Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers | NS Community

Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers


Reputatie 7
Badge

NS International meldt op zijn website dat de ICE's naar Duitsland van 17 juni t/m 18 augustus tussen 6.00 en 16.00 niet toegankelijk zijn voor reizigers met interrail en eurrail. Dit geldt ook als ze een geldige reservering hebben. NS International hoopt dat toestanden zoals vorig jaar hiermee voorkomen worden.


171 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

Reputatie 7
Badge +1

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest. Er zijn veel binnenlandse reizigers die met de ICE reizen en geen weet hebben van deze plotselinge reserveringsplicht. NS communiceert dan ook nog op twitter niet duidelijk. 

 

We gaan het zien de komende maanden.  

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Reputatie 7
Badge

De toenmalige Eurocity's Amsterdam-Keulen-Zwitserland hadden begin jaren 90 ook een reserveringsplicht.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Ja maar we zitten hier in Nederland en in Nederland was en is er tot op hedengeen verplichting om te reserveren. Ook die Eurocity's in de jaren 90, hartstikke leuk maar we hebben het over de treinen die nu gaan en niet 30 jaar geleden. 

Reputatie 7
Badge +1

De toenmalige Eurocity's Amsterdam-Keulen-Zwitserland hadden begin jaren 90 ook een reserveringsplicht.

Die hadden alleen een toeslag. Maar bij NS kreeg je daar meteen een reservering bij.

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg nog gewoon de ICE te zien in de reisplanner:

Herstel, ik was iets te snel, dit lijkt vanaf 27 april te zijn. Als je in de DB-planner gaat kijken, dan zie je inderdaad dat in Nederland de uitgaande treinen alleen voor instappen zijn en de binnenkomende treinen alleen voor uitstappen.

 

Reputatie 7
Badge +3

De toenmalige Eurocity's Amsterdam-Keulen-Zwitserland hadden begin jaren 90 ook een reserveringsplicht.

Die hadden alleen een toeslag. Maar bij NS kreeg je daar meteen een reservering bij.

Niet altijd. Op kleinere stations kon je bij het loket wel de toeslag kopen maar niet reserveren. Dat kon alleen op de grotere stations met een internationaal loket of balie.

Reputatie 5

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

I

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Reputatie 3

Het lijkt er op dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland van 27 april aanstaande niet meer is toegestaan of is dit reeds bevestigd. Hopelijk dan ook definitief i.p.v. dan weer wel en dan weer niet. De ICE toeslag, voor zover die nog nodig was, kan dan ook voor altijd uit het assortiment.

 

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

“Niet Instappen” zal alleen in Arnhem Centraal en Utrecht Centraal worden getoond voor de treinen richting Amsterdam Centraal. Voor de richting Duitsland zal er in Amsterdam Centraal “Stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal” en in Utrecht Centraal “Stopt niet in Arnhem Centraal” op de borden komen te staan en alle de stops in Duitsland (en Zwitserland voor de trein naar Basel).

Badge +3

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Mwah, met de ICE is mijn reis door betere aansluitingen soms een half uur korter dan met reguliere intercity's.

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Mwah, met de ICE is mijn reis door betere aansluitingen soms een half uur korter dan met reguliere intercity's.

Dat zal wel maar die treinen zijn bedoeld voor internationale reizigers.

Badge +3

Zeker, en als ze volgeboekt zijn, zijn ze natuurlijk vol, maar op de tijden dat ik reis zijn er altijd nog voldoende vrije stoelen. Beetje zonde om die dan niet te mogen gebruiken als ik daarmee een half uur eerder op mijn bestemming kan zijn.

Reputatie 3

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

De reserveringsplicht geldt volgens de DB Navigator nu tussen Oberhausen HBf en Amsterdam Centraal v.v. i.p.v. Arnhem Centraal. Ook zijn er in richting Duitsland alleen vertrektijden vermeld en aankomsttijden in de omgekeerde richting voor de Nederlandse stations voor de ICE. Dit betekent dat binnenlandse reizen in die periode niet zijn toegestaan. Voor de reizigers is dit ook het duidelijkst; reserveren verplicht en stopt niet op de Nederlandse stations in de reisplanner en op de borden op de stations.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

De reserveringsplicht geldt volgens de DB Navigator nu tussen Oberhausen HBf en Amsterdam Centraal v.v. i.p.v. Arnhem Centraal. Ook zijn er in richting Duitsland alleen vertrektijden vermeld en aankomsttijden in de omgekeerde richting voor de Nederlandse stations voor de ICE. Dit betekent dat binnenlandse reizen in die periode niet zijn toegestaan. Voor de reizigers is dit ook het duidelijkst; reserveren verplicht en stopt niet op de Nederlandse stations in de reisplanner en op de borden op de stations.

 

Maar NS loopt op twitter in ieder geval vorige week nog gewoon dit te vertellen. Kan er iemand binnen NS iets aan regie in de communicatie gaan doen. Het lijkt nu meer op Crommunicatie. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS binnenland praten ze blijkbaar niet met NS International.

Reputatie 3

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

 

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Rijden er ook comfortabele IC's met een snelle dienstregeling, zitplaatsgarantie en een voorziening voor koffie en versnaperingen aan boord? Of hebben Nederlandse reizigers alleen recht op een minderwaardig product?

Reputatie 7
Badge

Ik zie ook het probleem niet dat een binnenlandse reiziger een plek bezet houdt die tussen Arnhem en Keulen gereserveerd is. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het probleem wel. Internationale reizigers die in Utrecht of Arnhem instappen hebben ook recht op een opgeruimde zitplaats zonder broodkruimels, koffiebekers en ander afval. 

De treinen worden voor iedere rit schoongemaakt in Amsterdam.

Reputatie 7
Badge

Dat valt reuze mee. 

Reputatie 7
Badge +3

Tot het moment dat het niet meevalt.

In de zomer lopen de binnenlandse reizigers alleen maar in de weg. Ze kunnen vaak genoeg met andere treinen reizen. Reizigers naar het buitenland kunnen maar zo’n één keer per twee uur op pad.

Reputatie 7
Badge +4

Mensen die voor de recreatie lekker met de internationale trein willen reizen, denk aan binnenlandse reizigers met Weekendvrij of aanverwant, tja, daar is het te druk voor met echte internationale reizigers. Zitplaatsreservering doen de meesten uit zichzelf al, al is het niet verplicht. Probeer maar eens een zitplaats te reserveren naar Basel in het weekend, dat valt nu al tegen. Interrailreizigers zijn internationale reizigers. Ze zijn al kansloos op de Thalys op korte termijn maar met de ICE mee is niet onbehoorlijk. Laat iedereen reserveren, dat werkt in het buitenland ook, maar ja het is het bekende deel van de Nederlanders die maar gaan zitten, etc. Interrailreizigers moeten gewoon meekunnen. Mensen uit deze groep die reserveren zijn voldoende klant. Zo goedkoop is de Global Pass niet.

Reputatie 3

Mensen die voor de recreatie lekker met de internationale trein willen reizen, denk aan binnenlandse reizigers met Weekendvrij of aanverwant, tja, daar is het te druk voor met echte internationale reizigers. …

Dat er hangt vanaf wanneer, er zijn ook tijdstippen dat de ICE vrijwel leeg is. In de vakantieperiode (en zeker de zomervakantie) is de ICE nagenoeg voor 100 % volgeboekt, vandaar de verplichte reservering voor reizen tussen Amsterdam en Oberhausen en verder. Aangezien het niet mogelijk is om binnen Nederland te reserveren zijn binnenlandse reizen in Nederland in deze periode, geheel terecht, uitgesloten.

Ik zie het probleem wel. Internationale reizigers die in Utrecht of Arnhem instappen hebben ook recht op een opgeruimde zitplaats zonder broodkruimels, koffiebekers en ander afval. 

De treinen worden voor iedere rit schoongemaakt in Amsterdam.

Hoe zit het dan voor reizigers tussen Frankfurt am Main en bijvoorbeeld Duisburg of Düsseldorf; ook maar niet meer toestaan omdat reizigers tussen Duisburg en Amsterdam het recht hebben op een opgeruimde zitplaats? De ICE vervult tussen Frankfurt am Main, Keulen en Düsseldorf (en in veel mindere mate voor Duisburg en Oberhausen) een belangrijke binnenlandse functie welke de DB niet snel zal opofferen. Dat een trein op deeltrajecten door andere reizigers gebruikt kan worden, indien men niet van begin- tot eindpunt met de trein mee gaat, is een van de nadelen van het reizen per trein.
 

Op de rustige tijdstippen (en zeker in de richting van Amsterdam) is het weinig bezwaarlijk als er binnenlandse reizigers gebruik maken van een zitplaats die niet door een internationale reiziger gebruikt wordt.

Badge +3

Voor de ‘terugweg’ (richting Amsterdam) is het natuurlijk geen enkel probleem om reizigers uit Arnhem of Utrecht mee te nemen, want die kunnen geen gereserveerde zitplaats innemen (nou ja, hooguit die van een no-show reiziger uit Duitsland dan)

Reputatie 7
Badge +3

@Thtc In het buitenland is het gebruikelijk dat op lange ritten schoonmakers door de trein komen om afval op te halen. Zo krijgen reizigers die later instappen voor een deeltraject van de trein toch een opgeruimde zitplaats.

Binnenlandse reizigers in Duitsland weten dat ze op drukke momenten veel beter een zitplaats kunnen reserveren.

Reageer