Ik had een Eurostar ticket en kwam op Amsterdam CS aan op 29 augustus .
Omdat ik moest inchecken bij de NS omdat ik naar Hilversum ging en al binnen de poortjes was, was ik genoodzaakt om uit te checken via de poortjes. Dat koste me 10 euro, en omdat ik daarvan zo schrok dat er 10 euro van mijn pas gestolen werd was ik er door de schrik er niet doorheen gelopen. Daardoor moest ik helaas nog een keer uitchecken om toch nog uiteindelijk in te kunnen checken.
Omdat dit 2x uitchecken is en ik zwart op wit met mijn afschriften van mijn OV-chipkaart en mijn Eurostar ticket kan aantonen dat ik volledig legaal gereist heb wil ik niet al 2/3 keer de "vergeten in/uit checken" service eraan spenderen.
Hoe kan dit opgelost worden?
Groeten Martijn
Het gaat inderdaad om bij Eurostar gekochte tickets. Ik begreep dat ik alleen direct bij Eurostar de vouchers voor vorig jaar door mij gecancelde reizen kon inwisselen. Op het bijna twee jaar geleden bij NS geboekte ticket naar Londen stond de poortjes-code wel afgedrukt. Overigens heb ik nog een restje voucher van 19 pond over…
Dank je voor de info.
Eurostar heeft in 2020 inderdaad zijn best gedaan om reizigers naar tegoedbonnen te sturen door geld terugvragen goed te verstoppen en NS werkte daaraan mee door alleen naar Eurostar te verwijzen i.p.v. zelf hun verkochte tickets terug te betalen. Eurostar is voor dat gedrag op de vingers getikt:
https://www.orr.gov.uk/search-news/regulator-secures-eurostar-action-passenger-refund-rights
Als je ook op die manier misleid bent, kun je via London Travelwatch de rest terugvragen. Sta er wel op dat je een overschrijving in euro krijgt en niet in GBP en zeker geen cheque.
Ik zie dat het gaat om "bij Eurostar” gekochte tickets, dus waarschijnlijk via de Eurostar-website. Het is daarmee niet gezegd dat het aan NS ligt dat die barcodes niet op de NS-poortjes werken.
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met via NS gekochte Eurostar-tickets en de poortjes?
Het gaat inderdaad om bij Eurostar gekochte tickets. Ik begreep dat ik alleen direct bij Eurostar de vouchers voor vorig jaar door mij gecancelde reizen kon inwisselen. Op het bijna twee jaar geleden bij NS geboekte ticket naar Londen stond de poortjes-code wel afgedrukt. Overigens heb ik nog een restje voucher van 19 pond over…
Ik zie dat het gaat om "bij Eurostar” gekochte tickets, dus waarschijnlijk via de Eurostar-website. Het is daarmee niet gezegd dat het aan NS ligt dat die barcodes niet op de NS-poortjes werken.
Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met via NS gekochte Eurostar-tickets en de poortjes?
Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.
Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.
Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.
Bij mij heeft dat al tientallen malen zonder problemen gefunctioneerd.
Had je de Eurostar-tickets via Eurostar of via NS gekocht?
Zou natuurlijk niets mogen uitmaken op beide hoort gewoon de code te staan waarmee je de poortjes kan openen. Dit had allemaal al ingevoerd moeten zijn op dag 1 dat de Eurostar ging rijden. Dat dit nu nog steeds niet goed gaat is gewoon beschamend maar in het geval van NS totaal niet verrassend.
Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.
Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.
Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.
Bij mij heeft dat al tientallen malen zonder problemen gefunctioneerd.
Had je de Eurostar-tickets via Eurostar of via NS gekocht?
Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.
Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.
Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.
Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.
Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.
Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.
Ik kan me voorstellen dat het verwarring kan besparen wanneer het ticket elk poortje kan openen. Goede suggesties, bedankt voor het meedenken ! Deze poortjes zijn duurder, dus ik weet niet of dit voor alle stations haalbaar is.
Maar uiteindelijk is het allemaal luxe inderdaad en moet de prioriteit misschien eerst liggen op de daadwerkelijke problemen oplossen
Het is natuurlijk pure luxe, maar ik zou het wel mooi vinden om met de Watch het poortje te openen. 😉 Ik ben gek op de Watch.
Op stations waar internationale treinen stoppen zijn alle poortjes uitgerust met een glasplaatscanner. Iets dat ik een paar jaar geleden heb geleerd op dit forum toen ik vroeg waarom in Hilversum alle poortjes een glasplaatscanner hebben.
Is het puur een kostenkwestie dat op alle overige stations maar een beperkt aantal poortjes een glasplaatscanner hebben? Wanneer ieder poortje zo'n scanner zou hebben zou dat een hoop verwarring schelen bij het gebruik van een e-ticket of een mobiel ticket.
Het past zonder probleem en met een degelijke 2D barcodescanner zijn ze zelfs uit te lezen. Alleen de scanners van de poortjes van NS vertikken het. Had recent iemand met me mee met eticket en Apple Watch 🙂
Terugreis was met de directe Eurostar en ik kon zo vanaf de app inchecken.
De app zorgt er ook voor dat er permanent een notificatie van de reis op je iPhone staat. Erop tikken en je krijgt de barcode te zien. Dit werkt hetzelfde op Apple Watch. Alleen toen ik eenmaal in Amsterdam was aangekomen, was deze verdwenen, net als het kaartje uit de app. Ik had hem wel al in de Wallet opgeslagen dus kon ik die wel gebruiken.
Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?
Dat is inderdaad de correcte barcode. De Wallet geeft de barcodes vrij klein weer waardoor hij waarschijnlijk niet herkend werd. Nog een tip voor als het niet werkt: zoek een poortje uit waarbij het glasplaatje van de barcodelezer zo min mogelijk bekrast is. Door krassen erop worden barcodes soms minder makkelijk herkend.
De noodknop is daar echt niet voor bedoeld, dus laten we dat hier ook vooral niet als tip aan anderen geven. Hier lees je welke knop waar voor dient: https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzieningen/verkoop-en-reisinformatie-op-het-station.html
Ik vind de AppleWatch wel een heerlijk ding, maar hiervoor?
Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?
Je schermpje is te klein. Poortjes herkennen dat niet. Die willen iets zichtbaars scannen in dit geval.
Voor de rest is er niets mis met je code of Apple Watch hoor! Bij de AH zelfscan kassa gaat het poortje al open als ik mijn kassabon (met exit-code, betaald) op ongeveer een halve meter afstand hou...
Bliep, tot ziens!
Hm, ik heb ook een Apple Watch. Wel boeiend hoe dit zit in de omgang met de poortjes 😉
Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?
Je kunt dan een passagekaartje krijgen (in IC Berlijn, ICE en ik denk dus ook Thalys of Eurostar) bij de conducteur, of je melden bij een SOS/Info zuil om een poortje voor je open te maken.
Of even 'inchecken' met een willekeurige ov-chipkaart bij een paaltje op het perron en dan gratis (binnen 60 minuten) naar buiten bij de poortjes.
Je moet het maar weten...
Het is dan inderdaad wel pech dat er net geen medewerkers zijn. Er is ook een noodknop, meestal rechts waarbij u kunt vragen een poortje te openen.
Op de heenweg was ik met Thalys + Eurostar en ofschoon het 1 boeking is, krijg je twee tickets, per trein eentje. Op het Thalys-kaartje zit dan we een QR dus geen probleem om het station in te komen. Alleen ja, terugweg is directe Eurostar...
Sta je dan met je goed gedrag.
En normaal zie ik altijd NS-medewerkers bij de poortjes staan. Vandaag dus niet.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.