Hebben jullie tips/tricks voor reizen naar/via Duitsland en het 49 Euro "Deutschlandticket"

  • 21 February 2023
  • 48 reacties
  • 7804 Bekeken

De titel zegt het al een beetje, natuurlijk. Ik mis nog veel Nederlandstalige informatie omtrent de 49 euro ticket in Duitsland. Tot nu toe ben ik superblij met het Weekend Vrij abonnement van de NS. En nu er in Duitsland een ticket komt van €49 voor onbeperkt reizen door heel Duitsland (alleen regionaal vervoer) lijkt mij dat erg interessant voor weekendjes weg, zeker omdat even naar Bonn meer dan €90 kost normaal. Door die hoge kosten ben ik zelf nooit met de trein naar Duitsland geweest. Wel ben ik een paar keer richting Brussel geweest. - R.I.P €19 HEMA ticket :(

Nu vraag ik me een aantal dingen af. Destijd naar België was er een soort "grens toeslag” ofzo via de NMBS website. Hoe zit dat als je een grens oversteekt met de trein, zoals met Duitsland? Kun je tot het laatste station in Nederland gewoon voor NS tarieven (en dus Weekend Vrij), en vanaf het eerste station in Duitsland met een DB ticket? Of geldt daar een soort toeslag, voor het stukje tussen de twee stations?
Voorbeeld: Arnhem → Duisburg: Reizen t/m Zevenaar met Weekend Vrij/40%, en een los DB ticket vanaf Emmerich-Elten naar Duisburg? Of moet je dan een DB ticket hebben vanaf Zevenaar tot Duisburg?

Ik zag dat vanaf Groningen naar Weener een Nederlandse Arriva trein rijdt. Betekent dit dat je dan kunt uitchecken in Weener, en vanaf daar met een DB ticket reist? Het gaat me vooral om de regels als je grenzen over gaat met de trein, dus ook bv. naar Tsjechië, Oostenrijk, Frankrijk of Luxemburg vanuit Duitsland.

Nu een aantal vragen omtrent het €49 Euro “D-ticket” (Deutschlandticket):
1. Hoe werkt de procedure om deze aan te vragen? Kunnen Nederlanders deze kaart gewoon aanvragen?
2. Ik neem aan dat het een fysieke pas is, en dat deze dan gewoon naar Nederland wordt opgestuurd, of moet je de pas ergens afhalen bij een Duits treinstation?
3. Je kunt betalen met PayPal en met Creditcard op Bahn.de, maar is iDeal ook mogelijk? Ik neem aan dat je de 49 Euro ticket met dezelfde betaalmogelijkheden koopt als een normale DB ticket via Bahn.de. (Tip voor iedereen die geen Creditcard heeft, je kunt bij Revolut een gratis prepaid creditcard aanvragen, die je kunt opladen wanneer je maar wilt, zonder zorgen over schulden.)
4. Zo'n €49 Euro ticket, hoe doe je dat met betalen? Zit je een jaar vast aan €49,- per maand? Of kun je die maandelijks stopzetten, en weer activeren door het opnieuw te bestellen, zoals NS Flex? Zit er een opzegtermijn aan vast? Of is het net zoals Netflix. Je zegt het op en het wordt niet verlengd.
5. Stel je gaat naar Luxemburg (gratis openbaar vervoer). En je gaat via Duitsland met je €49 abonnement. Dan kun je gewoon zonder ook maar iets op je reisdag te betalen, van Duitsland naar Luxemburg. Of geldt dat gratis vervoer alleen lokaal, en niet voor treinen die de grens passeren? (hier dus ook weer de kwestie van "wat is de werkelijke grens”)

Nu een aantal vragen over reisgemak en reizen in Europa:
Ik heb gemerkt dat de reisplanner op Bahn.de redelijk krachtig is, en ook de optie voor "alleen lokaal vervoer” heeft op de website, superhandig voor het 49 Euro kaartje. NS International vermijdt ik uit voorbaat al. Slechte ervaringen mee, ongemakkelijk in gebruik, zeker als "reisplanner”.
1. Zijn er nog andere Europese trein reisplanners die jullie kennen, die ook een Android app hebben? En dan vooral met een zo compleet mogelijke Europese treinplanning, die ook de prijzen benoemt (waar mogelijk), en redelijk makkelijk is in gebruik.
2. Zo niet; wat zijn de beste "landelijke” reisplanners per Europees land (denk aan: NS Reisplanner, DB Navigator)
3. Wat is de beste en/of goedkoopste manier om Europese trein tickets te kopen waar je flexibel, op dezelfde dag nog mee kunt reizen? Stel ik reis vanaf München naar Linz of Wenen, kan ik onderweg een e-ticket kopen via de "Oostenrijkse” trein vervoerder vanaf het eerste Oostenrijkse station naar Linz/Wenen? Of is het beter om dan bij een automaat in München een ticket te kopen vanaf het laatste station Duitsland/eerste station in Oostenrijk? Kan een "grens” ticket wel bij een automaat gekocht worden?
4. Kan ik bij elke buitenlandse vervoerder überhaupt wel een e-ticket kopen?
5. Accepteert elke buitenlandse treinvervoerder (Oostenrijk, Tsjechië, Frankrijk, Switzerland) altijd creditcards? (ivm prepaid creditcard. iDeal zal uiteraard niet worden ondersteund lijkt me)

Ik heb vast nog wel wat meer vragen, maar ik hoop hiermee alvast een begin te maken van een lijstje met tips en tricks, zodat ook andere reizigers die opzoek zijn naar tips en tricks rondom treinreizen in Europa via het €49 euro ticket, dit wat makkelijker kunnen vinden.

Als jullie nog super goeie tips en trucjes hebben om goedkoop, of gemakkelijk, te treinreizen binnen Europa, laat dan ook een reactie achter!


48 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nu vraag ik me een aantal dingen af. Destijd naar België was er een soort "grens toeslag” ofzo via de NMBS website. Hoe zit dat als je een grens oversteekt met de trein, zoals met Duitsland? Kun je tot het laatste station in Nederland gewoon voor NS tarieven (en dus Weekend Vrij), en vanaf het eerste station in Duitsland met een DB ticket? Of geldt daar een soort toeslag, voor het stukje tussen de twee stations?
Voorbeeld: Arnhem → Duisburg: Reizen t/m Zevenaar met Weekend Vrij/40%, en een los DB ticket vanaf Emmerich-Elten naar Duisburg? Of moet je dan een DB ticket hebben vanaf Zevenaar tot Duisburg?

Nederlandse netabonnementen gelden minstens tot aan het grenstariefpunt (hier: Emmerich(Gr)) en soms verder, tot de stations waar een chippaaltje staat.

Vanaf waar het Deutschlandticket zal gelden is nog niet bekend. Hoogstwaarschijnlijk in ieder geval tot het laatste station in Duitsland maar mogelijk ook tot het grenstariefpunt. Het kan ook zijn dat er weer lokale uitzonderingen komen omdat de verantwoordelijke overheden dat zelf kunnen bepalen.

Badge +3

Naar Leer/Weener kan je gewoon met een ov-chipkaart (op basis van Nederlands tarief dus abonnement ook geldig). In/uitchecken is daar mogelijk (Arriva paaltje of in de bus).

Reputatie 1

Er zijn nog veel onduidelijkheden rond het Deutschlandticket. Zo is het nog niet helemaal zeker in welke vorm het nou precies wordt aangeboden.

Zoals de vlag er nu bij hangt, is bekend dat het een abonnement wordt dat € 49 per maand kost. En dat uitsluitend digitaal wordt aangeboden - ofwel, een abonnement dat je bijvoorbeeld in je DB Navigator-app inlaadt en laat zien bij controle.

Ik meen me te herinneren dat dat vorig jaar ook de bedoeling was voor het € 9-ticket, maar dat er uiteindelijk toch is besloten om het gewoon in de kaartautomaat aan te bieden. Voor het D-ticket worden momenteel soortgelijke voorstellen gedaan, want niet iedereen heeft een smartphone.

Het zal in ieder geval binnen Duitsland het geval zijn, in al het regionale verkeer. Het € 9 was niet grensoverschrijdend geldig (met uitzonderingen) en waarschijnlijk geldt dat ook voor het D-ticket. Maar dat is nog niet zeker.

Dat maakt grensoverschrijdend reizen niet meteen onmogelijk: er staan OV-chipkaartpaaltjes op de Duitse stations van de routes Groningen - Weener - Leer, Enschede - Gronau, Arnhem - Emmerich en Heerlen - Aken. Dat geeft best wel wat mogelijkheden.

Zoals de vlag er nu bij hangt, is bekend dat het een abonnement wordt dat € 49 per maand kost. En dat uitsluitend digitaal wordt aangeboden - ofwel, een abonnement dat je bijvoorbeeld in je DB Navigator-app inlaadt en laat zien bij controle.
Ik meen me te herinneren dat dat vorig jaar ook de bedoeling was voor het € 9-ticket, maar dat er uiteindelijk toch is besloten om het gewoon in de kaartautomaat aan te bieden. Voor het D-ticket worden momenteel soortgelijke voorstellen gedaan, want niet iedereen heeft een smartphone.

 

Klinkt goed dat het via de DB Navigator met een digitaal ticket zou kunnen. Was het vorig jaar met het 9-Euro ticket dan alleen bij een kaartjes automaat? Of was die zowel digitaal als bij de automaat te koop? Ik hoop dat ze dus ook digitaal gaan aanbieden, want "niet iedereen heeft toegang tot een Duits kaartjesautomaat”.

 

Nederlandse netabonnementen gelden minstens tot aan het grenstariefpunt (hier: Emmerich(Gr)) en soms verder, tot de stations waar een chippaaltje staat.

 

Is er ergens een lijstje met alle buitenlandse stations die een chippaaltje hebben staan? Waar ik dus kan uitchecken met de ov-chipkaart. Het "grenstariefpunt” is in wezen dus…? Het laatste punt in Duitsland waar je voor de Nederlandse ritprijs naartoe kunt reizen? Een overzichtelijke lijst of kaart hiervan zou natuurlijk wel mooi zijn.

Even ervan uit gaande dat ik normale tickets koop, zonder abonnement. Dan koop je dus een ticket bij de NS van Arnhem tot Emmerich, en bij de DB een ticket van Emmerich naar bijv. Duisburg. Je moet dus altijd één ticket hebben die vertrekt uit land A, en aankomt in land B, grensoverschrijdend dus.

Met een abonnement is het dus zo dat je met je chipkaart kan reizen naar buitenlandse stations waar een chippaaltje staat: dus van Arnhem naar Emmerich (staat dus een paaltje) kun je gewoon met Weekend Vrij gratis of dal (doordeweeks). En vanaf Emmerich kun je gewoon door naar Duisburg met de €49-Euro D-ticket. Maar met de D-Ticket zou je waarschijnlijk dus niet de grens over kunnen naar Arnhem. (ook niet nodig als je dat al met de ov-chipkaart kunt)

Ik probeer gewoon een beetje te begrijpen hoe het werkt met die grenzen. Ik wil niet uitstappen op een station, en dat ik ineens niet meer kan in/uitchecken. Dus wil ik het een beetje voorbereiden.

Reputatie 7
Badge +1

Was het vorig jaar met het 9-Euro ticket dan alleen bij een kaartjes automaat? Of was die zowel digitaal als bij de automaat te koop?

Het 9-euroticket was ook in de DB-app te koop. En op een hoop andere plaatsen.

Is er ergens een lijstje met alle buitenlandse stations die een chippaaltje hebben staan?

Weener, Leer, Gronau, Elten, Emmerich, Praest, Herzogenrath, Aachen West, Aachen Hbf.

Waar ik dus kan uitchecken met de ov-chipkaart. Het "grenstariefpunt” is in wezen dus…? Het laatste punt in Duitsland waar je voor de Nederlandse ritprijs naartoe kunt reizen? Een overzichtelijke lijst of kaart hiervan zou natuurlijk wel mooi zijn.

Een grenstariefpunt is het punt waar 2 verschillende vervoerders tarifair aan elkaar grenzen. Aan de Nederlandse grenzen liggen die punten in principe allemaal op de grens en niet in een station.

Even ervan uit gaande dat ik normale tickets koop, zonder abonnement. Dan koop je dus een ticket bij de NS van Arnhem tot Emmerich, en bij de DB een ticket van Emmerich naar bijv. Duisburg. Je moet dus altijd één ticket hebben die vertrekt uit land A, en aankomt in land B, grensoverschrijdend dus.

NS is niet tot Emmerich maar tot Emmerich(Gr), het grenstariefpunt. DB is vanaf dat punt. Als je een gewoon internationaal ticket koopt, dan is dat normaliter samengesteld uit een deel voor iedere deelnemende vervoerder.

Met een abonnement is het dus zo dat je met je chipkaart kan reizen naar buitenlandse stations waar een chippaaltje staat: dus van Arnhem naar Emmerich (staat dus een paaltje) kun je gewoon met Weekend Vrij gratis of dal (doordeweeks). En vanaf Emmerich kun je gewoon door naar Duisburg met de €49-Euro D-ticket. Maar met de D-Ticket zou je waarschijnlijk dus niet de grens over kunnen naar Arnhem.

Dat laatste is dus nog afwachten.

NS is niet tot Emmerich maar tot Emmerich(Gr), het grenstariefpunt. DB is vanaf dat punt. Als je een gewoon internationaal ticket koopt, dan is dat normaliter samengesteld uit een deel voor iedere deelnemende vervoerder.

Om het simpel te zeggen: als je een kaartje koopt van Arnhem naar Emmerich (bij de NS automaat), dan merkt de normale reiziger helemaal niets van Emmerich(Gr) en die zogenoemde "grenstariefpunten”. Het kaartje is gewoon de hele reis geldig tot Emmerich. Als reiziger heb ik niets aan tot waar, welke vervoerder recht heeft op de ritprijs. Ik moet gewoon van A naar B zonder zwart te reizen.
 

Dat laatste is dus nog afwachten.

 

Dat begrijp ik. Er is nog veel onzeker over het D-Ticket. Afhankelijk van wat hier dan uitkomt tegen die tijd, weet ik dus wel ongeveer hoe om te gaan met treinreizen en landsgrenzen. Stel ik zou naar Praag willen via Dresden of Nuremburg, en met het D-Ticket Duitsland doorkruizen, maar het D-Ticket is tegen die tijd niet “grensoverschrijdend geldig”, dan koop ik bij een automaat (of online) een ticket naar Praag vanaf het laatste station voor de grens in Duitsland (bv. Dresden, Nuremburg, of een kleiner station dichterbij de grens).

Reputatie 1

Volgens deze bron (VRR) is de „49 Euro Ticket“ geldig tot en met het stations Venlo en Arnhem. Als u deze grenspunten neemt, zijn da zeker geen toeslagen. 
 

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/deutschlandticket/

Reputatie 7
Badge +3

“Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo, Arnhem) sind weiterhin möglich.”

“Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo, Arnhem) sind weiterhin möglich.”

Nieuwe informatie op de webpagina van de VRR:

 

Ja, Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo oder Arnhem) sind weiterhin möglich. Sie können folgende Linien nutzen:

  • RE 13 (Hamm – Unna – Hagen – Wuppertal – Düsseldorf – Mönchengladbach – Viersen – Venlo)  
  • Buslinie 29 (Neukirchen-Vl. Vluyner Südring– Straelen – Venlo)

Für Fahrten die ausschließlich innerhalb von Venlo durchgeführt werden oder über die oben aufgeführten Tarifzonen hinausgehen, gilt weiterhin der niederländische Tarif. Das DeutschlandTicket gilt hier nicht.

 

Dus we mogen wel naar / vanaf Arnhem reizen maar alleen in de RE13/ buslijn 29? Ik verwacht dat dat een foutje / mislukte copy&paste is maar ik adviseer nog een weekje te wachten op definitieve informatie. Het Deutschlandticket moet nog worden goedgekeurd door de “Bundesrat” 

Trouwens - dit weekend een conducteur in de RE19 gevraagd - die weten nog van niks.

Ik verwacht dat ook Nederlanders gebruik kunnen maken van de “Deutschlandticket” i.v.m. Europese wetten maar betalen met iDEAL zal vast niet lukken. iDEAL is onbekend in Duitsland. Omdat het “Deutschlandticket” een abonnement is en doorloopt betaal je waarschijnlijk sowieso met een automatisch incasso - net zoals een NS abonnement. 

Reputatie 7
Badge +3

Een abonnement kan ook betaald worden met een creditcard. Maar dat zou voor Duitsland wel heel modern zijn.

Een abonnement kan ook betaald worden met een creditcard. Maar dat zou voor Duitsland wel heel modern zijn.

Theoretisch kan dat ook - dat klopt. Ik verwacht dat een SEPA incasso de norm is. Enkele vervoerbedrijven bieden mogelijk ook kredietkaartbetaling of Paypal aan. 

Het zal afhankelijk zijn van het bedrijf waar je het ticket koopt. Volgens mij vereist de VRR een bankrekening voor abonnementen maar je kan hetzelfde ticket evengoed ook ergens anders kopen.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt nu toch wel tijd dat er meer duidelijkheid komt over het nieuwe Deutschlandticket. Op 3 april zou de voorverkoop moeten beginnen.

Wat mij opvalt in alle communicatie is dat er nergens wordt gesproken over de duur van het abonnement en of het mogelijk is het abonnement tussentijds te beëindigen.

Het wordt nu toch wel tijd dat er meer duidelijkheid komt over het nieuwe Deutschlandticket. Op 3 april zou de voorverkoop moeten beginnen.

Wat mij opvalt in alle communicatie is dat er nergens wordt gesproken over de duur van het abonnement en of het mogelijk is het abonnement tussentijds te beëindigen.

Pas nadat de “Bundesrat” de wetten goedkeurt zal er meer duidelijkheid zijn. Theoretisch kan de invoering van dit ticket nog steeds niet doorgaan - praktisch zou dat een blamage zijn. De zitting van de “Bundesrat” is volgens mij deze vrijdag. Daarna hopelijk meer duidelijkheid - eigenlijk kan je geen abonnement verkopen zonder de precieze voorwaarden bekend te maken dus uiterlijk maandag moet iets gebeuren. 

Het abonnement loopt volgens de Duitse bronnen voor onbepaalde tijd totdat je het stopzet. Stopzetten kan volgens mij tot de 10de van de maand. (bij voorbeeld: als je het abonnement 10 mei stopzet loopt het tot 31 mei - vanaf 11 mei loopt het abonnement door tot 30 juni)

 

 

 

 

Reputatie 1

Er zijn nog veel onduidelijkheiden in duitsland in verband met de Deutschlandticket maar er is nu en app introduceerd de „Deutschlandticket app“.

In deze app werken ze an betaaling ook met PayPal, Apple Pay etc., heb ik gelezen.

 

Je kunt het abonemment iedere maand opzeggen, er is geen minimale contractduur.

 

Ik denk vanaf de officiele verkoopstart op 3 april is er step by step meer duidelijkheiden.

 

 

 

 

 

Reputatie 1

De RE19 van Düsseldorf naar Arnhem is nu toegevoegd en je kunt ook zonder toeslag met de Deutschlandticket naar en vanaf Arnhem. 

 

De RE19 van Düsseldorf naar Arnhem is nu toegevoegd en je kunt Lok zonder toeslag met de Deutschlandticket naar en vanaf Arnhem. 

 

Dit is geweldig nieuws voor grenswerkers en andere mensen die regelmatig met de trein de grens oversteken. Zeker ook leuk voor weekenduitjes naar NRW maar als je langere afstanden reist heb je erg veel tijd nodig. Bij voorbeeld: met de regionale treinen naar Beieren duurt 12 uur (enkele reis). 

Eigenlijk zou ik een fysieke pas aanraden. Er was al gedoe met internationale QR codes op het mobieltje i.v.m. de contactloze betaling. Volgens mij moet je opletten dat je niet per ongeluk met je mobile pinpas incheckt omdat vele buitenlandse apps de NFC betaalfunctie niet stopzetten.

Een fysieke pas is wel moeilijker te verkrijgen dan een abonnement op je mobieltje.

In principe kunnen Nederlanders nu al proberen om een Deutschlandticket te bestellen. Er zijn wel nog enkele mogelijke problemen. (b.v.. als je boniteit gecheckt wordt - lukt dat met een Nederlandse adres?)

Zou handig zijn als een stoere Nederlander gewoon probeert zo’n ticket te bestellen en ons dan vertelt hoe het afliep. 

Reputatie 7
Badge +3

Terug te lezen op de website van het VRR: https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/deutschlandticket/

@luna_sol Voor de stoere Nederlanders hier: Bonität betekent kredietwaardigheid. Ik neem dat wanneer je met een creditcard betaalt dit geregeld is. 

Reputatie 5

Ik vind de informatie op de DB-site niet echt duidelijk. Er staat ergens dat je het ticket in de app kunt bestellen, maar omdat het een abonnement is neem ik aan dat je niet vooraf kunt betalen maar dat er maandelijks geld van je bank wordt afgeschreven. Maar werkt dat ook met een Nederlands banknummer? Er staat ook dat je het in de DB reisezentren kunt kopen, maar ik neem aan dat je daar dan ook je bankgegevens moet achterlaten, zodat maandelijks geld afgeschreven kan worden.

Dan was dat 9 euroticket toch makkelijker, dat was gewoon in de automaat verkrijgbaar.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind de informatie op de DB-site niet echt duidelijk. Er staat ergens dat je het ticket in de app kunt bestellen, maar omdat het een abonnement is neem ik aan dat je niet vooraf kunt betalen maar dat er maandelijks geld van je bank wordt afgeschreven. Maar werkt dat ook met een Nederlands banknummer?

Ze zijn verplicht om iedere IBAN te accepteren. Daar heeft DB al eens een rechtszaak over verloren.

Fijn om te lezen dat het allemaal doorgaat, en dat je gewoon vanaf Arnhem gebruik kunt maken van het Duitsland ticket. De reistijden zullen zeker wat tegenvallen als je verder gaat dan Bonn, maar wel zoveel flexibeler dan weken van tevoren een Flixbus moeten boeken. Met het D-Ticket kun helemaal tot "bijna” Zwitserland, "bijna” Oostenrijk en "bijna” Tsjechië, voor ongeveer €80 per maand. (Weekend Vrij + D-ticket, of €12 per keer doordeweeks). Geen gedoe met flixbussen missen, omreizen/files, etc. Gewoon lekker de trein pakken wanneer je maar wilt.

Ik verwacht dat de betaling ook via creditcard kan (je kunt in de DB app kaartjes bestellen met Visa, dus waarom niet voor het D-ticket?). Ik heb zelf al een aantal jaar een prepaid creditcard van Revolut (echt een aanrader voor als je veel reist of bestelt, in het buitenland). En qua abonnement lijkt het me te gaan zoals veel maandelijkse abonnementen, je bestelt en betaalt, dus dat geeft je het recht voor 1 maand. Zodra die maand voorbij is, en je hebt optijd opgezegd, dan zit je er niet nog een maand aan vast.

Ik verwacht ook dat de QR code in bv. de DB app staat, maar ik zag ergens staan dat een andere aanbieder (de Deutschlandticket app?) dat je elke maand een email krijgt met daarin je QR code. De QR code wordt dus maandelijks vernieuwd, tenzij je hem stopzet natuurlijk. Het gaafste zou zijn als ik een DB pas zou krijgen, past mooi bij mijn NS pas en de Oyster. Maar dat zal wel extra kaartkosten meebrengen.

Ik heb bij meerdere vervoerders op de site gekeken en je kunt meestal alleen betalen via een maandelijkse sepa incasso, al zijn er ook vervoerders zoals Deutsche Bahn die je de mogelijkheid geven om het abonnement in 1x voor een heel jaar te betalen. Hoe dat gaat als je tussentijds opzegt weet ik niet.

 

Met het D-Ticket kun helemaal tot "bijna” Zwitserland

 

Je komt zelfs verder dan "bijna" Zwitserland, het ticket is geldig tot in Schaffhausen.

Ik heb het ticket via de RMV-app (Frankfurt) besteld. Bij DB kwam ik er niet door vanwege een terugkerende foutmelding. Ik zie nog geen QR-code. Geen idee of dat wel zou moeten of dat die er überhaupt komt 🤷

Ieder Verkehrsverbund heeft wel weer zijn of haar eigen kredietchecks. Ze zijn vrijwel compleet zinloos voor mensen die niet in Duitsland wonen of er nooit hebben gewoond. DB werkt o.a. met SCHUFA en ik vraag me af of ik vastloop, omdat ik daar natuurlijk niet geregistreerd sta of geregistreerd kan worden. Benieuwd of het anderen wel lukt

 

 

@Ren07 Deutschlandtickets zijn bij DB online niet op een chipkaart verkrijgbaar, maar sommige Verkehrsverbunde bieden in samenwerking met DB abonnementen wel op een plastic chipkaart aan. Je kunt het Deutschlandticket dus wel op een chipkaart krijgen, maar niet overal en je krijgt dus een kaart van de regionale vervoerder. RMV biedt deze mogelijkheid bijvoorbeeld. De kaart krijg je gewoon gratis als je een abonnement aanschaft en je kunt deze (later) ook voor andere producten gebruiken. Ik vind de online registratie en het beheer van die chipkaart vond ik bij RMV echter zo gebruiksonvriendelijk dat ik de voorkeur geef aan een mobiel ticket 

 

Lekker is dat… buitenlanders worden gewoon geweigerd om een Deutschlandticket te bestellen. Bij de DB (en andere aanbieders) krijg je simpelweg een generieke foutmelding na het invoeren van SEPA gegevens, en andere aanbieders vereisen een Duitse PLZ voordat je überhaupt kunt bestellen…

Ik heb er nu al een aantal geprobeerd (DB, RMV, VRR, BVG, HVV, SSB-AG, Deutschlandticket.de, RVM, NVV), maar tot nu toe alleen maar foutmeldingen, of "onjuiste postcodes”. Als laatste heb ik de NVV geprobeerd, hierbij kon ik Nederland kiezen, en een Nederlandse postcode invoeren. Groen schermpje die zei dat ik een bevestigingsemail zou krijgen, en ik het emailadres binnen 24 uur moet bevestigen. Nu 4 uur later, heb ik nog steeds geen email mogen ontvangen…

Ik ben bang dat het voor mij dit jaar net zo saai wordt als anders. Want €90 euro voor een dagje Keulen is mij veel te duur, hoe graag ik ook wil, niet te betalen als je vaker wilt reizen...

Als millenial zie ik het overigens niet zitten om op ouderwetse postorderwijze (zie onderstaande links) een Deutschlandticket te bestellen, hoewel dit nu de enige manier lijkt te zijn…? Op dat formulier staat namelijk wel de optie voor Nederland… Wat denken jullie? Als ik over een paar dagen niks heb gehoord van NVV, zal ik dan toch zo'n postorder formulier proberen op te sturen?

https://avv.de/de/service/downloads#deutschlandticket
https://avv.de/de/service/downloads?file=files/avv/files/tickets/aboantraege%20und%20formulare/bestellschein_deutschlandticket_db.pdf

Reputatie 5

Lekker is dat… buitenlanders worden gewoon geweigerd om een Deutschlandticket te bestellen. Bij de DB (en andere aanbieders) krijg je simpelweg een generieke foutmelding na het invoeren van SEPA gegevens, en andere aanbieders vereisen een Duitse PLZ voordat je überhaupt kunt bestellen…

Ik heb er nu al een aantal geprobeerd (DB, RMV, VRR, BVG, HVV, SSB-AG, Deutschlandticket.de, RVM, NVV), maar tot nu toe alleen maar foutmeldingen, of "onjuiste postcodes”. Als laatste heb ik de NVV geprobeerd, hierbij kon ik Nederland kiezen, en een Nederlandse postcode invoeren. Groen schermpje die zei dat ik een bevestigingsemail zou krijgen, en ik het emailadres binnen 24 uur moet bevestigen. Nu 4 uur later, heb ik nog steeds geen email mogen ontvangen…

Ik ben bang dat het voor mij dit jaar net zo saai wordt als anders. Want €90 euro voor een dagje Keulen is mij veel te duur, hoe graag ik ook wil, niet te betalen als je vaker wilt reizen...

Als millenial zie ik het overigens niet zitten om op ouderwetse postorderwijze (zie onderstaande links) een Deutschlandticket te bestellen, hoewel dit nu de enige manier lijkt te zijn…? Op dat formulier staat namelijk wel de optie voor Nederland… Wat denken jullie? Als ik over een paar dagen niks heb gehoord van NVV, zal ik dan toch zo'n postorder formulier proberen op te sturen?

https://avv.de/de/service/downloads#deutschlandticket
https://avv.de/de/service/downloads?file=files/avv/files/tickets/aboantraege%20und%20formulare/bestellschein_deutschlandticket_db.pdf

 

Ik heb hem vorige week via de AVV (Naveo) besteld. Dat werkte volgens mij wel. Ik kreeg een mail dat zodra alles verwerkt is, hij opgestuurd wordt. Maar ik heb nog niets gehoord. Ik weet niet hoe lang dat duurt. Ik hoop wel dat het voor 1 mei is, anders heb ik nog niets aan dat abonnement.

Reputatie 7
Badge +1

Dergelijke discriminatie is verboden. Zowel op adres als op bankrekening.

Als je bankrekeningnummer wordt geweigerd, kun je hier IBAN-discriminatie melden:

https://www.wettbewerbszentrale.de/de/beschwerdestelle/sepahinweise/

Dat helpt weliswaar niet meteen maar hopelijk wel binnenkort. Dit is immers gewoon een inbreuk op bestaande wetgeving. Wat betreft DB is dat nog het vreemdste, aangezien zij al eens wegens IBAN-discriminatie veroordeeld zijn en als gevolg daarvan je daar sinds een paar jaar voor het boeken van gewone treinkaartjes wel degelijk SEPA-incasso kunt gebruiken, ook met een buitenlands adres en/of een buitenlandse IBAN.

Bij deze 2 zou je met creditcard kunnen betalen (heb ik verder niet getest):

https://www.deutschlandcard.de/49-euro-ticket

https://www.mvv-muenchen.de/ticketshop-preise/online-und-handyticket/fragen-und-antworten-zum-mvv-handyticket/index.html#c28794

Verder zou je nog bij de AVV kunnen kijken. Diens gebied grenst immers ook aan Nederland.

Reputatie 7
Badge +1

Aanvulling:

Seat61 beveelt de app en website van Mainzer Mobilität aan:

https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket

Ik las ook net een melding van iemand uit het VK dat dat werkte.

Reageer