Hebben jullie tips/tricks voor reizen naar/via Duitsland en het 49 Euro "Deutschlandticket"

  • 21 February 2023
  • 48 reacties
  • 7820 Bekeken

De titel zegt het al een beetje, natuurlijk. Ik mis nog veel Nederlandstalige informatie omtrent de 49 euro ticket in Duitsland. Tot nu toe ben ik superblij met het Weekend Vrij abonnement van de NS. En nu er in Duitsland een ticket komt van €49 voor onbeperkt reizen door heel Duitsland (alleen regionaal vervoer) lijkt mij dat erg interessant voor weekendjes weg, zeker omdat even naar Bonn meer dan €90 kost normaal. Door die hoge kosten ben ik zelf nooit met de trein naar Duitsland geweest. Wel ben ik een paar keer richting Brussel geweest. - R.I.P €19 HEMA ticket :(

Nu vraag ik me een aantal dingen af. Destijd naar België was er een soort "grens toeslag” ofzo via de NMBS website. Hoe zit dat als je een grens oversteekt met de trein, zoals met Duitsland? Kun je tot het laatste station in Nederland gewoon voor NS tarieven (en dus Weekend Vrij), en vanaf het eerste station in Duitsland met een DB ticket? Of geldt daar een soort toeslag, voor het stukje tussen de twee stations?
Voorbeeld: Arnhem → Duisburg: Reizen t/m Zevenaar met Weekend Vrij/40%, en een los DB ticket vanaf Emmerich-Elten naar Duisburg? Of moet je dan een DB ticket hebben vanaf Zevenaar tot Duisburg?

Ik zag dat vanaf Groningen naar Weener een Nederlandse Arriva trein rijdt. Betekent dit dat je dan kunt uitchecken in Weener, en vanaf daar met een DB ticket reist? Het gaat me vooral om de regels als je grenzen over gaat met de trein, dus ook bv. naar Tsjechië, Oostenrijk, Frankrijk of Luxemburg vanuit Duitsland.

Nu een aantal vragen omtrent het €49 Euro “D-ticket” (Deutschlandticket):
1. Hoe werkt de procedure om deze aan te vragen? Kunnen Nederlanders deze kaart gewoon aanvragen?
2. Ik neem aan dat het een fysieke pas is, en dat deze dan gewoon naar Nederland wordt opgestuurd, of moet je de pas ergens afhalen bij een Duits treinstation?
3. Je kunt betalen met PayPal en met Creditcard op Bahn.de, maar is iDeal ook mogelijk? Ik neem aan dat je de 49 Euro ticket met dezelfde betaalmogelijkheden koopt als een normale DB ticket via Bahn.de. (Tip voor iedereen die geen Creditcard heeft, je kunt bij Revolut een gratis prepaid creditcard aanvragen, die je kunt opladen wanneer je maar wilt, zonder zorgen over schulden.)
4. Zo'n €49 Euro ticket, hoe doe je dat met betalen? Zit je een jaar vast aan €49,- per maand? Of kun je die maandelijks stopzetten, en weer activeren door het opnieuw te bestellen, zoals NS Flex? Zit er een opzegtermijn aan vast? Of is het net zoals Netflix. Je zegt het op en het wordt niet verlengd.
5. Stel je gaat naar Luxemburg (gratis openbaar vervoer). En je gaat via Duitsland met je €49 abonnement. Dan kun je gewoon zonder ook maar iets op je reisdag te betalen, van Duitsland naar Luxemburg. Of geldt dat gratis vervoer alleen lokaal, en niet voor treinen die de grens passeren? (hier dus ook weer de kwestie van "wat is de werkelijke grens”)

Nu een aantal vragen over reisgemak en reizen in Europa:
Ik heb gemerkt dat de reisplanner op Bahn.de redelijk krachtig is, en ook de optie voor "alleen lokaal vervoer” heeft op de website, superhandig voor het 49 Euro kaartje. NS International vermijdt ik uit voorbaat al. Slechte ervaringen mee, ongemakkelijk in gebruik, zeker als "reisplanner”.
1. Zijn er nog andere Europese trein reisplanners die jullie kennen, die ook een Android app hebben? En dan vooral met een zo compleet mogelijke Europese treinplanning, die ook de prijzen benoemt (waar mogelijk), en redelijk makkelijk is in gebruik.
2. Zo niet; wat zijn de beste "landelijke” reisplanners per Europees land (denk aan: NS Reisplanner, DB Navigator)
3. Wat is de beste en/of goedkoopste manier om Europese trein tickets te kopen waar je flexibel, op dezelfde dag nog mee kunt reizen? Stel ik reis vanaf München naar Linz of Wenen, kan ik onderweg een e-ticket kopen via de "Oostenrijkse” trein vervoerder vanaf het eerste Oostenrijkse station naar Linz/Wenen? Of is het beter om dan bij een automaat in München een ticket te kopen vanaf het laatste station Duitsland/eerste station in Oostenrijk? Kan een "grens” ticket wel bij een automaat gekocht worden?
4. Kan ik bij elke buitenlandse vervoerder überhaupt wel een e-ticket kopen?
5. Accepteert elke buitenlandse treinvervoerder (Oostenrijk, Tsjechië, Frankrijk, Switzerland) altijd creditcards? (ivm prepaid creditcard. iDeal zal uiteraard niet worden ondersteund lijkt me)

Ik heb vast nog wel wat meer vragen, maar ik hoop hiermee alvast een begin te maken van een lijstje met tips en tricks, zodat ook andere reizigers die opzoek zijn naar tips en tricks rondom treinreizen in Europa via het €49 euro ticket, dit wat makkelijker kunnen vinden.

Als jullie nog super goeie tips en trucjes hebben om goedkoop, of gemakkelijk, te treinreizen binnen Europa, laat dan ook een reactie achter!


48 reacties

Met betaling via mijn Pay-Pal kon mijn hele gezin (uiteindelijk) aan een D-ticket komen (QR-code). We gebruiken de Deutschlandticket App. Opzeggen lijkt daarin ook gemakkelijk - wel belangrijk want het is een abonnement.

Hoe: app downloaden en jezelf registreren: een contractpartner kiezen (bijv. Bahnen der Stadt Monheim) en koppelen aan een betalingsmethode (PayPal). Inloggen en D-ticket bestellen met gewenste ingangsdatum. Kinderen onder de 18 jaar konden (alleen?) in de app van een 18plusser (via ‘bestellen voor een ander’), waardoor die tickets op één telefoon staan. Samen reizen lijkt dan wel een must.

Let op: pas na feitelijke afschrijving van de 49 euro (op de 21e van de maand) ontvingen wij het D-ticket. Daarvoor is alleen een kale bestelling zichtbaar. 

 

Reputatie 1

Trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster zijn ook geincludeerd bij de Deutschlandticket.


https://www.rtvoost.nl/nieuws/2217214/goedkoper-over-de-grens-met-deutschlandticket-provincie-betaalt-reis-tot-de-grens

 

Ik ben al jaren klant van de DB. Heb een bahncard en koop via de DB Navigator app mijn tickets (met creditcard). Toen ik via de Navigator app het "Deutschland ticket abonnement" wilde kopen liep ik steeds tegen problemen aan. Bij de DB wordt de automatische IBAN incasso via de Schufa gecheckt op je credietwaardigheid. Waarschijnlijk onstaan hierdoor de foutmeldingen omdat de Schufa check bij buitenlandse IBAN's niet lukt. Ook via de Deutschland Ticket app lukte het niet omdat het daar vastliep op mijn Nederlandse postcode. Ik heb de DB een email gestuurd over de problemen om als Nederlander een 49€ ticket te kopen. Maar ik heb tot nu slechts als antwoord ontvangen dat mijn vraag in behandeling is. 

Via een tip kwam ik uit bij de HVV. ( Hamburgs verkeersbedrijf). Hier kun je ook met Paypal betalen. Na het aanmaken van een Paypal account en installeren van de HVV app lukte het daar. Ook mijn Nederlandse postcode werd in dat systeem geaccepteerd. Alleen in de app stond dat ik een 49€ abonnement had. Maar er was nog steeds geen afboeking gedaan en ontving geen QR code. Dus ik maakte mij een beetje zorgen. 

Tot gisteren. Toen (25 april) werd 49€ afgeboekt via Paypal en staat mijn abonnement met QR code ( geldig vanaf 1 mei) in de app. Helaas lukte dat niet via de DB, maar gelukkig kun je dus wel een 49€ abonnement afsluiten via de HVV als Nederlander (en ook bij andere verkeersbedrijven zoals in de reactie van Kaberg te lezen is). En via de app kun je het abonnement ook beëindigen als je het bijvoorbeeld maar voor 1 maand wilt gebruiken. 

 https://www.hvv.de/de/49euro

Dankzij de tip in dit forum is het vanmorgen gelukt om een Deutschland-Ticket te kopen.

Via de app Mainzer Mobilität kun je heel gemakkelijk en snel een ticket via creditcard kopen. De QR-code ontvang je direct.

Zojuist controle gehad en de QR-code moet je laten zien in combinatie met je paspoort. 

Wat een fantastische manier om zo door Duitsland te reizen. Dit zouden ze in Nederland ook moeten doen!

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Verder is hier nog een lijst:

https://community.ricksteves.com/travel-forum/germany/the-49-ticket-is-coming

Dat creditcardbetaling niet werkt, kan overigens vele oorzaken hebben, die niet per se permanent zijn. Zonder meer informatie is daar niks over te zeggen.

Het is overigens verplicht om elke IBAN uit het SEPA-gebied te accepteren, zolang de bank SEPA-incasso's accepteert. Discriminatie kun je hier melden:
https://www.wettbewerbszentrale.de/de/beschwerdestelle/sepahinweise/

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Verder is hier nog een lijst:

https://community.ricksteves.com/travel-forum/germany/the-49-ticket-is-coming

Dat creditcardbetaling niet werkt, kan overigens vele oorzaken hebben, die niet per se permanent zijn. Zonder meer informatie is daar niks over te zeggen.

Het is overigens verplicht om elke IBAN uit het SEPA-gebied te accepteren, zolang de bank SEPA-incasso's accepteert. Discriminatie kun je hier melden:
https://www.wettbewerbszentrale.de/de/beschwerdestelle/sepahinweise/

De VBN werkt niet meer. Ik kan in die app alleen nog maar via SEPA betalen. Het geeft geen andere opties bij betalingsmethode en dan loop ik weer tegen die Schufa muur op.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb de opties in dit topic geprobeerd maar niks werkt meer. Opties als paypal kunnen niet meer gekozen worden in de Deutschlandticket app. Alleen nog SEPA en dat werkt dus niet. In de andere apps krijg ik met een creditcard ook foutmeldingen. Hoe kom ik aan zo'n Deutschlandticket?

Seat61 beveelt nu VBN aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

De VBN werkt niet meer. Ik kan in die app alleen nog maar via SEPA betalen.

Ik kan na het toevoegen van een creditcard die ook als betalingsmethode selecteren. Ook voor een Deutschlandticket.

Creditcard kan ik ook toevoegen, maar ook die geeft een foutmelding bij poging tot doorzetten

Reputatie 7
Badge +1

Creditcard kan ik ook toevoegen, maar ook die geeft een foutmelding bij poging tot doorzetten

Dat heb ik niet getest want ik wil er geen kopen.

Zoals ik al zei kan dat vele oorzaken hebben. Wat is de foutmelding?

Reputatie 6

Ik gun jullie van harte de voorpret maar ik ben bang dat het weer superdruk gaat worden. Je mag alleen met de boemel en er zijn vaak uurdiensten die ook nog vaak uitvallen (hengelo-rheine bv). Daarom heb ik er vanaf gezien. Slechte zaak trouwens dat ze zo ontmoedigen te bestellen, vast vanwege de drukte maar dan nog

Reputatie 1

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅

Reputatie 5

Slechte zaak trouwens dat ze zo ontmoedigen te bestellen, vast vanwege de drukte maar dan nog

Van wat ik begrepen heb, is het Deutschlandticket in de eerste plaats bedoeld voor Duitse inwoners/forensen en zijn toeristen een bijzaak. Vandaar dat het ook enkel als een doorlopend abonnement wordt verkocht en niet als losse tickets zoals afgelopen zomer het geval was. Vanwege die abonnementsopzet zijn er veel bedrijven die achter de schermen een Schufa (= soort BKR) check doen en helaas voor ons werkt die check niet bij buitenlandse rekeningen..

Wel ben ik het er mee eens dat het een aparte zaak is dat iedere verkoper weer andere voorwaarden en betaalmogelijkheden heeft.

Badge +3

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd.

Makkelijker gaan we het echt niet maken! Gute Farht! 🤣

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅

Ook creditcard werkt bij mij niet. Alles gedaan wat er staat, ook gevalideerd. Ik heb wel mastercard en geen visa. Dat zou het misschien kunnen zijn?

Ik heb andere alternatieven gezocht en het is gelukt met de HVV switch app! Daar kom ik met paypal betalen. Deutschland ticket ist jezt auf der handy!

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb andere alternatieven gezocht en het is gelukt met de HVV switch app! Daar kom ik met paypal betalen. Deutschland ticket ist jezt auf der handy!

Paypal is ook een optie in de VBN-app. Mastercard moet ook gewoon werken maar zonder meer informatie (ik had nog om de foutmelding gevraagd) is er niks over te zeggen. Maar goed, veel plezier ermee :)

Gelukt (met VISA card)! Dank aan HM_23 en seat61.com!

Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd. 

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Alle stappen in het Engels te doorlopen 

App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.

NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅

Het is mij zojuist ook op deze manier gelukt. Dank!

Ik heb vandaag de Deutschland-Ticket besteld via de bahn.de site, bij mij ging alles vrij soepel. Ik hoefde alleen mijn IBAN en BIC in te vullen bij “betalen” er werd verder geen betalingsmogelijkheden aangeboden. Verder stond er dat het bedrag de 1e dag van de maand wordt afgeschreven, ik heb gelijk een bevestigingsmail gekregen en ik kon de Deutschland-Ticket in de DB navigator app downloaden en nu staat die al klaar voor de maand augustus.

Ik wou deze week al beginnen met reizen maar als het goed is betaal je tot het einde van de maand (de komende 2 weken) ook gewoon € 49,00? En wordt er geen berekening gemaakt als je het later besteld net zoals bij NS weekend-vrij bijvoorbeeld, (weet iemand hier iets meer over?) Dus ik heb gekozen om te reizen voor de maand augustus, want je kan alleen per maand kiezen en niet de datum. Het lijkt mij niet echt redelijk als je voor 2 weken ook € 49,00 moet betalen als je de Deutschland-Ticket wat later in de maand hebt aangeschaft.

 

Voor mij is dit wel heel erg goedkoop reizen vergeleken met reizen in NL! In NL betaal je voor de tram/metro/bus allemaal extra en de abonnementen zijn ook veel duurder. 
Ik woon heel dichtbij de grens van Emmerich-Elten dus ik kan ook vanaf Zevenaar of Arnhem reizen waarvoor je geen extra kosten hoeft te betalen.

Reputatie 7
Badge +4

Het klopt, of u het nu redelijk vindt of niet, helaas. U kunt wel een deel van een maand al een abonnement krijgen, maar u betaalt dezelfde prijs. Kijk gewoon of u dat gezien uw reisgedrag wilt uitgeven. Bedenk dat twee NRW-dagtickets met onbeperkt reizen in lokale treinen indertijd duurder waren dan de 49 euro die u nu voor een halve maand betaalt. En het is dan nog voor heel Duitsland ook. Het kan vaak nog dik uit.Het blijft een koopje, ook voor 14 dagen.

Reputatie 1


Duitslandticket nu ook in Nederland verkrijgbaar

 

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20230808_93504542

Reputatie 7
Badge +4

Ongevraagd advies: gebruik voor uw reizen in Duitsland de app DB Navigator. Het D-ticket is ook met IBAN te betalen in deze app tegenwoordig. De meeste ervaren Duitslandreizigers gebruiken de app. Ik heb hem al jaren en hij is geleidelijk verbeterd. Alleen 100 procent korting in Nederland werkt niet goed.

Reageer