Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3087 Bekeken

Reputatie 2

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk, dus veel mensen, ook zonder 1e klas kaartje, gaan daar nu zitten. En het zijn deels ook nogal rumoerige jongeren. De conducteur, die maar in 1 treinstel hoeft langs te gaan is, we zijn den bosch al gepasseerd, is nergens te bekennen. Ik reis 1e klas ondermeer vanwege de rust en betaal hiervoor ook ongeveer 2 keer zoveel. Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 


97 reacties

Reputatie 6

Om het even positief te houden, ik ben afgelopen week gecontroleerd!

(was wel voor het eerst in een paar maanden, dat dan weer wel...)

Helaas is dit de zoveelste topic over dat conducteurs niet of nauwelijks controleren en mensen in eersteklas zitten, vaak ook zwartrijders. Hoe herken je hen? Ze staan al klaar bij de deuren en lopen (snel) direct langs de check-paaltjes. Vaak met capuchon op. Of ze zeggen het hardop tegen hun maten. Vooral tijdens drukte is dit een ding. 

Ik kan zeker begrijpen dat de TS twijfelt om nog te willen betalen voor eersteklas. Laatste keer dat ik gecontroleerd was, is ondertussen ook alweer 3 maanden geleden. Terwijl ik bijna dagelijks reis. Vandaag nog gezien bij mijn terugreis dat de conducteur de gehele rit in de machinistenruimte zat en alleen naar buiten kwam om de deuren te regelen. Daarna gelijk weer de machinistenruimte in totdat we bij volgend station komen. Op de heenrit ook niet, maar toen was de ochtendspits in een verkorte sprinter. 

Reputatie 4

Dat ze niet controleren als de balkons vol staan en wat mensen in de gangpaden tijdens de spits kan ik me dan wel voorstellen want er is geen doorkomen aan. Hetzelfde met al die hutkoffers van en richting Schiphol.

 

Het is sowieso wel een stuk drukker in de treinen dan pak m beet 10 jaar geleden en veel meer gedoe met zwartrijders en verwarde en/of aso personen. Dan heb je vaak ook nog meerdere treinstellen en als je tunnels en allerlei bochten hebt zie je ze niet in het 1e treinstel op bepaalde trajecten omdat ze in het 2e treinstel moeten zitten of het midden. Dat is best veel werk voor 1 persoon. En sommige trajecten schudden zo erg dat het gewoon niet te doen is om daar stabiel te staan en killing is voor je knieën. Dus ik heb best wel wat begrip dat ik op kortere trajecten niemand zie zoals een Utrechr Amsterdam bijvoorbeeld. Onmogelijk om al die bakken te doen in zo'n korte tijd en het is net een wasmachine.

Maar rustige treinen waar mensen 2 tot 3 uur in zitten zoals Vlissingen, Maastricht, Groningen... Hmmmm. Kijk, het kan he, dat er iets is gebeurd met een reiziger, het materieel, dat iets je aandacht nodig heeft of daarvoor waardoor je even bij moet komen. Maar ik vind het wel frappant dat dit met zo'n hoge frequentie op bepaalde trajecten gebeurd. En dan heb ik het puur over een serviceronde. Nog geen eens controle.

 

 

Reputatie 5

Ik vraag me ook af waarom er op de IC Direct zo weinig gecontroleerd wordt. Ik denk dat ik richting de 100 ritten tussen Amsterdam en Rotterdam achter elkaar zonder controle ga, maar het zou er ook boven kunnen zitten inmiddels. Ik heb ook niet heel vaak in stampvolle treinen gezeten, zeker niet tussen Schiphol en Rotterdam.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Geen zin in gezeur met toeslagen die mensen niet hebben en/of toeristen die in de verkeerde klasse zitten en waar boetes ook niet zoveel zin hebben omdat die mensen toch niet in Nederland wonen? Geen idee, maar valt me wel op. Kan me ook niet voorstellen dat dit (nog) toeval is, lijkt meer beleid/werkinstructie/afspraken o.i.d. te zijn? 

Er wordt dan tegenwoordig in het Nederlands en Engels wel vaak omgeroepen dat de rode stoelen 1e klas zijn en de blauwe 2e, maar controle heb ik daarna nog nooit meegemaakt.

Reputatie 6

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

Reputatie 4

Ik vraag me ook af waarom er op de IC Direct zo weinig gecontroleerd wordt. Ik denk dat ik richting de 100 ritten tussen Amsterdam en Rotterdam achter elkaar zonder controle ga, maar het zou er ook boven kunnen zitten inmiddels. Ik heb ook niet heel vaak in stampvolle treinen gezeten, zeker niet tussen Schiphol en Rotterdam.

Ik vraag me af waar dat mee te maken heeft. Geen zin in gezeur met toeslagen die mensen niet hebben en/of toeristen die in de verkeerde klasse zitten en waar boetes ook niet zoveel zin hebben omdat die mensen toch niet in Nederland wonen? Geen idee, maar valt me wel op. Kan me ook niet voorstellen dat dit (nog) toeval is, lijkt meer beleid/werkinstructie/afspraken o.i.d. te zijn? 

Er wordt dan tegenwoordig in het Nederlands en Engels wel vaak omgeroepen dat de rode stoelen 1e klas zijn en de blauwe 2e, maar controle heb ik daarna nog nooit meegemaakt.

 

Die IC direct is wel te verklaren. Zeer kort traject.

1 HC en 7 tot 9 bakken en de toeslagen. De vertrekassistent zwaait enkel af en je moet 3 omroepen doen. Als je dan controleert moet je door de vele tunnels waar je slechte verbinding hebt. Zowel op je controle apparaatje als hun mobieltje om eventueel een UVB te schrijven duurt dan ellenlang. Dan heb je nog wat vragen van toeristen en gezeur over de toeslag en je komt niet verder dan 2 of 3 bakken met een redelijk gevulde trein.

Controle is er wel maar de kans dat de HC bij jou uitkomt is zeer gering. Dat weten zwart en grijsrijders dus kom je ze op die ICD wel tegen. 2 UVBtjes en je bent al bijna weer in Rotjeknor en moet je alweer omroepen Rotterdam, Station Rotterdam Centraal.

 

 

Reputatie 4

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

 

Politie is leuk, mits je die assistentie hebt. Sorry, maar ik ben bevriend met 2 HCs en die verhalen... er is vaak geen back ip. Met politie inzet heb je minstens een kwartier tot een half uur vertraging als je in de middle of nowhere staat. En de treinen die over hetzelfde spoor moeten dupeer je dan ook. Als ze al komen hé. Spoorwegpolitie is al lange tijd geleden opgeheven en de politie heeft meer te doen dan een recalcitrant iemand zonder vervoersbewijs.

 

Ze moeten weer mobiele teams inzetten. Combo van V&S en HCs op beruchte trajecten en lange treinen. Baanvakken heet zoiets geloof ik. Haal je ze er uit en de trein kan weer verder. Maar ja, personeelstekort of geen prio, wie zal het zeggen.

Die passief agressieve zuigertjes weten precies waar er geen back up is joh.

Reputatie 7

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Ja.... heb ik enkele jaren geleden ook meegemaakt op Kreta. Contant betalen bij de "controleur" die zich door de drukte heenwurmde, al rijdend. Die man had een grote geldbuidel bij zich (zou hier ondenkbaar zijn!) Had je betaald kreeg je een papiertje in je hand gedrukt dat je buskaartje was. Ik vond het een hele beleving.

In de Portugese treinen heb je ook geen kans op zwartrijden. Opvallend ook er dat daar nauwelijks vervelend volk meereist (omdat iedereen weet hoe het daar werkt denk ik...) Direct na ieder station komt de conducteur langs. En hij weet wie hij al gezien heeft. Je kan, behalve uit automaat en bij loket, ook in de trein een kaartje kopen (iets duurder). Die conducteurs lopen continu te fluiten, controleren en te verkopen. Een grote portemonnee bij zich. En op het eindpunt maakten ze soms nog even snel een deel van de ramen schoon, simpel met een emmertje water en een spons. Het raam voor de machinist met een soort zachte bezem. Of haalden even wat afval weg uit de trein voordat ze gingen pauzeren of iets drinken.Die tijd was er ook want zo'n trein blijft wat langer op een eindpunt staan dan hier. Ik vond het een andere wereld!

Reputatie 7

Controle is er wel maar de kans dat de HC bij jou uitkomt is zeer gering. Dat weten zwart en grijsrijders dus kom je ze op die ICD wel tegen. 2 UVBtjes en je bent al bijna weer in Rotjeknor en moet je alweer omroepen Rotterdam, Station Rotterdam Centraal.

In Spanje zouden ze dit soort lange intercitytreinen van vaste perrons laten vertrekken, waarbij iedereen vooraf langs een controleur in een hokje moet om het ticket te laten inspecteren, voordat je het perron op kunt. Vervolgens wordt er onderweg niet meer gecontroleerd. Maar wel weer op het station waar je uitstapt, zodat ze weten dat je niet te ver bent gereisd. Anders alsnog een boete. 

Een heel ander maar wel effectief systeem, dat bij ons niet zou kunnen. 

Mensen denken tegenwoordig recht te hebben op een zitplek. Maar tegenwoordig wil men ook niet meer naast een vreemde zitten of even doorlopen waar nog wel plek is.

 

 

 

Hierbij wil ik nog een ervaring toevoegen dat hier inderdaad mee overeenkomt, tjonge.

 

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

 

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

 

Reputatie 6

Ik zat ooit in een lijnbus in Griekenland, Rhodos om precies te zijn. Ik ben benieuwd of andere mensen dit ook bekend voorkomt. Langzamerhand werd de bus voller en voller en uiteindelijk kon en hoefde je je niet meer vast te houden. Het interessante is dat je daar geen kaartje koopt bij de chauffeur maar bij de controleur. Deze dame kreeg het voor elkaar om binnen een mum van tijd bij alle nieuwe instappers te zijn en tijdig, voor de volgende halte, vervoersbewijzen verkocht te hebben, met contact geld. En dan heb je dus gewoon 0 zwartrijders en een heel prettige sfeer in de bus.

Terwijl in Nederland laten we de trein een soort van ghetto worden, waar het recht van de sterkste geldt. Dit is een vicieuze cirkel. Hoe minder je controleert, hoe meer men denk dat je met alles wegkomt en hoe groter de excessen als men bijgestuurd wordt. Dit gedrag moet je in de kiem smoren. Ik ben ook van mening dat als je reiziger ook maar iets tegen de conducteur zegt wat niet functioneel is, de conducteur meteen bij je moet weglopen, geen discussie, en dan bij het volgende station word je door de politie uit de trein gehaald. Laten we eens duidelijke signalen gaan afgeven.

Vertrouwen is goed, controle is beter. Mensen hebben dat nodig.

Politie is leuk, mits je die assistentie hebt. Sorry, maar ik ben bevriend met 2 HCs en die verhalen... er is vaak geen back ip. Met politie inzet heb je minstens een kwartier tot een half uur vertraging als je in de middle of nowhere staat. En de treinen die over hetzelfde spoor moeten dupeer je dan ook. Als ze al komen hé. Spoorwegpolitie is al lange tijd geleden opgeheven en de politie heeft meer te doen dan een recalcitrant iemand zonder vervoersbewijs.

Ze moeten weer mobiele teams inzetten. Combo van V&S en HCs op beruchte trajecten en lange treinen. Baanvakken heet zoiets geloof ik. Haal je ze er uit en de trein kan weer verder. Maar ja, personeelstekort of geen prio, wie zal het zeggen.

Die passief agressieve zuigertjes weten precies waar er geen back up is joh.

Ik zeg ook absoluut niet dat het alleen de schuld van de conducteurs of NS is. Er moet een hele bewustwording in de maatschappij gaan plaatsvinden. Dat eigen verantwoordelijkheid en veel “vrijheid” leuk is, maar als je dat niet binnen de perken houdt, het misgaat, en dat zie je hier (ook). Er mag van mij echt veel politie bij. En dan mag daar best differentiatie in zijn, dat je goedkope, laaggeschoolde krachten heb voor bij wijze van spreken de parkeerbonnen en beter geschoolde krachten voor het op een slimme manier aanspreken en afhandelen van mensen die moeite hebben met meewerken. Alleen geweld toepassen is vaak niet de beste oplossing. Ik weet dat er al best veel van dat soort mensen bij de politie werken en ik heb daar grote waardering voor. Er zijn er alleen gewoon niet genoeg, lang niet genoeg.

En dan moet uiteindelijk de conducteur weer gewoon zijn/haar werk kunnen doen zonder bang te hoeven zijn agressief benaderd te worden. Probleem oplossen bij de bron.

Reputatie 6

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

En als je dan wat smetvrees hebt (terecht of onterecht, laten we die discussie hier niet voeren), dan blijf je toch gewoon staan. Men heeft teveel egocentrische eisen tegenwoordig.

Reputatie 4

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten. Dan na heel lang dreuzelen zitten ze bij iemand die de krant leest of achter een laptop zit. Wanneer bij de volgende station een reiziger uitstapt gaan ze gelijk weg van de reiziger en op die lege stoelen zitten. Ongelofelijk. Na weer een station of 2 denkt die meisje oh ja, ze pakt nog haar vergeten bagage van waar de reiziger zit en dan zitten ze geisoleerd in die hoek. Geen medeleven naar de reiziger, onpersoonlijk, onbeleefd en onrespectvol. Dat is de mentaliteit van deze mensen van nu. Een afgang.

Groot contrast vergeleken met hoe het (mede)leven en persoonlijk contact vroeger was.

En als je dan wat smetvrees hebt (terecht of onterecht, laten we die discussie hier niet voeren), dan blijf je toch gewoon staan. Men heeft teveel egocentrische eisen tegenwoordig.

Zou je denken, maar nee, men meent recht te hebben op de 1e klas op zo'n moment. Al heel vaak meegemaakt. En dan kom je weer terug bij de TO.

 

Ik denk dat het al veel zou helpen als je het studentenreisproduct gewoon zou kunnen registreren net zoals NS flex. Dan is het heel snel gedaan hoor. Gewoon een paar keer boete en hoppa. Heb je ook geen geneuzel met ID en dergelijke.

Badge +3

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. Ik zit later en ik zie een stel komen, waarschijnlijk in de 20. , zijn op het einde van de trein , kijken om zich heen en weten niet waar ze moeten zitten. Ze weten zich letterlijk geen raad. Wooow. Er is zoveel plek en ze willen niet bij een andere reiziger zitten.

Dat jonge stelletje had misschien wilde plannen waarbij ze geen ‘toeschouwers’ wilden? 🤣

Reputatie 7

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. 

Dat is gebruikelijk. Zowel in de trein als de bus. Vrijwel niemand wil in de directe nabijheid van vreemden zitten, Je gaat pas direct naast of tegenover een vreemde zitten als het écht niet anders meer kan (en dan nog blijven veel mensen liever even staan). Gewoon naast/tegenover een onbekende gaan zitten als je nog plaats genoeg is, doet vrijwel niemand - de ander zou eens denken dat je iets van hem/haar wilt. “waarom zit je zo dicht bij mij wanneer er nog plaats genoeg is !?” Een praatje maken met een onbekende in trein/bus is alleen iets dat de oudere generatie nog weleens wil doen. Jongeren kijken vaak raar op en voelen zich dan ongemakkelijk /verschuilen zich achter hun mobiele telefoon.

Een gevolg van de enorme individualisering van de samenleving t.o.v. decennia geleden.

Je ziet het ook op die paar wachtbankjes die er nog zijn op stations. Heb al vaak gezien dat wanneer er één of twee personen op zitten, andere mensen voorbijlopen en zoeken naar een ander bankje. Als dat er niet is blijven veel mensen liever staan dan als derde op het bankje te gaan zitten, terwijl er nog plaats genoeg is. Interessant gedrag.

 

 

Reputatie 5

Ik zat in een Arriva trein, allemaal zitplekken van 4 en 6 stoelen bij elkaar.

Ik kom binnen en loop de hele treinstel door, wat zie ik? Letterlijk ELK van die setje stoelen zit er 1 persoon of enkele 2 bij. Letterlijk bij elke van de 4/6 zit er 1 persoon. 

Dat is gebruikelijk. Zowel in de trein als de bus. Vrijwel niemand wil in de directe nabijheid van vreemden zitten, Je gaat pas direct naast of tegenover een vreemde zitten als het écht niet anders meer kan (en dan nog blijven veel mensen liever even staan). Gewoon naast/tegenover een onbekende gaan zitten als je nog plaats genoeg is, doet vrijwel niemand - de ander zou eens denken dat je iets van hem/haar wilt. “waarom zit je zo dicht bij mij wanneer er nog plaats genoeg is !?” Een praatje maken met een onbekende in trein/bus is alleen iets dat de oudere generatie nog weleens wil doen. Jongeren kijken vaak raar op en voelen zich dan ongemakkelijk /verschuilen zich achter hun mobiele telefoon.

Een gevolg van de enorme individualisering van de samenleving t.o.v. decennia geleden.

Je ziet het ook op die paar wachtbankjes die er nog zijn op stations. Heb al vaak gezien dat wanneer er één of twee personen op zitten, andere mensen voorbijlopen en zoeken naar een ander bankje. Als dat er niet is blijven veel mensen liever staan dan als derde op het bankje te gaan zitten, terwijl er nog plaats genoeg is. Interessant gedrag.

 

 

 

Ga jij dan in de bus/trein op de plaats naast een (onbekend) iemand zitten terwijl de rest van de plaatsen nog vrij is? Ik zou me behoorlijk ongemakkelijk voelen als iemand dat bij mij zou doen. Bovendien vinden de meeste mensen het fijn om een beetje ruim te zitten als dat mogelijk is.

Reputatie 6

Daar heeft dorae_mon inderdaad wel een goed punt en daar zit ik soms ook wel mee. Het wordt je ook niet in dank afgenomen als je naast iemand gaat zitten.

Ik weet niet of de banken/stoelen kleiner zijn geworden, maar het is bijna onvermijdelijk om in plaats van naast iemand, tegen iemand aan te zitten. Ik denk dat de meeste mensen dat net even een grens te ver vinden (ik ook). Dat krijg je als je stoelen maakt die breed genoeg zijn voor een kind maar niet voor een volwassene (+ nog een heel kleine beetje ruimte er tussen...)

Reputatie 7

Ga jij dan in de bus/trein op de plaats naast een (onbekend) iemand zitten terwijl de rest van de plaatsen nog vrij is? Ik zou me behoorlijk ongemakkelijk voelen als iemand dat bij mij zou doen. 

Ja, ik ook. Vanwege de persoonlijke ruimte. Maar het ging me er meer om dat er veel mensen zijn die wanneer de "viertjes" en de twee stoelen naast elkaar allemaal al gedeeltelijk bezet zijn, liever gaan staan dan naast je zitten. Die vinden het dan al vol. Ik moet ook zeggen dat in sommige treinen de stoelen erg krap zijn. Niet geschikt voor langere mensen zoals ik. Ik zit dan scheef met mijn knieën en blokkeer zo een deel van de stoel ernaast.

Reputatie 6

Ja dat dus. Maar dan is je keuze dus om te gaan staan en niet om dan maar in de 1e klas te gaan zitten...

Tja, na meer dan twee weken wacht ik nog op antwoord van een moderator. Maar zo te zien zijn die overgegaan op de typisch Nederlandse klantenservicetechnieken als het om lastige ragen gaat: negeren en in de verdediging schieten.
 

Reputatie 6

Da’s overal hetzelfde hoor, niet in Nederland. Van een klantenservice of community mag je verwachten dat ze je “helpen” met dingen uitzoeken die je vaak zelf ook zou kunnen uitzoeken (maar waar je misschien geen tijd of zin in hebt). Je kunt niet verwachten vanuit klagen dat een complete bedrijfspolicy aangepast wordt. Helaas.

Het grappige is dat dan gezegd wordt dat een geprivatiseerde markt dan beter is, omdat je dan kunt effectief kunt klagen door van aanbieder te wisselen. Da’s een beetje raar bij trein-reizen…

De enige manier waarop je invloed kunt uitoefenen is via de eigenaar van de NS (100%...), de overheid...

  1. Dan zou het handig zijn dat:

    NS eindelijk eens ophoudt met struisvogelen en deze Community een duidelijk doel geeft, en aangeeft waar je het wel en niet voor kunt gebruiken.
    2. Moderatoren geen beweringen doen die niet kloppen.
Reputatie 5

Ik heb de afgelopen maand ineens weer controles meegemaakt. Dat was lang geleden. En goed om te zien. Een keer was het een team van drie boa-mensen, is dat V&S ? Die kamden snel de coupe door en aan hun gesprek te merken hopten ze van trein naar trein. De andere keren was het “gewoon” de conducteur, zelfs in een drukke trein. Dapper hoor.

Het valt mij op, van jaren lang amper controles, naar ineens meerdere in 1 maand. Zou toeval kunnen zijn,..

Ervaren jullie ook ineens meer controles sinds oktober?

Ook vraag ik mij af of de conducteur werkelijk ziet dat ik betaal voor 1e klas. Want ik heb hier gelezen dat ze in eerste instantie alleen “ingechecked” zien staan, en dat het ophalen van de reisklasse wat langer duurt. De conducteur wenst me een prettige reis, maar weet die dan ook dat ik een betalende reiziger ben of heeft die dan op “corrigeer 1e klas” gedrukt? De back-end lost het op dus achteraf maakt het niet uit, maar op het moment van persoonlijk contact maakt het mij wèl uit, dat ze weten dat ik mij aan de regels houd.

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Reputatie 7
Badge

Verstandige beslissing.

Reageer