacht ik, voor een reis van maandag en vandaag. Tot ik nu net thuis een mail zag dat ik 20 euro moet betalen vanwege in de 1e klasse reizen zonder toeslag... Stom, ik had inderdaad alleen de upgrade gedaan voor maandag! Maar wat ik gek vind, is dat de conducteur niets gezegd heeft. Heen niet, en terug niet... Nu hoop ik dat het bij één keer 20 euro blijft...

Reputatie 7
Badge

Conducteurs zeggen er niks van omdat ze geen smoezen willen horen. Ik denk overigens dat uw hoop tevergeefs is.

Reputatie 7
Badge +4

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat mensen die een verhaal hebben hun reis niet hoeven te betalen. Het is heel simpel: de conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs had. Zo ja dan is het goed, zo nee dan volgt een correctietarief omdat u geen geldig kaartje heeft. De conducteur hoeft dit niet te zeggen en zal dat ook niet doen. U moet zelf vooraf zorgen voor een geldig kaartje en dat heeft u niet gedaan. De boete is terecht en zal in de meeste gevallen de dure extra kosten in de eerste klas wel dekken. 

Wees blij dat ze niks zeggen. Dat is geen overlast voor uw medereizigers en ook voor de conducteurs, omdat ze in het gunstigste geval een smoes moeten aanhoren en in het ongunstigste geval met agressie te maken hebben. Als u het nieuws een beetje heeft gevolgd: de conducteurs zijn klaar met het zwartrijdersgedrag. 

Wat u zegt kan prima waar zijn en is ook menselijk, maar dan heeft u nog steeds niet betaald. Het kan en mag niet zo zijn dat mensen met een verhaal niet hoeven te betalen. Dat is ook bepaald niet eerlijk naar de mensen die dat wel doen. Beter opletten is helaas het enige wat u het beste kunt doen.

Badge +3

Ik wacht op het moment dat de betalende 1e klas reizigers zich verenigen tegen de (aantoonbare) scheefreizigers. Het heft in eigen hand met wat (verbaal) geweld.

De 1e klas reizigers betalen daarvoor en jij niet, dus weg met jou/jullie.
Toedeledokie beste scheefreiziger(s)! 😥

Ben je het daar niet mee eens (ik wilde alleen maar mijn telefoon opladen, of het was zo druk elders)?

Haal de conducteur er dan maar bij, met precies hetzelfde resultaat. Je mocht daar helemaal niet zitten of staan.

Dus om de een of andere reden zegt een conducteur niet ”Mevrouw, weet u dat u in de eerste klas zit, terwijl uw Flexabonnement op tweede klas staat?” Dan had ik de toeslag aanvaard en was in de tweede klas gaan zitten. Maar blijkbaar gaat men er al van uit dat er opzet in het spel is. Dat laatste vind ik echt zorgwekkend, dat er niet meer op een normale manier gecommuniceerd wordt.

Ik vraag me ook af wat een conducteur dan denkt, als ik zonder blikken of blozen mijn ongeldige OV kaart laat scannen… Met een beetje mensenkennis zou je toch begrijpen dat er geen opzet in het spel is, maar blijkbaar zijn ze zo afgestompt door hun werk?

Reputatie 7
Badge +3

Dus om de een of andere reden zegt een conducteur niet ”Mevrouw, weet u dat u in de eerste klas zit, terwijl uw Flexabonnement op tweede klas staat?” Dan had ik de toeslag aanvaard en was in de tweede klas gaan zitten. Maar blijkbaar gaat men er al van uit dat er opzet in het spel is. Dat laatste vind ik echt zorgwekkend, dat er niet meer op een normale manier gecommuniceerd wordt.

Ik vraag me ook af wat een conducteur dan denkt, als ik zonder blikken of blozen mijn ongeldige OV kaart laat scannen… Met een beetje mensenkennis zou je toch begrijpen dat er geen opzet in het spel is, maar blijkbaar zijn ze zo afgestompt door hun werk?

De backoffice zoekt uit of je terecht in de 1e klas zat of dat je daar met 2e klas kaartje zat. Met toeslag of correctietarief mag je in de 1e klas blijven zitten. 

Reputatie 7

Met een beetje mensenkennis zou je toch begrijpen dat er geen opzet in het spel is, maar blijkbaar zijn ze zo afgestompt door hun werk?

Exact dezelfde excuses worden door de bewuste zwartrijders óók gebruikt. Dus ik snap heel goed dat mijn collega's ervoor kiezen die discussies al niet eens meer aan te gaan. En ja een foutje kan gebeuren, maar je hebt dan toch alsnog van het duurdere product genoten ? 

Reputatie 7
Badge

Het is heel simpel: de conducteur controleert of u een geldig vervoersbewijs had. Zo ja dan is het goed, zo nee dan volgt een correctietarief omdat u geen geldig kaartje heeft.

Zo simpel is dat helemaal nei, een agent mag je behoudens specifieke uitzonderingen ook niet beboeten zonder je aan te spreken.

Met een beetje mensenkennis zou je toch begrijpen dat er geen opzet in het spel is, maar blijkbaar zijn ze zo afgestompt door hun werk?

Exact dezelfde excuses worden door de bewuste zwartrijders óók gebruikt. Dus ik snap heel goed dat mijn collega's ervoor kiezen die discussies al niet eens meer aan te gaan. En ja een foutje kan gebeuren, maar je hebt dan toch alsnog van het duurdere product genoten ? 

Ik zie nu wel de parallel met een boete voor te hard rijden. Als je denkt dat je ergens 120 mag, maar het is 100, krijg je ook een boete zonder dat je het door hebt. En als je dan terug dezelfde fout maakt heb je kans op nog een boete. Ik denk in ieder geval nog wel een paar keer na voordat ik weer eerste klas voor meerdere dagen aanzet. Sowieso vind ik het in de spits gruwelijk duur. Maar heb er wel van genoten :-)

Reputatie 3

De mensen, 4 in totaal, waarvan ik al vermoedde dat die verkeerd zaten, beginnen te lachen. “Wij blijven gewoon zitten hoor. Haha. We zijn met vier, wat gaan ze doen?”

Vijf minuten later. Hoofdconducteur komt binnen. Met een opvallende tattouage in zijn hals. “Kaartjes alstublieft”. Hij spreekt de vier aan. “Aan uw reactie te zien heeft u geen kaartje voor de eerste klas?” “Ha ha nee dat hebben wij niet”.

Hoofdconducteur zegt “ach dat is oke hoor” en controleert helemaal niets. 

En zo wordt datgene waar deze reizigers al vanuit gingen, gewoon weer bewaarheid. Als ik dit lees, erger ik me al weer rot merk ik.

Zachte heelmeesters en nul consequentie, waarvan volop wordt geprofiteerd.

P.S. NS had hier weer wat extra geld aan kunnen verdienen ook. Het gaat zo slecht toch?

Ik betaal volgens mij al rustig meer dan 2 jaar voor mijn eerste klas upgrade en om alleen dit te lezen haalt weer frustraties naar boven. Óf er is geen controle en ik zit met een groepje luidruchtige pubers in de 1e stiltecoupé. Of er wordt gecontroleerd en de “i dont speak dutch” smoes komt eruit en ze lopen eventjes de andere kant op waar de conducteur vandaan kwam.

 

Ik neem de conducteurs het zelf niet kwalijk, ik wil dat ze hun BOA status terugkrijgen of dat we weer politie op het perron krijgen. Ik wil gewoon kunnen reizen in alle rust. 

Reageer