beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 maart 2019, 23:18

Als er een paar stops minder komen, kan dat zo geregeld zijn. Dit is echter niet handig, omdat maar een heel klein deel echt dat hele traject afreist. Verder is het spoor daar geschikt voor max 140. Er zal dus enorm veel aangepast moeten worden om sneller te rijden (infra, treinen etc). Voorlopig verwacht ik hier weinig van.
Bekijk origineel

110 reacties

Badge +3
Ik had mijn vorige reactie nog wat aangepast... Eindhoven - (Weert) - Roermond - Nijmegen Heyendaal vaak gedaan vroeger (ik sluit me bij @Thom aan, verouderde info maar dat ging prima vroeger)

Want als er verder niets naar Roermond rijdt dan houdt het natuurlijk snel op. zie Zeist - De Klomp of neem Maarn of zo.. Dank voor de info, Mr. T! 😆
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Weert heeft al sinds 1971 geen sprinterverbinding meer met Roermond. Tussen Weert en Roermond rijden uitsluitend intercity's.

NS had Weert in 1969 als intercity-station geschrapt, dat werd een faliekante mislukking en is in 1971 weer teruggedraaid. Gezien de extreme drukte tussen Weert en Eindhoven zeker in de spits zal NS deze vergissing niet nog een keer maken.

Dan is er nog een probleem. De intercity's bezuiden Eindhoven zijn nu veelal mager bezet en het schrappen van haltes als Weert of Sittard zal dit probleem alleen maar groter maken. Als je niet meer in Weert stopt krijg je dan hetzelfde probleem als tussen Den Bosch en Nijmegen: halflege intercity's en overvolle sprinters.
Badge +3
Weert heeft leuke sprinterverbindingen toch? Naar Tilburg Universiteit, of via Roermond en dan met Arriva naar Venlo en Nijmegen (Heyendaal, veel studenten) en zo... 🤔

Hooguit als daar de mega-kermis is een IC laten stoppen dan maar, zoals op Amsterdam RAI met evenementen (en dan niet Duivendrecht overslaan) ?
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar).
Ha ha, met 160 kmh krijg je in de plaatsen langs dit traject overal opstand vanwege de geluidsoverlast.
Reputatie 5
Goed begin. 10 minuten eraf na 2025 is een stap. Ik zou Weert alleen niet overslaan, gezien de relatief grote afstand tot de dichtstbijzijnde IC-stations zou Weert dan aangewezen zijn op Sprinters. Daar is het te groot voor. Richting Maastricht is het wellicht ook denkbaar om Sittard over te slaan. Waarom Amsterdam Amstel dan nog zo belangrijk is, zou ik niet weten. Het is binnen een aantal minuten met zowel metro als Sprinter te bereiken. Waarom moet daar zo nodig gestopt worden?

Met het doortrekken van de drielandentrein en het toenemende aantal studenten in Nederland wordt Maastricht in de toekomst belangrijker dan het nu al is. Ondanks het feit dat Maastricht geen bijzonder grote stad is, is het door de ligging toch zonder twijfel de belangrijkste bestemming in Limburg en een van de belangrijkste steden in het zuiden. Al met al moet een reistijd van 2:15 in 2025 mogelijk zijn en een reistijd van 2:05 in 2035.
Er moet nu eenmaal gestopt worden in Amsterdam Amstel, Utrecht, Den Bosch, en Roermond (zonder stoppen kan je net zo goed niet rijden). Daarnaast zijn stops nodig in Sittard en Weert ter overstap richting Heerlen en Vlaanderen.

Toch kan wel iets van tijdswinst gehaald worden. De stukken van nu 130 km/hr naar 140 km/hr verhogen lijkt niet al te moeilijk, en zou ~5 minuten schelen. Wanneer ERTMS is uitgerold zou je nog eens ~7 minuten kunnen pakken door te versnellen naar 160 km/hr (dat kan over grofweg tien jaar). Dan kom je op een reistijd van ~2:13 (nu 2:25). Men zou wellicht Weert kunnen overslaan, dan kom je op ongeveer 2:08. Maar dat is toch wel het snelst haalbare als je ook ergens wilt kunnen uitstappen...
In de verre toekomst kan je enkele stukken opvoeren naar 200 km/hr. Dat is echt iets voor over 20 a 30 jaar, en levert eigenlijk niet eens zoveel tijdswinst als je zou denken met al deze stops. Dan geraak je waarschijnlijk net onder de 2 uur.

Om de schets van hierboven rendabel te krijgen moet Maastricht aanzienlijk groeien in populatie. Ook zou een betere verbinding met Luik (of Aken) kunnen helpen om de route naar Maastricht (of Heerlen) rendabel te maken. Dan kan je wellicht wat weekendtoeristen naar Ardennen (en Eiffel) uit de auto trekken. Maar het gros zal toch moeten komen vanuit woon/werk vervoer, en die vraag is nu nog te klein. Ik schat in dat een reistijd naar Maastricht van onder de 2 uur niet gehaald wordt in de komende 25 jaar, maar een winst van 10 minuten zou haalbaar moeten zijn.
Reputatie 5
Is totaal een mentaliteitsdingetje. In het buitenland lachen ze ons keihard uit, daar is het gewoon normaal om verder te reizen.
Reputatie 6
Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel?

Snelheid is op zich niet zo van belang denk ik. Mensen zijn vaak onbekend met hun eigen land en staan soms verbaasd als ze over een andere streek of hen onbekende plaats horen.
" O dat heb ik nooit geweten". Afstand (willen) afleggen is een gevoelsmatig iets. Je moet het ergens voor over willen hebben. Voor mensen uit de Randstad is vaak alles achter dan Amersfoort gevoelsmatig al ver. En men weet er weinig vanaf. Typisch voorbeeld is het feit dat een kennis uit Amsterdam was verhuisd naar regio Deventer en te horen kreeg van vrienden dat men nu "zo ver" moest gaan reizen.... Een uurtje over de A1.... 😔 Dat een filmploeg uit Amsterdam "maar liefst" 2 uur naar Twente moest rijden en dacht dat ze er bij Deventer al waren.... 😂
Reputatie 7
Badge +3
@MJL
De investeringen zijn vooral gericht op het verhogen van de betrouwbaarheid en de capaciteit van het spoorwegnet en niet op hogere snelheden. Hogere snelheden hebben los van de kosten het nadeel dat ze milieuonvriendelijk zijn en dat ze de capaciteit van het spoorwegnet verminderen omdat de snelheidsverschillen tussen treinen toenemen.
Reputatie 5
Zo zien we dat Nederland toch best een groot land is. Als we een doorrit niet meetellen ben ik zelf drie keer in Friesland geweest, twee keer in Groningen, één keer in Overijssel en één keer in Drenthe, en dan hebben we het over een periode van ruim twee decennia.

Veel Nederlanders komen weinig tot nooit in andere hoeken van het land en de vraag is of dit een gevolg is van lange reistijden, of een oorzaak voor die reistijden. Of is het een vicieuze cirkel? Wellicht zijn de reistijden zo lang omdat de vraag er niet is, en wellicht is de vraag er niet omdat de reistijden zo lang zijn. Een ritje Amsterdam-Maastricht mag echt wel sneller worden, vanuit de Randstad is het in bepaalde omstandigheden niet eens reëel om een dagje uit te gaan naar Limburg.
Reputatie 7
Badge
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.

Zutphen ben ik wel eens geweest ja. En ik vond het daar prachtig. Maar wel een beetje ver alleen. En ik moest ook overstappen.
Deventer ben ik nog nooit geweest maar ik heb er veel positieve dingen over gehoord.
Zijn de mensen daar een beetje aardig in Deventer?😌
Reputatie 6
Waarom ga je niet eens naar Deventer of Zutphen, Trein-D? Prachtige plaatsen hoor, minstens zo fraai als Maastricht en dan ook nog eens aan de mooie IJssel. Woonlasten zijn zeker goedkoper dan in het westen. Trouwens ook veel vacatures. Verleg je blik eens zou ik zeggen. Dat Noord-Holland heb je nu vast en zeker wel gezien.
Reputatie 7
Badge
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.

Ja, maar Groningen en Leeuwarden vind ik niet zo. Is niet echt mijn ding zullen we maar zeggen.
Maar Maastricht vind ik wel zeer prachtig en daar wil ik zeker heel graag weer eens naartoe gaan hoor. 😌
Reputatie 5
Ja zeker vorig jaar 3 maal een dagreis naar Maastricht en dit jaar ook al een keer en daarvoor ook al vele malen net als dikwijls naar Groningen en naar Leeuwarden.
En altijd met de trein zoals ook uit mijn ondertekening duidelijk blijkt.
Reputatie 7
Badge
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren

Ik ben pas 26 dus. Jij zal ongetwijfeld vaker in Limburg geweest zijn me dunkt.
Reputatie 5
2 keer in Limburg geweest in heel je leven dan gaat je stellingname mank en gaat meer lijken op provoceren
Reputatie 7
Badge
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔

Maar dat ben ik ook. Alleen de laatste tijd werk ik heel veel en heb ik geen tijd meer (voorheen had ik dat dus wel). En de tijd die ik wel vrij ben ben ik hartstikke moe.

In de zomer vakantie moet ik gewoon lekker even wat daagjes vrij nemen me dunkt. 😌
Reputatie 7
Badge
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht :D

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren :D


Dat is nog eens een goed idee beste Jeroen. Limburg vind ik eigenlijk best wel heel erg mooi inderdaad. 👍🏽
Ik ben er in mijn hele leven twee keer geweest en het beviel mij prima.
En dan hoef ik alleen maar de heen reis te doen en dan blijf ik daar een paar daagjes. Dus eenmaal daar aangekomen kan ik dan lekker relaxen. 😌
Dit is een leuk idee voor in de zomervakantie ofzo.
Voor een keertje ?? Dacht toch echt dat jij een ware treinliefhebber was, @Trein-D 🤔
Badge
@Trein-D maak er dan een lekker lang weekend van, Landal heeft op de Cauberg erg mooie vakantiehuisjes staan of neem anders een leuk hotelletje in Maastricht 😃

Kun je lekker op je gemak de hele dag genieten van het Limburgse en dan ook vast nog reizen in de daluren 😃
Reputatie 7
Badge
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Voor een keertje is het zeker heel fijn om het te doen. De route van Alkmaar naar Maastricht toe is ook nog eens erg mooi ook. 😌
Zo’n prachtige treinreis, zonder te hoeven overstappen, van Alkmaar naar Maastricht, dwars door het land en een aantal grote steden, kan toch niet lang genoeg duren. Mocht de omgeving je niet interesseren dan kun je vandaag de dag, terwijl je verplaatst wordt, op een ontspannen wijze naar muziek luisteren, een film bekijken etc. of gewoon een boek lezen. Puur genieten, toch.

Overigens schreeuwt men ook in Limburg om personeel. Het is echter een misvatting om te denken dat het wonen in Maastricht goedkoper zou zijn dan in Alkmaar.
Reputatie 7
Badge
Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁

Ja maar ik werk in NH. Dan is het toch niet handig om in Limburg te gaan wonen. Dan moet ik iedere dag naar NH reizen. Dikke doei zeg. 😌
Reputatie 6

10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌

Goeie tip: Ga lekker in Zuid-Limburg wonen zou ik zeggen. Wonen is er ook véél goedkoper dan Noord-Holland en aangezien je toch scherpe tarieven wilt, tel uit je winst 😁
Reputatie 7
Badge
10 tot 15 minuten eerder in Maastricht of Groningen boeit me niet zo.

Nou voor mij wel als je het niet erg vind. Maar ja...ik woon er dan ook wel heel erg ver vandaan. 😌

Reageer