Skip to main content

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

Yep, zijn alleen live beelden en verder heb je er geen enkele invloed op dus niet terugkijken, niet inzoomen e.d.


Dan vervang ‘een machinist’ door ‘iemand in een cabine’.

En dat zullen dus alleen ‘live’ beelden zijn, toch?


Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).

Misschien even terug lezen in dit topic, want in sommige treinen kunnen beelden uit de trein wel bekeken worden vanuit de cabines.

Verder kan de meldkamer waar ze het toezicht gaan doen uiteraard contact zoeken met het treinpersoneel bij vreemd gedrag. En ja, zwartrijders vertonen vaak opvallend gedrag omdat ze onzeker zijn en bang voor controle.


Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).


Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?


Het is ondoenlijk om bij alle treinen mee te gaan kijken en het gaat inderdaad alleen om de SNG treinstellen maar zelfs dat zijn er al teveel.

Het wordt dus meekijken op treinen rondom Hoorn en dit gebeurt uiteraard niet door treinpersoneel maar door een andere afdeling waar ze blijkbaar mensen over hebben of ander toezicht laten vallen voor het toezicht in deze treinen.


Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.

Blijkbaar hebben ze daar wel personeel voor, maar niet om door een trein heen te lopen.


Voorlopig alleen in SNG treinen. Dat zie ik er in dat NOS artikel niet bij staan. Staat wel in een artikel in de Telegraaf en in het nieuwsbericht hierover op de NS website. https://nieuws.ns.nl/proef-ns-verhoogt-cameratoezicht-in-trein-bij-plotselinge-overlast/

Het zal ook mogelijk zijn in de nieuwe ICNG treinen straks. 


Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.


In de trein kan dat inderdaad nog niet, maar met de laatste gereviseerde VIRM's in de flowvorm is dat in de toekomst wel mogelijk.


Zoals Edwin al aangeeft is het voorzover mij ook bekend niet mogelijk om van afstand (vanaf de veilighiedscentrale) in de trein mee te kijken.  Beelden worden bij incidenten altijd veilig gesteld in de trein zelf.


Wellicht dat een conducteur heeft meegekeken en e.a. heeft teruggekoppeld aan de veiligheidscentrale?


Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.

Ah, dan zal dat het zijn. Het sms/whatsapp nummer werd in eerste instantie gecommuniceerd voor onveilige situaties in de trein (conducteur inseinen) maar kan natuurlijk ook prima voor op een station.

Edit: het was in een trein zo te lezen

Ze reageren heel snel. Je moet dan coupe nummer en trein doorgeven. Ze kijken dan direct mee met 1 vd cameras


Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

 

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.


Op Twitter een ‘draadje’ over de Veiligheidscentrale… geen idee wat ervan waar is, maar zie https://twitter.com/DrZemouri/status/1481996761405214721

Veiligheidstip: voeg de NS toe aan je whatsapp 0613181318. Bij onveilige situaties en overlast kun je met de @NS_online appen. Ik heb eerder gebruik gemaakt van de dienst: snelle reactie, konden meekijken op de camera, goede service, werd gerustgesteld, direct actie.

Dat zal dan dus het treinpersoneel geweest zijn, die mee konden kijken?


@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.

Hoi! Ik zou nog altijd terugkomen op jouw vragen en sorry dat dit zo lang heeft moeten duren! Als er HC's in de onbemande cabines zijn waar camerabeelden te zien zijn, kunnen ze deze wel live bekijken. 
Het is wel de bedoeling dat de informatie op deze borden aangepast gaat worden. Bij het navragen, werd er aangegeven dat dit al een aantal maanden bekend is en dat er hard aan de oplossing gewerkt wordt. Hierbij moet nog wel gekeken worden naar het budget. Dus goed nieuws dat we het wel willen aanpassen, misschien mindere nieuws is dat hier geen termijn van bekend is. Dus ik hoop dat het niet al te lang gaat duren voordat je verrast wordt door de nieuwe huisregels-borden.


Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 

Dat is dan diep triest en zou zeker een reprimande op moeten leveren die in het personeelsdossier komt wat mij betreft.  Maar ik verwacht dat het om een enkeling gaat.


Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 

Ik zie helaas toch screenshots (in letterlijke zin) in online groepen voorbij komen, zoals ik eerder schreef. Rotte appels zullen er altijd zijn, maar helaas is het wel iets om rekening mee te houden. 


In de onbemande cabine van de SNG en Flirt kan de Hc ook de live beelden zien indien gewenst maar kan hier verder niets mee doen.

De beelden zijn door een groothoeklens opgenomen en daardoor is er voor het treinpersoneel weinig specifieks te zien op de beelden, ze zijn dus alleen een toevoeging als er een specifieke reden is om een bepaald gedeelte van de trein in de gaten te houden en dan heb je alleen maar een algemeen overzicht waar je globaal op kunt zien wat er gebeurt. Net als je hebt op beveiligingscamera's thuis waarmee je niet kunt inzoomen.

Ik kan me dus ook niet voorstellen dat er een personeelslid is die zonder dat er een directe aanleiding voor is deze beelden live gaat kijken in de trein.

 

 


@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.


 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

Even een nuance van een machinist: wij kunnen die beelden vanuit de bediende (= cabine van waaruit de trein bestuurd wordt) niet bekijken. Een conducteur kan dit vanuit een niet bediende cabine wel.

 

nedit]Word er door collega Jeroen op gewezen dat het bij het treintype FLIRT wél mogelijk is om vanuit de bediende cabine de beelden te bekijken.


@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 


Ik zal Lorena laten weten dat je nog enkele vragen hebt, Dwarsligger. Ze heeft volgende week dinsdag weer dienst maar wellicht kan ze tussendoor er nog even een blik op werpen


Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

@Lorena NS zou je nog even naar mijn vragen willen kijken? 


Het lijkt mij dat zij vanwege de veiligheid ook kunnen meekijken. Echter alleen live.


Reageer