Skip to main content

Vorig jaar was in de zomerperiode de Beneluxtrein op bepaalde uren te vol. Zat er destijds zelf tussen. 

Treinreizigers die moesten staan. En zelfs koffers op de gangpad hadden staan. NMBS assisteerde destijds alleen in piekuren/spitsuren met de P trein Antwerpen Centraal - Noorderkempen. Vanwege de nieuwe concessie van NMBS rijdt de P trein structureel tussen Antwerpen - Noorderkempen in dienstregeling 2024. Waarschijnlijk zal het tussen Noorderkempen - Amsterdam Centraal nog wel overvol zijn op bepaalde uren. 

Hoe gaat NS de drukte in de Beneluxtrein aanpakken? De grootste drukte is meestal tussen Antwerpen - Breda vanwege te weinig aanvulling. Vanaf Breda richting Amsterdam is er aanvulling met andere HSL Intercity. 

Volgend jaar zal met twee trein series 9500 en 9200 tussen Brussel Zuid - Rotterdam waarschijnlijk weinig problemen zijn met vele internationale treinreizigers. Tenzij de vele internationale treinreizigers massaal kiezen voor ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen. Dan kan zowel NS en NMBS hun treinen flexibel verlengen. 

 

Tegen die tijd zal de NMBS IC Brussel- Breda/Rotterdam ook rijden. Weet alleen de samenstelling officieel niet. Maar zag wel eens 2 NMBS 28 aan beide uiteinden met daartussen 7 I -  11 rijtuigen. 

Is het wel zeker dat die trein met Belgisch materieel gaat rijden en niet met ICNG?.


 

Ik vind t ook bizar dat er na 2230 geen trein meer de grens over gaat. Dat is met de RE19 toch anders

Kan dat uit met die (dure) rijpaden van Infrabel? Inclusief de grens. Waarom rijden nationale treinen tot kort na middernacht? 


 

Tegen die tijd zal de NMBS IC Brussel- Breda/Rotterdam ook rijden. Weet alleen de samenstelling officieel niet. Maar zag wel eens 2 NMBS 28 aan beide uiteinden met daartussen 7 I -  11 rijtuigen. 

Is het wel zeker dat die trein met Belgisch materieel gaat rijden en niet met ICNG?.

Lees dit op Groot Belgisch Treinen Forum met topic I - 11 rijtuigen: 

Wat betreft de i11 liet een collega vandaag weten dat er weer twee rijtuigen uit revisie zijn gekomen en uitgerust zijn met noodremoverbrugging. Kortweg men is ze dus beetje bij beetje aan het aanpassen. Zo worden ze geschikt om op de volledige hsl zuid te rijden (ook voor lijn 3 in België trouwens).

Voor inzet door de tunnel van Soumagne of de Groene-Harttunnel zijn nog meer aanpassingen aan de bekabeling nodig. Op lijn 3 of ten noorden van Rotterdam zullen we ze voorlopig niet zien.

Officieel is het nog niet bevestigd dat de I - 11 rijtuigen worden ingezet. Maar in het Belgische spoor tijdschrift Spoorwegjournaal hadden ze er al over. 

Vermoed dat het wel gaat gebeuren:

https://youtu.be/46AYjA9SDIk?si=vDhYmAg4PAG9lQv4


De trein Rotterdam - Breda - Brussel is gewoon de huidige trein zonder het stuk Amsterdam - Rotterdam. Gewoon de dienstregeling zoals deze nu ook al regelmatig gereden wordt bij werkzaamheden in Amsterdam dus.

De snelle IC Brussel zal de komende jaren volledig geïntegreerd worden in de binnenlandse IC (Lelystad) - Amsterdam Zuid - Rotterdam. Binnenlandse reizigers weren is dus geen optie want er is geen voor- of volgtrein meer die je kunt pakken, vanwege de snelheidsbeperkingen op de HSL en het tekort aan ICNG blijven er ook in 2025 slechts 4 IntercityDirect treinen per uur over de HSL rijden. Vanaf 2026 komen er volgens de gepubliceerde plannen meer treinen over de HSL, maar ook dan is er de verdeling over het uur niet dusdanig dat je binnenlandse reizigers uit de IC Brussel kunt weren. 
 

..,

Ben dan benieuwd hoe reizigers gaan reizen tussen Lelystad - Rotterdam via HSL. Er zijn (nu) geen toeslagpaaltjes. Kortgeleden kocht ik online een toeslag ticket op HSL nadat op station werd omgeroepen dat je de toeslag tickets via NS kon kopen. Maar dat zal NS dan moeten communiceren met de treinreizigers.

Ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Op elke station waar de HSL IC (via HSL Schiphol - Rotterdam) stopt een toeslag paaltje neerzetten? Of laat NS treinreizigers online of via conducteur een toeslag ticket (toch geen € 10??) kopen. Dat wordt een dingetje. Heb ook gelezen dat de toeslag wordt afgeschaft. Dan ben je tegelijk van alle complicaties af. 

Treinreizigers kunnen eventueel ook op Schiphol of een andere station overstappen zodat ze niet de HSL toeslag moeten betalen. 

Binnenlandse treinreizigers zullen met ICNG (IC 200?) reizen. De achtdelige ICNG België kan eventueel versterkt worden met een nationale ICNG. In Duitsland hebben/hadden ze dat systeem met ICE 3 International versterkt met ICE 3. 

Er zullen naar alle waarschijnlijkheid op alle stations tussen Groningen respectievelijk Leeuwarden en Breda toeslag paaltjes komen.

 

In Nederland werd hetzelfde gedaan in het verleden met de voorganger van de IC Brussel. Destijds reed het treinstel naar Brussel vanaf Amsterdam CS tot en met Roosendaal gecombineerd met binnenlands treinstel. Iets dergelijks zou ook kunnen worden toegepast tussen Lelystad en Rotterdam Centraal mits er voldoende treinstellen beschikbaar zijn. Anderzijds zie ik de NS er ook voor aan om dezelfde trucjes toe te passen als bij de IC Berlijn en de ICE om binnenlandse reizigers zo goed als onmogelijk te maken (maar officieel niet te verbieden).
 

In de HRN-concessie, waar de IC Brussel (in tegenstelling tot de ICE en de IC Berlijn) ook in de nieuwe concessie deel van uitmaakt, staan weliswaar eisen over het in te zetten aantal treinen per uur per traject, maar is niet gedefinieerd op welke stations er gestopt moet worden. Mits er een minimum aantal treinen per uur (meestal is 2 voldoende) stopt op een station per richting is NS vrij om te bepalen of de IC Brussel (en elke andere trein) wel of niet stopt op een station (om reizigers in en/of uit te laten stappen).


 

Ik vind t ook bizar dat er na 2230 geen trein meer de grens over gaat. Dat is met de RE19 toch anders

Kan dat uit met die (dure) rijpaden van Infrabel? Inclusief de grens. Waarom rijden nationale treinen tot kort na middernacht? 

Ik had altijd begrepen dat het te maken had met de roosters voor personeel en materieel. Een uur langer doorrijden betekent dat het Belgische personeel dan pas rond 1.15 uur terug in Brussel is en dat het de NMBS dat niet waard was. Je moet daarbij bedenken dat.in België in het algemeen de treindiensten veel vroeger eindigen dan in Nederland.


 

 

..,

 

Er zullen naar alle waarschijnlijkheid op alle stations tussen Groningen respectievelijk Leeuwarden en Breda toeslag paaltjes komen.

 

In Nederland werd hetzelfde gedaan in het verleden met de voorganger van de IC Brussel. Destijds reed het treinstel naar Brussel vanaf Amsterdam CS tot en met Roosendaal gecombineerd met binnenlands treinstel. Iets dergelijks zou ook kunnen worden toegepast tussen Lelystad en Rotterdam Centraal mits er voldoende treinstellen beschikbaar zijn. Anderzijds zie ik de NS er ook voor aan om dezelfde trucjes toe te passen als bij de IC Berlijn en de ICE om binnenlandse reizigers zo goed als onmogelijk te maken (maar officieel niet te verbieden).
 

In de HRN-concessie, waar de IC Brussel (in tegenstelling tot de ICE en de IC Berlijn) ook in de nieuwe concessie deel van uitmaakt, staan weliswaar eisen over het in te zetten aantal treinen per uur per traject, maar is niet gedefinieerd op welke stations er gestopt moet worden. Mits er een minimum aantal treinen per uur (meestal is 2 voldoende) stopt op een station per richting is NS vrij om te bepalen of de IC Brussel (en elke andere trein) wel of niet stopt op een station (om reizigers in en/of uit te laten stappen).

Waarschijnlijk heb je over de (groene) Benelux Hondenkop gekoppeld met de (gele ) Hondekop. Dat was héél praktisch.

Dan kunnen ze tussen Rotterdam - Lelystad een vijfdelige/achtdelige ICNG aan ICNG België koppelen. Tevens is bij Rotterdam de meeste marge. Alleen wat minder praktisch als de ICNG België vertragingen moet inlopen. Dan moet je een afweging/prioriteit maken. Meer zitplaatsen bieden? Of vertragingen inlopen? Lijk me dat meer zitplaatsen bieden belangrijker is. 

Toeslagpaaltjes lijk me ook beter. NS kan dan in beginperiode dan beter servicemedewerkers zetten op de stations waar de HSL Intercity stoppen. Want de ervaring met IC Direct in beginperiode vanaf 2009 leert dat er geheid misverstanden zullen zijn bij de treinreizigers. 

En de conducteur in de trein zal waarschijnlijk niet alle tijd hebben om véél treinreizigers elke keer uit te leggen hoe dat werkt met de HSL toeslag. 


Vooralsnog zal hier hetzelfde probleem spelen: onvoldoende beschikbaar materieel. In de loop van 2025 zal er meer ICNG beschikbaar komen, maar het is de vraag wat prioriteit krijgt: vervangen van resterende TRAXX+ICR of verlengen van treinen. Ik vermoed het eerste zodat men de locomotieven kan inleveren bij de leasemaatschappij.


De Benelux Hondekop is altijd blauw geweest @Hanzeboog. De Hondekop voor binnenlands verkeer waren groen bij indienststelling maar later voorzien van de nieuwe gele huisstijl. 


@Sander-VH

Ik ben benieuwd hoe NS dat dan straks bij de trein Lelystad-Brussel in de ochtendspits gaat doen tussen tussen Lelystad en Schiphol met een losse ICNG8. Of gaan we steeds in Rotterdam aan/afkoppelen?

Jup steeds combineren splitsen in Rotterdam. Dat is het plan.


 

Ik vind t ook bizar dat er na 2230 geen trein meer de grens over gaat. Dat is met de RE19 toch anders

Kan dat uit met die (dure) rijpaden van Infrabel? Inclusief de grens. Waarom rijden nationale treinen tot kort na middernacht? 

Neem aan van wel. En na middernacht is er veel minder vraag op meeste dagen. 


Reageer