beantwoord

Nieuwe dienstregeling Eurostar?

  • 21 March 2022
  • 46 reacties
  • 1399 Bekeken


Toon eerste bericht

46 reacties

Reputatie 7
Badge

Bij mijn rechtstreekse treinreizen Londen-Amsterdam reed vanaf Brussel altijd Nederlands personeel mee. Al was mijn laatste ruim twee jaar geleden. Dat gold ook voor mijn reizen Amsterdam-Brussel toen die trein nog niet door ging naar Londen.

Bij mijn rechtstreekse treinreizen Londen-Amsterdam reed vanaf Brussel altijd Nederlands personeel mee. 

Dat personeel is wel in dienst van Eurostar. Omdat Nederlands personeel duurder is dan Brits personeel is het voordeliger om zoveel mogelijk met Brits personeel te werken (tenzij je overnachtingskosten gaat krijgen in Amsterdam).

Bij de IC Berlijn is dat ook al jaren een punt. DB werkt ook liever met Duits personeel omdat dat minder kost dan Nederlands personeel. Om overnachtingen in Amsterdam te voorkomen laat men de laatste trein daarom ook 's avonds terug rijden tot Bentheim en daar de volgende ochtend weer starten richting Berlijn (uitgezonderd in de hoogzomer).

Reputatie 7

Ik zie in die aprilperiode vluchten van Charleroi naar Stansted met 1 tussenlanding voor 45 euro retour (excl. ingecheckte bagage) Tientje voor busretour erbij en Stansted- London treinretour is omgerekend ca. 26 euro. Dat is andere koek dan bijna 300 euro voor een treinretourtje 🤣

Charleroi-Londen met tussenlanding? 

Swiss biedt bijv. goedkope tickets van Charleroi naar Londen met een overstap in Zürich (!!!).

Wat een idiote wereld.

Reputatie 7

@dorae_mon Je slaat de spijker op de kop. De deregulering van de luchtvaart in de EU heeft de prijzen van de tickets enorm doen dalen. Voeg daarbij allerlei belastingvoordelen, geen accijns op kerosine en allerlei andere voordelen en het is snel duidelijk waarom de internationale treinen het zo moeilijk hebben met het concurreren op prijs.

Het zijn niet de treinkaartjes die zo duur zijn maar de vliegtickets die (veel) te goedkoop zijn.

En mede om dit oneerlijke speelveld blijft de internationale trein marginaal in vervoersaantallen. Ik heb niet de indruk dat dat snel anders zal worden. Men heeft het er al jaren over maar er verandert niets.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Waarop baseer je al die aannames over de personeelsinzet op internationale treinen? NS International heeft personeel in dienst dat de treinen kan rijden.

Reputatie 5

Is er een bepaalde reden voor dat die treinen pas zo laat vertrekken vanuit NL? Vanuit de richting Londen komt er wel een vroegere rechtstreekse trein bij naar NL. Ik weet niet of NS invloed heeft op de dienstregeling van Eurostar? Ik denk dat die verandering het reizen per trein naar het VK behoorlijk zou stimuleren.

Vermoedelijk wordt de dienst voornamelijk vanuit Engeland geëxploiteerd. Dat beperkt de kosten van het stationeren van personeel in Amsterdam of het laten overnachten van Brits personeel in Amsterdam. Daarnaast zijn er dan ook minder kosten voor het 's nachts stallen van materieel in Amsterdam.

Ja, maar er gaat wel ‘s avonds een trein vanuit Londen naar NL. Dat personeel blijft dan toch ook in A’dam overnachten? Dan kunnen ze net zo goed ‘s ochtends weer terugrijden.

Reputatie 7
Badge

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

@iMark

@Rene74

Niet alleen het vliegtuig maar ook auto en bus zijn naar buitenlandse bestemmingen veel goedkoper dan de trein. Er is toch ook echt een kostenprobleem bij de Europese spoorwegen, mede veroorzaakt door het ontbreken van concurrentie, teveel personeel en teveel luxe eisen.

Reputatie 7

Een ochtendtrein rond 9.00 uit Amsterdam en rond 9.30 uit Rotterdam zou echt ideaal zijn. Ben je lekker op tijd in Londen en kan je eventueel ook nog makkelijk veel verdere bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk dezelfde dag per trein bereiken.

Reputatie 7
Badge

Dat overnachten is ook niet de reden denk ik.

Tussen Amsterdam en Brussel wordt er volledig met Nederlands personeel gereden. Dit zijn collega's die ook op de Thalys rijden. Engels/Frans/Belgisch personeel van Eurostar zelf rijdt tussen Londen en Brussel.

Ik heb overigens geen idee waarom er geen vroege trein meer rijdt, maar overnachting van personeel is niet de reden.

@dorae_mon 

Overnachten helemaal voorkomen kun je gezien de afstand ook niet.

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

Ik denk meer om operationele redenen. Als je alle drie de treinen geconcentreerd in de middag en vooravond laat rijden heb je minder check-in personeel in Amsterdam en Rotterdam nodig (slechts één dienst). Zolang de bezetting van de treinen toch minimaal is zal er wellicht op de kleintjes worden gelet of er is gewoon niet meer personeel.

Reputatie 7
Badge +3

In het geval van treinen door de Kanaaltunnel zijn het vooral technische eisen die de treinen en daardoor exploitatie duur maken. Iedere exploitant krijgt daarmee te maken.

In het geval van treinen door de Kanaaltunnel zijn het vooral technische eisen die de treinen en daardoor exploitatie duur maken. Iedere exploitant krijgt daarmee te maken.

De kosten en eisen van Eurotunnel helpen inderdaad ook niet. Het is niet voor niets dat al die vrachtferry's nog steeds kunnen overleven.

Reputatie 7
Badge +1

De kosten en eisen van Eurotunnel helpen inderdaad ook niet. Het is niet voor niets dat al die vrachtferry's nog steeds kunnen overleven.

Dat laatste heeft er zeker ook mee te maken dat de overvaart lang genoeg duurt om als rustpauze te dienen maar de rit met "Le Shuttle” daarvoor te kort is.

Reputatie 5

Ik kan me ook niet voorstellen dat die ochtendtrein weggehaald is vanwege te weinig vraag. 

Ik denk meer om operationele redenen. Als je alle drie de treinen geconcentreerd in de middag en vooravond laat rijden heb je minder check-in personeel in Amsterdam en Rotterdam nodig (slechts één dienst). Zolang de bezetting van de treinen toch minimaal is zal er wellicht op de kleintjes worden gelet of er is gewoon niet meer personeel.

Dat lijkt me idd een veel aannemelijker oorzaak.

Reputatie 7
Badge +3

De veerbootmaatschappijen voor vrachtverkeer concurreren vooral op prijs en dus ook op zo laag mogelijke kosten. P&O Ferries heeft vorige week 800 man Brits personeel ontslagen en vervangen door uitzendkrachten uit derdewereldlanden. Door gaten in het Britse arbeidsrecht lijkt P&O er nog mee weg te komen ook. Zie bijvoorbeeld: https://www.nu.nl/economie/6191294/po-ferries-geeft-toe-wet-te-hebben-overtreden-bij-ontslag-800-medewerkers.html

Andere maatschappijen hebben aangekondigd vergelijkbare trucs te moeten gaan uithalen als er niet tegen P&O wordt opgetreden.

Reputatie 5

 

Ik heb overigens geen idee waarom er geen vroege trein meer rijdt, maar overnachting van personeel is niet de reden.

Er lezen toch ook moderators van NS mee hier? Zouden die het niet na kunnen vragen?

Reputatie 7

Met een ochtendtrein uit de Randstad kan je met overstap in Londen ook verder weg gelegen bestemmingen zoals zuidwest-Engeland of Yorkshire aan het eind van de middag bereiken. Dat is prettig. Als je dat nu wil moet je in Brussel overnachten en daar de Eurostar van 8.52 nemen.

Reputatie 7
Badge

Of een twee daagse reis naar Londen, zaterdagochtend heen en zondagavond terug. Zonde dat die vroege trein er niet is. Je zou denken dat er vraag naar is.

Reageer