Trein naar Londen langdurig opgeheven



Toon eerste bericht

36 reacties

Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.

NS zet nergens een extra trein in, ze schrappen alleen maar treinen.

Badge +3

Het artikel van de NOS https://nos.nl/artikel/2477477-volgend-jaar-maandenlang-geen-eurostar-vanuit-amsterdam-naar-londen gaat dus om 11 maanden inderdaad.

Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.

 

# Gemiste kans

Reputatie 6

HandigÂ đŸ€”

Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?

Dat lijkt mij ook. Treinenweb.nl zegt in hun nieuwsartikel dan ook dat de Eurostar mogelijk tijdelijk verdwijnt op Amsterdam Centraal.

Ik begreep dat er een maximum is aan passagiers die via Rotterdam kunnen vertrekken in verband met beschikbare capaciteit van de incheck terminal. Ik mee 150 ofzo. Een stuk of 265 kunnen via Amsterdam normaliter. Met die passagiers vanaf Rotterdam is het niet rendabel.

Eurostar schijnt zeer waarschijnlijk niet vanaf Rotterdam te willen vertrekken dus de vraag lijkt nu of ze blijven rijden met weer controles op Brussel of ĂŒberhaupt vanaf daar pas gaan vertrekken in die periode.

Logisch als er tussen Rotterdam en Brussel maar maximaal 160 reizigers mee mogen 

Reputatie 7
Badge

Eerst zou het om begin 2024 tot na 2036 gaan, vanaf begin van het werk aan de sporen op Amsterdam Centraal tot het gereedkomen van het derde perron op Amsterdam Zuid, dat tot die tijd geen capaciteit heeft om dit op te vangen. De minister ging op zoek om deze periode op te vullen en vond eerst voor 2027-2036 de Amstelpassage als locatie voor een nieuwe (meteen ook grotere) terminal op Amsterdam Centraal en ging toen nog verder zoeken. Vandaag stuurde ze het resultaat naar de kamer. De oude terminal kan een half jaartje langer open blijven en die in de Amstelpassage eerder open. Dan blijft dit gat over, waarvoor geen (andere) oplossing is gevonden.

Eurostar schijnt zeer waarschijnlijk niet vanaf Rotterdam te willen vertrekken dus de vraag lijkt nu of ze blijven rijden met weer controles op Brussel of ĂŒberhaupt vanaf daar pas gaan vertrekken in die periode.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6266325/trein-van-amsterdam-naar-londen-is-volgend-jaar-maandenlang-uit-de-running.html

Al heeft de schrijver niet helemaal door hoe het werkt:

Sinds 2020 rijdt de Eurostar tussen Amsterdam Centraal en Londen. Ook vanuit Rotterdam gaat een trein naar het Verenigd Koninkrijk. Het is nog niet bekend wat de gevolgen voor die trein zijn.

😂

EDIT: Artikel is inmiddels aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

In feite zeggen NS en ProRail tegen de staatssecretaris om aan te geven welke binnenlandse treinseries moeten sneuvelen om tijdens de verbouwing de Eurostar vanaf Amsterdam Centraal te laten rijden tijdens de verbouwing.

Het is best ingewikkeld vanwege de uitgebreide incheckprocedure in het speciale gebouw op spoor 15. Vertrekkende treinen kunnen alleen daar afgehandeld worden. Daar zal dus een alternatief voor gevonden moeten worden. Amsterdam Zuid of Schiphol lijken me lastige alternatieven vanwege de noodzakelijkheid van een apart gebouw voor het inchecken en het afgrendelen van het vertrekspoor voor vertrek van de trein.

Vertrek van Rotterdam Centraal en aankomst in Amsterdam Centraal is misschien de enige mogelijkheid om de verbinding in stand te houden. De treinen rijden dan leeg van Watergraafsmeer naar Rotterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch heel iets anders dan wat de kop doet vermoeden. Al hoort een dergelijk trein wel naar Amsterdam te gaan. Vanaf Rotterdam naar Londen is zo erg nog niet. ;-)

Reputatie 3

HandigÂ đŸ€”

Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?

Dat lijkt mij ook. Treinenweb.nl zegt in hun nieuwsartikel dan ook dat de Eurostar mogelijk tijdelijk verdwijnt op Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

HandigÂ đŸ€”

Maar hij kan dan nog wel vanaf Rotterdam vertrekken lijkt me?

Reageer