Altijd fijn weer in NL te zijn


Er is een duidelijk verschil in dienstverlening tussen Duitsland en Nederland.

Onderweg van Berlijn naar Eindhoven heeft de trein van Duisburg naar Viersen vertraging.
En in Viersen moet je overstappen naar Venlo en die trein komt maar 1 keer per uur.
Maar heel fijn, de trein in Viersen heeft op ons gewacht. Hulde.

Dan kom je in Venlo aan en zie je dat de trein naar Schiphol een perron verder er nog staat.
De machinist staat aan onze kant in de deuropening te kijken hoe dik 100 personen zich rennend en haastend met hun koffers naar zijn trein begeven.
Maar als de eerste de trap op komen rennen op perron 3 gaan de deuren dicht en vertrekt de trein precies op tijd. Laat die mensen gewoon een half uur wachten.

Nu vinden wij dat duitsers geen humor hebben, dat klopt, het is niet grappig om mensen zo te laten staan.
De nederlandse machinist heeft wel veel humor, is toch grappig die mensen te laten rennen. Zal ie veel likes krijgen in zijn machinisten app groep.


86 reacties

Reputatie 7
Badge

Vroeger had je ruim 20 minuten overstaptijd in Venlo. Dat was in de tijd dat de IC tussen Den Haag en Venlo reed. Na de wijziging waardoor de IC een andere route kreeg is het 7 minuten. Een medereiziger wist mij ooit te vertellen dat dit op verzoek van de gemeente Amsterdam, Schiphol en Ajax is gedaan. 

Reputatie 1

Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van.

Vroeger was de overstaptijd in Venlo van/naar Duitsland een kwartier en toen klaagden veel mensen weer dat dat te lang was.

Nog vroeger was dat niet eens een overstap..

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Ik heb een antwoord teruggekregen! Deze regeling is binnen ProRail bekend. Dat het niet altijd gevolgd wordt is iets wat bij de persoon die mij van een antwoord voorzien heeft niet bekend. Deze persoon heeft het doorgezet naar het team van ProRail die verantwoordelijk hiervoor is. Hopen dat het daarmee opnieuw op de goede plek onder de aandacht gebracht wordt

 

Deze wachtregeling negeert compleet mensen die verder dan Lelystad moeten reizen, waar altijd een halfuursregeling geldt. Ik begrijp dat 5 minuten best veel wachttijd is, maar er zou bijvoorbeeld ook een wachtregeling van 1 tot 2 minuten kunnen worden ingesteld? Dit zou heel vaak al voldoende zijn voor reizigers naar Noord Nederland om 30 minuten vertraging te voorkomen. Worden conducteurs hier regelmatig op geattendeerd? 

De overstap in Venlo is bijzonder slecht. Ik reis meestal vanaf Mönchengladbach met de Auto naar Venlo en vanaf daar met de trein. 
 

Vanaf 2026 moet je in Venlo niet meer overstappen, vanaf dit jaar gaat de RE13 door naar Eindhoven Centraal…

En misschien wordt het dan en beetje beter.

 

https://www.vrr.de/de/magazin/start-frei-richtung-eindhoven/

 

 

De RE13 is helaas een van de meest onbetrouwbare treinen die ik ken. De overstap in Venlo naar Eindhoven is al een probleem maar de overstap in Viersen richting Krefeld is nog erger. 

Als de RE13 meer dan 1-2 minuten vertraagd is probeer ik niet eens de IC na Eindhoven te halen maar ik loop rustig naar het station. Dan erger ik me ook niet als de IC net voor mijn neus vertrekt. 

Als deze trein 2026 doorrijdt naar Eindhoven zal hij waarschijnlijk ook vaak met een vertraging aankomen.

Reputatie 6

Een hoog klaaggehalte van mensen die het allemaal beter weten.

Niet om het een of ander maar dat doe je zelf in sommige topics hier en op Twitter ook. 😅 

Reputatie 3

Een hoog klaaggehalte van mensen die het allemaal beter weten.

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Makkelijker gezegd dan gedaan, even een half uur eerder vertrekken. Overstappen zijn al het grootste nadeel van de trein tegenover de auto. 

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Ik heb een antwoord teruggekregen! Deze regeling is binnen ProRail bekend. Dat het niet altijd gevolgd wordt is iets wat bij de persoon die mij van een antwoord voorzien heeft niet bekend. Deze persoon heeft het doorgezet naar het team van ProRail die verantwoordelijk hiervoor is. Hopen dat het daarmee opnieuw op de goede plek onder de aandacht gebracht wordt

Badge +3

Nog eentje… en dat zelfs op Zwolle 

 

Badge +3

In Den Bosch is er ook zo'n regeling in de avonduren waarbij de IC naar Nijmegen wacht op de IC uit Eindhoven. Ik schat dat het in driekwart van de gevallen goed gaat (en ProRail het sein op rood houdt) en in een kwart van de gevallen mis gaat omdat de verkeersleider wellicht zelf de regeling niet kent. 

Zie daarvoor ook dit topic (wat al een tijdje stil is). Daar gaat het om een overstap die eigenlijk niet geldig is (maar je in principe wel kan halen). Met name deze reactie (van mijzelf).

Waar is moderator Sanne trouwens gebleven (al 7 maanden niet meer actief) 🙄

Reputatie 1

De overstap in Venlo is bijzonder slecht. Ik reis meestal vanaf Mönchengladbach met de Auto naar Venlo en vanaf daar met de trein. 
 

Vanaf 2026 moet je in Venlo niet meer overstappen, vanaf dit jaar gaat de RE13 door naar Eindhoven Centraal…

En misschien wordt het dan en beetje beter.

 

https://www.vrr.de/de/magazin/start-frei-richtung-eindhoven/

 

 

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

In Den Bosch is er ook zo'n regeling in de avonduren waarbij de IC naar Nijmegen wacht op de IC uit Eindhoven. Ik schat dat het in driekwart van de gevallen goed gaat (en ProRail het sein op rood houdt) en in een kwart van de gevallen mis gaat omdat de verkeersleider wellicht zelf de regeling niet kent. 

 

Reputatie 6
Badge

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Denk dat het iets is dat via ProRail gaat dan. Maar dat weet ik niet. Heb ieder geval de vraag uitstaan

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Reputatie 6

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 
 

 

Op Leiden geldt nu toch een wachttijdregeling zoals aangegeven in het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten? In ieder geval op de momenten dat de 2100 niet rijdt. 

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Reputatie 7
Badge +3

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 
 

 

Op Leiden geldt nu toch een wachttijdregeling zoals aangegeven in het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten? In ieder geval op de momenten dat de 2100 niet rijdt. 

Reputatie 6

Voor wat betreft het Omzigt draadje nog dit gepost een tijdje eerder https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1643008821852352513

NS personeel is het wel met me eens, daar gaan/mogen we niet op wachten dus!

Het is voor veel mensen niet uit te leggen waarom het op andere momenten opeens wel kan. “Beste reizigers, we wachten nog even op overstappers, even geduld nog a,u.b” Dan krijg je vragen als de trein de volgende keer recht voor je neus exact op tijd wegrijdt. Vertrek dan gewoon áltijd exact op tijd en wacht nóóít op overstappers……

 

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 

De collega's die het niet doen kan niets kwalijk genomen worden. Wij volgen immers de regels. Ik begrijp heel goed dat het frustrerend kan zijn, maar je kan er beter van uitgaan dat je in zo’n situatie de overstap mist en dat je toch mee kan, dan uitgaan van het omgekeerde.

 

Reputatie 6

Dat is een normale overstap van 7 minuten. 

Knap beroerde "service" zo, daar scoor je geen tevreden loyale NS-klanten mee. Lijkt me ook heel sterk dat andere overstappen in Eindhoven door 1 minuut later te vertrekken geraakt worden door het altijd genoemde sneeuwbaleffect.

Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van. Ik zit vaak genoeg in iets vertraagde (intercity)treinen, die dan uiteindelijk toch weer die 1 of 2 minuten inhalen en prima op tijd aankomen op een overstapstation.

Een van de overstappen die daarmee in de knel kan komen in eindhoven is die op de intercity naar Den Haag Centraal. Ik zit nog wel eens op die trein en soms wachten we, maar we mogen dat officieel niet doen. Heel vervelend, maar punctualiteit wordt als belangrijker gezien op dat traject.

Reputatie 6

die situatie van hoge frequenties hebben nooit bestaan, op een beperkte hoeveelheid lijnen in het westen na. Halfuursdiensten zijn in het grootste deel van het land de norm, ook voor Covid al, en uurdiensten bij grensoverschrijdende lijnen.

 

Ik denk echt dat men miskent hoe belangrijk voorspelbaarheid is. 

 

Overigens toen enkele decennia gelden er een grote nieuwe dienstregeling ingevoerd werd, was het verhaal juist om meer marge in te bouwen. Langere reistijden werden voor lief genomen ten gunste van die betrouwbaarheid. Maar dat was toen wellicht een thing of the moment. 

 

 

ja, zo werkt het dus niet. Als dit niet past dan moet men de dienstregeling niet zo presenteren. Wat eenonzin, alles moet wijken om de punctualiteit te halen, behalve dingen die daadwerkelijk goed voor reizigers zijn. 

Het huidige dienstregelingmodel is gebaseerd op hoge frequenties en korte aansluitingen waarbij het een keer missen van zo'n aansluiting niet zo'n ramp is. Nu er echter op grote schaal is teruggeschakeld naar uurdiensten is dat model eigenlijk niet meer zo geschikt. Je zou dan een heel ander model moeten hebben met ruimere rijtijden en ruimere overstappen om kleine vertragingen te kunnen opvangen.

NS beweert nog steeds dat de frequentieverlagingen tijdelijk zijn en dan is de huidige situatie nog te begrijpen. Alleen vraag ik me wel af hoe tijdelijk die frequentieverlagingen echt zijn en of die niet een permanent karakter krijgen.

Reputatie 6

ja, zo werkt het dus niet. Als dit niet past dan moet men de dienstregeling niet zo presenteren. Wat eenonzin, alles moet wijken om de punctualiteit te halen, behalve dingen die daadwerkelijk goed voor reizigers zijn. 

heb ik begrip voor. Er moet dan of niet meer aangekoppeld worden, of de IC moet eerder aankomen.

Aankoppelen op zaterdagochtend is nodig omdat je vanaf Eindhoven echt 10 bakken nodig hebt nu de Heerlense trein op zaterdag niet verder rijdt dan Eindhoven. En 10 bakken vanaf Maastricht laten rijden kan dan weer niet vanwege de conducteursnorm en het personeelstekort.

 

Maarja alles is moeilijk moeilijk. Dan maar mensen een uur laten wachten he, daar hebben ze vast wel begrip voor. 

In dit geval kun je als je minder risico wil nemen beter een trein eerder uit Maastricht nemen. Met Arriva en dan overstappen in Sittard op de IC uit Heerlen. Overstappen van 2 of 3 minuten zijn bij al die uurdiensten in het weekend natuurlijk heel hoog risico.

Reputatie 6

heb ik begrip voor. Er moet dan of niet meer aangekoppeld worden, of de IC moet eerder aankomen. Maarja alles is moeilijk moeilijk. Dan maar mensen een uur laten wachten he, daar hebben ze vast wel begrip voor. 

Voor de volledigheid, ik stapte deze keer over naar een andere trein. Ik zie dit echter vaak gebeuren en heb er zelf soms ook wel last van.

 

Dit voorbeeld laat zien dat e wel ruimte is om een trein te laat te laten vertrekken (de IC in dit geval, waar ik uit stapte), maar dat het een afweging met voor en nadelen is. Het is in ieder geval niet zo hard als beleidsmatig beweerd wordt.

We reden op tijd Eindhoven in, dus het was het koppelen. Er is ook geen ruimte in de dienstregeling om de laatste paar honderd meter stapvoets te doen in mijn ervaring. Zoals de app ook laat zien zat de vertraging als in de aankomsttijd. Op tijd vertrekken is overigens ook niet gelukt, maar dat was nadat ik deze screenshot maakte :) 

Het probleem is dat die sprinter niet kan wachten omdat die anders in Den Bosch de IC naar Schiphol weer vertraagt en dat geeft dan weer vertragingen met het inhalen in Geldermalsen. Dat zijn allemaal de zegeningen van die 10 minuten diensten.

@MoDe

Er is een structureel probleem van vertragingen van 5 tot soms 10 minuten bij het in Eindhoven aankoppelen van een extra treinstel bij de intercity's uit Limburg. Iets deugt er niet bij de organisatie in Eindhoven.

Reageer