Altijd fijn weer in NL te zijn


Er is een duidelijk verschil in dienstverlening tussen Duitsland en Nederland.

Onderweg van Berlijn naar Eindhoven heeft de trein van Duisburg naar Viersen vertraging.
En in Viersen moet je overstappen naar Venlo en die trein komt maar 1 keer per uur.
Maar heel fijn, de trein in Viersen heeft op ons gewacht. Hulde.

Dan kom je in Venlo aan en zie je dat de trein naar Schiphol een perron verder er nog staat.
De machinist staat aan onze kant in de deuropening te kijken hoe dik 100 personen zich rennend en haastend met hun koffers naar zijn trein begeven.
Maar als de eerste de trap op komen rennen op perron 3 gaan de deuren dicht en vertrekt de trein precies op tijd. Laat die mensen gewoon een half uur wachten.

Nu vinden wij dat duitsers geen humor hebben, dat klopt, het is niet grappig om mensen zo te laten staan.
De nederlandse machinist heeft wel veel humor, is toch grappig die mensen te laten rennen. Zal ie veel likes krijgen in zijn machinisten app groep.


86 reacties

Reputatie 7

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Dat doe je dan inderdaad ook, heel ruim plannen, zeker bij een verre trip en vakantiereis, om problemen voor te zijn. Maar dan moeten mensen niet verbaasd reageren als men de standaardopmerkingen weer hoort dat een ov-reis vaak zoveel tijd kost.

Angst om cruciale aansluitingen te missen schijnt voor een deel van de potentiële reizigers ook een van de belemmeringen te zijn om te kiezen voor een internationale treinvakantie.

Die diensten van 1x per uur in Brabant zijn ergerlijk. Sinds dit inging heb ik al twee keer lang moeten wachten. De eerste keer op zaterdagavond in Gilze-Rijen op de sprinter naar Breda. Die viel gewoon kort tevoren uit zonder duidelijke reden, ik was er 10 minuten tevoren dus dat betekende 70 minuten daar rondhangen. En dat voor een ritje van 5 minuten!

De tweede keer miste ik in het weekend (vanuit Roosendaal) in Breda de overstap op deze sprinter, waardoor 59 minuten wachten (met een heleboel anderen trouwens). Wat zonde van de tijd.

De uurdienst Dordrecht-Nijmegen is echt een totale ramp en al helemaal in combinatie met de keertijd van 4 minuten in Nijmegen waardoor vertragingen om de haverklap overgaan op de volgende rit. 

Ergerlijk omdat de dagelijkse parade van grotendeels lege intercity's in 10 min frequentie tussen Eindhoven en Utrecht onverminderd verder gaat. 

We reden op tijd Eindhoven in, dus het was het koppelen. Er is ook geen ruimte in de dienstregeling om de laatste paar honderd meter stapvoets te doen in mijn ervaring. Zoals de app ook laat zien zat de vertraging als in de aankomsttijd. Op tijd vertrekken is overigens ook niet gelukt, maar dat was nadat ik deze screenshot maakte :) 

Het probleem is dat die sprinter niet kan wachten omdat die anders in Den Bosch de IC naar Schiphol weer vertraagt en dat geeft dan weer vertragingen met het inhalen in Geldermalsen. Dat zijn allemaal de zegeningen van die 10 minuten diensten.

Reputatie 6

Voor wat betreft het Omzigt draadje nog dit gepost een tijdje eerder https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1643008821852352513

NS personeel is het wel met me eens, daar gaan/mogen we niet op wachten dus!

Het is voor veel mensen niet uit te leggen waarom het op andere momenten opeens wel kan. “Beste reizigers, we wachten nog even op overstappers, even geduld nog a,u.b” Dan krijg je vragen als de trein de volgende keer recht voor je neus exact op tijd wegrijdt. Vertrek dan gewoon áltijd exact op tijd en wacht nóóít op overstappers……

 

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 

De collega's die het niet doen kan niets kwalijk genomen worden. Wij volgen immers de regels. Ik begrijp heel goed dat het frustrerend kan zijn, maar je kan er beter van uitgaan dat je in zo’n situatie de overstap mist en dat je toch mee kan, dan uitgaan van het omgekeerde.

 

Reputatie 7
Badge +3

Juist omdat de meeste mensen het niet begrijpen moet NS het veel beter uitleggen.

Reputatie 6

KPI's maken alles kapot. Zo kan een spoor maandenlang gesloten zijn zonder dat de punctualiteit omlaag gaat, en kan een trein voor je neus vertrekken omdat de KPI belangrijker is dan de reiziger.

"Het spoor is vol" is soms enigszins waar, maar er zijn genoeg plekken waar dat nog wel meevalt. Ten opzichte van echt vol spoor gezien dan, maar dan moet je wel naar het buitenland kijken. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je gaat totaal voorbij aan de slechte dienstuitvoering waardoor er zo veel vertragingen en gemiste aansluitingen zijn. Paradoxaal genoeg ook nog verergerd door de vertrekprocedure van NS waardoor vaak te vroeg vertrokken wordt.

De gemiddelde reiziger gaat echt geen punctualiteitscijfers bestuderen en vervolgens concluderen dat je maar beter een half uur of een uur eerder op reis moet gaan.

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Denk dat het iets is dat via ProRail gaat dan. Maar dat weet ik niet. Heb ieder geval de vraag uitstaan

Reputatie 6
Badge

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Ik heb een antwoord teruggekregen! Deze regeling is binnen ProRail bekend. Dat het niet altijd gevolgd wordt is iets wat bij de persoon die mij van een antwoord voorzien heeft niet bekend. Deze persoon heeft het doorgezet naar het team van ProRail die verantwoordelijk hiervoor is. Hopen dat het daarmee opnieuw op de goede plek onder de aandacht gebracht wordt

Reputatie 7

Of de overstap nu als wel of niet mogelijk in de planner heeft gestaan, de meeste mensen begrijpen het niet als een belangrijke overstap voor hun neus exact op tijd wegrijdt terwijl ze aan komen rennen. Zeker omdat andere overstappen die ook niet meer konden "volgens de planner", soms wel lukken omdat er soms wel simpelweg 3 minuten gewacht wordt. En ook dan gaan op het volgende knooppunt andere overstappen mogelijk de mist in.  In de trein wordt dan omgeroepen aan de inzittenden dat we een paar minuten later vertrekken omdat we gaan wachten op overstappers..... Al vaak genoeg meegemaakt...

Reputatie 7

Voor wat betreft het Omzigt draadje nog dit gepost een tijdje eerder https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1643008821852352513

NS personeel is het wel met me eens, daar gaan/mogen we niet op wachten dus!

Het is voor veel mensen niet uit te leggen waarom het op andere momenten opeens wel kan. “Beste reizigers, we wachten nog even op overstappers, even geduld nog a,u.b” Dan krijg je vragen als de trein de volgende keer recht voor je neus exact op tijd wegrijdt. Vertrek dan gewoon áltijd exact op tijd en wacht nóóít op overstappers……

Op de weg met de auto loop je ook weleens vertraging op maar volgens mij tillen mensen daar minder zwaar aan. Je kan lekker warm in je auto blijven zitten en stukje bij beetje vooruit en recht, zonder over te stappen, naar je bestemming. In het ov zit je al snel een halfuur in de kou buiten op een bankje, of in het weekend tegenwoordig soms bijna een uur als je een sprinter moet hebben. Soms is er nog aansluitend busvervoer nodig dat je gaat missen e.d. Soms heb je al een flinke reis achter de rug (bijv uit het buitenland) en dan mis je op 10 seconden na vlak voor de finish je laatste overstap ook nog eens wat weer een half uur kost…..Auto en ov is niet met elkaar te vergelijken…. vandaar ook waarschijnlijk dat Nederlanders zo verknocht zijn aan hun auto en er bizar genoeg alweer meer filedruk is dan in 2019 (zoals afgelopen week in het nieuws was).

NS heeft nog een flinke kluif om reizigers terug te winnen en tweets zoals van Omtzigt werken daar natuurlijk ook niet aan mee helaas…. Ik ben nog altijd vaste klant en blijf dat denk ik ook wel, maar ik kan de mensen die de trein adieu hebben gezegd (heel jammer) ook wel enigszins begrijpen.

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft een eindeloze discussie die nooit beslecht zal worden. Wordt er gewacht op aansluiting dan gaat de reis van anderen misschien de mist in.

Per saldo is het het duidelijkste om zo veel mogelijk op tijd te vertrekken (dus niet te vroeg, NS!). Op sommige knooppunten is misschien wat speling om te wachten op een aansluiting. Het hangt natuurlijk ook samen met de frequentie van de dienstregeling. Bij een uurdienst is het belangrijker om te wachten dan bij een 10-minutendienst.

Het hangt ook erg af van je eigen reis waar je de voorkeur aan geeft. Voor een reis met een rechtstreekse trein wil ik natuurlijk dat die trein op tijd rijdt en niet wacht op aansluiting. Reis ik met een overstap dan wil ik uiteraard dat op aansluiting gewacht wordt als mijn trein licht vertraagd is. De meeste mensen gaan natuurlijk uit van hun eigen situatie en hebben geen belang bij het kijken naar een groter plaatje.
 

Reputatie 7

Die diensten van 1x per uur in Brabant zijn ergerlijk. Sinds dit inging heb ik al twee keer lang moeten wachten. De eerste keer op zaterdagavond in Gilze-Rijen op de sprinter naar Breda. Die viel gewoon kort tevoren uit zonder duidelijke reden, ik was er 10 minuten tevoren dus dat betekende 70 minuten daar rondhangen. En dat voor een ritje van 5 minuten!

De tweede keer miste ik in het weekend (vanuit Roosendaal) in Breda de overstap op deze sprinter, waardoor 59 minuten wachten (met een heleboel anderen trouwens). Wat zonde van de tijd.

We hebben het hier wel over een dichtbevolkt gebied, een grote provincie met een aantal grotere steden op een rij. Daar past toch geen 1-uursfrequentie bij. 

 

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Zeker naar het buitenland. Op een overstap van 7 minuten in Venlo kun je wel gokken als je naar Mönchengladbach moet maar als je vanaf Venlo via Düsseldorf naar München moet is dat wellicht toch wat onverstandig.

ja, zo werkt het dus niet. Als dit niet past dan moet men de dienstregeling niet zo presenteren. Wat eenonzin, alles moet wijken om de punctualiteit te halen, behalve dingen die daadwerkelijk goed voor reizigers zijn. 

Het huidige dienstregelingmodel is gebaseerd op hoge frequenties en korte aansluitingen waarbij het een keer missen van zo'n aansluiting niet zo'n ramp is. Nu er echter op grote schaal is teruggeschakeld naar uurdiensten is dat model eigenlijk niet meer zo geschikt. Je zou dan een heel ander model moeten hebben met ruimere rijtijden en ruimere overstappen om kleine vertragingen te kunnen opvangen.

NS beweert nog steeds dat de frequentieverlagingen tijdelijk zijn en dan is de huidige situatie nog te begrijpen. Alleen vraag ik me wel af hoe tijdelijk die frequentieverlagingen echt zijn en of die niet een permanent karakter krijgen.

Reputatie 6

Dat is een normale overstap van 7 minuten. 

Knap beroerde "service" zo, daar scoor je geen tevreden loyale NS-klanten mee. Lijkt me ook heel sterk dat andere overstappen in Eindhoven door 1 minuut later te vertrekken geraakt worden door het altijd genoemde sneeuwbaleffect.

Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van. Ik zit vaak genoeg in iets vertraagde (intercity)treinen, die dan uiteindelijk toch weer die 1 of 2 minuten inhalen en prima op tijd aankomen op een overstapstation.

Een van de overstappen die daarmee in de knel kan komen in eindhoven is die op de intercity naar Den Haag Centraal. Ik zit nog wel eens op die trein en soms wachten we, maar we mogen dat officieel niet doen. Heel vervelend, maar punctualiteit wordt als belangrijker gezien op dat traject.

Reputatie 6

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 
 

 

Op Leiden geldt nu toch een wachttijdregeling zoals aangegeven in het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten? In ieder geval op de momenten dat de 2100 niet rijdt. 

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

In Den Bosch is er ook zo'n regeling in de avonduren waarbij de IC naar Nijmegen wacht op de IC uit Eindhoven. Ik schat dat het in driekwart van de gevallen goed gaat (en ProRail het sein op rood houdt) en in een kwart van de gevallen mis gaat omdat de verkeersleider wellicht zelf de regeling niet kent. 

 

Reputatie 1

De overstap in Venlo is bijzonder slecht. Ik reis meestal vanaf Mönchengladbach met de Auto naar Venlo en vanaf daar met de trein. 
 

Vanaf 2026 moet je in Venlo niet meer overstappen, vanaf dit jaar gaat de RE13 door naar Eindhoven Centraal…

En misschien wordt het dan en beetje beter.

 

https://www.vrr.de/de/magazin/start-frei-richtung-eindhoven/

 

 

Reputatie 7

Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.

Die 7 minuten is wel prima, het gaat erom dat de aansluiting daar een minuutje kan wachten. Wat is het grote probleem daarmee op het traject naar Eindhoven. 3 of 4 minuten is een ander verhaal maar precies wegrijden als 100 overstappers er aan komen rennen vind ik not done. Geen service en geen reclame. 

Wachten gebeurt trouwens best vaak toch wel. Van Zeeland naar Breda overstappen wacht de trein in Roosendaal vaak ook wel 1 minuut of iets langer. 

Reputatie 6
Badge

Het gaat hier niet om 1 minuut, maar minstens om een minuut of 3 à 4, want zoveel tijd ben je wel verder als die 100 man met koffers allemaal door de achterste deur naar binnen willen.

En met die vertraging mis je in Eindhoven de overstap op de trein naar Den Haag. We zien hier vaak genoeg klachten op het forum van reizigers die deze overstap missen en vinden dat de trein naar Den Haag wel had kunnen wachten. Maar dat is nu juist dat sneeuwbaleffect.

En dan zijn er nog de goederentreinen. Het traject van Breda via Tilburg en Eindhoven naar Venlo zit bomvol goederentreinen. Tot wel 5 per uur en dat is echt veel. Zo'n goederentrein wil je niet in de weg zitten, want voordat die is afgeremd en weer opgetrokken, heb je zo een bak vertraging aan je broek.

De conclusie is dat het Nederlandse spoor gewoon te vol zit. Het lijkt makkelijk om te wachten, maar dat is het niet. Gelukkig zijn de frequenties in Nederland hoger dan in Duitsland. Dat maakt het wachten iets dragelijker.

Reputatie 3

Overstappen op station Venlo zijn wel vaker dramatisch slecht. Zie ook de aansluiting van de IC vanuit Eindhoven op de stoptrein richting Boxtel-Nijmegen; 1 minuut, oftewel onhaalbaar. Station Venlo is beter ingericht voor lange, doorgaande treinen maar deze bestaan niet meer en voor zover ik heb begrepen, komt deze er pas weer met de nieuwe Start-intercity over enkele jaren.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin

Wachten op aansluiting wordt in principe bepaald door de vervoerder. Dat is al honderd jaar zo. De vervoerders maken daar in overleg met ProRail afhandelingsstrategieën voor.

NS kan in principe zelf kiezen voor het binnen bepaalde randvoorwaarden wachten op elkaar van bepaalde treinseries.

Reputatie 6

Toch jammer dat de doelstellingen van NS zo scheef zijn. Benieuwd of ze nog in het nauw gedreven worden door de lopende (recht)zaken. 

Reageer