beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 March 2019, 23:18

Bekijk origineel

113 reacties

Je zou het eens met de auto moeten doen, vrijwel zeker dat je even lang, zo niet langer onderweg bent...
Dat is een andere reden waarom het niet nuttig is enorme investeringen in snelheidsverhogingen te doen. NS kan commercieel gezien beter mikken op hoge frequenties.
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


3 uur een hele dag ??? ik heb toch echt altijd begrepen dat er 24 uur in een dag zitten. 😉
Reputatie 7
Ik denk dat investeren in de infrastuctuur op de kortere trajecten het beste is het levert meer op voor de frequente reiziger en de NS dan de enkele doorreiziger op langere trajecten.
En om misverstanden te voorkomen ik zelf pas meer in het profiel van de reiziger op lange trajecten.
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
De investeringen zijn gericht op capaciteitsvergroting en niet op snelheidsverhoging. Snelheidsverhoging vergt grote investeringen met weinig rendement, frequentieverhoging levert wel fors meer inkomsten. Japan, waar de treinen op het gewone net nergens harder rijden dan maximaal 90-120 kmh is het voorbeeld hoe je effectief spoorwegen exploiteert.

De roep om hogere snelheden komt vooral van de groep forensen/studenten die dagelijks over hele lange afstanden pendelen en niet willen verhuizen. Dat is echter voor NS een weinig lucratieve groep reizigers: spitsuurvervoer tegen een relatief lage kilometerprijs (studenten ov of altijdvrij abonnement).

De situatie op de Zeeuwselijn staat daar los van. Daar zijn te weinig langeafstandsreizigers voor intercity's, vooral sinds de route naar de Randstad met de auto via de eilanden veel korter is. De groei zit daar al jaren in het sprintersvervoer, juist de verguisde kleine stations zijn de groeiers.
Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens).
Frankrijk is een goed voorbeeld van hoe het fout kan gaan met de obsessie van hoge snelheden. Onder druk van regionale overheden zijn daar in het verleden allerlei TGV-verbindingen aangelegd naar perifere regio's waardoor de SNCF met een groot aantal TGV-verbindingen zit die door gebrek aan voldoende reizigers zwaar onrendabel zijn en nu moeten worden ingekrompen.Tegelijkertijd is in die regio's het regionale spoorwegvervoer jarenlang zwaar verwaarloosd en moeten er nu ook nog 56 regionale spoorlijnen worden opgeheven. Het uiteindelijke resultaat voor die regio's is veel status voor de bestuurders en nauwelijks nog treinen voor de bewoners.
Reputatie 7
Badge +1
Er heeft ooit een IC-super express (ik meen echter vanaf Heerlen) gereden naar den Haag-of all places, want men zag daar toen grote vraag (periode dat enkele diensten werden verplaatst daarheen), ik meen dat destijds Maya Haan/Weggen (of zoiets')minister was en met /superdeluxe toen/ coffee en croissant in de trein werd onthaald. Die trein haalde meer snelheid door voorbijracen van enkele onderwegstations.
In de praktijk is het overgrote deel van reizigers die so gesellig een daggie Maastricht doen met een of ander actieticket of ABO onderweg, hun zal het weinig uitmaken dat het 10 of 15 minuutjes langer duurt als zou kunnen.
Nmm is versnelling daarheen vooral te behalen door inkorten of wegvallen van enkele onderwegstops. Die HS/treinen kenmerken zich ook vaak door veel minder vaak met superlange treinen te rijden, dus wat je wint aan reistijd verlies je dubbel zo lang met moeten wachten.
Reputatie 7
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren
Is totaal een mentaliteitsdingetje. In het buitenland lachen ze ons keihard uit, daar is het gewoon normaal om verder te reizen.
Reputatie 7
Badge
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.

Ja, maar Groningen en Leeuwarden vind ik niet zo. Is niet echt mijn ding zullen we maar zeggen.
Maar Maastricht vind ik wel zeer prachtig en daar wil ik zeker heel graag weer eens naartoe gaan hoor. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.
Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar).
Ha ha, met 160 kmh krijg je in de plaatsen langs dit traject overal opstand vanwege de geluidsoverlast.
Ik snap niet dat er zo weinig ambitie is op dit gebied.
Het probleem is meer dat er geen geld voor is bij de regering.
Ik begrijp dat het veel kosten met zich meebrengt, maar de eerder genoemde 'business cases' zijn mijns inziens allemaal gebaseerd op een korte termijn visie. Wordt er wel genoeg onderzoek gedaan naar wat de winsten op lange termijn kunnen zijn? Korte vluchten voorkomen, files terugdringen, tijdsbesparing, CO2... Natuurlijk hoeft Maastricht niet het eindpunt te zijn en dit is slechts een voorbeeld. De gemiddelde reislengte van 40km zou bij een innovatief en snel spoornet wellicht juist veel hoger worden.
Met alle respect, maar Maastricht is in feite een klein provinciestadje. Een gemiddeld buitenwijkje van een chinese stad heeft drie keer zoveel inwoners als Maastricht. Onvoldoende markt dus voor zulke investeringen tenzij je torenhoge tarieven vraagt die vervolgens niemand wil betalen.

Ter overdenking: het aantal TGVs in Frankrijk wordt de komende drie jaar met een kwart ingekrompen omdat een groot deel van de treinen hopeloos verliesgevend is. De reizigers zijn laatste jaren massaal weggelopen naar de veel goedkopere Fernbussen. Er komen ook geen verdere investeringen meer in het TGV-net.

Het bekende milieuriedeltje is aardig maar het zal allemaal ook financieel uit moet kunnen. En mensen op de korte afstand de trein uit pesten zodat ze met de auto gaan is in dat opzicht helemaal het paard achter de milieuwagen spannen.

Maar goed, als jij een paar miljard beschikbaar hebt kun je je bij ProRail melden. De belastingbetaler zal zijn portemonnee niet trekken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben het met @Tamzin eens dat het nauwelijks zin heeft om in Nederland te investeren in enorme snelheidsverhogingen. In feite hebben we in Nederland een veredeld metronet. Het is daarom zinvoller om het OV aantrekkelijker te maken door hogere frequenties dan door hogere snelheden. Dus liever viersporigheid op geselecteerde trajecten dan snelheidsverhogingen.

Richting het noorden zou je kunnen denken aan een tweede spoorbrug over de IJssel bij Zwolle en viersporigheid tussen Zwolle en Meppel. Je maakt het spoor daar ook veel robuuster mee.

In deze discussie wordt steeds vergeten dat er een grote kans is gemist door niet al in de vorige eeuw te beginnen met het ombouwen van de bovenleiding van 1500V naar 25kV. Daar is het nu te laat voor. Maar er wordt wel gesproken over spanningsverhoging naar 3000V, zoals in het artikel https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/27/mogelijke-transitie-naar-3kv-kost-bijna-2-miljard/
Niet ideaal maar een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Er kan sneller worden opgetrokken en de baanvaksnelheid wordt eerder bereikt. Zeker met de vele stops in de huidige IC-verbindingen kan dat minuten rijtijdwinst opleveren.
Reputatie 7
Badge +3

Echt niet. Met de auto rijd ik in anderhalf uur van Alkmaar naar Eindhoven. En dan haal ik de 140 niet eens. Sterker nog...op veel plaatsen mag ik niet eens harder dan 100 rijden. Toch haal ik het in anderhalf uur naar Eindhoven toe.

Toch knap, want de snelste route zonder vertraging is volgens de ANWB 167 km, en duurt 1 uur en 56 minuten.
Reputatie 7
Badge
Waarom moet het allemaal zoveel sneller?]


Daarom. Omdat dat gewoon nodig is.
Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Badge
En zonder die stops heb je gewoon te weinig reizigers.

Jawel joh. Die intercity is altijd hartstikke druk.
Bovendien kunnen de inwoners van Heiloo en Castricum toch lekker met de sprinter reizen. Dan worden de sprinters teminste ook weer wat meer gevuld. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7

Als je naar de andere kant van het land moet reizen dan wil je dat graag zo snel mogelijk kunnen doen.

Echter niet tegen hogere prijzen.
Reputatie 7
Badge
Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.

Tamzin, rustig maar jongen. Je denkt dat je alles weet. Maar je zit er nu gewoon een keertje naast. Het is niet erg. Kan gebeuren. ๐Ÿ˜Œ
Reputatie 7
Badge
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.

Joh,
Ja de treinreistijden worden inderdaad langer overal in Nederland. Het word tijd dat daar wat aan gedaan zal word.
Er moet nu eenmaal gestopt worden in Amsterdam Amstel, Utrecht, Den Bosch, en Roermond (zonder stoppen kan je net zo goed niet rijden). Daarnaast zijn stops nodig in Sittard en Weert ter overstap richting Heerlen en Vlaanderen.

Toch kan wel iets van tijdswinst gehaald worden. De stukken van nu 130 km/hr naar 140 km/hr verhogen lijkt niet al te moeilijk, en zou ~5 minuten schelen. Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar). Dan kom je op een reistijd van ~2:13 (nu 2:25). Men zou wellicht Weert kunnen overslaan, dan kom je op ongeveer 2:08. Maar dat is toch wel het snelst haalbare als je ook ergens wilt kunnen uitstappen...
In de verre toekomst kan je enkele stukken opvoeren naar 200 km/hr. Dat is echt iets voor over 20 a 30 jaar, en levert eigenlijk niet eens zoveel tijdswinst als je zou denken met al deze stops. Dan geraak je waarschijnlijk net onder de 2 uur.

Om de schets van hierboven rendabel te krijgen moet Maastricht aanzienlijk groeien in populatie. Ook zou een betere verbinding met Luik (of Aken) kunnen helpen om de route naar Maastricht (of Heerlen) rendabel te maken. Dan kan je wellicht wat weekendtoeristen naar Ardennen (en Eiffel) uit de auto trekken. Maar het gros zal toch moeten komen vanuit woon/werk vervoer, en die vraag is nu nog te klein. Ik schat in dat een reistijd naar Maastricht van onder de 2 uur niet gehaald wordt in de komende 25 jaar, maar een winst van 10 minuten zou haalbaar moeten zijn.
Reputatie 7

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je ๐ŸŒž

Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.
Reputatie 7

Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.Sorry....maar na zoยดn dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? ๐Ÿค”

Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he ๐Ÿ˜œ

Reageer