beantwoord

RE19 Station Arnhem - Dusseldorf hoe kaartje te kopen met VIAS

  • 16 September 2022
  • 37 reacties
  • 7754 Bekeken

Heeft iemand recent met de RE19 gereisd?

Op treinreiziger.nl las ik het volgende:

“VIAS neemt de treindienst Arnhem – Düsseldorf over.

De dienstregeling en tarieven blijven gelijk. Treinreizigers moeten echter voorlopig online hun treinkaartje kopen omdat in Arnhem nog geen kaartautomaat is van de nieuwe vervoerder. De kaartautomaat van Abellio werkt niet meer.”

Maar tegelijkertijd kan ik niet vinden waar ik een kaartje kan kopen (niet op NS internationaal en niet op bahn.de), behalve dan de 24-Stunden-Ticket 1 Person voor 30,50 - maar dat is zo duur dat ik dan bijna beter met de ICE kan gaan.

De enkele reis kostte altijd een euro of 15-16. Weet iemand hoe daaraan te komen?

icon

Beste antwoord door HannesN 16 September 2022, 14:13

Bekijk origineel

37 reacties

Als je vanuit Duitsland terug naar Nederland reist dan wordt in de trein ter hoogte van station Emmerich-Elten omgeroepen voor de poortjes op station Arnhem Centraal. De conducteur loopt langs in de trein en daaraan dien je te vragen naar een QR code om de poortjes te kunnen openen in Arnhem.

De conducteur loopt met een stapel qr codes rond zag ik vandaag in de trein.

Reputatie 5

Is het niet het makkelijkste om gewoon met je ov-chipkaart door het poortje te gaan en daarna gelijk weer uit te checken ( zonder weer terug door het poortje te gaan uiteraard) ? 

Dat is inderdaad snel en makkelijk. Ik check zelf meestal uit op het perron bij een paaltje en op de terugweg doe ik het omgekeerd. Je kunt er eventueel ook je bankpas voor gebruiken.

Reputatie 7
Badge +1

Wij gaan deze week voor het eerst sinds lange tijd weer met de RE19 en als we met dat kaartje niet door de poort kunnen en er is geen NS-medewerker in de buurt gaan we het op deze manier doen, lijkt me sneller als contact zoeken via één of andere knop.

Die knop heeft bij mij altijd binnen een halve minuut resultaat opgeleverd.

Is het niet het makkelijkste om gewoon met je ov-chipkaart door het poortje te gaan en daarna gelijk weer uit te checken ( zonder weer terug door het poortje te gaan uiteraard) ? Het maakt in dat geval ook niet uit of je nu een poortje van NS of Arriva gebruikt.

Wij gaan deze week voor het eerst sinds lange tijd weer met de RE19 en als we met dat kaartje niet door de poort kunnen en er is geen NS-medewerker in de buurt gaan we het op deze manier doen, lijkt me sneller als contact zoeken via één of andere knop.

I

 

In de eerste instantie denk ik dan aan een klacht bij VIAS en dan aan de concessieverlener aan Nederlandse kant. Is dat de provincie Gelderland?

Het VRR en de Provincie gaan over de kaartverkoop en niet VIAS vrees ik. Duitse concessies zitten anders in elkaar dan Nederlandse.

Reputatie 7
Badge +2

De Nederlandse concessieverlener is de provincie Gelderland ja. Staat ook gewoon op de treinen vermeld 😉

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt : Ik lees in onderstaande nota op pagina 4 dat het onderdeel uitmaakt van de concessie Niederrhein. Door het faillissement van Abellio is dit overgegaan naar Vias, ik heb wel gezocht maar niet kunnen vinden wie de opdrachtgever is vanuit Nederlandse zijde. Een klacht indienen wordt zo wel moeilijk gemaakt. 

 

https://gelderland.stateninformatie.nl/document/6413756/1/Bijlage_Nota_van_Uitgangspunten

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet.

Ja maar ik denk dat het VRR daar bijzonder weinig mee gaat doen. Afijn de reiziger zal wel blijven tailgaten in dit geval. Informatie richting klant is onvoldoende zoals uit heel veel (taxi) topics over de informatiezuil blijkt.   

In ieder geval moeten er voldoende klachten over gegenereerd worden voordat iemand het belangrijk gaat vinden. In de eerste instantie denk ik dan aan een klacht bij VIAS en dan aan de concessieverlener aan Nederlandse kant. Is dat de provincie Gelderland?

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet.

Ja maar ik denk dat het VRR daar bijzonder weinig mee gaat doen. Afijn de reiziger zal wel blijven tailgaten in dit geval. Informatie richting klant is onvoldoende zoals uit heel veel (taxi) topics over de informatiezuil blijkt.   

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerder dat het VRR dit moet regelen. Die hebben die automaat in Arnhem neergezet. Blijkbaar is dit probleem ontstaan nadat de oude automaat van Abellio is vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft er in samenwerking met Prorail ervoor gezorgd dat die metalen obstakels op diverse stations geplaatst zijn, reden hiervoor was o.a. om het zwartrijden te verminderen en agressie tegen te gaan. In hoeverre dat gelukt is, laat ik even in het midden. NS/Prorail dienen er dus nu voor te zorgen dat een eventuele andere vervoerder ook gebruik kunnen maken van dergelijke stations. Als dat dan niet via een barcode op een kaartje kan, dan zal dat op een andere manier moeten. Ik vraag mij af of dit soort onderwerpen ooit bij de aanbesteding ter sprake zijn gekomen??

 

De klant afschepen en leiden naar een contactzuil om de poortjes te openen vind ik in deze volstrekte onvoldoende. Duurt vaak een tijd voordat er gereageerd wordt. Medewerker snapt vaak de situatie niet en ondertussen vertrekt je trein en kan je dus een uur op de volgende wachten (zo die nog gaat).    

De poortjes stonden er al voordat VIAS de kaartautomaat daar neerzette. Het is aan VIAS om er voor te zorgen dat hun klanten door de poortjes kunnen.

Reputatie 7
Badge +1

NS heeft er in samenwerking met Prorail ervoor gezorgd dat die metalen obstakels op diverse stations geplaatst zijn, reden hiervoor was o.a. om het zwartrijden te verminderen en agressie tegen te gaan. In hoeverre dat gelukt is, laat ik even in het midden. NS/Prorail dienen er dus nu voor te zorgen dat een eventuele andere vervoerder ook gebruik kunnen maken van dergelijke stations. Als dat dan niet via een barcode op een kaartje kan, dan zal dat op een andere manier moeten. Ik vraag mij af of dit soort onderwerpen ooit bij de aanbesteding ter sprake zijn gekomen??

 

De klant afschepen en leiden naar een contactzuil om de poortjes te openen vind ik in deze volstrekte onvoldoende. Duurt vaak een tijd voordat er gereageerd wordt. Medewerker snapt vaak de situatie niet en ondertussen vertrekt je trein en kan je dus een uur op de volgende wachten (zo die nog gaat).    

Badge +3

De code op het stempelkaartje zal inderdaad (veel) te klein zijn om poortjes mee te openen. Je zou er nog een foto van kunnen maken en de code dan uitvergroten, maar dat is natuurlijk geen oplossing.

Reputatie 7
Badge +3

Fijn, die afstemming tussen buurlanden.

Reputatie 7
Badge +2

 

"Am Bahnhof Arnhem Centraal angekommen, zücke ich mein Ticket, halte es an den Scanner der Durchgangssperre und komme problemlos vorbei."

Dus ik vraag me af hoe het nu echt zit.

Dat verwijst wellicht nog naar de oude kaartjes uit de Abellio automaten. Die werkten wel op de poortjes en zagen er zo uit…

Vooral een veel grotere barcode dus. Wat echter wel weer in Duitsland problemen kon geven aangezien de conducteurs uit deze code minder info kregen dan gebruikelijk bij het scannen.

Waarom komt er bij aankoop van een VRR kaartje niet gelijktijdig een keycard uit de machine waarmee je door de poortjes kan??

Dat moet je bij het VRR navragen. Op de website van het VRR staat overigens:

"Am Bahnhof Arnhem Centraal angekommen, zücke ich mein Ticket, halte es an den Scanner der Durchgangssperre und komme problemlos vorbei."

Dus ik vraag me af hoe het nu echt zit.

Reputatie 7
Badge +1

Het station is afgesloten door poortjes, enige waar contact mee kan worden opgenomen is NS door die zuil. Waarom komt er bij aankoop van een VRR kaartje niet gelijktijdig een keycard uit de machine waarmee je door de poortjes kan??

Reputatie 7
Badge +3

NS dient er gewoon voor te zorgen dat reizigers naar hun trein kunnen zonder dat ze verplicht contact op moeten nemen via die contactzuil. Die zuil is bedoeld voor storingen, daar is hier geen sprake van.

Nogmaals wat heeft NS hier in hemelsnaam mee te maken.

Dat vraag ik mij ook af, de kaartjes waarom het gaat zijn niet van NS.

NS dient er gewoon voor te zorgen dat reizigers naar hun trein kunnen zonder dat ze verplicht contact op moeten nemen via die contactzuil. Die zuil is bedoeld voor storingen, daar is hier geen sprake van.

Nogmaals wat heeft NS hier in hemelsnaam mee te maken?

Overigens is die zuil wel degelijk ook bedoeld voor reizigers met papieren kaartjes zonder scancode.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog een beetje ingewikkelder omdat in Arnhem Centraal de poortjes van Arriva/Breng gebruikt moeten worden om met de RE19 te reizen en niet die van NS. 

Reputatie 7
Badge +1

NS dient er gewoon voor te zorgen dat reizigers naar hun trein kunnen zonder dat ze verplicht contact op moeten nemen via die contactzuil. Die zuil is bedoeld voor storingen, daar is hier geen sprake van.

Reputatie 2

sorry @MoDe maar er is in Nederland nog NOOIT iemand veroordeeld voor tailgaten bij NS met een geldig vervoerbewijs. Wat mensen daarvan vinden is in een rechtsstaat niet zo belangrijk

Reputatie 7
Badge +3

 Enige oplossing was tailgaten wat dan ook gedaan werd. 

Tailgaten is niet alleen de enige oplossing, het is geen oplossing. De enige oplossing is contact te zoeken via de servicepaal als er geen NS personeel op het station is.

ik heb een vergelijkbaar probleem in Roosendaal gehad (en een keer in Arnhem). Beide keren was het personeel via de servicepaal niet in staat de poortjes te openen door een storring. Ik heb beide keren het advies gekregen om met iemand mee te lopen. Dus ja, soms is het wel degelijk de enige oplossing

Door een storing… en advies via servicepaal om mee te lopen. Een storing is iets anders dan te stellen dat de enige oplossing tailgaten is. In jouw geval werd het toegestaan, maar onder normale omstandigheden is het niet de bedoeling en is de enige manier de servicepaal gebruiken.

Reputatie 2

 Enige oplossing was tailgaten wat dan ook gedaan werd. 

Tailgaten is niet alleen de enige oplossing, het is geen oplossing. De enige oplossing is contact te zoeken via de servicepaal als er geen NS personeel op het station is.

ik heb een vergelijkbaar probleem in Roosendaal gehad (en een keer in Arnhem). Beide keren was het personeel via de servicepaal niet in staat de poortjes te openen door een storing. Ik heb beide keren van NS-medewerkers het advies gekregen om met iemand mee te lopen. Dus ja, soms is het wel degelijk de enige oplossing.

Vorige week in Arnhem geweest en toen diverse reizigers zien hannesen met dit VRR-ticket. Stond ook geen medewerkers van NS. Enige oplossing was tailgaten wat dan ook gedaan werd. Op de Abelio tickets stond wel een juiste qr-code volgens mij.

Je kunt ook gewoon even op de knop drukken, dan wordt het poortje open gedaan.

Wat heeft NS hier trouwens mee te maken?

Reageer