beantwoord

De 'Wheelie' wandelkar als bagage

  • 21 November 2022
  • 32 reacties
  • 924 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

Goedemiddag haNSp en welkom bij de NS Community.

Je hebt eigenlijk zelf al een antwoord gegeven op je vraag. De maximale afmeting van handbagage is 85 cm in de hoogte, breedte of diepte. Bij bagage die groter is dan dat, kun je geweigerd worden door treinpersoneel, aangezien het niet aan de voorwaarden voldoet van handbagage.

Je kunt in overleg gaan met een conducteur op een rustig moment als het geen belemmering veroorzaakt voor medereizigers, mogelijk dat er een uitzondering gemaakt wordt. Dat is echter geen garantie. Het treinpersoneel zal altijd het eindoordeel hebben.

Reputatie 7
Badge +3

De wheelie voldoet niet aan de eisen die NS aan handbagage stelt. De wheelie valt ook niet onder de fietsregels.

Dag Stijn,

Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.

Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd. 

 

Badge +3

Ik denk niet dat het een probleem zal zijn, want die 85 cm gaat meer over vloeroppervlak en je kunt hem dus (veilig) rechtop zetten. Uiteraard wel op het balkon en niet mee de coupé in nemen.

Over een strijkplank of een IKEA (boekenkastje) pakket doet men ook niet moeilijk. Zo wel, dan neem je een volgende trein. Vermijd in ieder geval de spits.

Voor ski’s en muziekinstrumenten (denk aan een chello of keyboard in een koffer/flightcase) bestaan volgens mij ook uitzonderingen, al weet ik niet zeker of dat bij NS standaard is.

Reputatie 7
Badge +3

Dag Stijn,

Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.

Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd. 

 

Dat thalys een uitzondering maakt betekent niet dat NS dat ook moet doen. De wheelie valt niet onder de bagageregels van NS en mag officieel niet mee. Je bent afhankelijk van een goedwillende conducteur.

Dag Stijn,

Als ik een Thalys-ticket koop, weet ik dat ik - met deze bagage - met die trein mee kan. Wat het treinpersoneel er ook van vindt en ondanks dat formeel de bagage-eis luidt: “maximaal 75 x 53 x 30 cm”. Ondanks die beperking mogen er trouwens in de Thalys ook ski’s, golftassen en gedemonteerde fietsen-in-doos mee. En deze wandelkar nu dus ook.

Verwijzen naar die maximaal 85 cm bij NS is een nogal eenvoudig en formalistisch antwoord. Als ik een conducteur tref die constateert dat mijn bagage aan de langste kant 112 cm is, en geen 85 cm of minder, mag hij of zij me de toegang weigeren, óók buiten de spits en als ik mijn medereizigers niet hinder. Dat vind ik vreemd.

En toch zijn dit de regels. Ik kan je niets anders aangeven dan wat de regels zijn. Het kan zijn dat een conducteur het als uitzondering wel toe laat, maar dat blijft dan een individuele keuze van die conducteur, wat ik niet kan voorspellen.

Reputatie 7
Badge

Je kan het altijd proberen maar garanties dat het goed gaat heb je niet.

Reageer