Oplossing voor Eurostar naar Amsterdam Centraal tijdens de verbouwing in de maak

  • 13 October 2023
  • 26 reacties
  • 405 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

Vandaag in het nieuws:
https://www.ad.nl/binnenland/oplossing-nabij-voor-eurostar-naar-londen-trein-niet-11-maanden-eruit-tijdens-renovatie-amsterdam-cs~ab45e176/

Wel vreemd natuurlijk dat er externe expertise uit Zwitserland voor nodig is om dit te realiseren. Had ProRail dit niet zelf kunnen bedenken?


26 reacties

Reputatie 7
Badge

Dat laatste is volgens mij een misvatting, of in ieder geval zwaar achterhaald. Al in 2018 schreef de staatssecretaris dat de internationale treinen tijdens de verbouwing nog vanaf Amsterdam Centraal zouden blijven vertrekken. Het verdwijnen van spoor 15 en verbreden van het perron langs spoor 14 is dan ook pas een van de laatste bouwstap die pas ergens rond 2029 aan bod zou komen en nu dus uitgesteld is tot circa 2036.

 

Citaat uit de kamerbrief van 19 juni 2018:

Rijk en regio spannen zich maximaal in om de aanleg van het 5e en 6e spoor uit te voeren voordat de volledige verbouwing van Amsterdam Centraal gereed is.

Dus niet bij het begin van de verbouwing maar voor het einde van de verbouwing van Amsterdam Centraal had Amsterdam Zuid af moeten zijn. Het verbreden van de perrons neemt ongeveer 3 maanden in beslag, dus volgens deze planning had de Eurostar uiterlijk 3 maanden voor het einde van de verbouwing van Amsterdam Centraal naar Amsterdam Zuid moeten verhuizen.

Volgens mij is wat ik zei inderdaad van (nog) langer geleden, maar daarmee is het m.i. niet achterhaald omdat het gaat om de tijd dat al deze plannen gemaakt werden. Wellicht kijk ik als niemand me voor is van de week in een trein ofzo nog even of ik het precies terug kan vinden, daar heb ik vandaag de tijd niet voor.

Wat ik echter wel behoorlijk zeker weet is dat de eerste berichten over het mogelijk niet kunnen vertrekken van de Eurostar over een periode van zeker 10 jaar ging, dus een aanzienlijk deel van de tijd tussen de start van de verbouwing op Centraal en de (toen) verwachte opening van het derde perron op Zuid (daarvoor stond volgens mij toen nog een tijd 2036 i.p.v. "na 2036" zoals nu).

Reageer