Halte later instappen graag mogelijk maken


Ik heb een ticket Utrecht-Innsbruck, voor de recent ingevoerde nachttrein naar Innsbruck. Doordat mijn situatie gewijzigd is, wil ik nu graag in Arnhem instappen in plaats van in Utrecht - de eerste halte van de reis. Dit blijkt niet mogelijk. Dezelfde trein, dezelfde stoel die ik alleen maar het eerste half uur leeg wil laten. Ik moet nu van Arnhem naar Utrecht reizen, om vandaar weer terug naar Arnhem te reizen.

Beste NS, ik ben heel blij met jullie, maar kan dit nu niet anders? Er hoeft alleen maar ergens in het systeem genoteerd te worden dat ik een halte later instap, zodat de conducteur in Utrecht mijn plaats niet weggeeft. Wat mij betreft verkoop je het kaartje Utrecht-Arnhem nog een keer. Maar waarom reizigers onnodige kilometers laten maken?


25 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik weet niet wat voor ticket u heeft maar er zijn goedkopere tickets waarbij dit soort wijzigingen niet mogelijk zijn.

Badge +3

Volgens mij is dat geen enkel probleem toch?

Conducteurs geven geen plaatsen weg, en als er in Arnhem iemand op jouw plaats zit moet die maar ergens anders gaan zitten.

Bij vliegreizen is dat wel anders, ik had ooit een goedkoop KLM ticket van Zaventem via Schiphol naar Chicago en moest dus per se in Brussel boarden want anders was het een ‘no show’ en zou de hele reis vervallen.

De IC Brussel via Breda was er nog niet, dus liever met de trein van Eindhoven naar Schiphol dan met de auto naar Zaventem plus een klein vermogen aan parkeerkosten.

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is er een regel dat je gereserveerde plek vergeven kan worden als je 15 minuten na vertrek niet op komt dagen. Ik weet trouwens ook niet in hoeverre je bij NS of ÖBB moet klagen. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de NightJet kunnen de plaatsen 15 minuten na vertrek aan iemand anders gegeven worden en vervalt de reservering.
Ik kan me niet voorstellen dat dit in de praktijk een probleem oplevert wanneer je in Arnhem i.p.v. Utrecht instapt.

Zie bijvoorbeeld: https://sbbcffffs-community.sbb.ch/t5/Abos-und-Billette/Nightjet-sp%C3%A4ter-zusteigen/td-p/39057#:~:text=Die%20Pl%C3%A4tze%20im%20Zug%20sind,Abfahrt%20des%20Zuges%20belegt%20werden.

Die regel is er inderdaad. En ik wil het risico niet lopen dat ik mijn reservering kwijt raak, ook al is de kans klein.

Voor een no show vind ik deze regel niet eens zo gek vanuit het perspectief van de NS. Het gaat mij er om dat ik graag wil doorgeven aan de NS dat ik wel kom opdagen, maar alleen een halte later. Dit zou mogelijk moeten zijn - in deze tijd zou dat toch een kwestie moeten zijn van ergens een vinkje zetten oid?

Het gaat mij er om dat ik dit punt graag wil doorgeven aan de NS als verbetersuggestie; ik hoop dat zij dit bericht zien. En als het aan OBB ligt, dan hoop ik dat ze het aan hen kunnen doorgeven. 

Reputatie 7

Er is toch reserveringsplicht? Dan kan er niemand anders in Utrecht op uw plek gaan zitten. Ik denk dat het geen probleem is, ook al is de formele regel dan anders. Ik begrijp dat voor u de zekerheid telt. Zou mooi zijn als dit doorgegeven kon worden aan de vervoerder en deze er niet moeilijk over doet. Er heeft immers geen enkele partij nadeel van. Laten ze het vooral niet te lastig maken met internationaal treinreizen....

Het gaat mij er om dat ik graag wil doorgeven aan de NS dat ik wel kom opdagen, maar alleen een halte later. Dit zou mogelijk moeten zijn - in deze tijd zou dat toch een kwestie moeten zijn van ergens een vinkje zetten oid?

Natuurlijk kan dat technisch, maar als u bijv. een goedkoop ticket hebt geboekt gaat u er mee akkoord dat er in de boeking niets veranderd kan worden in ruil voor een lage prijs. 

In dit geval zou ik overigens gewoon in Arnhem opstappen omdat het risico dat het fout gaat me zeer minimaal lijkt. 

Zou mooi zijn als dit doorgegeven kon worden aan de vervoerder en deze er niet moeilijk over doet. Er heeft immers geen enkele partij nadeel van. Laten ze het vooral niet te lastig maken met internationaal treinreizen....

Als je hier aan begint leg je een bom onder het tariefsysteem. Als ik een trein met Zugbindung heb geboekt kan ik dan ook een andere trein nemen onder het motto dat er niemand nadeel van heeft.

Maar zo werkt het natuurlijk niet. Dat je bij goedkope kaartjes geen wijzigingen kunt aanbrengen is een essentieel element van het tariefsysteem. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lastige is in dit geval dat NS slechts de kaartverkoper is en niet de exploitant van de trein. Doorgeven aan NS dat je later instapt heeft alleen zin wanneer NS dat dan weer doorgeeft aan ÖBB/NightJet. 

Reserveringtechnisch is er het probleem dat je niet zomaar het vertrekstation kunt wijzigen. Je moet eerst een nieuwe reservering maken en daarna de oude laten vervallen. Een dergelijke wijziging zal je dus nooit op papier krijgen als het geen tarief betreft dat kosteloos geannuleerd kan worden. Het zou natuurlijk wel een idee zijn om een servicenummer in te stellen dat je in zo'n geval kunt bellen. Het treinpersoneel kan dan ingelicht worden dat de mensen van een bepaalde reservering later instappen.

 

Reputatie 7
Badge

Je kan ook rechtstreeks contact opnemen met ÖBB. Maar het komt er op neer dat er slechts twee opties zijn. Of je speelt op safe en stapt in Utrecht in. Of je neemt de gok en stapt in Arnhem in. 

Reputatie 7
Badge +1

Het lastige is in dit geval dat NS slechts de kaartverkoper is en niet de exploitant van de trein.

In Nederland is NS de exploitant.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zou NS dit moeten kunnen regelen.

Dan zou NS dit moeten kunnen regelen.

Dat kan ook mits het tarief wijzigingen toestaat. Ik vermoed dat de optie om wijzigingen aan te brengen echter in de software geblokkeerd zijn voor tarieven die geen wijzigingen toestaan om zo gesjoemel onder druk van de reiziger tegen te gaan. Luchtvaartmaatschappijen gebruiken ook zo'n blokkade in hun software.

Reputatie 7

Zou mooi zijn als dit doorgegeven kon worden aan de vervoerder en deze er niet moeilijk over doet. Er heeft immers geen enkele partij nadeel van. Laten ze het vooral niet te lastig maken met internationaal treinreizen....

Als je hier aan begint leg je een bom onder het tariefsysteem. Als ik een trein met Zugbindung heb geboekt kan ik dan ook een andere trein nemen onder het motto dat er niemand nadeel van heeft.

TS neemt toch gewoon exact dezelfde trein, die Nightjet, alleen op een ander instapstation een halfuurtje verderop? Dan houdt hij zich toch aan de Zugbindung? 

Als ik naar Basel ga boek ik ook vanaf Utrecht voor de ICE, vaak nam ik ook het goedkoopste ticket. Ik stap dan vaak in Arnhem in maar soms zijn er storingen of werkzaamheden etc. tussen Den Bosch en Arnhem, dus dan heb ik nog uitwijkmogelijkheid via Den Bosch - Utrecht. Want de rechtstreekse ICE rijdt maar 1x per dag dus die wil ik niet missen.

Reputatie 7
Badge

De vraag is dus eigenlijk of zugbindung ook inhoudt dat je verplicht het gehele traject moet afleggen.

De vraag is dus eigenlijk of zugbindung ook inhoudt dat je verplicht het gehele traject moet afleggen.

Mijn opmerking over Zugbindung was slechts een ander voorbeeld om onder ticketvoorwaarden uit te komen onder het motto " niemand heeft er nadeel van". 

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is dus eigenlijk of zugbindung ook inhoudt dat je verplicht het gehele traject moet afleggen.

Alleen als dat in de voorwaarden staat. Thalys doet dat bij mijn weten. Maar het is moeilijk controleerbaar als je bv. eerder uitstapt.

Probleem is bij de NJ minder de treinbinding dan de mogelijkheid dat je je gereserveerde plaats kwijt bent, in een trein met reserveringsplicht.

De vraag is dus eigenlijk of zugbindung ook inhoudt dat je verplicht het gehele traject moet afleggen.

Bij DB hoeft dat bijv. niet alleen loop je wel het risico dat als je pas verderop opstapt dat je eventueel gereserveerde zitplaats in de tussentijd vergeven is.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is eigenlijk dat mensen zonder ticket en reservering geweigerd moeten worden en niet door het treinpersoneel een ticket verkocht moeten krijgen inclusief een ligplaats of bedplaats van iemand die (nog) niet is ingestapt.

Wel is het natuurlijk zo dat dit in Nederland nauwelijks een probleem zal zijn omdat je in Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal door een poortje moet om op het perron te komen. In andere landen kun je vanaf de straat zonder enige belemmering bij de trein komen.

 

Het probleem is eigenlijk dat mensen zonder ticket en reservering geweigerd moeten worden en niet door het treinpersoneel een ticket verkocht moeten krijgen inclusief een ligplaats of bedplaats van iemand die (nog) niet is ingestapt.

 

Waarom zouden die mensen geweigerd moeten worden als er onbezette plaatsen zijn?

Reputatie 7

De vraag is dus eigenlijk of zugbindung ook inhoudt dat je verplicht het gehele traject moet afleggen.

Bij DB hoeft dat bijv. niet alleen loop je wel het risico dat als je pas verderop opstapt dat je eventueel gereserveerde zitplaats in de tussentijd vergeven is.

Die kans is echt zeer minimaal. Er zit weleens iemand anders op de gereserveerde plek als ik later instap, maar altijd iemand zonder gereserveerde plaats. De ander gaat altijd zonder problemen weg, bijna altijd zelfs al zonder dat ik het ticket laat zien. Vrijwel altijd zijn er elders nog wel plekken die op ongereserveerd staan.

Reputatie 7
Badge

 

Wel is het natuurlijk zo dat dit in Nederland nauwelijks een probleem zal zijn omdat je in Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem Centraal door een poortje moet om op het perron te komen. In andere landen kun je vanaf de straat zonder enige belemmering bij de trein komen.

 

Hoeft niet. Iemand kan bijv. vanuit andere stations per trein naar deze stations reizen. Bijv. Iemand uit Amersfoort of Zaandam die spontaan op de gok gaat reizen. Al is de kans natuurlijk heeeeel klein.

Badge +3

Natuurlijk kan dat technisch, maar als u bijv. een goedkoop ticket hebt geboekt gaat u er mee akkoord dat er in de boeking niets veranderd kan worden in ruil voor een lage prijs. 

In dit geval zou ik overigens gewoon in Arnhem opstappen omdat het risico dat het fout gaat me zeer minimaal lijkt. 

Ik had over het hoofd gezien dat het op de NightJet ging, maar wegens de reserveringsplicht zal er niemand zomaar jouw plek kunnen opeisen wanneer jij in Utrecht ontbreekt, tenzij er een soort ‘last minute’ kaartje bestaat dat in/bij de trein verkocht wordt.

Voor zover er binnenlandse reizigers mee mogen (vergelijk ICE) dan zullen die er sowieso in Arnhem uit moeten. Het zou vreemd zijn als jouw zitplaats vervolgens leeg moet blijven omdat je je eigenlijk in Utrecht al had moeten melden.

Reputatie 7
Badge

Ik dacht dat binnenlandse reizen in Nederland niet mogelijk zijn in de Nightjet.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als een binnenlandse reis wel zou zijn toegestaan mag iemand niet op een gereserveerde plaats gaan zitten en is die reiziger in Arnhem vertrokken.

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat NS de tijd beter kan besteden aan het oplossen van echte problemen. Als het tariefmatig niet is verboden om een station later in te stappen dan hebben we hier een non-probleem te pakken. De kans dat een gereserveerde plaats aan iemand anders wordt gegeven is in de praktijk nihil.

Reageer