beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4815 Bekeken

Maandag 18 juli zaten wij, mijn man en ik, in de ICE naar Dusseldorf(eerste klas met reservering). Tijdens de rit van Amsterdam naar Utrecht werd er een paar maal omgeroepen of passagiers zonder reservering in Utrecht over wilden stappen op regulier vervoer naar Duitsland. Er kwam weinig respons. In Utrecht is er driemaal omgeroepen of passagiers zonder reservering de trein wilden verlaten, omdat de trein gewoon te vol was. Enfin na ruim een uur, werd iedereen verzocht de trein te verlaten ook diegene met reservering w.o mijn man en ik. Wel werd er gezegd dat we gebruik konden maken van de t.o staande trein, die naar Arnhem ging en daar moesten we maar uitzoeken hoe we verder konden reizen. Want deze ICE trein reed niet verder. Later zag ik op station Arnhem dezelfde ICE wel langs rijden, maar niet stoppen. Wat wel was aangekondigd. Volgens mij kan iedereen met een geldig vervoersbewijs met of zonder reservering mee met de ICE.

Mijn vraag;

waarom is er dan niet van te voren melding gemaakt dat op deze rit alleen reservering geldt of waarom is er niet gecontroleerd vooraf aan het instappen van de reizigers. Het voelde alsof enkele kindertjes iets stouts hadden uitgespookt en de hele klas dan maar moet nablijven zolang niemand zegt wie het is en uiteindelijk de meester besluit iedereen te straffen. 
terwijl, nogmaals, volgens mij niemand strafbare feiten heeft gepleegd. 
 

overigens zijn we in Duitsland aangekomen met busvervoer vanuit Arnhem naar Duisburg; met dank aan mevrouw van de logistiek in Arnhem en dank aan de buschauffeur.  En konden we onze reservering omzetten op station Duisburg en rechtstreeks naar München reizen; onze eindbestemming van die dag.

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 August 2022, 23:00

Bekijk origineel

59 reacties

@Thtc 
Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

Dat is op zich correct aangezien Basel in Zwitserland ligt.😁

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc 
Misschien kun je de Duitse Wikipedia even actualiseren. Daar staan nog steeds dat ICE 1 naar Zwitserland rijdt. 😀

Reputatie 3

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

De reden dat de ICE 1 motorrijtuigen de smalle stroomafnemer verloren hebben is dat deze door aanpassing van het ETCS systeem niet meer in Zwitserland kunnen worden ingezet en daarmee er geen functie meer is voor de smalle stroomafnemer. Voor de inzet naar Zwitserland was slechts een deel, 19 van de oorspronkelijke 60 ICE 1 treinen aangepast. Deze 19 stellen zijn nu gelijk gemaakt aan de overige treinstellen. Voor de inzet op HSL lijnen in Duitsland die na 2015 in dienst zijn gegaan was een aanpassing nodig van het ETCS systeem; nu  zijn alle ICE 1 treinen uniform wat betreft de inzet mogelijkheden. In plaats van 19 ICE 1 treinen zijn er nu ter vervanging 100 ICE 4 treinstellen die geschikt zijn voor de inzet in Zwitserland, wat meer dan voldoende is. 

 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

Los van de technische aspecten is het zo dat de reizigers die via Basel naar Zwitserland reizen daar uitwaaieren in allerlei richtingen: Genève, Lausanne, Bern, Zürich, Italië. Ook als je verder doorrijdt dan Basel zal nog steeds een groot deel van de reizigers in Basel of anders verderop moeten overstappen. Er is dus ook wel iets te zeggen voor de huidige situatie.

Reputatie 7

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

Reputatie 3

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Zolang NS International (om financiële redenen) blijft vertikken deze treinen uit te sluiten voor binnenlands vervoer zal dit probleem blijven.


Op dit moment voert NS International reeds een ontmoedigingsbeleid voor binnenlandse reizen met de ICE. In de richting Amsterdam staat de ICE als op de foto aangekondigd en in de richting Duitsland worden geen stations in Nederland meer getoond. Ook in de reisplanner zal de ICE niet meer naar voren komen indien een binnenlandse reis wordt gepland. Welke financiële consequenties deze maatregelen zullen hebben (hoe lang wil NS Reizigers betalen voor reizigers die niet worden vervoerd) en wat de impact daarvan is op de dienstregeling is nog niet (publiekelijk) bekend.

 

iMark schreef:

Rene74 schreef:

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.


Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

 

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. Daarmee kan van de ICE treinen alleen de ICE 4 nog maar naar bestemmingen verder dan Basel SBB (o.a. van Hamburg naar Chur via Zürich en van Berlijn naar Interlaken via Bern) worden ingezet.

 

De laatste reacties nog eens lezende, is de beste oplossing mogelijk, starten in Arnhem. Daarbij voorkomende, dat mensen de trein gebruiken voor binnenlandse reizen. En natuurlijk altijd een reservering eisen!!!

Je kunt niet altijd reserveren.

  • Wanneer een vorige trein vertraging heeft, dan kom je in een andere ICE terecht dan waarvoor je hebt gereserveerd. Gezien de punctualiteit van de Duitse spoorwegen komt dat veel vaker voor dan je denkt.
  • Als de ICE niet rijdt vanwege een staking of andere redenen, dan krijg je toestemming om een willekeurige andere ICE te pakken op een later moment. Die termijnen zijn erg ruim.
  • In Duitsland werkt het systeem prima. Die zullen niet bereid zijn het systeem aan te passen voor ons Nederlanders. 
  • Het probleem is niet het gebrek aan reserveringen of het gebruik voor binnenlandse reizen, maar een gebrek aan internationale treinen en aan handhaving. Wanneer iemand niet wil opstaan, dan roep je de conducteur. Als degene nog steeds weigert, dan kan de politie opdraven.
Reputatie 7
Badge +3

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

Dat klopt. Op dit moment zijn ICE 1 en ICE 4 toegelaten in Zwitserland. Op de Duitse Wikipedia staat een overzicht van alle ICE-verbindingen, inclusief matereelinzet.
https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_Intercity-Express-Linien
De toelating voor Zwitserland is alleen mogelijk wanneer de trein geschikt is voor het Zwitserse beveiligingssysteem. Verder moeten er gereden worden met aangepaste stroomafnemers. 

Reputatie 7

 

In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Basel is een ander formaat stad dan Arnhem.

Qua inwonertal is Basel wat groter, maar ook weer niet zo enorm veel groter (ca 200.000 totaal). Basel is wel toeristischer en de ligging is "internationaler" natuurlijk met zowel Duitsland als Frankrijk op een steenworp.

Reputatie 7

Dat de ICE 105 niet verder rijdt dan Basel SBB heeft alleen met technische beperkingen te maken. De ICE 3M is in Zwitserland slechts toegelaten op het grensbaanvak Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB. Vergelijkbaar met Belgische treinen die tot Roosendaal of Maastricht mogen rijden.

Dank voor de info iMark, weer iets geleerd. Jammer dat zulke beperkingen een doorgaande rit naar de hoofdstad in de weg staan. 

Er is o.a wel een rechtstreekse ICE van Hamburg naar Bern en Interlaken ( via Basel). Dat zal dan wel een ander type zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat de ICE 105 niet verder rijdt dan Basel SBB heeft alleen met technische beperkingen te maken. De ICE 3M is in Zwitserland slechts toegelaten op het grensbaanvak Basel Badischer Bahnhof - Basel SBB. Vergelijkbaar met Belgische treinen die tot Roosendaal of Maastricht mogen rijden.
Een commerciële keuze is het niet.

 

In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Basel is een ander formaat stad dan Arnhem.

Reputatie 7

Ik reis twaalf maal per jaar op het traject Arnhem -Basel. Met regelmaat gaat het in Arnhem mis. Op het traject Basel - Arnhem is het me dit nog nooit overkomen. 

Vanuit Basel rijden er ook veel frequenter ICE'S ver Duitsland in, rechtstreeks tot Kiel en Hamburg aan toe. Vanuit Nederland richting Duitsland is de ICE frequentie en het aantallen directe verbindingen veel lager.

Starten/eindigen in Amsterdam lijkt me wel logisch vanuit het standpunt van de buitenlandse reizigers. Die willen alléén naar Amsterdam, niet naar Arnhem. Alles draait alleen maar om onze hoofdstad, er is blijkbaar weinig interessants in andere Nederlandse steden voor de gemiddelde buitenlandse toerist. Je ziet ze nog wel in Rotterdam, Leiden, Maastricht of zo maar dat was het dan wel.

Persoonlijk zou ik willen dat de ICE niet tot Basel rijdt, maar tot Bern (of Zürich). Scheelt weer een (gemiste) overstap. In dat opzicht is dat vanuit Nederlands standpunt bekeken wel apart dat de ICE net over de Zwitserse grens eindigt, terwijl dit hier niet het geval is door starten/eindigen net over de Nederlandse grens (Arnhem). 

Ik zit nu op Amsterdam CS even wat tijd te overbruggen. Ze roepen in meerdere talen om dat de ICE van 12.08 naar Frankfurt "overcrowded" is en daarom mensen met binnenlandse bestemmingen, andere treinen moeten nemen. 

 

Die gaat dus als mensen niet willen uitstappen niet meer stoppen op binnenlandse stations.

Zolang NS International (om financiële redenen) blijft vertikken deze treinen uit te sluiten voor binnenlands vervoer zal dit probleem blijven.

De laatste reacties nog eens lezende, is de beste oplossing mogelijk, starten in Arnhem. Daarbij voorkomende, dat mensen de trein gebruiken voor binnenlandse reizen. En natuurlijk altijd een reservering eisen!!!

Ben halverwege maar gestopt met lezen, verbijsterd. Hoe is het mogelijk dat men overweegt mensen in Utrecht en Arnhem geen mogelijkheid te geven daar hun reis te laten starten?
Trieste situatie. Ik herken de situatie. Reizigers in Arnhem met een gereserveerde plaats lopen het risico dat hun plaats al is ingenomen door een ander. Die is ingestapt in Utrecht of Amsterdam. En die niet zelden weigert de plaats af te staan. Op 19 mei was het alweer raak. Een oude man op krukken moest de reis staande maken. Zijn plaats in de eerste klasse werd ingenomen door iemand die in Amsterdam was ingestapt. 

Ik reis twaalf maal per jaar op het traject Arnhem -Basel. Met regelmaat gaat het in Arnhem mis. Op het raject Basel - Arnhem is het me dit nog nooit overkomen. Toch opvallend, zet je aan het denken over…

Reserveren verplicht maken, zoals in deze zomer, zou altijd moeten gelden. En reagerende op het voorstel mensen maar naar Amsterdam te laten reizen. Wat een denigrerende houding. Er is meer dan alleen Amsterdam. Laat de trein centraal in Utrecht starten. En laat zeker enkel mensen met een reservering toe. 

Reputatie 7
Badge +2

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

Een bijkomend probleem is vooral ook de definitie van “vol” volgens NS International. Ik zat afgelopen zomer ook in een zogenaamd overvolle ICE 105 die Arnhem oversloeg (overigens zelf wel met plaatsreservering bovenop de interrail-pas), waarin notabene nog meerdere zitplaatsen leeg waren. Onder meer die van de reizigers met een reservering vanaf Arnhem.

En het was nou ook niet echt zo dat de gangpaden van de trein (toen wel met twee stellen overigens) vol stonden.

Reputatie 3

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Dat reizigers naar/van Duitsland de dupe zijn geldt voornamelijk voor reizigers die van Amsterdam naar Duitsland willen reizen en in mindere mate voor reizigers van Utrecht naar Duitsland en (op misschien wat vertraging bij vertrek na) helemaal niet voor reizigers van Arnhem naar Duitsland. Alle binnenlandse reizigers zijn uiterlijk in Arnhem namelijk uitgestapt. Voor reizigers uit Arnhem zijn binnenlandse reizigers juist een voordeel; indien in een extreem geval alle reizigers binnenlandse reizigers zijn dan stapt diegene die in Arnhem instapt in een lege trein in. Zijn alle reizigers naar Duitsland of verder onderweg reeds in Amsterdam of Utrecht ingestapt bestaat de kans dat de trein niet in Arnhem stopt en diegene helemaal niet meer mee kan.

 

Indien er binnenlandse “verstekelingen” aan boord zijn en de trein stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal laat je de trein desnoods een extra stop maken in bijvoorbeeld Bunnik om deze de gelegenheid te geven de trein te verlaten. Vanzelfsprekend wordt het niet meer stoppen op stations in Nederland meermaals omgeroepen; zodat de meeste “verstekelingen” de trein reeds hebben verlaten.

 

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

 

Reputatie 7
Badge

Nou ja, je zal er als binnenlandse reiziger erin zitten en er achter komen dat Oberhausen het eerste station is waar gestopt wordt. Dan loop je daar op het hauptbahnhof te zoeken naar een uitcheckpaaltje. 😆

Reputatie 5

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Nee, want als Utrecht en Arnhem worden overgeslagen zijn er geen binnenlandse reizigers meer. Het probleem wordt veroorzaakt door:

1) materieel dat om de haverklap kapot is (8 treinstellen ipv 16 op de ICE 105)

2) dat NS en DB (te) veel treinkaartjes op deze treinen blijven verkopen zonder vaste zitplaatsreservering

3) lastminute internationale reizigers zonder zitsplaatsreservering (bv interrail) wat door 1) en 2) problemen oplevert.

 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer komt NS International met een structurele oplossing. Het lijkt elke vakantieperiode weer raak te zijn; eerst de zomervakantie en nu de herfstvakantie (weer een combinatie van grotere vraag als gevolg van de vakantie als het schrappen van de IC Berlijn). Het onaangekondigd overslaan van stations, waar wel kaartjes en reserveringen (inclusief eventuele aansluitende treinen) voor verkocht zijn, is volstrekt onacceptabel.
 

Indien men het niet voor elkaar krijgt om structureel met dubbele stellen te rijden (en daarmee voldoende capaciteit), kan men beter met een enkel stel rijden (non-stop van Amsterdam naar Oberhausen). Dat geeft tenminste duidelijkheid en kun je op tijd een andere verbinding boeken; nu wordt je achter gelaten op het perron en ben je tenminste een uur later op je bestemming en loop je de kans om op het vervolgtraject te moeten staan (of niet mee te mogen) i.v.m. het ontbreken van een (zitplaats)reservering voor de aansluitende trein(en). 
 

Het treinstel dat eventueel uitgespaard wordt (tussen Keulen en Basel kan de trein met een binnenlands ICE treinstel worden versterkt) kan als reserve worden gehouden om andere anders uitgevallen diensten mee te rijden.

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Reputatie 3

Wanneer komt NS International met een structurele oplossing. Het lijkt elke vakantieperiode weer raak te zijn; eerst de zomervakantie en nu de herfstvakantie (weer een combinatie van grotere vraag als gevolg van de vakantie als het schrappen van de IC Berlijn). Het onaangekondigd overslaan van stations, waar wel kaartjes en reserveringen (inclusief eventuele aansluitende treinen) voor verkocht zijn, is volstrekt onacceptabel.
 

Indien men het niet voor elkaar krijgt om structureel met dubbele stellen te rijden (en daarmee voldoende capaciteit), kan men beter met een enkel stel rijden (non-stop van Amsterdam naar Oberhausen). Dat geeft tenminste duidelijkheid en kun je op tijd een andere verbinding boeken; nu wordt je achter gelaten op het perron en ben je tenminste een uur later op je bestemming en loop je de kans om op het vervolgtraject te moeten staan (of niet mee te mogen) i.v.m. het ontbreken van een (zitplaats)reservering voor de aansluitende trein(en). 
 

Het treinstel dat eventueel uitgespaard wordt (tussen Keulen en Basel kan de trein met een binnenlands ICE treinstel worden versterkt) kan als reserve worden gehouden om andere anders uitgevallen diensten mee te rijden.

Reputatie 7

Vanavond kwam ik terug uit Keulen en de ICE werd tegen 20.00 in Duisburg bestormd. De trein uit Basel stond binnen een oogwenk helemaal vol mensen en koffers door de hele trein en in de gangpaden. Hoorde van iemand dat er een vorige trein richting Nederland gecanceld was. Vandaar de massale drukte. De trein stopte met 10 minuten vertraging vanavond wel in Arnhem, en ging overvol verder naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag dus opnieuw.  

 

 

Reputatie 5

Vandaag weer raak. ICE 105 bestond uit slechts 8 rijtuigen en door de drukte werd Arnhem Centraal overgeslagen. Dat is dus weer super ( vul maar in..) voor alle reizigers met zitplaatsreservering in Arnhem! 

Reageer