Inchecken bij de NS na eurostar reis | NS Community
beantwoord

Inchecken bij de NS na eurostar reis

  • 5 September 2018
  • 34 reacties
  • 3623 Bekeken

Goedendag,

Ik had een Eurostar ticket en kwam op Amsterdam CS aan op 29 augustus .
Omdat ik moest inchecken bij de NS omdat ik naar Hilversum ging en al binnen de poortjes was, was ik genoodzaakt om uit te checken via de poortjes. Dat koste me 10 euro, en omdat ik daarvan zo schrok dat er 10 euro van mijn pas gestolen werd was ik er door de schrik er niet doorheen gelopen. Daardoor moest ik helaas nog een keer uitchecken om toch nog uiteindelijk in te kunnen checken.
Omdat dit 2x uitchecken is en ik zwart op wit met mijn afschriften van mijn OV-chipkaart en mijn Eurostar ticket kan aantonen dat ik volledig legaal gereist heb wil ik niet al 2/3 keer de "vergeten in/uit checken" service eraan spenderen.

Hoe kan dit opgelost worden?

Groeten Martijn
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 September 2018, 21:15

Bekijk origineel

34 reacties

Zeker, zelf ben ik niet geschikt voor de Watch maar ben wel fervent gebruiker van de Wallet met vliegtickets. Het is ideaal ten opzichte van het ouderwetse gehannes met papieren kaarten en boarding passes. Het zou mooi zijn als NS en partners de poortjes op termijn aan kunnen passen om de leesbaarheid te verhogen. Eventueel door OVCP en barcode-gedeelte te scheiden.

Maar uiteindelijk is het allemaal luxe inderdaad en moet de prioriteit misschien eerst liggen op de daadwerkelijke problemen oplossen 🤔
Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik.

Het past zonder probleem en met een degelijke 2D barcodescanner zijn ze zelfs uit te lezen. Alleen de scanners van de poortjes van NS vertikken het. Had recent iemand met me mee met eticket en Apple Watch 🙂
Reputatie 7
Badge +4

Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik.Het past zonder probleem en met een degelijke 2D barcodescanner zijn ze zelfs uit te lezen. Alleen de scanners van de poortjes van NS vertikken het. Had recent iemand met me mee met eticket en Apple Watch :)



Het is natuurlijk pure luxe, maar ik zou het wel mooi vinden om met de Watch het poortje te openen. 😉 Ik ben gek op de Watch.
Reputatie 5

Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.Tegenwoordig gelukkig wel hoor volgens mij. Wij zijn 12 augustus van Londen rechtstreeks naar Amsterdam gereisd, en op onze geprinte tickets (gekocht via eurostar.com) zat een QR code. Ik de trein werd omgeroepen en op schermen weergegeven dat je je ticket niet in de trein moest laten liggen maar mee moest nemen, omdat je hem nodig hebt het station uit te komen.



Aha, goed om te horen. Ik reisde op Ă©Ă©n van de eerste Eurostars in april van London naar Rotterdam. Toen zat er nog geen QR-code op de tickets. Trein was fors vertraagd door defect treinstel - tot twee keer toe overstappen op ander treinstel. Niets omgeroepen in trein over poortjes, aankomst om 22.45 op Rotterdam Centraal. Ook op perron was personeel van NS in geen velde of wege meer te bekennen om keycards uit te delen. Kortom, het scheelt een stuk als reizigers nu makkelijker zelf de poortjes kunnen openen...
Weer wat geleerd. Eurostar gebruikt PDF417-codes dus (net opgezocht). Ik heb hem gewoo geopend vanuit de Wallet op mijn iPhone maar hij deed niks.

Best raar want bij de Eurostar-terminal in London heb ik hem vanaf mijn Apple-watch gebruikt. Waarom zoveel verschil in techniek?
Reputatie 7
Badge +4
De Watch heeft inderdaad wellicht een te klein beeld @Robert B Ik ging uit van een mobiel. Wil het wel eens proberen met de Watch, nooit gedaan. Een Azteccode op de Watch? Die past er niet op, vrees ik. Zo zie je maar ;-)

Ik vind de AppleWatch wel een heerlijk ding, maar hiervoor?
Reputatie 5

Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.

Reputatie 7
Badge +3

Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.

Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.

Reputatie 5

Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.

Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.

Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.

Ik ben naar London met Thalys + Eurostar gereisd. Die tickets moesten kennelijk geprint worden.
Terugreis was met de directe Eurostar en ik kon zo vanaf de app inchecken.

De app zorgt er ook voor dat er permanent een notificatie van de reis op je iPhone staat. Erop tikken en je krijgt de barcode te zien. Dit werkt hetzelfde op Apple Watch. Alleen toen ik eenmaal in Amsterdam was aangekomen, was deze verdwenen, net als het kaartje uit de app. Ik had hem wel al in de Wallet opgeslagen dus kon ik die wel gebruiken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben geen Amsterdammer maar heeft u een poortje met 'Scan ticket' gebruikt, dus eentje met een doorzichtige glazen plaat? Bij een poortje met een roze embleem kunt u niet met een e-ticket een poortje openen. Ik ga er eigenlijk van uit dat in Amsterdam alle poortjes met 'Scan Ticket zijn uitgerust.
Op stations waar internationale treinen stoppen zijn alle poortjes uitgerust met een glasplaatscanner. Iets dat ik een paar jaar geleden heb geleerd op dit forum toen ik vroeg waarom in Hilversum alle poortjes een glasplaatscanner hebben.

Is het puur een kostenkwestie dat op alle overige stations maar een beperkt aantal poortjes een glasplaatscanner hebben? Wanneer ieder poortje zo'n scanner zou hebben zou dat een hoop verwarring schelen bij het gebruik van een e-ticket of een mobiel ticket.
Reputatie 7
Badge +4
Bij mijn weten worden de stations waar internationale treinen stoppen allemaal uitgerust met glasplaatscanners. Daarom leken ze me er ook te zijn in Amsterdam en dat is dus nu door je bevestigd.

Ik kan me voorstellen dat het verwarring kan besparen wanneer het ticket elk poortje kan openen. Goede suggesties, bedankt voor het meedenken 🙂! Deze poortjes zijn duurder, dus ik weet niet of dit voor alle stations haalbaar is.

Reputatie 7
Badge +1

Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.

Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.

Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.

Bij mij heeft dat al tientallen malen zonder problemen gefunctioneerd.

Had je de Eurostar-tickets via Eurostar of via NS gekocht?

Reputatie 7

Ook nu, eind 2021, drie jaar na het eerste bericht, staat op bij Eurostar gekochte tickets geen code om NS-poortjes te openen. De Eurostar-barcode werkt niet. De NS-dame die ik bij vertrek van mijn buitenlandse gasten in Amsterdam aan de IJ-kant uit de baliehal haalde keek erg verbaasd en liet ze ietwat knorrig door. Ik heb nu ook zo'n ticket en zal tzt de truc met de OV-chipkaart moeten uithalen.

Gewoon de infopaal gebruiken ipv OV-chipkaart. Via de infopaal kan op afstand het poortje geopend worden.

Dank, ga ik doen. Geen bericht, goed bericht.

Bij mij heeft dat al tientallen malen zonder problemen gefunctioneerd.

Had je de Eurostar-tickets via Eurostar of via NS gekocht?

 

Zou natuurlijk niets mogen uitmaken op beide hoort gewoon de code te staan waarmee je de poortjes kan openen. Dit had allemaal al ingevoerd moeten zijn op dag 1 dat de Eurostar ging rijden. Dat dit nu nog steeds niet goed gaat is gewoon beschamend maar in het geval van NS totaal niet verrassend.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie dat het gaat om "bij Eurostar” gekochte tickets, dus waarschijnlijk via de Eurostar-website. Het is daarmee niet gezegd dat het aan NS ligt dat die barcodes niet op de NS-poortjes werken.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met via NS gekochte Eurostar-tickets en de poortjes?

Reputatie 5

Ik zie dat het gaat om "bij Eurostar” gekochte tickets, dus waarschijnlijk via de Eurostar-website. Het is daarmee niet gezegd dat het aan NS ligt dat die barcodes niet op de NS-poortjes werken.

Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met via NS gekochte Eurostar-tickets en de poortjes?

Het gaat inderdaad om bij Eurostar gekochte tickets. Ik begreep dat ik alleen direct bij Eurostar de vouchers voor vorig jaar door mij gecancelde reizen kon inwisselen. Op het bijna twee jaar geleden bij NS geboekte ticket naar Londen stond de poortjes-code wel afgedrukt. Overigens heb ik nog een restje voucher van 19 pond over…

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat inderdaad om bij Eurostar gekochte tickets. Ik begreep dat ik alleen direct bij Eurostar de vouchers voor vorig jaar door mij gecancelde reizen kon inwisselen. Op het bijna twee jaar geleden bij NS geboekte ticket naar Londen stond de poortjes-code wel afgedrukt. Overigens heb ik nog een restje voucher van 19 pond over…

Dank je voor de info.

Eurostar heeft in 2020 inderdaad zijn best gedaan om reizigers naar tegoedbonnen te sturen door geld terugvragen goed te verstoppen en NS werkte daaraan mee door alleen naar Eurostar te verwijzen i.p.v. zelf hun verkochte tickets terug te betalen. Eurostar is voor dat gedrag op de vingers getikt:

https://www.orr.gov.uk/search-news/regulator-secures-eurostar-action-passenger-refund-rights

Als je ook op die manier misleid bent, kun je via London Travelwatch de rest terugvragen. Sta er wel op dat je een overschrijving in euro krijgt en niet in GBP en zeker geen cheque.

Badge +3
U kunt hiervoor het beste even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Ter informatie voor een volgende keer: op de perrons in Amsterdam Centraal zijn OV-chipkaartpaaltjes geplaatst, speciaal voor reizigers die overstappen van een internationale trein op een binnenlandse trein of omgekeerd. U had daar kunnen inchecken.
Reputatie 7
Badge +3
Uiteraard kunt u de extra afgeschreven kosten terugkrijgen van NS. U kunt contact opnemen met NS Klantenservice. Technisch wordt een dergelijke situatie als vergeten incheck gezien.
https://www.ns.nl/klantenservice/vergeten/in-en-uitchecken-vergeten.html

Ik weet niet op welk spoor u bent aangekomen in Amsterdam Centraal maar er staan incheckpaaltjes op de perrons waar internationale treinen aankomen zodat u zonder problemen had kunnen inchecken voor uw binnenlandse reis.

In dit geval had u ook uw Eurostarticket kunnen gebruiken om het station via een poortje te verlaten en vervolgens in te checken met uw OV-chipkaart.

edit: @Tochjo was me net voor.
Reputatie 5


In dit geval had u ook uw Eurostarticket kunnen gebruiken om het station via een poortje te verlaten en vervolgens in te checken met uw OV-chipkaart.

edit: @Tochjo was me net voor.


Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.
Reputatie 7
Badge +3
Op stations waar internationale treinen aankomen/vertrekken staan vaak in/uit-checkpalen op de perrons. Alleen moet je weten dat ze er staan en waar ze staan.
Reputatie 7
Badge +3

Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.

Dan hoor je in de trein een keycard te ontvangen om poortjes te kunnen openen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/van-en-naar-het-buitenland-reizen.html
Reputatie 4
Dat ligt er aan. Kaartjes direct gekocht bij Eurostar (via www.eurostar.com) komen niet met QR-code voor Nederlandse poortjes en dan wordt het lastiger om het station te verlaten.

Tegenwoordig gelukkig wel hoor volgens mij. Wij zijn 12 augustus van Londen rechtstreeks naar Amsterdam gereisd, en op onze geprinte tickets (gekocht via eurostar.com) zat een QR code. Ik de trein werd omgeroepen en op schermen weergegeven dat je je ticket niet in de trein moest laten liggen maar mee moest nemen, omdat je hem nodig hebt het station uit te komen.
Ik heb vandaag gereisd met zo’n Eurostar-ticket (digitaal, op mijn smartphone) en idd, ik kwam er niet uit op Asd.

Behoorlijk vervelend.

Reageer