Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3095 Bekeken


Toon eerste bericht

97 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Deze klacht gaat op dit forum nu al een jaar of 5 mee. Als de teamleider hier daadwerkelijk iets mee zou doen dan hadden de reizigers dat inmiddels al lang moeten merken. Dus ik denk dat het gaat zoals @VIRM hier aangeeft.

Tja, ik denk dat de gemiddelde eerste klas reizende forumgebruiker niet onder de indruk is dat een leidinggevende bij NS een kopje koffie gaat drinken met een HC die de eerste klas niet controleert. Wat denk je dat er vervolgens gebeurt…? Gaat de betalende eerste klasreiziger een verhoging van het aantal controles merken? Of gaat het weer heel erg op z'n Nederlands verder (lees: iedereen praat een beetje en niemand toont enige ballen om maatregelen te nemen)?
 

Het aanspreken van iemand op hun functioneren zou ik zelf niet bestempelen als ‘er gebeurt niets'.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.



Dus er gebeurt daadwerkelijk niks met de meldingen, in tegenstelling tot wat Erryt beweert? Anders zouden eerste klasreizigers veel vaker worden gecontroleerd. Waarom dan een dergelijke bewering doen? Dit ziet er meer uit dat er gewoon weer een dode mus vanuit de klantenservice op het forum wordt geslingerd.

Het proces zoals wij dat kennen is dat de feedback naar de Teamleider van de betreffende medewerker gaat. De Teamleider gaat vervolgens met diegene in gesprek. Een terugkoppeling van het gesprek ontvangen wij als Klantenservice niet.

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.



Ik ben echt heel benieuwd naar een antwoord op deze vraag.

Badge +3

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Terug on topic, kat-en-muisspel, waarbij de muis wint.

De kat (conducteurs uitzonderingen daargelaten @Loes @Sander-VH) zijn een luie Garfield, “Ga vooral 2e klas zitten (of blijf lekker zitten en zie je NS Flex factuur)”.

Studenten lachen zich rot, want die zouden eigenlijk een handgeschreven UvB moeten krijgen. Maar nee… daar is geen tijd voor en bovendien moeten we dan gaan rekenen wat je 1e klas toeslag van station A naar B zou moeten zijn… (oh wacht, je hebt een 2e klas incheck dus vertrekstation is bekend).

Weet je wat, krijg je een UvB van nergens naar waar dan ook voor 50 euro (zonder recht op kwijtschelding) en hoeven we ook niet te rekenen! Dat zou pas wat zijn!

Ja maar… bij Flex kost dat maar 20 euro? Jammer dan beste student, einde verhaal!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

Klasse wisselen zonder NS-abonnement

Heb je geen NS-abonnement, maar wel een geldige OV-chipkaart? Dan kun je ook upgraden naar de 1e klas.

  1. Ga naar de NS-kaartautomaat
  2. Houd je OV-chipkaart voor de kaartlezer
  3. Kies op het scherm voor ’Wijzig klasse’
  4. Kies 'Vandaag 1e klas'
  5. Houd je OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer

Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts. Als je uitcheckt verrekenen we automatisch de prijs van je reis. Of een e-ticket upgrade voor 10 euro (link naar bestelpagina even kwijt).

{Sarcasme/ironie off}….😴

Reputatie 6

Zeker andere tijden. Alkmaar - Nijmegen duurt zo'n twee uur. Geen conducteur gezien. Voorheen wist ik dat ik dan minstend 2x gezien werd (oftewel gecontroleerd). 

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Het stomme is dat ik dit precies herken. Nota bene tussen Den Haag en Utrecht werd ik regelmatig twee keer “gezien”. Het moet inderdaad “wanneer” zijn en niet “of”.

Badge +3

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

(off-topic) Zou goed kunnen, of een https://nl.wikipedia.org/wiki/Justus_van_Maurik_jr. (verkochten ze bij de studentensociëteit) en anders was het een Oud Kampen of Balmoral… over moraal gesproken 🤣

Reputatie 7
Badge +4

Een wilde Havana van La Paz zo te zien…….😇

Badge +3

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam.

Off-topic verder, de studentenkaart kwam in 1991 volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Studentenreisproduct (volgens mij was Deetman en later Pim Fortuyn hoogste baas bij DUO).

Dit was mijn eerste 🤣 (the A-Team was toen een populaire serie dus sigaar erbij). Gouden tijden, en week of weekend maakte niets uit!

 

Reputatie 7

Ik had destijds zo'n gelamineerde papieren studenten-ovkaart die je bij de loketten op het postkantoor kon ophalen. Je kon er de klok op gelijk zetten dat de conducteur langskwam. Inderdaad @Robert B, "jou en jou en jou heb ik al gezien...." In mijn herinnering ging er geen student 1e klas zitten bij drukte, nou ja misschien een enkeling maar die werd er wel uitgepikt. Je ging bij drukte op de grond zitten met elkaar desnoods. Niet fijn maar we maakten wat van de rit en je wist eigenlijk niet beter dan dat dit voor kon komen. Het kwam niet bij ons op om te denken "wat kan mij het schelen ik ga gewoon onbetaald 1e klas zitten". 

Andere tijd, andere maatschappij, nog niet zoveel prinsjes en prinsesjes.

Badge +3

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Dat was de ‘normaalste zaak van de wereld’ toen, want voor ƒ 2,50 extra kocht je dan een kaartje bij de conducteur, met korting op vertoon van je stamkaart ook nog.

Op het traject Eindhoven - Amsterdam was het dan niet de vraag óf je gecontroleerd werd, maar wanneer (dus al voor Den Bosch of pas na Utrecht) 😂 Vaak was dat ook gewoon drie keer (oh, jou heb ik al gezien...)

Reputatie 6

Ja, het is net zoiets als zwartrijden in mijn studententijd (eind jaren ‘80). Menig student kocht nooit een kaartje omdat af en toe een boete krijgen goedkoper was dan elke keer een kaartje te kopen.

Bij de eerste klas is die situatie nu in feite nog schrijnender. Dus of meer controleren (mijn voorkeur) of dan maar flink straffen zodat het niet meer loont.

Ik denk dat het ook een signaal afgeeft, dat je in de trein gewoon alles mag doen waar je zin in hebt. Toen ik kind was kwam dat niet in je hoofd op. Excessen zijn het gevolg van ongewilde zaken die al niet in de kiem gesmoord zijn.

Reputatie 7

Er zal vast wel eens gecontroleerd worden maar nog altijd veel en veel te weinig. Dat weten mensen. En dan kom je er met een verzoek om je te verplaatsen naar de 2e klas vanaf.

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 



Wat wordt er dan concreet met dergelijke meldingen gedaan? Ik vind de bewering dat er wel degelijk iets met  dergelijke meldingen worden gedaan interessant. Ik zit ook regelmatig in de eerste klas, maar controle is echt minimaal.

Reputatie 7
Badge

Daarom mijd ik de 1e klasse bij binnenlandse reizen.

Reputatie 7

Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 

Ja, heel herkenbaar en inderdaad al duizend keer gemeld hier. Ik zou er niet teveel van verwachten, maak dit zelf ook alweer weken lang mee sinds ik van 2e klasabonnement, om opnieuw te proberen toch maar weer geswitcht ben naar 1e klas (inderdaad ook vanwege de hoop/verwachting op wat meer rust onderweg). Ik zie het nog even aan maar eigenlijk betaal je altijd extra voor iets wat je regelmatig niet krijgt. Voor de rode stoelen of de stopcontacten doe ik het niet... alleen maar voor het rustig(er) kunnen reizen.

 

 

Reputatie 5

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk

Ik zat zelf een uur eerder in 'dezelfde' trein en dat was met twee treinstellen goed te doen. Ik vind de treinen "na" de spits op dit traject meestal veel te kort. Ook al meegemaakt dat mensen überhaupt niet meer mee konden.

Vooral op vrijdagavond, want dan heb je nog een grotere drukte na 18:30 dan op andere dagen, want buiten DalVoordeel, keuzedagen en actietickets etc gaat ook nog eens de geldigheid van WeekendVrij in. Er zijn ook meer mensen dan ooit met een (1e klas) WeekendVrij.

Reputatie 6

Ik reis zelf alleen tweede klas, maar ik kan me helemaal inleven in de ergernis. Verschil in comfort tussen 1e en 2e klas is tegenwoordig al minimaal of afwezig, als er dan ook nog eens niet gecontroleerd wordt, dan is het voordeel van 1e klas compleet weg. Ik zou zeggen: inderdaad met z’n allen stemmen met die voeten, zeg je 1e klas op. Als dat dan massaal gebeurt zijn er twee mogelijkheden, denk ik, en dat is ofwel NS is blij en heft alle 1e klas op. Het lijkt wel een beetje die kant op te gaan. Of ze zien toch wel een gat in de inkomsten en misschien gaan ze dan nog eens wat doen...

Bedankt voor het signaal. Ik maak er wederom een melding van. Spijtig dat je dit zo ervaart. Ik kan je garanderen dat wij zeker wel wat met dergelijke meldingen doen en dat controle nog steeds aan de orde van de dag is. Zie ook verhalen van collega conducteurs die hier actief zijn. 

Reageer