Waarom zou ik nog mijn 1e klas kaart verlengen?

  • 6 October 2023
  • 97 reacties
  • 3087 Bekeken

Reputatie 2

Ik zit in de trein van Maastricht naar Amsterdam, vertrokken om 18.31 uur. Het is maar 1 treinstel en het is druk, dus veel mensen, ook zonder 1e klas kaartje, gaan daar nu zitten. En het zijn deels ook nogal rumoerige jongeren. De conducteur, die maar in 1 treinstel hoeft langs te gaan is, we zijn den bosch al gepasseerd, is nergens te bekennen. Ik reis 1e klas ondermeer vanwege de rust en betaal hiervoor ook ongeveer 2 keer zoveel. Maar als je gewoon 1e klas kunt gaan zitten als het jou uitkomt en de ns niet controleert, waarom zou je dan nog een 1e klas kaartje moeten kopen, vraag ik mij nu en steeds vaker af. 

Ik weet dat dit al veel vaker is gemeld, maar de ns doet er niets mee, dus ik meld het nu weer en misschien dat de conducteurs van de trein dit ook lezen en de volgende keer wel controleren. 


97 reacties

Reputatie 7

Een jaar geleden heb ik hier ook een topic over gemaakt. Dit onderwerp blijft maar terugkomen. Enige wat je kunt doen is 1e klas abonnement opzeggen en terug naar 2e klas gaan. Dit heb ik sinds kort ook gedaan, want ben er helemaal klaar mee.

Kan me dat goed voorstellen. Ik ben vorig jaar van 1e naar 2e klas teruggegaan. Hoofdzakelijk door alle ergernis over wat je zo ziet gebeuren. Sinds deze zomer het nogmaals geprobeerd in de 1e klas. Ik zie het nog even tot eind dit jaar aan, maar er is niks veranderd.

Reputatie 5

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Reputatie 7
Badge +4

Ik reis sinds mijn 24e altijd eerste klas en blijf dat ook doen. Tot een paar jaar geleden zat in de eerste klas het werk- en leespubliek bestaande uit reizigers die wel wat meer voor comfort en vooral rust wilden betalen. 

Daar is helaas maar weinig meer van over. Een echte aso betaalt toch al niet te veel en kan dan in die gedachtengang dan net zo goed eerste klas reizen. Ik reis vrij veel en ik zie elke reis meerdere mensen zitten waarvan ik toch wel heel erg sterk de indruk heb dat ze zonder eersteklas kaartje reizen. En kom. niet aan met die onzin dat je dat niet zo kunt aanvoelen en dat je dat soort dingen niet mag denken. Ik heb veertig jaar lang een heel ander publiek gezien.

 

Helaas is het beleid dat controle en handhaving nog wel voorkomt, maar de meeste parasitaire reizigers kijken verbaasd op als naar een kaartje wordt gevraagd. Het kan natuurlijk ook niet los gezien worden van de verregaande maatschappelijke verhuftering en egocentriciteit van de laatste jaren. Opvallend is de veelvoorkomende mentaliteit waarbij  in wezen alles omgedraaid wordt.

Reputatie 5

Misschien doet NS hier niets aan omdat ze, net zoals Arriva, weg met de eerste klas willen?

Reputatie 7
Badge +4

De discussie over het voortbestaan van de eerste klas is al 56 keer gevoerd. Bij de laatste cijfers van overigens een paar jaar geleden leverden de 13 procent eersteklaspassagiers een vijfde van de inkomsten op. Het is nog steeds zo dat de eerste klas geen studenten of andere echt goedkope abonnementen kent. Trjajectvrij levert goud op, waardoor de tweede klas goedkoper kan worden gehouden. De meeste mensen zien vrije stoelen waar ze ook zouden kunnen zitten en dat snap ik, maar de inkomsten uit de eerste klas kunnen zeker nu niet gemist worden.

U mag roepen wat u wilt maar NS is heel duidelijk: De eerste klas wordt niet afgeschaft en ze zullen wel gek zijn ook. De vergelijking met Arriva die veelal regionale treinen met een niet al te lange reisduur exploiteert, gaat niet op. NS zou er beter aan doen de eigen inkomsten wat beter te bewaken. Dat levert veel zitplaatsen op en reizigers die dan wel betalen. Naast een eerste klas waar de mensen weer de rust en het comfort krijgen waar ze stevig voor betaald hebben.

 

Ik reis uitsluitend eerste klas en zal dat blijven doen. Het gebeurt toch nog regelmatig dat het wel degelijk weer goed aanvoelt, met een echte eersteklas en een publiek dat zich aan de code voor. beschaafde omgang houdt. Daar zijn er ook nog steeds echt heel veel van.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Meesten die met 2e klas kaartje in de 1e klas gaan zitten, vinden dat zij recht hebben op een zitplaats (naast elkaar, bij elkaar met een hele groep). Ze denken niet dat het mag, ze vinden dat het mag.

Reputatie 7

Ik had een jaar geleden eerste klas, maar wanneer de trein vol zat, besloten vaak een paar mensen in eerste klas te gaan, omdat ze dachten dat dat dan mocht. En dan volgde de hele trein…

Meesten die met 2e klas kaartje in de 1e klas gaan zitten, vinden dat zij recht hebben op een zitplaats (naast elkaar, bij elkaar met een hele groep). Ze denken niet dat het mag, ze vinden dat het mag.

Inderdaad. Zij vinden dat het zomaar mag met de volgende argumenten (regelmatig gehoord): Ik vind de 1e klas zo belachelijk en niet meer van deze tijd - Ik ga niet die hele trein doorlopen met deze koffer - Ik moet er toch zo weer uit - Ik moet mijn telefoon opladen - .De trein is al zo duur, moeten ze maar zorgen voor meer zitplaatsen - Yo bro! Ik heb gewoon zin om hier te zitten man

Vrijdagochtend trof ik een man (ik denk zelf een arbeidsmigrant), in aangeschoten toestand in de 1e klas. Hij vroeg me “Tilburg?  To Tilburg??  Ik bevestigde dat. Ik wees hem op de 1 op de wand. Gefronsd gezicht. First?? Hij vertrok na enige minuten in zichzelf mompelend met zijn blikje Pools bier. 

Kort geleden werd ik 's avonds aangesproken in de 1e klas door een vaag figuur met zo'n hoodie op (in Tilburg ingestapt) , duidelijk onder invloed, die een “boks” van mij wilde. Wist ik veel wat een boks was. Hij verhief zijn stem toen ik niet reageerde. Hij hield zijn vuist voor me en sommeerde mij met mijn vuist die dus te raken. Heb ik eerst niet gedaan, maar begon te roepen over dat het niet geven van een boks betekent dat je geen respect hebt. Hij bleef maar voor zich uit roepen, ik was wat angstig en heb toen maar die boks gegeven en hij ging toen voor zich uitroepend, aan het eind van de 1e klas net voor het klapdeurtje zitten. Ik ben zelf verhuisd naar een ander rijtuig met 1e klas, onderweg zoekend naar de conducteur maar die was niet te vinden. Ik ben dus maar gewoon gaan zitten. Ik zag die jongen later in Breda ook uitstappen. Heb het toen ook gezegd tegen de conducteur die ik buiten de trein zag staan. Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt. Ik heb toen ook gezegd dat ik hem onderweg (lopend in de trein) niet gezien had; daar kwam geen echte concrete reactie op. Hij was z'n aandacht voor mij ook allang weer kwijt en liep door.

 

 

Reputatie 5

Gelukkig zijn er ook conducteurs die wel goed hun werk doen: een paar weken geleden werd er iemand uit de trein gehaald. De conducteur rende door de trein achter een paar mensen aan en vroeg passagiers of ze iemand die weggerend was hadden gezien. Dat was het geval, en dus rende de conducteur verder. Diegene die geen geldig vervoersbewijs had was uit de trein gehaald, maar de trein had wel 3 minuten vertraging. Overigens was die vertraging niet zo heel erg, vind ik.

 

Reputatie 5

Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt.

Dit heb ik gisteravond meegemaakt. Nota bene een medewerker van NS belde de meldkamer om te vragen of er iemand langs kon komen. Vage figuren liepen namelijk rondjes en spraken elke reiziger aan in het Duits, je kon het wel negeren maar het gaf een onveilig gevoel en de betreffende medewerker vermoedde een afleidings actie van zakkenrollers. Ik hoorde hem bellen en vragen of er even iemand langs kon komen lopen, “treinnummer xxxx het zijn maar 4 bakken”. Het resultaat? Een korte omroep door de speakers “mogelijk zakkenrollers, let op uw spullen”… De medewerker stapte uit en ik ben een andere coupe gaan zoeken, en eigenlijk overal hing een nare sfeer van onbehoorlijke mensen die luidruchtig waren en languit stoelen bezet hielden. Uiteindelijk heb ik wel een plek gevonden en mijn rit kunnen uitzitten, ik wilde gewoon rustig werken.

Ik dacht nog dat er misschien maar 1 conducteur was die niet door de trein durfde te lopen. Bij aankomst op mijn station zag ik in de achterste machinistencabine twee conducteurs hun eigen prive feestje houden, het zag er gezellig uit. De trein wilden ze niet in, want daar was de sfeer grimmig, en ondanks die melding van onveiligheid hebben ze alle reizigers in de steek gelaten.

Ik vind dit erg spijtig om te horen @basvdbas.

Mag ik vragen op welk traject dit heeft plaatsgevonden en hoe laat de trein is vertrokken?

Reputatie 5

Dank voor uw reactie. Traject Amsterdam Centraal naar Vlissingen, vertrek zondag 5 november 22:35.

Reputatie 7

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Dat is zwitserland. Daar rijdt NS toch niet?

Reputatie 7

Neen, en dus wordt daar gecontroleerd.

Reputatie 7

Hoi, hoi !

Ik ben deze week twee keer gecontroleerd geweest. Een keer op de heenweg. En een keer op de terugweg.

De heenweg was van Genève naar Neuchâtel.

De terugweg was van Neuchâtel naar Genève.

 

Mooie en leuke steden! In een mooi land met uitstekend OV natuurlijk.

Ik ben minder in feeststemming. Ik ben de afgelopen week, sinds vorige week vrijdag tot nu toe 0 x gecontroleerd geweest. Wel meerdere conducteurs langs zien lopen. Goedemorgen! Goedenavond iedereen! Ik heb 1x gereisd van Breda naar Deventer en retour,1 x van Breda naar Eindhoven en retour (met flinke vertraging wegens materieelproblemen). 1x van Roosendaal naar Middelburg en retour, 1x van Breda naar Amsterdam en retour (wederom met behoorlijke vertraging wegens treinuitval). O ja, en 2x 's avonds van Breda naar Tilburg v.v. 

 

 

Reputatie 4

Ja, ja… vervelend, volgende keer kan je een bericht naar de meldkamer sturen als je je onveilig voelt.

Dit heb ik gisteravond meegemaakt. Nota bene een medewerker van NS belde de meldkamer om te vragen of er iemand langs kon komen. Vage figuren liepen namelijk rondjes en spraken elke reiziger aan in het Duits, je kon het wel negeren maar het gaf een onveilig gevoel en de betreffende medewerker vermoedde een afleidings actie van zakkenrollers. Ik hoorde hem bellen en vragen of er even iemand langs kon komen lopen, “treinnummer xxxx het zijn maar 4 bakken”. Het resultaat? Een korte omroep door de speakers “mogelijk zakkenrollers, let op uw spullen”… De medewerker stapte uit en ik ben een andere coupe gaan zoeken, en eigenlijk overal hing een nare sfeer van onbehoorlijke mensen die luidruchtig waren en languit stoelen bezet hielden. Uiteindelijk heb ik wel een plek gevonden en mijn rit kunnen uitzitten, ik wilde gewoon rustig werken.

Ik dacht nog dat er misschien maar 1 conducteur was die niet door de trein durfde te lopen. Bij aankomst op mijn station zag ik in de achterste machinistencabine twee conducteurs hun eigen prive feestje houden, het zag er gezellig uit. De trein wilden ze niet in, want daar was de sfeer grimmig, en ondanks die melding van onveiligheid hebben ze alle reizigers in de steek gelaten.

 

Als er 2 op een Virm 4 zitten dan is 1 daarvan waarschijnlijk een leerling.

 

Maar qua zakkenrollers wil ik toch iets positiefs zeggen.

 

Paar weken terug tijdens ADE richting Nijmegen een zakkenrollersbende actief in de trein.

De conductrice heeft meerdere malen omgeroepen, 1 er uit kunnen zetten onderweg en een ander op de bon geslingerd want geen vervoersbewijs. Meerdere malen actief door de trein gelopen in haar eentje en dat waren 6 bakken VIRM. De rest zijn er uitgezet bij Arnhem, flinke discussie op het perron met die gasten. Uiteraard was ze een h*er en een racist.

 

Maar ja, wat wil je verder doen als je ze niet op heterdaad betrapt. Ze kunnen erg weinig zonder BOA en de belediging van een ambtenaar in functie is er dus ook af. Geen procesverbaal, niets en zo gaat de verhuftering lekker door.

Wat veel misverstanden oproept is dat NS nog steeds spreekt over "conducteurs" omdat daarmee de indruk wordt gewekt dat deze mensen een taak zou hebben t.a.v. de reizigers zoals tickets controleren en informatie geven.

Het Vlaamse woord "treinbegeleider" is een betere term, letterlijk iemand die de trein begeleidt en niet de reizigers. Vergelijkbaar met de mensen in de achterste cabine bij de Japanse spoorwegen (alhoewel die daar momenteel in hoog tempo worden afgeschaft om bezuinigingsreden).

Reputatie 6

Servicemedewerker. Laten we duidelijk zijn.

Maar nog beter: weer conducteurs invoeren die gewoon baas zijn op de trein.

Reputatie 4

Dan zal je de BOA terug moeten brengen denk ik. 

Reputatie 7
Badge +1

Dan zal je de BOA terug moeten brengen denk ik. 

Het afschaffen van de BOA is dan ook één van de slechte ideeën ooit geweest.

Reputatie 6

Het schijnt wat haken en ogen te hebben, in ieder geval in de huidige vorm, maar het lijkt me inderdaad wenselijk dat er linksom of rechtsom een BOA op de trein aanwezig is. Als er bezwaren zijn, dan zie ik liever dat de oorzaak daarvan aangepakt wordt dan het symptoom bestreden wordt.

Reputatie 2

Ik ben er zo klaar mee dat ik nooit gecontroleerd wordt en dat de eerste klas vol mensen zonder geldig ticket zit die om de vijf min angstig om zich heen kijken of de conducteur misschien komt, maar vervolgens wel op speaker telefoongesprekken houden. Ik reis buiten de spits en in het weekend en hoor van mijn vriend wel eens dat de tweede klas , mits het juiste materieel ingezet, comfortabeler reist in de spits dan erbuiten en in het weekend, waaebij de NS consistent ervoor kiest minder ritten te plannen en minder materieel in te zetten. Tweede klas reizen is gewoon schoftig tegenwoordig, je bent een sardientje. Dus ik snap wel dat 5 a 10% van die mensen schijt krijgt en zich verplaatst. Anarchie ten top. Laten we dan ook gewoon een rad van geluk in elke trein installeren die per willekeur bepaalt of er gecontroleerd gaat worden. 

Ik reis buiten de spits en in het weekend en hoor van mijn vriend wel eens dat de tweede klas , mits het juiste materieel ingezet, comfortabeler reist in de spits dan erbuiten en in het weekend, waaebij de NS consistent ervoor kiest minder ritten te plannen en minder materieel in te zetten. Tweede klas reizen is gewoon schoftig tegenwoordig, je bent een sardientje. Dus ik snap wel dat 5 a 10% van die mensen schijt krijgt en zich verplaatst. 

Een van de problemen is dat een procentueel steeds groter deel van de reizigers in het weekend reist. Tegelijkertijd eist het NS-personeel steeds meer vrije weekenden waardoor NS in het weekend noodgedwongen minder treinen en kortere treinen moet inzetten. Deze mismatch begint steeds meer te wringen.

Het personeel kan overigens vrijwillig extra werken in het weekend tegen een flinke extra vergoeding maar dat vindt NS te duur.

Reputatie 2

Ja, ik las inderdaad al (en merk zelf ook) dat het reizigersgedrag is veranderd en we meer in het weekend reizen. NS weet dit ook maar hangt nog in de treurige dienstverlening die voortkwam aan het personeelstekort, waarbij vooral in het weekend is gesneden. Logisch ook, met de argumenten die hierboven worden genoemd. Is ook allemaal niet in ene op te lossen maar toch krijg ik niet het idee dat de NS het wilt. Als het met minder kostenmiddelen ook lukt, waarom dan weer opschalen? Alleen wat gefrustreerde mensen op een forum haha. 
 

Ik heb eerlijk gezegd juist een eerste klas abonnement genomen omdat ik de drukte in de tweede klas te bizar vond - en vind. Dus de NS verdient in mijn geval alleen maar extra aan de omstandigheden. 

Is ook allemaal niet in ene op te lossen maar toch krijg ik niet het idee dat de NS het wilt. Als het met minder kostenmiddelen ook lukt, waarom dan weer opschalen? Alleen wat gefrustreerde mensen op een forum haha. 

Ik vrees dat dit een volledig juiste constatering is. 

 

Ik heb eerlijk gezegd juist een eerste klas abonnement genomen omdat ik de drukte in de tweede klas te bizar vond - en vind. Dus de NS verdient in mijn geval alleen maar extra aan de omstandigheden. 

Op steeds meer lijnen zijn de treinen in het weekend door het gebrekkige aanbod vaak drukker dan doordeweeks. Meer reizigers in minder treinen is een fijn verdienmodel, zeker als meer mensen daardoor eerste klas gaan reizen.

Reageer