wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen? | NS Community
beantwoord

wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen?

  • 21 September 2021
  • 67 reacties
  • 4114 Bekeken

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 19 October 2021, 19:03

Bekijk origineel

67 reacties

In de trein kan dat inderdaad nog niet, maar met de laatste gereviseerde VIRM's in de flowvorm is dat in de toekomst wel mogelijk.

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

 

Maar nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen. Heb er wat screenshots van, verbazing destijds ook bij een collega geuit.

Reputatie 7
Badge

Het ligt een beetje aan het materieel.

In bv een VIRM en de SLT zijn de camerabeelden alleen te raadplegen door opvragen en dat gebeurt door de politie.

In de SNG (en ik dacht de FLIRT ook, maar daar rij ik niet op) zijn de beelden ‘live’ te bekijken vanuit de onbediende cabine. Pas bij een SOS oproep vanuit de trein, zie ik als machinist het beeld van de camera die op die knop gericht staat. Op een andere manier kan ik vanuit de bediende cabine (begrijpelijk) niets meekijken, mijn ogen horen naar buiten gericht te staan :grin:

 

Sowieso worden de beelden opgeslagen buiten de trein, zodat ze later evt nav een gebeurtenis in de trein door de politie kunnen worden opgevraagd voor opsporingsdoeleinden.

 

Misschien krijgt @Lorena NS een iets gedetailleerder antwoord.

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

Van die privacy extremisten worden de meeste mensen heel erg moe. Meestal wordt het privacy argument gebruikt voor een bepaald soort doelen om het maar netjes te zeggen. 

Reputatie 6
Badge

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Maar op stations staat er dit: 

 

Dit is een oud bord. Deze vind je nog in oudere treintypes (de niet gemoderniseerde VIRM dubbeldekker bijvoorbeeld) waar ook nog maar zeer beperkt tot geen camera's hangen en waar het treinpersoneel niet op kan meekijken. In de nieuwste treinen met de functies die hierboven beschreven zijn vind je een ander soort bord. Het verschil is te herkennen aan niet alleen de datum/versie die er op staat, maar ook aan het aantal plaatjes. De nieuwste versie telt er 10, de oudere 9, 8 of hele oude zelfs 7 waar geen OV-chip op staat, maar nog een ouderwets 1e/2e klas kaartje.

Reputatie 7
Badge +1

   

Bijzonder, want ik heb ook een andere tekst gezien, maar dat kan ook in een andere trein geweest zijn (wellicht ICdirect, maar die heeft geen camera's).

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan en tot zover ik kon vinden hebben alle borden dezelfde tekst onder het camera pictogram. Alleen de Engelse tekst is op oudere borden afwijkend. In de IC-Direct (en IC-Brussel) wordt helemaal niet gesproken over camera's.

In het privacy statement (op pagina 9) van NS staat trouwens e.a. over camerabewaking in de trein (en op het station) en wat er met die beelden gedaan wordt.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1630565602410/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement.pdf 

 

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

En er hangen nogal wat camera's in de modernere treinen (in de SNG zo'n 3 per balkon als ik het zo zie). Dan mag de conducteur wel een compleet controlecentrum meenemen wil ie alle camera's continu in de gaten kunnen houden :rofl:.

Reputatie 7
Badge

Het lijkt mij dat zij vanwege de veiligheid ook kunnen meekijken. Echter alleen live.

Reputatie 7
Badge

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

Even een nuance van een machinist: wij kunnen die beelden vanuit de bediende (= cabine van waaruit de trein bestuurd wordt) niet bekijken. Een conducteur kan dit vanuit een niet bediende cabine wel.

 

[edit]Word er door collega Jeroen op gewezen dat het bij het treintype FLIRT wél mogelijk is om vanuit de bediende cabine de beelden te bekijken.

Yep, zijn alleen live beelden en verder heb je er geen enkele invloed op dus niet terugkijken, niet inzoomen e.d.

Badge +3

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

 

Dat is opmerkelijk als antwoord aangezien in dit topic al door NS medewerkers aangegeven is dat in de cabine door de machinist en/of conducteur ingezien kan worden en dat dat niet klopt met de informatie in de trein en op de site mbt privacy regels. 

Dus wellicht kan je nog nagaan waarom de NS meldt dat treinpersoneel geen toegang heeft terwijl ze dat dus wel hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hier vorig jaar ook al 's een discussie over aangezwengeld. Daar is toen geen officieel antwoord vanuit NS gekomen, maar werd wel aangegeven dat de mededeling waarschijnlijk slaat op het feit dat personeel geen toegang heeft tot de opgeslagen beelden en deze dus niet kan wissen.

 

Dan zou er moeten staan dat ze geen toegang hebben tot de opnames ipv tot de beelden.

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

@Lorena NS Zou je de fg van de NS op dit topic willen attenderen? :hugging:

Reputatie 7
Badge +1

Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

Ik ben er vandaag achter gekomen dat in de SNG wel wordt aangegeven dat personeel de beelden kan bekijken, maar geen toegang heeft tot eerdere opnames of het kan wissen. Het kwam voorbij in de “welkom in onze nieuwe sprinter!” slideshow. Wel in hele kleine letters overigens. Op de huisregel-borden staat gewoon de tekst zoals in alle andere treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Voorlopig alleen in SNG treinen. Dat zie ik er in dat NOS artikel niet bij staan. Staat wel in een artikel in de Telegraaf en in het nieuwsbericht hierover op de NS website. https://nieuws.ns.nl/proef-ns-verhoogt-cameratoezicht-in-trein-bij-plotselinge-overlast/

Het zal ook mogelijk zijn in de nieuwe ICNG treinen straks. 

Reputatie 7
Badge +3

Een interessante ontwikkeling op dit gebied: NS gaat met camera's live meekijken in treinen waar veel overlast is.  

Het artikel deed mij meteen aan dit topic denken.

Blijkbaar hebben ze daar wel personeel voor, maar niet om door een trein heen te lopen.

Word er door bepaalde dingen die opvallen op camerabeelden die mogelijk kunnen wijzen op zwartrijden gecontroleerd? Of zijn de controles willekeurig?

Opgeslagen camerabeelden kunnen alleen worden bekeken als daar aanleiding/bevoegdheid voor is.

Treinpersoneel heeft daar dus geen toegang toe. Een machinist kan op zich wel ‘live’ kijken (als iemand op een noodknop drukt).

Misschien even terug lezen in dit topic, want in sommige treinen kunnen beelden uit de trein wel bekeken worden vanuit de cabines.

Verder kan de meldkamer waar ze het toezicht gaan doen uiteraard contact zoeken met het treinpersoneel bij vreemd gedrag. En ja, zwartrijders vertonen vaak opvallend gedrag omdat ze onzeker zijn en bang voor controle.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Suikerspinnetje en welkom op de NS Community! 

Dat is een hele goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. De camerabeelden kunnen wel door de politie opgevraagd worden. Voor de andere vragen kom ik later bij je terug. Ik ga dit voor je uitzoeken!

Reputatie 6
Badge +2

@Lorena NS dank voor je reactie. 

Wel nog vragen:

1. De tekst op de borden op de perrons klopt dus niet, gaat dit aangepast worden en op welke termijn?

2. Zoals al aangegeven door een machinist in dit topic zijn de live beelden te volgen in de onbemande cabine, we weten dat HC's daar regelmatig verblijven. Vallen deze medewerkers onder het door jou aangegeven hele kleine groepje?

 

Hi! De eerste vraag heb ik voor je uitgezet. Ik hoop hier snel terugkoppeling op te hebben. Zodra ik deze heb, laat ik het weten. Voor de tweede vraag heb ik begrepen dat de machinisten niet tot dit groepje behoort. Het gaat bij dit groepje echt om het toegang hebben tot de beelden. Hiermee wordt dan bedoeld dat de beelden zijn terug te vinden en te bekijken. Voor de machinisten is alleen het live beeld te zien, maar hebben verder geen toegang toe eerdere beelden, pauzeren etc. En ik denk dat dit dan ook aansluit bij vraag 1 en dat dit niet aangepast zal worden, maar die zekerheid heb ik nog niet, dus daar kom ik op terug. 

@Lorena NS mijn vraag gaat specifiek over HC's in de onbemande cabine, zie ook de reactie van Edwin. 

Graag alsnog een antwoord op mijn vragen.

Hoi! Ik zou nog altijd terugkomen op jouw vragen en sorry dat dit zo lang heeft moeten duren! Als er HC's in de onbemande cabines zijn waar camerabeelden te zien zijn, kunnen ze deze wel live bekijken. 
Het is wel de bedoeling dat de informatie op deze borden aangepast gaat worden. Bij het navragen, werd er aangegeven dat dit al een aantal maanden bekend is en dat er hard aan de oplossing gewerkt wordt. Hierbij moet nog wel gekeken worden naar het budget. Dus goed nieuws dat we het wel willen aanpassen, misschien mindere nieuws is dat hier geen termijn van bekend is. Dus ik hoop dat het niet al te lang gaat duren voordat je verrast wordt door de nieuwe huisregels-borden.

Reputatie 6
Badge +2

Hé Allen! 
Sorry dat jullie even hebben moeten wachten, maar het duurde even voordat ik contact had met de juiste personen. Zoals eerder al wel is aangegeven, kunnen de machinisten in bepaald materieel de live beelden wel inzien. Dit is puur en alleen voor de veiligheid van de reizigers in de gaten te houden. Verdere toegang tot de beelden is er niet (denk hierbij aan terugspoelen, pauzeren etc.). En om nou even terug te gaan naar de hamvraag van Suikerspinnetje, er is slechts een heel klein groepje binnen NS die alle toegang hebben tot de camerabeelden. Maar dit wordt alleen bekeken wanneer er camerabeelden worden opgevraagd door justitie. Dus over je privacy hoef je je geen zorgen te maken! 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Ik vraag mij toch af of die borden op de perrons nog wel kloppen, zijn denk al van voor het nieuwste materieel. Er staat dat trein medewerkers geen toegang hebben tot de beelden, dat geldt ook voor live meekijken lijkt mij.

Maar gelukkig gaat de moderator op onderzoek uit. 

Reputatie 7
Badge

Op het station kan de veiligheidscentrale op de camera's meekijken, in de trein kunnen ze dat voor zover ik weet niet rechtstreeks.

 

Ik weet niet wat er bij deze twitteraar is gebeurd en vooral waar, maar als ik het bericht zo bekijk verwacht ik eigenlijk dat dit op het station was.

Reageer