Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?



Toon eerste bericht

113 reacties

Reputatie 7
Badge
Het hoeft niet eens zo veel te kosten. Gewoon ATB aanpassen en sneller rijden. En je bent al sneller op je bestemming.
Gewoon lekker doorkarren.
Ik begrijp dat het veel kosten met zich meebrengt, maar de eerder genoemde 'business cases' zijn mijns inziens allemaal gebaseerd op een korte termijn visie. Wordt er wel genoeg onderzoek gedaan naar wat de winsten op lange termijn kunnen zijn? Korte vluchten voorkomen, files terugdringen, tijdsbesparing, CO2... Natuurlijk hoeft Maastricht niet het eindpunt te zijn en dit is slechts een voorbeeld. De gemiddelde reislengte van 40km zou bij een innovatief en snel spoornet wellicht juist veel hoger worden.
Reputatie 7
Badge
Bij.snelheden boven de 140 km zijn gelijkvloerse overwegen niet meer toegestaan, moet de ondergrond in veel gevallen wordt versterkt, zijn er tunnels en viersporige baanvakken nodig, etc. Daarnaast lopen de meeste spoorlijnen in Nederland door buitenwijken en dorpen en krijg je daar opstand van de bevolking vanwege geluids- en trillingshinder (vergeet niet dat de geluidshinder kwadratisch toeneemt met de snelheid). Zoals gezegd enorme kosten, dus vertel maar: vind jij het acceptabel als de treinkaartjes nog eens 50 of 100% duurder worden. (het geld moet immers wel ergens vandaan komen).

De vergelijking met India is natuurlijk nonsense, daar praat je over afstanden van 2000 tot 3000 km en niet van 200 km.


Maak niet uit. In India hebben ze ook gelijkvloerse sporen en daar rijden ze gewoon met 160 over de gelijkvloerse overwegen heen. Waarom kan dat daar wel en hier niet?
Joh...en geluidsoverlast. Je hebt altijd geluidsoverlast als je langs het spoor woont. Als je dat niet wilt dan moet je er ook zeker niet voor kiezen om langs het spoor te wonen.
En of je nou met 140 langs een wijk rijd of 160....volgens maakt dat kwa geluidsoverlast niet echt veel verschil ben ik van mening. 😌
Volgens mij zou het Nederlandse spoor ook geschikt moeten zijn voor 150 a 160 km per uur hoor.
In India rijden ze soms ook gewoon 160 en daar is het spoor in veel slechtere staat dan het Nederlandse spoor.

Bij snelheden boven de 140 kmh zijn gelijkvloerse overwegen niet meer toegestaan, moet de ondergrond in veel gevallen wordt versterkt, zijn er tunnels en viersporige baanvakken nodig, etc.

Daarnaast lopen de spoorlijnen in Nederland overal door buitenwijken en dorpen en krijg je daar opstand van de bevolking vanwege geluids- en trillingshinder (vergeet niet dat de geluidshinder kwadratisch toeneemt met de snelheid). In Brabant eisen gemeenten nu al dat snelheid van de treinen juist wordt verlaagd naar maximaal 100 kmh.

Zoals gezegd enorme kosten, dus vertel maar: vind jij het acceptabel als de treinkaartjes nog eens 50 of 100% duurder worden? Het geld moet immers wel ergens vandaan komen.

De vergelijking met India is natuurlijk nonsense, daar praat je over enkele trajecten met 160 kmh bij reisafstanden van 2000 tot 3000 km en niet van 200 km.
Reputatie 7
Badge
Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...

Niet waar. Met de auto ben je meestal sneller.
Ik heb een keertje met de auto gereden van Alkmaar naar Eindhoven. Ik deed er anderhalf uur over. Met de trein van Alkmaar naar Eindhoven doe je er ruim 2 uur over.

Tenzij je in de freaking file zit natuurlijk. Want dan doe je er wel langer over met de auto. 😌
Reputatie 7
Badge
Volgens mij zou het Nederlandse spoor ook geschikt moeten zijn voor 150 a 160 km per uur hoor.
In India rijden ze soms ook gewoon 160 en daar is het spoor in veel slechtere staat dan het Nederlandse spoor. 😌
Dan ben je ook meteen een stuk sneller in Maastricht.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.

Aan ambitie geen gebrek. Als jij de ambitie hebt om een enorm geldbedrag te betalen, dan komt er een apart hogesnelheidsspoor van Amsterdam naar Maastricht zonder tussenstops. Zoals Tamzin al aanhaalt, bedrijven werken met businesscases anders kunnen ze de toko wel sluiten.
Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...
Dat is een andere reden waarom het niet nuttig is enorme investeringen in snelheidsverhogingen te doen. NS kan commercieel gezien beter mikken op hoge frequenties.
Reputatie 3
Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Hogere snelheden kosten bakken met geld voor extra infrastructuur en die kosten staan in geen enkele verhouding tot de extra opbrengsten tenzij je de tarieven voor langeafstandsreizigers enorm verhoogt. De ervaring in Frankrijk en Duitsland leert echter dat veel reizigers die hogere tarieven niet willen betalen en dan liever met Flixbus gaan, duurt twee keer zo lang maar is wel de helft goedkoper. Anders gezegd: er is geen businesscase.

De gemiddelde reiziger reist trouwens maar 40 km, het aantal langeafstandsreizigers zoals van Amsterdam helemaal tot Maastricht is procentueel nu eenmaal erg beperkt.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Het probleem is meer dat er geen geld voor is bij de regering.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Als er een paar stops minder komen, kan dat zo geregeld zijn. Dit is echter niet handig, omdat maar een heel klein deel echt dat hele traject afreist. Verder is het spoor daar geschikt voor max 140. Er zal dus enorm veel aangepast moeten worden om sneller te rijden (infra, treinen etc). Voorlopig verwacht ik hier weinig van.

Reageer