beantwoord

Zonnepanelen op dak treinen

  • 31 January 2023
  • 34 reacties
  • 976 Bekeken


Toon eerste bericht

34 reacties

Wel geinig om over na te denken toch? Ik ben ook geen techneut, maar als er een techneut onder ons is die hier wat zinnigs over kan zeggen dan ben ik wel beniewd.

We nemen nu aan dat het gewicht van de trein toeneemt door het paneel, maar als je het paneel wordt geintegreerd in het dak (of de zijkant) van de trein scheelt dat alweer kilo's. Verder zullen er ongetwijfeld gewicht besparingen te realiseren zijn in de aandrijving van de trein omdat wellicht een gedeelte van de opwekking via het dak komt. 

Lightyear was ook in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnepanelen op het dak. Daar is de stekker uit getrokken door cash flow tekort maar niet omdat het product niet te realiseren was.

Reputatie 3

Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.

Klein detail: een zonnepaneel werkt niet op warmte maar op licht. Warmte is zelfs ongunstig voor de opbrengst.

Een paneel zal dus (een beetje) meer leveren als het koud is dan wanneer de mussen van het dak vallen (maar dan moet de zon er wel recht op schijnen).

https://voltasolar.nl/klantenservice/wekken-zonnepanelen-alleen-stroom-op-als-de-zon-schijnt/

Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen. 🙂

https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/

Inclusief het feit dat al die zonnepanelen inderdaad een gehele trein niet van stroom zullen voorzien, lijkt het me in ieder geval verstandiger om elk station te beginnen met voorzien van panelen. Waarom zou je het op een trein zetten als kost-efficiëntie veel beter uitkomt op de daken van elk station? Zo kan je ze aan het net aansluiten, rijdt het niet om de zoveel keer onder een tunnel en heb je (het belangrijkste van alles) geen extra gewicht op de treinen die eigenlijk al te zwaar worden voor ons railnetwerk. 
 

Ik zou zeggen; Zonnepanelen? Graag! Gooi ze maar vol op CS Rotterdam, Hoofdstation Tilburg, CS Utrecht, HS Breda enz. Enz. Dat is flink wat m2 die ongebruikt zit daarboven (dacht ik) veel beter dan op een trein..

 

PS. Overigens heb ik weinig verstand van algemeen stroom netwerk beheer, dus is dit zowat een ongezouten opvatting.

Badge +3

Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.

Klein detail: een zonnepaneel werkt niet op warmte maar op licht. Warmte is zelfs ongunstig voor de opbrengst.

Een paneel zal dus (een beetje) meer leveren als het koud is dan wanneer de mussen van het dak vallen (maar dan moet de zon er wel recht op schijnen).

https://voltasolar.nl/klantenservice/wekken-zonnepanelen-alleen-stroom-op-als-de-zon-schijnt/

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dat in India heeft meer te maken met (een beetje) vermindering van uitstoot, want wat een zonnepaneel levert is bijna verwaarloosbaar t.o.v. het verbruik van een (elektrische) trein voor de aandrijving (dat gaat om Megawatts piekvermogen).

Voor de verlichting in de trein is zoiets prima natuurlijk, maar bijv. een airco/klimaatsysteem kan je er niet op laten draaien.

Bovendien is de stroom voor Nerderlandse treinen (in ieder geval die van NS) al 100% gedekt door de opbrengst (over een jaar heen gezien) van de windmolens van Eneco die ‘speciaal voor NS’ gebouwd zijn.

Ter illustratie https://www.prorail.nl/nieuws/ze-doen-het-de-zonnepanelen-op-station-eindhoven maar dat zijn er dus 1900 en leveren’slechts’ 60% van wat ‘het station’ verbruikt (waarbij met name roltrappen -en in mindere mate de liften- de ‘grootverbruikers’ zullen zijn).

Is er op enig moment ‘overcapaciteit’ aan zonne-energie, dan leveren we dat aan NS (lees: het elektriciteitsnet), en dat zou dan zomaar uit jouw stopcontact kunnen komen. Andersom ook, het gaat om per saldo opgewekt t.o.v. verbruik.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat het dak van een trein niet gewassen wordt en de panelen zo smerig zouden worden dat ze geen stroom zouden leveren.  Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.

Mijn dak wordt ook nooit gewassen. Mijn oude panelen hebben er 19 jaar opgezeten en zijn net vervangen, maar hebben altijd stroom gegeven.

Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen. 🙂

https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/

Ja, maar dat was een experiment. Overigens niet voor de aandrijving maar meer voor verlichting, etc. Daarbij moet je bedenken dat je een paneel in India door het klimaat toch wat meer warmte vangt dan hier.

Reputatie 7
Badge

Het kán wel. In India worden de faciliteiten in de trein gevoed door zonnepanelen. 🙂

https://www.innovaenergie.nl/blog/tip/eerste-trein-zonnepanelen-india/

Omdat het dak van een trein niet gewassen wordt en de panelen zo smerig zouden worden dat ze geen stroom zouden leveren.  Daarnaast zit je met het gewicht wat extra aan het dak wordt toegevoegd wat een trein instabieler kan maken.

https://www.youtube.com/watch?v=JJu1XYgDIeI

Sowieso ontwerpt en bouwt NS als vervoerder geen treinen maar koopt ze bij een fabrikant. Je zou je vraag dus in eerste instantie daar moeten neerleggen, ook al omdat het nogal wat consequenties zou hebben voor het ontwerp en het gewicht van de trein. Gewicht is op zijn beurt overigens weer een belangrijke factor voor het energiegebruik.

 

Reageer