Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers


Reputatie 7
Badge

NS International meldt op zijn website dat de ICE's naar Duitsland van 17 juni t/m 18 augustus tussen 6.00 en 16.00 niet toegankelijk zijn voor reizigers met interrail en eurrail. Dit geldt ook als ze een geldige reservering hebben. NS International hoopt dat toestanden zoals vorig jaar hiermee voorkomen worden.


171 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel. NS en DB zou reserveren verplicht moeten stellen. Daarmee weer je de binnenlandse reizigers en hou je voldoende capaciteit over voor de Interrailers en de Eurailers die dan ook een reservering moeten hebben.

Voor de binnenlandse reizigers rijden er voldoende andere treinen.

 

Reputatie 6

NS en regels... een beetje coherent zijn is teveel moeite. En bij grijze gebieden wordt daar gewoon gebruik van gemaakt door mensen (ik ben geen uitzondering daarop). De uiteindelijke oorzaak van al deze ongein is in Den Haag, waar men niet de logisch keuze maakt om het HRN fatsoenlijk te beheren. Ik blijf hopen op een opening voor andere bedrijven om een kans te krijgen, ooit zal dat toch wel komen... 

Reputatie 7
Badge +3

Het is bovendien veel duidelijker om de ICE’s in de zomermaanden uit te sluiten voor binnenlandse reizigers. Of in ieder geval op de drukste momenten. Het is voor internationale reizigers met bagage bepaald geen pretje om mensen van de gereserveerde plaatsen te moeten wegsturen. Die binnenlandse reizigers lopen alleen maar in de weg.

Reputatie 7
Badge

Ik zie ook het probleem niet dat een binnenlandse reiziger een plek bezet houdt die tussen Arnhem en Keulen gereserveerd is. 

Reputatie 7

Je kunt het ook van een andere kant bekijken. 

NS International begint eindelijk door te krijgen dat je in de drukke maanden geld moet verdienen. Dat is heel vervelend voor alle reizigers die aan kortingen gewend zijn. Maar NS is natuurlijk geen liefdadigheidsinstelling. Dan is het logisch om de schaarse capaciteit niet tegen Early Bird-tarieven te verpatsen.

Daar kan ik zeker inkomen. Maar je leest overal over duurzaam en groen reizen, mensen moeten meer uit vliegtuig en auto, uitstoot verminderen enzovoorts. Veel mensen willen dat ook wel, als er maar goed en normaal betaalbaar aanbod is. In de praktijk worden daarvoor echter steeds prijziger blokkades opgeworpen - mede doordat het aantal internationale treinen veel te laag ligt voor de grote vraag naar het zuiden. En in de vakantieperiode ook de ICE naar Duitsland (en de IC Berlijn kan er ook wat van in vakantietijd).

We hebben het hier over de 30 km tussen Breda en Antwerpen, daarvoor zou je toch eigenlijk niet eens moeten hoeven boeken en te letten op verschillende tijden en prijzen, maar simpel een kaartje uit de automaat halen dat in principe altijd hetzelfde kost (en met kortingsabonnement goedkoper). Het is maar een intercity, net zoals die van Groningen naar Den Haag of van Den Haag naar Eindhoven, hij gaat alleen de grens over. Tal van mensen uit zuidwest-Nederland werken in Antwerpen en regio. De files zijn er berucht op de Antwerpse ring.

Treinbinding vind ik een soort verkapte reserveringsplicht.

Ja, je kan via Roosendaal met een extra overstap boemelen als alternatief. Maar dat duurt wel lang allemaal.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Vanuit de consumentenorganisaties is dat ook voorgesteld. Volgens een gerucht zou echter DB dit in eerste instantie niet gewild hebben. Die wilde alleen "maatregelen” waardoor de ICE's stipt de grens over richting Duitsland zouden gaan en NS moest die dan maar bedenken.

Ik vind dat zowel DB als NS boter op hun hoofd hebben. Ze weten immers al sinds minstens augustus dat er iets nodig zou zijn voor deze zomer (en waarschijnlijk ook volgend jaar). Als je dan, na het openen van de reservering, zonder enige vorm van overleg, komt met onaangekondigde, onpopulaire maatregelen, dan ben je niet goed bezig.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kakelt ns_online maar wat. Het is natuurlijk niet te verkopen dan in een trein waarvan alle zitplaatsen zijn gereserveerd binnenlandse reizigers zo maar mee zouden kunnen. 

Eerder het zoveelste geval van niet nadenken over de consequenties van een maatregel. NS Internationaal denkt het geregeld te hebben voor internationale reizigers en vervolgens fietst NS Binnenland daar dwars doorheen. 

Het zou me niet verbazen als er aanvullende beperkingen worden afgekondigd voor binnenlandse reizigers, zeker voor de drukste treinen van de dag. Dienstregelingtechnisch zou je de ICE’s richting Duitsland op alleen instappen kunnen zetten. Dan krijg je de ICE’s alleen nog in de reisinformatie te zien met bestemmingen vanaf Oberhausen Hbf. In de reisplanner zie je ze dan niet meer als trein met stop in Utrecht en Arnhem. En ook niet op de borden op de perrons.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb gehoord dat de DB dit zou hebben afgedwongen. Maar het is inderdaad precies de verkeerde maatregel. Er zijn trouwens al reserveringen verkocht en als je een reservering gaat maken, is er nergens een waarschuwing. Dat gaat nog een hoop ergernis opleveren, zowel voor reizigers als voor personeel.

Reputatie 5

Dat lijkt me precies de verkeerde maatregel.

Precies, nu verplaats je het probleem alleen maar naar de andere grensoverschrijdende treinen. VIAS rijdt weliswaar frequenter dan de ICE, maar de capaciteit is ook wel een stuk kleiner.

Die VIAS treinen hebben capaciteit genoeg, te meer daar er in Wesel waar het druk wordt een tweede stel uit Bocholt wordt bijgekoppeld.

Heel makkelijk om dit vanuit je luie stoel op te schrijven, maar op basis van hoeveel ervaringen beweer je dat dan eigenlijk?

Ik zit zelf regelmatig in de VIAS trein, soms kort over de grens, soms lang tot aan (vanaf) het Ruhrgebied. Op piekmomenten in de zomer, maar ook de rest van het jaar in de weekenden, is de VIAS trein tot aan (of vanaf) Arnhem vol (ook als er geen voorgaande ritten zijn uitgevallen). Ik heb zelfs een enkele keer moeten staan vanaf Emmerich.

Badge +3

Nog eentje (via Twitter):

Jullie denken echt @NS_Int dat er mensen zijn die een Interrail aanschaffen voor een bestemming in het Ruhrgebied?

Follow-up (met nog wat NS International input)… https://twitter.com/WorldonRails/status/1620875164769722368

Een reservering kan je (uiteraard) kosteloos annuleren. Neem maar een andere trein… 😥

En wat als die mensen niet willen annuleren? Maar willen reizen? En dus een extra reisdag kwijt zijn, en onderweg moeten overnachten?

NS International: Die kunnen Geld terug bij vertraging indienen. Bij een vertraging van meer dan een uur wordt dit gecompenseerd.

Dus zowel de extra reisdag als ook het hotel vergoeden jullie? En is dat dan ook als je eerder vertrekt om dus in Duitsland de geplande verbinding op te pakken? Of roepen jullie dan "geen vertraging", en moet je dus op de geplande reisdag vertrekken en een dag later aankomen?

En toen werd het stil… 

Reputatie 7
Badge +3

En wat als je dus wel instapt ?

Wat als je dat bericht op NS.nl niet ziet. Gaat de app (en als je die al gebruikt) het infoscherm op het perron de uitsluiting aangeven.

Wat een kolder is het toch. Wanneer gaan ze nu eens treinen rijden ipv na te liggen denken hoe je betalende klanten kunt laten creperen en het leven zuur te maken. Meer dat de NS namelijk niet het laatste jaar. 

Ergens heeft de NSen KPI om te kijken hoe de klantonvriendelijk tot het maximale te krijgen. Tenminste  1 KPI die ze wel halen :-)

Hoogt tijd dat er eens een flinke bezem gaat door de NS en medewerkers die dit soort plannen uberhaubt in hun brei van hersenen bedacht kan krijgen.

 

Bah, bah. Zo dat was het dan weer 😀

Voor die betalende binnenlandse reizigers zijn genoeg andere treinen.

Reputatie 7
Badge +3

@aadz Het staat je vrij om het uitsluiten van bepaalde vervoerbewijzen als een vorm van discriminatie te zien.

In de echte wereld mogen vervoerders als DB en NS aanvullende voorwaarden stellen aan houders van Interrail/Eurail. Zoals het verplicht reserveren van een zitplaats. Of het heffen van een toeslag.

Het volledig uitsluiten van kaarthouders van Interrail/Eurail zou op problemen kunnen stuiten wanneer de uitsluitingsvoorwaarden na aankoop van de pas gewijzigd waren.

Reputatie 5

  

Het probleem is hier niet dat er mensen met Interrail reizen maar dat er gewoon veel reizigers zijn.

Het komt trouwens niet bepaald als een verrassing dat deze treinen in de zomer vol zijn. Pre-COVID was er al jaren een jaarlijkse groei van 5% of meer en het aantal treinen is in 20 jaar tijd amper gegroeid. NS en DB kennen de vraag maar reageren daarop met het wegjagen van reizigers i.p.v. het opvullen van de gaten in de dienstregeling en eventueel tijdelijk een reserveringsplicht op de drukke momenten. DB heeft nog wel wat IC-rijtuigen aan de kant staan. Een deel daarvan wordt vanaf (ik dacht) april aan DSB verhuurd en met de rest en een huurloc kun je bv. extra treinen Amsterdam-Keulen rijden.

Het aantal internationale IC treinen is veel te laag. En zeker als er dan eentje uitvalt zoals we ook eens mee hebben gemaakt op de terugweg naar Nederland, is de volgende extreem vol. Lang niet iedereen neemt dan maar de stoptrein om in Arnhem opnieuw weer over te stappen. 

 

NS en DB doen blijkbaar hun uiterste best om mensen uit de ICE International weg te jagen. Hier wreekt zich ook het concept van de ICE International. Er zijn maar weinig treinstellen beschikbaar waardoor het rijden van extra treinen in drukke periodes onmogelijk is. Extra treinen tussen Nederland en Keulen zouden erg welkom zijn.

Helaas moet dat heel lang van te voren gepland worden omdat de logistiek van spoorwegen nu eenmaal erg ingewikkeld is. Zeker als er meerdere spoorwegbedrijven bij betrokken zijn.

Inderdaad. Het treurige van de hele situatie is dat NS zelf in 2015 al onderkende dat de capaciteit tussen NL en Duitsland een issue was, of op korte termijn zou worden. In “ons voorstel aan de reiziger” (kent u hem nog 🙄) (https://www.treinreiziger.nl/userfiles/image/artikel/pdf/nederland-verbinden-ons-voorstel-aan-de-reiziger.pdf) beloofde NS in de concessie 2015 - 2025 elk uur een trein Amsterdam richting Keulen en verder te introduceren. Dat werd toen in 2016 uitgewerkt in een plan voor een uurlijkse IC richting Keulen, weliswaar trager dan de ICE, maar sneller dan Abellio/VIAS (https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-trager-maar-vaker-naar-frankfurt). Toen bleef het vier jaar stil en twee weken voor het begin van de Corona-pandemie werd in februari 2020 het hele plan geschrapt omdat er te weinig spoorcapaciteit was (https://www.treinreiziger.nl/ns-schrapt-plan-ic-keulen-geen-capaciteit/). Toegegeven, Roger van Boxtel was in die tijd natuurlijk wel superdruk met zijn plan voor een snellere trein richting Berlijn.

Nu, 8 jaar verder in deze concessie, zijn we internationaal dus eigenlijk niets opgeschoten en moeten NS en DB maatregelen nemen om betalende passagiers uit hun treinen te weren.

Reputatie 3

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

De reserveringsplicht geldt volgens de DB Navigator nu tussen Oberhausen HBf en Amsterdam Centraal v.v. i.p.v. Arnhem Centraal. Ook zijn er in richting Duitsland alleen vertrektijden vermeld en aankomsttijden in de omgekeerde richting voor de Nederlandse stations voor de ICE. Dit betekent dat binnenlandse reizen in die periode niet zijn toegestaan. Voor de reizigers is dit ook het duidelijkst; reserveren verplicht en stopt niet op de Nederlandse stations in de reisplanner en op de borden op de stations.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet prima.

In de praktijk kijken binnenlandse reizigers helemaal niet goed of een stoel is gereserveerd vanaf Utrecht of Arnhem. Die binnenlandse reizigers in de ICE international zorgen alleen maar voor overlast doordat ze vreselijk in de weg lopen in de drukke zomermaanden.

Het is veel duidelijker om te communiceren dat je in de zomermaanden niet met de ICE International mag reizen als je niet naar Duitsland reist. Dat betekent ICE-toeslag tijdelijk uit het assortiment en een e-mail naar alle abonnementhouders: in de zomer mag je niet mee met de ICE.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie het probleem wel. Internationale reizigers die in Utrecht of Arnhem instappen hebben ook recht op een opgeruimde zitplaats zonder broodkruimels, koffiebekers en ander afval. 

De treinen worden voor iedere rit schoongemaakt in Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +4

Mensen die voor de recreatie lekker met de internationale trein willen reizen, denk aan binnenlandse reizigers met Weekendvrij of aanverwant, tja, daar is het te druk voor met echte internationale reizigers. Zitplaatsreservering doen de meesten uit zichzelf al, al is het niet verplicht. Probeer maar eens een zitplaats te reserveren naar Basel in het weekend, dat valt nu al tegen. Interrailreizigers zijn internationale reizigers. Ze zijn al kansloos op de Thalys op korte termijn maar met de ICE mee is niet onbehoorlijk. Laat iedereen reserveren, dat werkt in het buitenland ook, maar ja het is het bekende deel van de Nederlanders die maar gaan zitten, etc. Interrailreizigers moeten gewoon meekunnen. Mensen uit deze groep die reserveren zijn voldoende klant. Zo goedkoop is de Global Pass niet.

Reputatie 7
Badge +2

Is het niet zo dat die reserveringsplicht alleen van Nederland naar Duitsland geldt?

Andersom staan ze ook als reserveringsplichtig in de reisplanner. Interessant genoeg: niet op de treinaanwijzers in Duitsland (kon het mooi vergelijken met een Thalys een perron verder waar het wel bij stond, zo'n R in een vierkant vakje)

@Daniel Hoe was de controle tijdens je andere ritten op de ICE? 

Deze week geen andere ritten met een ICE gemaakt, maargoed, toch even een vergelijk…

In de Thalys ingangscontrole in Rotterdam én nog twee keer gecontroleerd onderweg. TGV naar Strasbourg ook ingangscontrole op het perron én controle in de trein (let wel: dat was een non-stop trein dus feitelijk kon daar niemand zonder kaartje in zitten). TER naar Basel ook met controle onderweg. Op het Zwitserse net vervolgens in een weekje tijd alle gemiste trefkans in de afgelopen vijf jaar bij NS gecompenseerd, daar komen ze echt vaak langs maar zonder uitzondering herinneren ze wie ze al gecontroleerd hadden en laten die met rust.

Terug op de EC is ook meerdere keren een conducteur langs gekomen in 5 uur reistijd. Alleen op de ICE heb ik ze dus nooit gezien, of nouja, niet in functie want er kwam er alleen eentje langs om koffie in de bistro te halen.

Paar jaar terug ben ik ook slechts één keer gecontroleerd op een rit van Würzburg naar Utrecht (inclusief overstap in Frankfurt)

Reputatie 7
Badge +3

Vergelijking met Engeland over controle in de trein. 

Tijdens onze vakantie hebben we 6 ritten gemaakt en zijn we alle keren gecontroleerd. Niet voor niets heet het in Engeland ‘revenue protection’. De langste rit was 80 minuten van Settle naar Carlisle. 

Badge +3

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Mwah, met de ICE is mijn reis door betere aansluitingen soms een half uur korter dan met reguliere intercity's.

Reputatie 7

Geen rechtstreekse trein naar Basel meer in de zomerperiode? Een extra overstap in Frankfurt. Heel onaantrekkelijk, een onaangename verrassing. De kans op het missen van de overstap is groot aanwezig en als je dan nog naar het zuiden/zuidoosten van Zwitserland moet mis je aansluitingen in Zwitserland en wordt het wel een complexe reis. Slechte zaak.

Nu las ik ook dat de IC Brussel reserveringsplicht krijgt vanaf half juni voor iedereen met een Early Birdkaartje. Dus ook voor zo'n stukje als Breda - Antwerpen moet je verplicht reserveren en kan je niet meer gaan wanneer je wilt. En de beschikbaarheid van Early Bird wordt beperkt. Hoe jaag je mensen de trein uit en auto en vliegtuig toch weer in. 

Ik ben een echte treinreiziger maar begrijp de niet-treinreizigers ook wel: internationaal lange-afstandstreinvervoer vraagt steeds meer uitzoekwerk, plannen, inlezen en incalculeren van mogelijke obstakels als werkzaamheden, stakingen of krappe overstaptijden. De meesten hebben daar helemaal geen zin in. Een vliegtuig is zo geboekt en over de auto of met een eigen busje op reis gaan hebben we het maar niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de IC Berlijn worden binnenlandse reizigers onhoudbaar zodra het nieuwe materieel gaat rijden aangezien dat 35% minder zitplaatsen krijgt vergeleken met nu.

Het worden er wel minder maar geen 35% minder.

@Tamzin roept maar wat. Ik heb maar eens een factcheck gedaan.

Hier de werkelijke cijfers.
IC Berlijn: 72(1e) + 508 (2e) = 580 zitplaatsen

ICE-L: 85(1e) + 477(2e) = 562 zitplaatsen. 

Als er 35% minder zitplaatsen zouden zijn in de ICE-L dan zou het totaal maar 365 zijn.

Conclusie: bewering van Tamzin is onzin.

Reputatie 7
Badge +3

Sterker nog, dat is het oorspronkelijke dienstregelinsmodel van Fyra.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Hadden ze veel eerder moeten doen. Wel vreemd dat binnenlandse reizigers nog steeds wel mee mogen.

Reageer