OV-begeleiderskaart in België & NMBS & Ombudsrail. Lopende zaak 2021. Help mee!

  • 6 December 2021
  • 45 reacties
  • 1847 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 1

 beschaafde landen van de Europese Unie hebben tesamen de European Disability Card opgericht.. Een EU-ding ! De EDC geeft gratis toegang (voor invalide, begeleider of zelfs invalide+begeleider) tot de leuke dingen des levens: musea, attracties en pretparken. Gewoon. Omdat het kan. Geen verplichting. Sommige Europese musea doen het. Andere musea doen het niet. 

En inderdaad.

Nederland doet daar niet aan mee.

 



De EDC was een pilot. Inmiddels heeft de Europese Commissie een voorstel gedaan voor een Europees brede pas: Voorstel Europese gehandicaptenkaart ingediend  - Iederin

Het was inderdaad een pilot project, met resultaat de introductie van een Europese gehandicaptenkaart door de Europese Commissie die in alle EU-landen geldig is. De kaart maakt het personen met een handicap gemakkelijker om passende steun te krijgen wanneer ze naar een ander land in de Europese Unie reizen of verhuizen. En ook de gehandicaptenparkeerkaart zal worden vernieuwd. Voor de duidelijkheid het werd in enkele landen getest, een pilot project: Da's een proefperiode met een kleine groep voordat het groot zal worden aangepakt.

 

Een tip voor mensen die moeite hebben met begrijpend lezen, de lees simpel app maakt de tekst goed leesbaar en begrijpelijker. Heel handig!

Reputatie 1

Het feit dat er onnodige uitzonderingen zijn doet aan het principe niets af. Ik ben een voorstander van het EU-breed erkennen van al dit soort regelingen.

Zolang ieder land op basis van eigen, totaal arbitraire criteria dit soort pasjes mag uitgeven lijkt me dit geen goed idee. Sommige dingen moet je niet onnodig (met alle bijkomende bureaucratie) centraliseren.

Ik begrijp je redenering maar het zou m.i. goed zijn dat wel alle begeleiderskaarten in EU landen dezelfde opmaak hebben om in een oogopslag als zodanig herkenbaar te zijn om het werk van controlerende medewerkers eenvoudiger te maken. En de informatie op ov-begeleiderskaarten moet alijd actueel zijn en duidelijk leesbaar in diverse talen.

Achterop de Ov-begeleiderskaart van Argonout staat alleen in de Nederlandse taal 'geldig voor OV in Nederland' terwijl het o.a. ook geldig is als vervoersbewijs op het NMBS net en in Luxemburg.

Op 30 augustus jl heeft de NMBS haar informatievoorziening weer geüpdatet, een niewe folder 'kosteloze begeleider' staat sindsdien op hun website werd mij onlangs medegedeeld . 

Update 04-01-2022:

Ik heb zojuist de brief van de NMBS ontvangen, via Ombudsrail België (Brussel, 21 december 2021) en doorgestuurd naar ROVER in Amersfoort. Hier kunt u het antwoord lezen:

Brussel, 21 december 2021.

Uw vraag m.b.t. de reactie S* Van N** 

Geachte mevrouw, geachte heer,

We hebben uw advies van 26 november 2021 in het dossier van de heer S* van N** goed ontvangen. NMBS valt terug op de internationale reglementering: de Special Conditions of International Carriage (SCIC). Deze gelden voor zowel internationale reizen zoals Roosendaal – Brussel, als nationale trajecten uitgegeven door een vervoerder van een ander land zoals de NS, zoals een treinreis Brussel – Hasselt uitgegeven door NS. Binnen deze SCIC bestaat er wel degelijk een regelgeving voor personen met beperkte mobiliteit. Zowel NMBS als NS doen hier aan mee. Personen met een beperkte mobiliteit hebben recht op een gratis begeleider of gratis geleidehond. Aangezien er geen eenvormige Europese Kaart bestaat, iets wat NMBS vanuit het UIC nochtans reeds jaren vraagt, is het onmogelijk dat men in een bepaald land de kaarten van andere landen kan lezen en herkennen. Deze zijn immers steeds opgemaakt in de taal van het land en vaak ook op een chipkaart die wij niet kunnen lezen. Daarom is het zo dat deze SCIC bepaalt dat de reiziger met beperkte mobiliteit een biljet aan €0 moet aanschaffen voor zijn begeleider in het land dat zijn kaart heeft uitgegeven. Een Europese Kaart zou hiervoor zeker een oplossing bieden. Het biljet gratis begeleider is beschikbaar aan de NS binnenland- en internationale balies en aan de automaten van NS. Weliswaar enkel voor internationale reizen en niet voor louter Belgische binnenlandse reizen. Deze laatste kunnen enkel aan de balie van NS worden bekomen of telefonisch bij NS. Vandaag passen wij dus de regels van het UIC (International Union of Railways) toe. Wij beseffen dat dit niet ideaal is. Wij gaan deze problematiek volgend jaar bekijken en zien of een oplossing kan gevonden worden met Nederland. Bijgevolg kunnen we helaas niet ingaan op uw advies.

Met vriendelijke groeten,

Marc Huybrechts Algemeen directeur

Als ik het goed lees moet ik bij de NS dus toch een ‘nul euro’ kaartje kunnen krijgen voor het traject van Genk (BE) naar Brussel (BE). Ik vertrek met de auto vanuit Beek (NL) en om de grens over te gaan naar het eerste station en dat is Genk (BE). Nou NS… kom maar op met het kaartje voor een binnenlandse reis in België.

Zomer 2022 zal ik met partner aan Ombudsrail vragen of de NMBS overleg heeft gehad met de NS en wat de stand van zaken is.

Reputatie 7

Waar precies staat die beperking genoemd ? Ik zie voornamelijk documentatie over de Belgische Kaart Kosteloze begeleider.

Reputatie 7
Badge +1

Waar precies staat die beperking genoemd ? Ik zie voornamelijk documentatie over de Belgische Kaart Kosteloze begeleider.

https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/overview-discount/free-carer

Naar onder scrollen, dan op "Meer info over de kaart Kosteloze begeleider” klikken.

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt. Ik had die PDF al gevonden en je verwijst waarschijnlijk naar het volgende citaat:

Voor binnenlands verkeer: voor een traject* tussen twee Belgische stations* of stopplaatsen*. Ook geldig op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. Om de gebruiksvoorwaarden te kennen op de netten van MIVB, TEC of De Lijn, raadpleeg de website van de betrokken regionale vervoersmaatschappij* (www.delijn.be, www.mivb.be of www.letec.be ). Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door Argonaut en gebruikt op het openbaar vervoer in Nederland) of de Carte d’invalidité C (uitgegeven door het Groothertogdom Luxemburg), reist je begeleider eveneens gratis op het NMBS-net , volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider.

Daar trek jij de (terechte) conclusie uit, dat de OV-begeleiderskaart niet geldig is op de regionale vervoersnetten van de MIVB, TEC en De Lijn. 

Maar die tekst heeft er volgens mij altijd zo gestaan.

Nee, in de laatste zin staat nu "het NMBS-net” i.p.v. "het Belgische net”. Daar hadden we net een hele discussie over gehad omdat de vorige formulering allesbehalve eenduidig was, zie bv. deze post. Dat heeft de NMBS nu blijkbaar ook ingezien.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik het goed lees moet ik bij de NS dus toch een ‘nul euro’ kaartje kunnen krijgen voor het traject van Genk (BE) naar Brussel (BE). Ik vertrek met de auto vanuit Beek (NL) en om de grens over te gaan naar het eerste station en dat is Genk (BE). Nou NS… kom maar op met het kaartje voor een binnenlandse reis in België.

Zomer 2022 zal ik met partner aan Ombudsrail vragen of de NMBS overleg heeft gehad met de NS en wat de stand van zaken is.

NS verkoopt in principe ook bepaalde binnenlandse tickets voor België (inderdaad alleen telefonisch of bij de internationale balies). Tickets naar Brussel (of Antwerpen of Luik) horen daar ook bij. Probeer dat dus eens en houd ons hier op de hoogte!

Een update over de Nederlandse ov-begeleiderskaart in België - juli 2023.

https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

Indien je in het bezit bent van de OV-Begeleiderskaart (uitgegeven door Argonaut in Nederland) of de Carte d’invalidité C (uitgegeven door het Groothertogdom Luxemburg), reist je begeleider eveneens gratis op het Belgische net, volgens dezelfde gebruiksvoorwaarden als de Kaart Kosteloze Begeleider (de Belgische kaart).

Sinds december 2022 is de Nederlandse kaart geldig bij de NMBS. De trein is van de Belgische overheid, net zoals De Lijn etc.  De Nederlandse kaart is ook geldig in De Lijn en bij de MIVB (tram bus metro). Systemen lopen traag waardoor op de website van De Lijn en het MIVB nog niets te lezen is over de Nederlandse OV-begeleiderskaart, het personeel is dan ook niet op de hoogte.

De directeur van de NMBS gaat contact opnemen met collega’s van De Lijn en MIVB om het nogmaals onder de aandacht te brengen. Ik heb de NMBS gevraagd om de vervoersbedrijven te verzoeken, de tekst (dat de Nederlandse kaart gelijk is aan de kosteloze begeleiderskaart van België) ook te plaatsen op hun website.

Print voorlopig het document uit van de NMBS als je gaat reizen met tram trein metro bus in België om te tonen aan de controle.  https://www.belgiantrain.be/-/media/files/pdf/productfiches/nl/kaart-kosteloze-begeleider-20221211.ashx?v=f199d762cbe04f37a7fe56699a707541

Verwacht dat eind 2023 bij de Lijn en MIVB meer kenbaarheid is onder het personeel en dat de informatie op de website te vinden is.

Nederlandse reizigers moeten rekening houden dat het personeel van de MIVB en De Lijn moet wennen aan de kaart en dat dit voorlopig nog miscommunicatie kan veroorzaken. Begin geen discussie, daar bereiken we niets mee. Zou jammer zijn als de NMBS, De Lijn en MIVB het terugdraaien naar de oude situatie (NL kaart niet meer geldig in België). Stuur mij een privé bericht als het fout gaat, dan verzamel ik de klachten en neem ik wederom contact op met de directeur NMBS.

 

Vandaag 31-07-2023 heb ik een email ontvangen van de directeur NMBS;

Beste heer,

Ik ga uw vraag aan MIVB en De lijn doorsturen.

Met vriendelijke groeten,

Marc Huybrechts

 

Weet dat je Nederlandse ov-begeleiderskaart ook geldig is bij vervoer over het water op de Schelde in Antwerpen! https://visit.antwerpen.be/en/info/the-water-bus

De begeleider mag gratis mee en de gehandicapte krijgt korting (dat was in 2021) hoe en wat in 2023 zal u zelf moeten ondervinden.

Ik heb ook een signaal afgeven aan de NMBS. Een boete zal vast ongedaan worden gemaakt, echter we hebben geen zin in een hoop gedoe waar tijd en energie in gestoken moet worden. Ook voor de komende reis nemen we de nul euro tickets mee.

Wat betreft de drielandentrein van Arriva, hieronder de link met informatie:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/03/14/seinen-op-groen-voor-drielandentrein-tussen-belgie-nederland-en-duitsland

We zien er naar uit dat deze trein over een half jaar zal rijden. Vroeger maakten we vaak gebruik van de rechtstreekse trein van Maastricht naar Brussel, heel jammer dat de Maastricht-Brussel expres stopte.

https://www.treinreiziger.nl/doek-valt-voor-maastricht-brussel-express/

Hopelijk zal deze nieuwe treinverbinding wel lang blijven rijden!

 

Mooi dat je ook een bericht hebt gestuurd. Ik ben wel een strijder hoor en heb veel geduld om af en toe een bedrijf te kietelen ‘hoe zit het er mee’.  Uiteraard is een nul euro ticket een super idee op de ouderwetse manier.

Ik zal zelf met partner eens moeten ondervinden hoe het rondje DE BE NL werkt met de trein. De trein tussen Heerlen en Aachen (arriva) valt geregeld uit door geen personeel. 

Reputatie 1

Een update over de Nederlandse ov-begeleiderskaart in België - juli 2023.

[….]

Vandaag 31-07-2023 heb ik een email ontvangen van de directeur NMBS;

Beste heer,

Ik ga uw vraag aan MIVB en De lijn doorsturen.

Met vriendelijke groeten,

Marc Huybrechts

 

Dankjewel Sanny, voor de update. Wat attent van de heer Huybrechts dat hij het zo kordaat oppakt.
Ik ben het met je eens, het is een kwestie van geduld...maar ondertussen is wel belangrijk om respectvol signalen af te blijven geven aan de juiste mensen/afdelingen tot er duidelijkheid is hoe de regels in de praktijk het beste werken.
We hebben tenslotte te maken met het VN-verdrag inzake rechten van personen met een handicap (in het kort VN-verdrag handicap) of op z'n Engels CRPD (Convention on the Rights of Persons with Disabilities), waar deze afspraken op zijn gebaseerd. Dat vergt duidelijke regelgeving en de nodige aanpassingen zodat personen met een beperking op een evenwaardige manier kunnen deelnemen aan de maatschappij.
België ratificeerde het verdrag op 2 juli 2009.dus er zijn geen overhaaste beslissingen genomen, er is een comité dat toeziet op de zorgvuldige uitvoering van dit verdrag. Dat er toch nog mensen zijn die zich persoonlijk tekort gedaan voelen als het verdrag uitgevoerd wordt, is voor mij als zorgverlener onbegrijpelijk.  
Wanneer je niet zelf in de situatie verkeert (als zorgverlener of verwant van iemand die is afhankelijk van een begeleider) kan het zijn dat je niet echt een beeld hebt hierover. Echter als je empathie hebt voor een ander, kan je je wel verplaatsen in de hulpbehoevende medemens en het verdrag respecteren.

Ik zie zojuist dat iemand in het andere topic over mij schrijft ‘“Mevrouw” heeft bij de MIVB de boel een kwartier lang op stelten gezet, omdat ze vond, dat ze recht had op een gratis kaartje'. Da's natuurlijk totaal de verkeerde voorstelling van zaken. Bij een zorgprofessional staat de zorg die je levert (volgens de richtlijnen/wet en regelgeving) en de zorgbehoevende persoon altijd centraal. Daarnaast ben je professioneel naar anderen in woord en daad, heb je een respectvolle bejegening naar mensen die je (privé en tijdens het werk) tegenkomt.
Ik las wel bedenkelijk en met medelijden enkele bijdragen in dat topic. 
Je zal maar zo negatief en egocentrisch door het leven moeten gaan! 

Reputatie 7

Ik heb inmiddels het antwoord van De Lijn binnen.

Beste 

 

Bedankt voor je melding.

 

Deze kaart wordt niet aanvaard als geldig vervoerbewijs op bussen en trams van De Lijn.

 

Heb je nog vragen? Contacteer ons opnieuw en we helpen je graag verder.

 

Met vriendelijke groeten

(Naam)

 

De Lijn 

Net zoals de Belgische kaart niet geldig is in de Nederlandse bus/tram/metro.

 

Reputatie 1

Dat de NMBS hier veel vriendelijker en correcter mee omgaat dan de NS was reeds bekend.

Het antwoord van De Lijn staat reeds boven je post: je kaart is niet geldig.

“De kruik gaat zo lang te water tot ze barst.” En dan is dat een hele dure boete.


Dank weer voor uw bijdrage, uw communicatie is cryptisch en voor mij niet altijd duidelijk.Mooi is uw poëtisch taalgebruik over de kruik, die uitdrukking kende ik nog niet.
Ik leerde slechts twee spreekwoorden van mijn oma: ‘Tegen domheid is geen kruid gewassen', en ‘met de hoed in de hand, reist men door het ganse land'.

Als ik zo vrij mag zijn, ik vermoed door al uw bijdragen dat u ook ‘special needs’ heeft en dat u zich als niet-Nederlander ongelijk behandeld voelt tijdens reizen met de NS?
U schijnt een man te zijn die goed op de hoogte is, u weet waarschijnlijk als geen ander dat EU burgers met een beperking in een ander EU land hetzelfde recht als de burgers van het land waarin men verblijft/reist om te kunnen participeren. https://www.mensenrechten.nl/themas/rechten-van-mensen-met-een-beperking
Ik begrijp heel goed waar het schoentje knelt! U heeft de mogelijkheid al overwogen om hierover een melding te maken https://klachtenformulier.mensenrechten.nl/misstandformulier? Wie weet brengt het duidelijkheid voor u en andere mensen in dezelfde situatie! 
Veel succes, houd svp de community op de hoogte als u wat te weten komt.

 

Reputatie 7

Dat de NMBS hier veel vriendelijker en correcter mee omgaat dan de NS was reeds bekend.

Het antwoord van De Lijn staat reeds boven je post: je kaart is niet geldig.

“De kruik gaat zo lang te water tot ze barst.” En dan is dat een hele dure boete.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geschreven dat De Lijn de begeleiderskaart uit een andere EU-lidstaat zou moeten accepteren. Ik heb niet beweerd dat De Lijn dat doet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me tamelijk evident. De Europese parkeerkaart voor mensen met een lichamelijke beperking wordt ook door alle EU-lidstaten erkend. Dus waarom de begeleiderskaart niet in het OV? Misschien moet de EU dit maar eens gaan regelen als de lidstaten er niet uitkomen.

Reputatie 1

Ik wil weer even reageren over gebruik van ov-begeleiderskaart in België. 

Mijn partner stapte gisteren op de trein, NMBS in Brussel met een begeleider. Hij had 1 Belgisch treinkaartje gekocht van Brussel naar Gent.

Bij controle in de trein van de NMBS toonde partner de Nederlandse begeleiderskaart van Argonaut en geen probleem alles in orde. Kaart geaccepteerd.👍👍👍👍👍

Nu was er een omgekeerd probleem, een Vlaamse dame met een Belgische begeleiderskaart keek met stomme verbazing dat de Nederlandse ov-begeleiderskaart werd geaccepteerd in België. Haar Belgische begeleiderskaart werd in Nederland door de NS niet geaccepteerd.

We hebben een andere ervaring. Vorige week reisden we bij Eijsden de grens over, reiziger (niet rolstoelafhankelijk) in bezit van een geldig vervoersbewijs en een Nederlandse OV begeleiderskaart met een begeleider. Omdat we van het type ‘eerst zien, dan geloven’ zijn hebben we toch ook een € 0,00 ticket in de tas zitten voor de begeleider. Daar gaan we dan, op weg naar Brussel, daar gezellig de stad verkennen per OV. De treinbegeleider komt in Visé de vervoersbewijzen controleren. Nee, de OV begeleiderskaart is haar niet bekend, heeft u ook een de Kaart Kosteloze Begeleider of een € 0,00 ticket? Anders heeft u geen geldig vervoersbewijs voor de begeleider. Het € 0,00 ticket uit de tas gevist, toen was het goed. Hopelijk zal het na invoering van de Arriva Drielandentrein vanaf december a.s wel bij iedereen bekend zijn!
 

Je kan van mij een kopie van de email krijgen van het management NMBS. Met de aankondiging. En als men een 'boete' zal uitschrijven, lekker laten schrijven! Naar mij sturen en ik neem contact op met mijn contactpersoon bij de NMBS. Dan zal de boeten vernietigd worden. 

 

Het eerst zien, dan geloven is dus niet nodig als je een document van de NMBS op zak hebt, als er een probleem zou ontstaan :)

 

Het is belangrijk dat ik dit soort signalen ontvang, dan neem ik weer contact op met het management NMBS dat er problemen zijn.

 

Ik zie alleen de link niet met een rit naar Brussel en de trein die door drie landen gaat (NL DE BE).

Reputatie 7
Badge +3

Het feit dat er onnodige uitzonderingen zijn doet aan het principe niets af. Ik ben een voorstander van het EU-breed erkennen van al dit soort regelingen.

Reputatie 1

Ik heb ook een signaal afgeven aan de NMBS. Een boete zal vast ongedaan worden gemaakt, echter we hebben geen zin in een hoop gedoe waar tijd en energie in gestoken moet worden. Ook voor de komende reis nemen we de nul euro tickets mee.

Wat betreft de drielandentrein van Arriva, hieronder de link met informatie:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/03/14/seinen-op-groen-voor-drielandentrein-tussen-belgie-nederland-en-duitsland

We zien er naar uit dat deze trein over een half jaar zal rijden. Vroeger maakten we vaak gebruik van de rechtstreekse trein van Maastricht naar Brussel, heel jammer dat de Maastricht-Brussel expres stopte.

https://www.treinreiziger.nl/doek-valt-voor-maastricht-brussel-express/

Hopelijk zal deze nieuwe treinverbinding wel lang blijven rijden!

 

Reageer