Niet 1 *, maar 2 *, puur en alleen vanwege de goede bedoelingen van de NS werknemers "in het veld"; zoals de helpdeskmedewerker, de baliemedewerkster, de conductrice........
Begin januari 2024 hebben wij een reis geboekt via de NS internationaal website voor een reis naar Hamburg/Duitsland (boeking scnhlfs-2) op 19 maart 2024. Dit ging eigenlijk allemaal prima. Vooraf een periode van stakingen, hetgeen bij ons een onrustig gevoel veroorzaakte tot het nieuwsbericht dat de Duitse machinisten en DB weer enigszins in harmonie met elkaar om konden gaan.
Een week voor de afreisdatum zijn we de website van NS-internationaal in de gaten gaan houden om te kijken hoe het treinverkeer op "onze route" verliep. Van de inzichten die we daar opdeden, werden we niet bepaald blij: spoedreparaties, uitval vanwege materiaalproblemen....het kon niet op. We werden er niet gerust op en dus zijn we dus heel "proactief" dagelijks contact gaan zoeken met de NS via chat-facebook. Daar werd alles ten aanzien van onze reis overzien als: "gaat verlopen conform planning, gaat goedkomen".
Op 18-3-2024 zagen WIJ (en dus niet NS helpdesk) op de website van DB dat de IC145 op 19 maart zou uitvallen, dus gelijk weer contact gezocht met de helpdesk. Die wisten nog van niets en die kwamen met een oplossing dat we bij de servicebalie een plaatsvervangend vervoersbewijs moesten halen. "Dat gaat in de praktijk toch niet werken", dachten wij. Tegelijkertijd telefonisch contact gezocht met NS en daar troffen we iemand die daadwerkelijk wilde helpen (Eva) en die ook informatie gaf waar we echt iets aan hadden. Volop met haar mailbericht aan het puzzelen geslagen en alles weer op papier uitgewerkt, zodat wij er iets mee konden.
Op 19-3 om 6.41 uur op de bus gestapt richting station Breda, zodat we op tijd zouden zijn voor de trein richting Deventer. Die bus reed prima op tijd overigens.......
ter plaatse bleek dat de voorgaande trein richting deventer was uitgevallen wegens technische problemen, dus "onze" trein zat "mudvol"; eigenlijk niet normaal zo vol, misschien zelfs wel een beetje gevaarlijk. Maar ja, als de conducteur nu zou zeggen dat er mensen uitmoesten, zou het zowat resulteren in een lynchpartij. Maar goed, wij onderweg.
In Deventer aangekomen, even bij een informatiestand op het perron nagevraagd of we "goed zaten" en of ons boemeltreintje "oke was". Gelukkig was hier sprake van een doorgewinterde "NS-ster", die ons gelijk verwees naar een andere trein, die rechtstreeks reed en ook "heul rap". Normaliter zouden we (conform de boeking) met de "Berlijn-IC" reizen, maar ook die was uitgevallen wegens materiaalproblemen....
In Almelo mee met het boemeltreintje van Blauwnet richting Osnabruck, treintje kwam mooi op tijd aan gelukkig. Maar in Osnabruck bleek dat de ICE naar Hamburg 50 minuten vertraging had, wegens (u kunt het wel raden) technische problemen. Lijkt me toch een redelijk probleem te worden/zijn, die "technische problemen"......Hoe doet men dat toch in andere landen waar het allemaal goed loopt?
Eenmaal in de ICE zijn we dus zo n 50 minuten te laat aangekomen en conform de voorwaarden van de NS, voelen zij zich ethisch niet geroepen om daar een compensatie tegenover te zetten. Kwestie van mentaliteit denk ik.....Als was het maar een bosje bloemen, een chocoladeletter of een postkaartje dat ze hebben gefaald op alle fronten. Verwijzen naar DB doet mijns inziens niet ter zake, ik heb betaald aan NS en zij kiezen zelf hun "onderaannemers". Nee, een "NS-vinger" wijzen naar een derde partij? Daar heb ik niets mee te maken, NS heeft mijn centen. En bovendien is het een hele slechte mentaliteit, om het eigen falen bij een ander in de schoenen te willen schuiven.....
Al met al is er NIETS, maar dan ook echt helemaal NIETS terechtgekomen van het reisschema van de geboekte reis. Qua reisroute niet en qua tijdschema niet. Het is alsof je bij de bakker een bruin brood bestelt en er voor betaalt, maar je krijgt uiteindelijk een hoefijzer mee in de verpakking. Misschien dat daar eens een mooie uitdaging ligt voor de "opperbaas" van NS? Maar ja, aan de andere kant, zal die het ook wel prima vinden. Hij is tenslotte ook maar een "uitgerangeerde politicus" die via het het "oude jongen krentebrood vriendengroepje" van een riant inkomen moest worden voorzien. Gezien onze ervaringen, is er in ieder geval geen sprake van het feit dat hij daar is 'geroepen" vanwege zijn capaciteiten en/of bijzondere talenten ten aanzien van het spoorweggebeuren.....
Date of experience: February 19, 2024