Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden? | NS Community
beantwoord

Wanneer gaan we eindelijk sneller rijden?


Hoe kan het eigenlijk dat zo lang ik leef (37) de trein van Amsterdam naar Maastricht 2,5 uur duurt? Wanner gaan we eindelijk sneller?
icon

Beste antwoord door Slidestops 25 March 2019, 23:18

Bekijk origineel

113 reacties


Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ik reageerde alleen op bovenstaande wat dus gewoon niet juist is. Dat er betere en snellere manieren zijn daar ging het niet over.
Reputatie 7
Badge


Maar het hoeft eigenlijk niet veel duurder te worden. Dat heeft allemaal te maken met goede keuzes maken.
Reputatie 7
Badge
Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.

Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.😌
Reputatie 7
Badge
Ja, dat is inderdaad heel nuttig als je van Heiloo naar Amsterdam moet. Misschien zelfs nog wel sneller dan de fiets.

Tamzin, rustig maar jongen. Je denkt dat je alles weet. Maar je zit er nu gewoon een keertje naast. Het is niet erg. Kan gebeuren. 😌

Er rijden vanaf Heiloo en Castricum helemaal geen sprinters richting Amsterdam.Ja nou. Dan stappen die mensen maar over in Uitgeest. Vanuit Uitgeest vertrekt er gewoon een trein naar Amsterdam. En trouwens die sprinter naar Haarlem gaat uiteindelijk ook gewoon naar Amsterdam toe hoor.😌

Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.
Reputatie 7
Badge
Ha ha, je hebt meer gevoel voor humor dan voor realiteitszin.

Werkelijk? Want? 😌
Reputatie 7
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
Reputatie 7
Badge
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.

Joh,
Ja de treinreistijden worden inderdaad langer overal in Nederland. Het word tijd dat daar wat aan gedaan zal word.
Ondanks de aan,eg van extra sporen, uitbreiding/vernieuwen van stations en de inzet van nieuw materieel worden reistijden alleen maar langer. Treffend voorbeeld is Randstad-Zeeland: de reistijd is in de loop der jaren bijna een half uur langer geworden.
De investeringen zijn gericht op capaciteitsvergroting en niet op snelheidsverhoging. Snelheidsverhoging vergt grote investeringen met weinig rendement, frequentieverhoging levert wel fors meer inkomsten. Japan, waar de treinen op het gewone net nergens harder rijden dan maximaal 90-120 kmh is het voorbeeld hoe je effectief spoorwegen exploiteert.

De roep om hogere snelheden komt vooral van de groep forensen/studenten die dagelijks over hele lange afstanden pendelen en niet willen verhuizen. Dat is echter voor NS een weinig lucratieve groep reizigers: spitsuurvervoer tegen een relatief lage kilometerprijs (studenten ov of altijdvrij abonnement).

De situatie op de Zeeuwselijn staat daar los van. Daar zijn te weinig langeafstandsreizigers voor intercity's, vooral sinds de route naar de Randstad met de auto via de eilanden veel korter is. De groei zit daar al jaren in het sprintersvervoer, juist de verguisde kleine stations zijn de groeiers.
Reputatie 7
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen échte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens). Dus er zou vooral geïnvesteerd moeten worden in een beter en uitgebreider regionaal OV- netwerk dat beter aansluit op de vraag van de klant.
Iedere provinciestad in de periferie wil wel snellere verbindingen naar de Randstad, dat geeft statusverhoging - je doet er dan pas blijkbaar wat toe als stad. De realiteit is dat die steden voornamelijk regiogericht zijn (zowel binnenlands als net over de grens).
Frankrijk is een goed voorbeeld van hoe het fout kan gaan met de obsessie van hoge snelheden. Onder druk van regionale overheden zijn daar in het verleden allerlei TGV-verbindingen aangelegd naar perifere regio's waardoor de SNCF met een groot aantal TGV-verbindingen zit die door gebrek aan voldoende reizigers zwaar onrendabel zijn en nu moeten worden ingekrompen.Tegelijkertijd is in die regio's het regionale spoorwegvervoer jarenlang zwaar verwaarloosd en moeten er nu ook nog 56 regionale spoorlijnen worden opgeheven. Het uiteindelijke resultaat voor die regio's is veel status voor de bestuurders en nauwelijks nog treinen voor de bewoners.
Reputatie 7
Badge
2,5 uur voor Amsterdam - Maastricht vind ik best acceptabel als je bedenkt welke grotere plaatsen en grotere steden er nog tussen liggen die ook een stop rechtvaardigen. In dit kleine land zijn er buitengewoon veel relatief grote plaatsen en agglomeraties, allemaal kort bij elkaar. Ik heb liever meer spoor en frequentieverhoging (en daardoor ook betere/vlottere overstappen) dan hogere snelheid. In principe zijn de Nederlandse intercity's naar mijn mening ook geen échte intercity's, maar een compromis tussen stoptrein en intercity. Een sneltrein heette dat. Dat kan ook bijna niet anders hier.

Neen dat is hartstikke lang. En vanaf Almaar naar Maastricht toe duurt het ruim drie uur. Met ook nog twee belachelijke stops in Heiloo en Castricum. En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


3 uur een hele dag ??? ik heb toch echt altijd begrepen dat er 24 uur in een dag zitten. 😉
En 5 minuten wachten op Amsterdam Centraal en ook nog 5 minuten in Eindhoven.
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.

Als ik naar Maastricht wil gaan vanaf Alkmaar dan moet ik drie hele uren in de trein zitten. Dat is bijna een hele dag.

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.


Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.😌
Reputatie 7
Badge
Die 5 minuten in Eindhoven zijn sowieso nodig omdat er bij veel treinen in Eindhoven wordt aan- of afgekoppeld.
Ja nou, Dan moeten ze dat niet doen. 😌

En hoeveel dagelijkse reizigers zijn er van Alkmaar naar Maastricht? Enkele tientallen lijkt me al hoog geschat.

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.
Reputatie 7

Oke, maar er zijn misschien wel veel mensen die naar Eindhoven moeten reizen voor hun werk ofzo. Die moeten dan ook nog steeds 2 uur reizen.

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je 🌞
Reputatie 7
Badge

Wow, wel 2 uur. En dat voor die paar mensen die wonen in Alkmaar en dagelijks met de trein voor hun werk naar Eindhoven reizen.

Vanuit Alkmaar kan je prima een dagje Maastricht doen. Ideale verbinding he. In het weekend om 7.30 vertrekken, aankomst om een uur of 10.00 in Maastricht en de hele dag ligt voor je 🌞


Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.
Sorry....maar na zo´n dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? 🤔

Die 5 minuten op Amsterdam en Eindhoven is extra tijd om eventueel vertragingen in te kunnen lopen, dus gewoon een stukje extra marge bovenop de marge die er zit in de rijtijden.

Zo is er op dit moment ter hoogte van Geldermalsen/Culemborg een snelheidsbeperking waarbij de treinen verplicht langzamer moeten rijden dan normaal vanwege de infra ter plaatse, daar gaat dus de nodige rijtijd verloren op dit moment.
Ja maar dat kost dus wel veel tijd. Dat zijn allemaal kostbare minuten die verloren gaan. En al die minuten samen worden al snel een half uur. En voor je het weet ben je een half uur later op je bestemming.
En juist met een lange reis die je moet maken zijn die extra half uurtjes hier en daar niet fijn.😌

Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Op de trajecten waar deze trein rijdt is het al vrij vol met treinen waardoor ook 1 trein die sneller zou kunnen niet sneller kan rijden omdat andere treinen in de weg zitten. Het is niet voor niets dat de NS en Prorail op meerdere trajecten graag 4 sporen wil hebben zodat er een spoor is voor de sprinters en een spoor voor de intercity treinen zodat deze elkaar niet hinderen. Die 4 aparte sporen scheelt dan weer enorm om het allemaal maar goed gepland te krijgen zonder dat er conflicten ontstaan.
Reputatie 7
Badge
Veel tijd is heel relatief natuurlijk, als jouw trein zonder deze extra marge op de stations vertraging oploopt dan zit hij neit meer in zijn eigen rijweg en dan kom je op een gegeven moment op een punt dat andere treinen voorrang krijgen op deze vertraagde trein. Gevolg daarvan is dat je in de meeste gevallen nog meer vertraging op gaat lopen en dan uiteindelijk risico loopt dat de trein niet verder kan omdat er geen rijweg meer beschikbaar is of dat de trein in de rijweg van de volgende trein zit en er om die reden tussen uitgehaald wordt.
Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.

En als je dan nog eens kijkt naar de route zelf op de kaart dan zul je ook zien dat het in principe wel sneller zou kunnen gaan als de lijn een rechte lijn naar Maastricht zou zijn maar er ligt geen rechtstreeks spoor. Dit zal ook niet zomaar rendabel zijn want hoeveel mensen zouden dit rechtstreekse traject compleet gaan afleggen per dag? Om een traject ook rendabel te houden moet je voldoende reizigers vervoeren en dat gaat met intercity's door deze te laten rijden via belangrijke knooppunten en daar te laten stoppen om mensen in en uit te laten stappen.

Ja maar dat is opzicht geen probleem. Daartussen zitten genoeg stukjes tussen die wel lange tijd recht zijn.
bijvoorbeeld van Station Alkmaar tot en met station Castricum (ongeveer 13km lang) is het gewoon 100% een rechte lijn. Op zo´n plek zou je gewoon lekker flink door kunnen karren. Uiteraard laat je heiloo aan je voorbij gaan. Eenmaal in station Castricum aangekomen maak je een klein bochtje. Daar rem je wat af. Maar blijf je wel gewoon doorrijden en laat je ook Castricum aan je voorbij gaan. Daarna krijd je weer een heel recht stuk en kar je ook gewoon lekker door. En voor je het weet ben je in Zaandam.
En pas in Zaandam maak je een korte stop. Want Zaandam is een grote stad waar de intercity wel heel even mag stoppen.

Zo zou het dus moeten gaan. Maar zo gaat het nu dus niet. De intercity stopt gewoon in Heiloo en Castricum. Dat snap ik echt niet. Sinds wanneer zijn Heiloo en Castricum grote steden?

Vroeger was de dienstregeling ook wel strakker. En dat ging prima. De dienstregeling is veelte wijd geworden. En de reistijden zijn gewoon te lang.
Op zich is dat geen probleem als ik binnen de provincie reis. Want dan duurt het toch altijd wel kort
Maar als ik echt ver wil reizen dan word de extra reisteit toch wel een beetje vermoeiend hoor.


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.
Reputatie 7

Maar daarna moet je ook weer terug. Nog eens drie uur reizen. Dus heen en terug samen is 6 uur reistijd.Sorry....maar na zo´n dag ben ik dan toch wel helemaal kapot hoor.
Dit moet toch sneller kunnen? 🤔

Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he 😜
Reputatie 7
Badge


De dienstregeling is niet mijn grootste ergernis, ik zou een half uur eerder thuis kunnen zijn door betere aansluitingen, helaas is het niet mogelijk om in 1 minuut van van spoor 4 naar spoor 5/6 te komen op Schiphol. In de trein kan ik gewoon werken, filmpje kijken, boek lezen, ogen dicht doen, wat dan ook. Wachtend op een perron gaat dat vrij lastig.


Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.
Reputatie 7
Badge
Dan ga je toch gewoon niet.... Je hebt er iets voor over of niet he 😜

Maar hoe moet ik dan naar Maastricht toe gaan? Met de auto? Helemaal naar Maastricht rijden zie ik ook niet zo zitten eigenlijk. Ondanks de kortere reistijd.
En meer smakken zijn er niet. Het is of: de trein. Of: de auto.
Met de trein zou het heel makkelijk haalbaar moeten zijn de reistijd korter te maken.
Ik heb nu al zo veel ideeën gegeven. Ik blijf niet aan de gang
Doei.

Joh, ik had het toch niet over aansluitingen en overstappen?? Dat is weer een heel ander hoofdstuk.


Nee, maar wat heb je eraan om een treinrit 10 minuten in te korten als je vervolgens ergens een half uur staat te wachten op een aansluiting ...

Reageer