beantwoord

Nieuwe dienstregeling Eurostar?

  • 21 March 2022
  • 46 reacties
  • 1396 Bekeken

Reputatie 5

Vanaf april gaan er 3 rechtstreekse treinen tussen NL en Londen rijden. Ik zie echter dat de vroegste trein pas rond 14.30 uur (vanaf R'dam) vertrekt. De 2 andere verbindingen zijn nog later. Ik vind dat het voordeel van een snelle trein een beetje verloren gaat als je pas zo laat kunt vertrekken. Dan ben je pas tegen de avond in Londen. Ik denk dat er veel vraag is naar een ochtend-trein zodat je nog een groot deel van de dag beschikbaar hebt als je eenmaal aangekomen bent. 

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

icon

Beste antwoord door Laura NS 30 March 2022, 14:33

Bekijk origineel

46 reacties

Reputatie 5

Ik heb geen echt antwoord kunnen vinden, waarom er geen ochtendtrein gaat. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er niet genoeg vraag naar is, maar dat is een aanname. Sorry dat ik hier niet meer duidelijkheid over kan geven.

Ik geloof er helemaal niets van dat dat de reden is. Als ik even op de eurostarsite kijk naar de prijzen, zie ik dat avondtreinen vaak tegen goedkopere tarieven te boeken zijn dan treinen eerder op de dag. Misschien dat een trein die om 6.00 uur vanuit A'dam vertrekt niet zo populair zou zijn, maar voor een trein vertrekkend rond 9.00 uur is er volgens mij vraag genoeg. Ik zou in dat geval tenminste eerder geneigd zijn voor de trein te kiezen dan met de huidige dienstregeling.

Reputatie 7
Badge

De ochtendtrein Amsterdam-Londen gaat vanaf 5 september weer rijden. Goed nieuws.

Reputatie 5

Die prijzen wisselen gewoon heel erg. Spontaan volgende week naar Londen voor een weekend is er niet bij of je betaalt de hoofdprijs. Ik vind het soms ongelooflijke tarieven. Maar dat geldt ook voor treinvervoer in Engeland zelf, je slaat steil achterover. Wat is Nederlands spoorvervoer dan nog betaalbaar.

Weekend (vooral vrijdag en zondag) is vaak heel duur, ja. 

Ik denk trouwens niet dat die tarieven zo extreem hoog zijn vergeleken met 20-30 jaar geleden ofzo (gecorrigeerd voor inflatie). Ik heb nog wel eens oude NS-international folders/advertenties uit de jaren ‘90 bekeken, maar toen betaalde je voor een retourtje Kopenhagen of zuid Frankrijk ook al snel 200-300 gulden p.p. Het lijkt vooral zo duur, omdat vliegen in de tussentijd zo absurd goedkoop is geworden met al die budgetmaatschappijen.

Ik heb geen echt antwoord kunnen vinden, waarom er geen ochtendtrein gaat. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er niet genoeg vraag naar is, maar dat is een aanname. Sorry dat ik hier niet meer duidelijkheid over kan geven.

Ik zoek dit even uit! Vergeten te melden, maar ik ben ermee bezig.

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Reputatie 5

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Je kunt toch ook langer blijven? Mijn punt was dat het fijner is als je op de dag van de heenreis nog een groot deel van de dag ter plekke kunt besteden. Als je met de vroegste optie pas tegen de avond arriveert valt het voordeel van een snelle verbinding een beetje weg en kun je beter met het vliegtuig gaan, of eventueel zelfs de ferry.

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Gezien de prijzen bij Eurostar is het een dure grap voor twee dagen uit en thuis. Die vraag zal dus niet zo groot zijn. Te meer daar het verblijf in Londen hooguit 30 uur is.

Je kunt toch ook langer blijven? Mijn punt was dat het fijner is als je op de dag van de heenreis nog een groot deel van de dag ter plekke kunt besteden. 

Daar ben ik het wel mee eens, alleen voor een weekendje is Eurostar een (te) dure optie. Dan kun je beter met het vliegtuig gaan.

Wat ik wel ergens las is dat Eurostar zich met deze verbinding vooral richt op Britten die naar Amsterdam gaan en dan zijn vertrekken naar Londen aan het eind van dag meer logisch.

Reputatie 7
Badge +1

Daar ben ik het wel mee eens, alleen voor een weekendje is Eurostar een (te) dure optie. Dan kun je beter met het vliegtuig gaan.

De prijs is behoorlijk afhankelijk van wanneer je boekt dus zo'n algemene uitspraak kun je helemaal niet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad vreemd dat er geen vroege trein meer gaat rijden vanuit Nederland. Misschien is het gebonden aan de materieelomloop of andere logistieke uitdagingen.

Je zou denken dat een vroege trein uit Nederland potentieel nogal wat luchtreizigers zou kunnen overhalen om met de trein te gaan.

 

Reputatie 7

Las vorige week in de krant dat er een speciale bushalte aan de achterkant van station Breda wordt neergezet voor een goedkope bus van Flibco voor vanaf 5 euro naar vliegveld Charleroi. Van daaruit kan je dan erg goedkoop naar het VK. 

Met de IC Brussel + aansluitend Eurostar ben je veel meer kwijt. Dat de optie bus en vliegtuig langzamer is vinden veel mensen niet zo erg stond in het (Premium) artikel, het is puur de prijs.

Reputatie 7
Badge

Je betaalt dan voor de bus, het vliegticket plus treinkaartje van Stansted naar Londen. Lijkt me ook niet erg goedkoop. Buiten dat hebben die lowcost maatschappijen niet erg soepele regels t.a.v. handbagage/bagage.

Met de IC Brussel + aansluitend Eurostar ben je veel meer kwijt. Dat de optie bus en vliegtuig langzamer is vinden veel mensen niet zo erg stond in het (Premium) artikel, het is puur de prijs.

In de spoorwegsector probeert men zichzelf altijd wijs te maken dat reizigers niet prijsgevoelig zijn. Dat is prettig want dan hoef je niet op je eigen kosten te letten.

Reputatie 7
Badge +1

In de spoorwegsector probeert men zichzelf altijd wijs te maken dat reizigers niet prijsgevoelig zijn.

Voor bepaalde soorten spitsreizigers misschien. Verder weten ze wel degelijk dat reizigers ook prijsgevoelig zijn. Voor "altijd” zie ik geen aanwijzingen.

Reputatie 7

 

Je betaalt dan voor de bus, het vliegticket plus treinkaartje van Stansted naar Londen. Lijkt me ook niet erg goedkoop. Buiten dat hebben die lowcost maatschappijen niet erg soepele regels t.a.v. handbagage/bagage.

Voor half april zie ik op donderdagmiddag voor een enkeltje Rotterdam- Londen in de middag 132 euro staan. Goedkoop?

Voor de terugrit op bijvoorbeeld maandag daarna is de keuze 136,50 euro, 162 euro of 183,50 euro.

Ik denk dat voor veel mensen de keuze voor vliegen snel gemaakt is. De goedkopere treintarieven verschijnen pas als je veel verder kijkt, en dan ook niet op alle dagen en tijden, dan zitten we al op eind mei. Alleen voordelig voor als je je ver tevoren vastlegt.

 

Reputatie 7
Badge

Klopt, als je kort van te voren boekt dan kan vliegtuig inderdaad beter uitpakken. Nou moet ik wel zeggen dat half april volgens mij een drukke periode is vanwege pasen.

Reputatie 7

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Reputatie 5

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? Dat is wel heel omslachtig, zeker als je dan nog eerst met een bus naar Charleroi moet. En voor die trein moet je gewoon vroeg boeken, dan is het qua prijs nog wel te doen. Voor corona ben ik meermaals met de rechtstreekse eurostar vanuit Londen voor maar e40,= voor een enkeltje gereisd. Dan is het nog wel te doen.

Reputatie 7
Badge +1

Charleroi-Londen met tussenlanding? Dat is wel heel omslachtig, zeker als je dan nog eerst met een bus naar Charleroi moet. En voor die trein moet je gewoon vroeg boeken, dan is het qua prijs nog wel te doen. Voor corona ben ik meermaals met de rechtstreekse eurostar vanuit Londen voor maar e40,= voor een enkeltje gereisd.

Ik ken ook verschillende mensen die voor dergelijke prijzen met de trein naar Londen zijn geweest. NS noemt nu 88 euro retour als vanafprijs (2x enkele reis is duurder). Eurostar heeft een tarievenzoeker waarmee je gemakkelijk kunt zien wat er per dag nog beschikbaar is.

Reputatie 7

Die prijzen wisselen gewoon heel erg. Spontaan volgende week naar Londen voor een weekend is er niet bij of je betaalt de hoofdprijs. Ik vind het soms ongelooflijke tarieven. Maar dat geldt ook voor treinvervoer in Engeland zelf, je slaat steil achterover. Wat is Nederlands spoorvervoer dan nog betaalbaar.

Reputatie 7
Badge

Probleem is dat Eurostar de enige vervoerder op het spoor is en dus bizarre prijzen kan vragen.

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? 

Swiss biedt bijv. goedkope tickets van Charleroi naar Londen met een overstap in Zürich (!!!).

Reputatie 7
Badge +3

@dorae_mon Je slaat de spijker op de kop. De deregulering van de luchtvaart in de EU heeft de prijzen van de tickets enorm doen dalen. Voeg daarbij allerlei belastingvoordelen, geen accijns op kerosine en allerlei andere voordelen en het is snel duidelijk waarom de internationale treinen het zo moeilijk hebben met het concurreren op prijs.

Het zijn niet de treinkaartjes die zo duur zijn maar de vliegtickets die (veel) te goedkoop zijn.

De lage prijzen van de vliegtickets zijn direct de oorzaak geweest van het afblazen van het project Nightstar: nachttreinen door de Kanaaltunnel naar Londen en andere bestemmingen in het VK.

Er staat een uitgebreid artikel (alleen in het Engels) op Wikipedia: Nightstar (train) - Wikipedia

Reputatie 7
Badge

Ik zie ook dat de ochtendtrein Amsterdam-Londen er niet meer is. Vreemd! In hoeverre NS invloed heeft op de dienstregeling? Niet veel denk ik. 

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

Vermoedelijk wordt de dienst voornamelijk vanuit Engeland geëxploiteerd. Dat beperkt de kosten van het stationeren van personeel in Amsterdam of het laten overnachten van Brits personeel in Amsterdam. Daarnaast zijn er dan ook minder kosten voor het 's nachts stallen van materieel in Amsterdam.

Reageer