Trein naar Londen langdurig opgeheven


Met veel tamtam aangekondigd en plotseling weer geschrapt.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/trein-van-amsterdam-naar-londen-mogelijk-jarenlang-geschrapt-door-verbouwing-station


36 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er is nog niks beslist:

https://pvmagazine.nl/eurostar-stelt-onafhankelijke-consultant-aan-om-mogelijkheden-te-bekijken-voor-behoud-eurostar-op-amsterdam-centraal-tijdens-verbouwing/

https://www.railwaygazette.com/high-speed/swiss-help-sought-to-keep-eurostar-running-to-amsterdam/64529.article

Reputatie 5

Is er inmiddels al meer bekend of er een oplossing gevonden is zodat Eurostar toch vanuit Nederland (desnoods vanaf Rotterdam) kan blijven vertrekken tijdens de werkzaamheden?

Als dit straks toch de optie is waar door druk vanuit het ministerie voor wordt gekozen dan mag het ministerie meteen de bezem hanteren bij Prorail. Het begint toch ook een organisatie te worden die in veel dingen faalt.  Misschien is het wat om het geheel onder Rijkswaterstaat te laten vallen en het van daaruit opnieuw op te zetten met minder inhuur en meer eigen mensen die onder andere de ICT beheren.

De werkelijkheid zal helaas wel zijn dat iedereen mag blijven zitten, zoals het altijd gaat bij de regering en instanties die daar onder vallen zoals Prorail.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas geen woord over de samenhang met de vertraagde verbouwing van Amsterdam Zuid. Maar verder een goede analyse van het AD (overgenomen door de PZC).

De draai van NS in dit hele verhaal is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen. Evenals de rol van de staatssecretaris. Veel beloftes maar op het cruciale moment de oren naar ProRail laten hangen.

Reputatie 7
Badge +1

"ProRail blokkeerde variant waarbij Eurostar in 2024 wél grotendeels blijft rijden”:

https://www.pzc.nl/binnenland/geheim-rapport-prorail-blokkeerde-variant-waarbij-eurostar-in-2024-wel-grotendeels-blijft-rijden~a451b9ec/

Reputatie 7
Badge

Het probleem was eerst 12 jaar en nu nog 7 tot 11 maanden, vandaar dat het als kort wordt neergezet.

Tot 11 maanden, er is nog een onzekerheid hoe lang het precies gaat duren dus men gaat nu uit van het zwaarste scenario. Maar zelfs als het slechts 3 maanden was dan zal men dat ook niet acceptabel vinden, want dat is dan precies het zomerseizoen.

Reputatie 7
Badge +3

Eerste paar maanden? Er wordt over 11 maanden gesproken. Dat is niet acceptabel.

Het is alleen niet zo dat dit uit de lucht is komen vallen, de kwestie is al jaren bekend en men is ook al jaren op zoek naar een oplossing. Voor een groot deel van de periode is er ook een oplossing gevonden, alleen voor de eerste paar maanden dus niet.

Reputatie 7
Badge

Het probleem is dat vertraging van het ene project impact heeft op een ander project en dat er geen regie is om de gevolgen tijdig op te lossen. 

Inderdaad, dit hele verhaal is ontstaan door de samenhang tussen de verbouwing en uitbreiding van Amsterdam Zuid en de verbouwing van Amsterdam Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat vertraging van het ene project impact heeft op een ander project en dat er geen regie is om de gevolgen tijdig op te lossen. 

Reputatie 7
Badge

Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan.

Dit komt niet uit de lucht vallen hoor, de Kamer wordt er al jaren over geïnformeerd intussen, in ieder geval sinds de periode dat dit een probleem kon zijn veel langer bleek te worden na de heraanbesteding in delen van Zuidasdok. Dat was al zo ongeveer toen de Eurostar net revhtstreeks ging rijden. De terminal op het perron voor spoor 15 is ook altijd is tijdelijk oplossing bedoeld.

Nee, ik geloof in feiten.

Dus we gaan toch extra treinen zien naar Brussel ?

Reputatie 5



Ik vind het nogal merkwaardig dat niet wordt gekeken naar (tijdelijke) uitbreiding van de capaciteit van de incheckruimte in Rotterdam Centraal. Het personeel dat nu in Amsterdam werkt zou daar dan kunnen werken. 

 



 

 

Dat snap ik ook niet. Zeker als Rotterdam begin/eindhalte wordt kan die trein al langer voor vertrek aan het perron staan zodat de reizigers niet meer in dat ‘veehok’ achter die hekken hoeven te blijven wachten totdat de trein komt binnenrijden. Dan kan de boarding eerder beginnen en loopt het bij de douane/controle ook een stuk sneller door waardoor de reizigerscapaciteit flink omhoog kan. 

Ik denk dat er ook vooral een heleboel onwil is bij de betrokken partijen, dat hierover niet eerder nagedacht is. Of gewoon slecht management.

Nee, ik geloof in feiten.

Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar.

En misschien heeft de NS dat ook wel gedaan ;)

Geloof jij in sprookjes?

Reputatie 7
Badge +1

iMark zei: Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan

 

Dit dus. De Eurostar rijdt nu pas een paar jaar en de verbouwing van Amsterdam CS zit al veel langer in de pen. Regeren is vooruitzien behalve bij Prorail blijkbaar. Wordt echt tijd dat er wat aan die club gedaan wordt, want het faalt echt aan alle kanten.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Waarom geef je niet de link naar de plaats waar je dat gelezen hebt? Dan kunnen we het zelf lezen zonder jouw (verkeerde) interpretatie.

Ik heb dit gevonden op https://nltimes.nl/2023/06/02/amsterdam-london-trains-months-next-year-due-maintenance-work.

“Eurostar leader Gwendoline Cazenave will come to the Netherlands on Monday for a meeting with the ministry, ProRail and NS, a spokesperson for the transport company said. "We are looking for a compromise. But if there is no solution, we will have to stop our direct timetable from the Netherlands to London," he added. The spokesperson could not yet say whether that would be permanent or temporary.

According to Eurostar, only running from Rotterdam to London would be unprofitable. Due to the limited space at the Rotterdam station, only 160 passengers can board there, while the trains have a capacity for 900 passengers. Without the maximum of 265 passengers boarding at Amsterdam Central, the trains will be too empty.”

Ik vind het nogal merkwaardig dat niet wordt gekeken naar (tijdelijke) uitbreiding van de capaciteit van de incheckruimte in Rotterdam Centraal. Het personeel dat nu in Amsterdam werkt zou daar dan kunnen werken. 

Overigens vind ik het allemaal van een onwaarschijnlijke knulligheid. Heeft niemand nagedacht over de gevolgen van de verbouwing van Amsterdam Centraal? Waarom komt dit allemaal zo laat aan de orde? En waarom is er niet gekeken naar vertrek vanaf een alternatief station in Amsterdam? Waarbij alle extra controles voor vertrek natuurlijk wel een probleem is bij de exploitatie. Een alternatief is niet eenvoudig te regelen zoals dat bij Thalys wel kan.



 

Reputatie 6

Vanuit de Kop van Noord Holland is de Eurostar vanaf Amsterdam nog de moeite waard. Hoewel ik in mei vanaf Rotterdam reisde omdat een vriendin daar vlakbij woonde en je niet in 1 boeking 2 verschillende vertrekstations mocht hebben. Maar het is inderdaad aantrekkelijker om te vliegen straks dan als je in Brusael 60 min van te voren moet zijn vanaf hier.

Lees net dat Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave ook overweegt om definitief te stoppen met de verbinding naar Amsterdam.

De meeste mensen zullen wel gaan vliegen. Hebben geen zin in lange overstappen in Brussel (minstens 45-60 minuten tevoren aanwezig zijn in de terminal) en dan ook nog eventuele vertraging naar Brussel (wat niet zelden voorkomt) moeten incalculeren.

Vliegen lijkt me ook de meest logische oplossing.

Reputatie 7

Kan zo maar veel meer dan 11 maanden worden. Grootscheepse verbouwingen lopen wel vaker uit. Meestal eigenlijk.

De meeste mensen zullen wel gaan vliegen. Hebben geen zin in lange overstappen in Brussel (minstens 45-60 minuten tevoren aanwezig zijn in de terminal) en dan ook nog eventuele vertraging naar Brussel (wat niet zelden voorkomt) moeten incalculeren.

Leve het internationaal spoorvervoer 🙄

Badge +3

Op Twitter een discussie over iemand met een (Engelse) bijstandsuitkering/bewindvoering die blijkbaar niet onbeperkt internationaal mag reizen?

Dat klopt en is vergelijkbaar met Nederland want waarom zou je met een uitkering naar het buitenland willen? Dat mag dus niet zomaar!

Goedkoop dagje naar Phantasialand Keulen gaat het niet worden (je mag tot Aachen met je ov-chipkaart), dus ga maar naar de (duurdere) Efteling dan want dat mag wel… Heb het ook niet bedacht.

Maar er was sprake van een ‘relatie met iemand in Amsterdam’ (leuk voor ze, ze willen gaan trouwen zelfs of zo!) en dan mag het wel.

Maar dan mag je dus niet naar Brussel reizen (ook niet om vanuit daar naar Amsterdam door te reizen). Dus maar een (goedkope) vlucht? 🤣

Ja dus...

 

Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar.

En misschien heeft de NS dat ook wel gedaan ;)

Reputatie 7
Badge

Tja, NS had ook kunnen bedenken om dan meer treinen in te zetten tussen NL en Brussel met daar een overstap op de Eurostar. Zeker aangezien de ICNG natuurlijk ook instroomt blijven er stammen over waar alleen een loc voor nodig is om als extra IC Brussel te laten rijden.

 

# Gemiste kans

Gaan ze dat niet doen dan? Ik begreep dat er nog gezocht wordt naar een oplossing om de reizigers (i.i.g. zonder directe Eurostar vanaf Amsterdam) toch te vervoeren. Als Eurostar het niet wil/kan, lijkt het mij niet raar als NS daar toch weer voor gaat zorgen.

Reageer