beantwoord

Dusseldorf Arnhem 2 x zo duur via NS automaat?

  • 17 December 2023
  • 50 reacties
  • 1005 Bekeken


Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 7

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig).

Toch staat er duidelijk op het kaartje : Enkele reis.

Reputatie 7
Badge

Er staat inderdaad duidelijk Enkele Reis op het kaartje. 

Reputatie 5

Dat (dure) NS kaartje is toch gewoon in de IC/ICE geldig? In de IC richting Berlijn heb ik ook vaker gewoon met zo’n kaartje uit de automaat gereisd. Is nooit iets van gezegd. Je hebt dan alleen geen plaatsreservering.

Overigens kun je als je vantevoren al weet wanneer je reist met de IC of ICE beter een sparpreis nemen. Dat is vaak veel goedkoper dan een kaartje uit de NS automaat, maar je hebt wel treinbinding.

Badge +3

Als ik op bahn.de tickets zoek voor Arnhem - Düsseldorf met 40% in NL krijg ik ook tickets voor € 36,45 en de IC 60403 bijvoorbeeld, maar die mag je dus niet nemen met het kaartje op de foto? Bij het ticket van bahn.de zit wel het ov in Düsseldorf (City Ticket) erbij.

Een VRR dagkaart (Preisstufe D) is zelfs nog goedkoper met € 31,80

Bij bestellen voor morgen is de prijs dan € 29,90 en voor dinsdag € 19,90… en voor woensdag weer gewoon € 32,85

Reputatie 7
Badge +2

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Niedersachsentarif in dat geval😉

Reputatie 5

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Nee, dat soort enkele reizen zijn in Duitsland altijd 2 dagen geldig (dus de reis kan op 1 van die dagen gemaakt worden), voor de treinen zonder treinbinding op dat traject.

Reputatie 7

Ik heb geprobeerd te boeken op NS International. Arnhem - Düsseldorf geeft alleen kaartverkoopmogelijkheden voor de ICE. Voor de regionale trein wordt je naar de automaat of naar "telefonisch boeken" verwezen. 

Toen voor Zevenaar - Düsseldorf geprobeerd een kaartje te kopen. Lukt niet voor de regionale trein, maar er verschijnt een tekst dat je wél online een kaartje kan kopen voor deze verbinding als je als vertrekstation Arnhem Presikhaaf in vult. Dit gedaan en jawel, je kan online bij NS International een kaartje kopen van Arnhem Presikhaaf naar Düsseldorf met de regionale trein (1x overstappen van SPR op DPN (de Duitse stoptrein, maar wat betekent DPN trouwens?) staat erbij). En dat kost 35,40 euro voor een enkeltje 2e klas, een enkeltje 1e klas kost 57,30 euro .....

Reputatie 5

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

 

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Het gaat om een enkele reis en mag maar een keer gebruikt worden. De reden dat er twee dagen op staan is omdat het ook voor nachtvervoer gebruikt mag worden (binnen het VRR heb je dat overal op vr/za en za/zo) en dat er in Duitsland bij het spoor niet zoiets is als een daggrens om 4 uur. 

 

 

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Nee, want er staat duidelijk op "alleen geldig in regionale treinen" en dan mag je dus niet met Fernverkehr reizen.

Dat (dure) NS kaartje is toch gewoon in de IC/ICE geldig? In de IC richting Berlijn heb ik ook vaker gewoon met zo’n kaartje uit de automaat gereisd. Is nooit iets van gezegd. Je hebt dan alleen geen plaatsreservering.

Dat kaartje is helemaal niet geldig in IC/ICE. Staat er ook duidelijk op.

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Omdat het internationale tarief een heel ander tariefsysteem is dat geen enkele relatie met het VRR-tarief heeft.

Reputatie 7

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Ja maar dat is dus met een NS automaatkaartje 10 euro duurder dan met een kaartje voor de Duitse stoptrein zag ik net. Dat staat toch in geen verhouding meer. 10 euro..... Volgens mij was dat enkele jaren terug nog iets van 5,50 euro duurder.

Toen voor Zevenaar - Düsseldorf geprobeerd een kaartje te kopen. Lukt niet voor de regionale trein, maar er verschijnt een tekst dat je wél online een kaartje kan kopen voor deze verbinding als je als vertrekstation Arnhem Presikhaaf in vult. 

Presikhaaf ligt buiten het VRR-gebied ligt en voor die verbinding kun je dus geen VRR-kaartje kopen maar alleen een ticket tegen internationaal tarief.

Reputatie 7

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Reputatie 7

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Op zich omdat er geen enkele relatie is tussen beide tariefsystemen. Het internationale tarief systeem is bijv. gebaseerd op kilometers, het VRR tarief op zones.

Verder geldt binnen het VRR een maximum tarief (€16.50) vanaf een relatief klein aantal zones, bij veel meer zones zoals Arnhem-Dusseldorf is dat maximum tarief erg goedkoop. Het kan nog veel extremer: de prijs Arnhem-Oberhausen, Arnhem-Dusseldorf, Arnhem-Wuppertal of zelfs Arnhem-Hagen is allemaal dat zelfde maximum tarief van €16.50 terwijl je bijv. voor Hagen bijna drie uur in de trein zit.

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. En je kan uren door heel Beieren reizen met RE- en REX-treinen en de bussen. Veel waar voor je geld. 

Maar bij dat op km gebaseerde internationale tarief, vind ik die 35,60 euro voor een enkeltje Arnhem - Düsseldorf (105 km) toch heel veel geld. En dan die grenstoeslag die erin zit (sowieso een belachelijk gegeven anno 2023 naar mijn mening). 

Ter vergelijking: Breda - Middelburg is 103 km en kost vol tarief 18,80 euro. Bijna de helft minder dus. Spoorwegen en grenzen...…

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Dat klinkt als een verhaal uit een verder verleden van voor de zg. Tarifreform bij het VRR van een aantal jaren geleden. Het idee van centrumzones is toen opgedoekt. Met name op de middenafstanden is het toen veel duurder geworden.

Vroeger kon je een dagkaart kopen voor een gebied rondom een centrumzone. Tegenwoordig koop je een dagkaart voor een route van zone A naar zone B. Venlo-Dusseldorf is daarmee ook Preisstufe D geworden en voor een dagkaart tik je daarmee nu ook €31.20 af.

Reputatie 5

 

 

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Nee, want er staat duidelijk op "alleen geldig in regionale treinen" en dan mag je dus niet met Fernverkehr reizen.

Ik zie het idd staan op het kaartje op de foto. Vreemd. Is dat dan onlangs veranderd? Of geldt dat misschien alleen voor het ICE traject richting Frankfurt?

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Reputatie 7
Badge +2

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Dat klinkt als een verhaal uit een verder verleden van voor de zg. Tarifreform bij het VRR van een aantal jaren geleden. Het idee van centrumzones is toen opgedoekt. Met name op de middenafstanden is het toen veel duurder geworden.

Vroeger kon je een dagkaart kopen voor een gebied rondom een centrumzone. Tegenwoordig koop je een dagkaart voor een route van zone A naar zone B. Venlo-Dusseldorf is daarmee ook Preisstufe D geworden en voor een dagkaart tik je daarmee nu ook €31.20 af.

Voor tijdstickets die dus voor een onbeperkt aantal ritten in een tijdvak gelden zijn in preisstufe B nog altijd centrumzones van toepassing. Die gelden echter voor vooraf vastgestelde gebieden waartussen je kunt kiezen. En daar zie ik er geen bij die zowel Venlo als Düsseldorf dekt in de tariefbrochure van het VRR.

 

Voor tijdstickets die dus voor een onbeperkt aantal ritten in een tijdvak gelden zijn in preisstufe B nog altijd centrumzones van toepassing. Die gelden echter voor vooraf vastgestelde gebieden waartussen je kunt kiezen. En daar zie ik er geen bij die zowel Venlo als Düsseldorf dekt in de tariefbrochure van het VRR.

Dat laatste klopt want Venlo-Dusseldorf is immers Preisstufe D geworden.

Die tariefgebieden voor Preisstufe B en C voor abonnementen staan met kaartjes in een behoorlijk dik boekje met steeds alle zones waar ze geldig zijn. Venlo en Arnhem stonden daar in het verleden ook altijd ergens bij.

Als ik Venlo-Mönchengladbach in de VRR-planner stop krijg ik bij de tarieven keurig een maandkaart Preisstufe C te zien met de bijbehorende rij zones waar die geldig is. Preisstufe C is ook wat er in dit geval geldt voor enkeltjes en dagkaarten.

Idem dito voor Venlo-Dusseldorf een abonnement voor Preisstufe D wat dan onbeperkt reizen in het hele VRR gebied is.

Reputatie 7

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. …

Nee, het is geen dagkaart maar een enkeltje van zone A naar zone B. En je moet bij het maximum tarief ook uiterlijk binnen 300 min na aankoop op je bestemming zijn (voor kortere afstanden geldt een kortere tijdsduur). Je mag niet terugreizen of rondreizen.

Ja, je hebt helemaal gelijk, heb het nu ook gezien.

Wel een complex geheel zo met al die Stufen, aantal minuten etcetera. Voor de niet ingevoerde, onbekende reiziger die ook eens met de trein wil veel uitzoekerij voor een treinrit. Kan me goed voorstellen dat het dan vaak fout gaat. 

 

 

 

 

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Vroeger speelde dat niet omdat er toen zowel bij Hengelo als bij Arnhem geen regionale treinen reden en werden er door de NS-automaat alleen tickets voor Fernverkehr verkocht. Ik neem aan tegen Flexprijs.

De Flexprijs is momenteel €23.20 voor Hengelo-Bentheim en €49.00 voor de ICE Arnhem-Düsseldorf. Ik neem aan dat dat ook is wat de NS-automaat rekent voor een ticket waarmee je in de IC/ICE mag. En dan tevens de optie geeft voor een goedkoper ticket voor het regionale verkeer wat naar Düsseldorf dan kennelijk €35.60 kost.

Reputatie 5

 

 

 

 

Wat de IC Berlijn betreft heb ik afgelopen zomer nog een NS automaatkaartje Hengelo-Osnabrück gekocht (omdat de regionale trein weer eens hopeloos was uitgevallen) en gewoon in de IC gebruikt. Is gewoon gecontroleerd en de conducteur heeft niets gezegd over dat het ongeldig zou zijn in de IC. 

Vroeger speelde dat niet omdat er toen zowel bij Hengelo als bij Arnhem geen regionale treinen reden en werden er door de NS-automaat alleen tickets voor Fernverkehr verkocht. Ik neem aan tegen Flexprijs.

De Flexprijs is momenteel €23.20 voor Hengelo-Bentheim en €49.00 voor de ICE Arnhem-Düsseldorf. Ik neem aan dat dat ook is wat de NS-automaat rekent voor een ticket waarmee je in de IC/ICE mag. En dan tevens de optie geeft voor een goedkoper ticket voor het regionale verkeer wat naar Düsseldorf dan kennelijk €35.60 kost.

Ik heb het op de kaartautomaat nagekeken. Je kunt naar Düsseldorf idd kiezen tussen een kaartje alleen geldig in het Regionalverkehr en een (nog duurder) kaartje dat ook in de ICE geldig is. 

Dat is dan echt een heel groot prijsverschil als je met de RE wilt reizen tussen een kaartje uit de NS- of de DB-automaat.

Reputatie 7

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. 

Ja... het VRR heeft een te downloaden tarieven + vervoersbewijzen/vervoersvoorwaardenhandboek van liefst 437 pagina's zag ik..…

Maar betaal je soms niet alsnog teveel (afhankelijk van je reisgedrag) als je gewoon een standaardkaartje en retour van A naar B uit de automaat koopt? Heb eens op de site van het VVR gekeken: Er zijn ontzettend veel soorten en varianten tickets voor allerlei situaties en doelgroepen, van tickets voor een bepaald aantal uren of dagen, en van tickets voor jongeren tot actieve 60+ers (Bären- abonnement voor 97 euro p/m onbeperkt reizen in NRW, altijd 1e klas en inclusief altijd gratis fietsvervoer op ieder moment van de dag.... en tot 4 personen mogen gratis in de 1e klas mee op de doordeweekse avonden en de hele dag in het weekend.... wat een luxe)

Ik dacht dat NS ondanks vermindering nog veel soorten vervoersbewijzen/abonnementen kende, maar dit is wel heel specifiek op allerlei doelgroepen en situaties gericht. Wel ideaal voor de reiziger, als je de meest geschikte optie eruit kan vissen 🙂

Reputatie 5

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. 

Ja... het VRR heeft een te downloaden tarieven + vervoersbewijzen/vervoersvoorwaardenhandboek van liefst 437 pagina's zag ik..…

Maar betaal je soms niet alsnog teveel (afhankelijk van je reisgedrag) als je gewoon een standaardkaartje en retour van A naar B uit de automaat koopt? Heb eens op de site van het VVR gekeken: Er zijn ontzettend veel soorten en varianten tickets voor allerlei situaties en doelgroepen, van tickets voor een bepaald aantal uren of dagen, en van tickets voor jongeren tot actieve 60+ers (Bären- abonnement voor 97 euro p/m onbeperkt reizen in NRW, altijd 1e klas en inclusief altijd gratis fietsvervoer op ieder moment van de dag.... en tot 4 personen mogen gratis in de 1e klas mee op de doordeweekse avonden en de hele dag in het weekend.... wat een luxe)

Ik dacht dat NS ondanks vermindering nog veel soorten vervoersbewijzen/abonnementen kende, maar dit is wel heel specifiek op allerlei doelgroepen en situaties gericht. Wel ideaal voor de reiziger, als je de meest geschikte optie eruit kan vissen 🙂

 

Het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel verschillende reisformules zijn in Duitsland. Ik had verwacht dat het meeste na de invoering van het Deutschlandticket wel zou verdwijnen. Maar ik zie toch nog wel veel reizigers (vooral in de bussen) die gewoon nog losse kaartjes kopen voor elke reis. Blijkbaar heeft nog lang niet elke OV-reiziger in Duitsland het DLT.

Reageer