Skip to main content

Vakantie Italie

  • 15 May 2024
  • 40 reacties
  • 889 Bekeken

Wij zijn aan het kijken of het haalbaar is om met de trein naar Italie te gaan.

Het zou onze bedoeling zijn om op maandag 12 augustus te vertrekken vanuit Almere en dan reizen met de trein naar Florence in Italie,

En dan willen wij op 26 augustus graag weer naar Nederkand terug reizen.

Ik kan niet vinden hoe ik dit zou kunnen boeken/reserveren en ook niet wat de kosten hiervan zouden zijn.

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en dan horen wij het graag

Met vriendelijke groet

Jos & Wil

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zoals vaker ben je met een regeling als HOTNAT afhankelijk van de kunde van de uitvoerende medewerkers.

Reputatie 7

De alternatieven met de trein die ik hier voorbij zie komen zijn niet echt realistisch te noemen.

Hoezo niet?

Twee dagen reizen heen en twee dagen terug op een vakantie van 14:dagen. Plus aansluitingen die kunnen misgaan, extra overnachtingen, etc.

Het is maar hoe je het bekijkt. De reis zelf kan je ook zien als vakantie. Het hoeft niet snel. Ben weleens naar Oostenrijk gegaan via de toeristische route. Niet recht door Duitsland via Passau naar Wenen. Maar via Lindau/Bregenz (je ziet nog eens een deel van het land waar je anders nooit komt) en dan de volgende dag het mooie traject door Tirol. In Lindau overnacht in een goed bed. Veel beter dan in een slaaptrein, zeker als je bijna 2 m bent zoals ik. Nog een mooie avond gehad aan de Bodensee. Volgende dag verder. Eerst een heerlijk ontbijtje. De reis zelf is ook al beleving.

Op de terugweg ook 2 dagen reizen. Gestopt in Regensburg en daar geslapen. Nog tijd genoeg gehad om de historische stad te bekijken. Moeite waard trouwens!

Beste mensen,

Onze hartelijke dank voor de gedane suggesties en zoals onze vermoedens al waren is het momenteel niet mogelijk om een relaxte treinreis te boeken van Amsterdam naar Florence.

Je kan dus niet in 1 keer een ticket boeken maar moet dat doen bij verschillende partijen.

Het risico van overstappen missen is groot.

Dit alles heeft ons doen besluiten om toch met het vliegtuig te gaan.

 

Nogmaals onze dank voor het meedenken.

Jos&Wil

Reputatie 7

Je kan dus niet in 1 keer een ticket boeken maar moet dat doen bij verschillende partijen.

Het risico van overstappen missen is groot.

Dit alles heeft ons doen besluiten om toch met het vliegtuig te gaan.

Jos&Wil

Dat is een heel verstandige beslissing denk ik. Er is nog een lange weg te gaan voordat zo'n treinreis een goed en eenvoudig te regelen alternatief is voor veel mensen. Fijne vakantie gewenst alvast.

Reputatie 7
Badge

Realistische beslissing.

Reputatie 7
Badge

Jammer dat te lezen, maar mooi dat je in ieder geval serieus naar alternatieven hebt gekeken. En inderdaad internationaal treinreizen is veel, maar eenvoudig en/of is snel is het lang niet altijd, dus als dat is wat je zoekt, is gaan vliegen waarschijnlijk inderdaad een verstandigere of in ieder geval volkoem begrijpelijke keuze.

Reputatie 7
Badge +1

HOTNAT is in Italië vooral een papieren regeling. Ik zou er niet op rekenen dat het in de praktijk werkt.

Trenitalia is juist een vervoerder die het gemakkelijkst omgaat met omboeken wegens vertraging. Va bene.

Reputatie 6

Ik zet het even hierin voor geval mensen ervaringen zoeken.

Door omstandigheden (autopech) ben ik gisteren vanuit Trento teruggereisd naar Nederland. De trein vanaf Trento om 11.59 naar München genomen. Deze komt uit Verona. In München had ik 1 uur en 8 minuten overstap. Durfde ik wel aan met Flex ticket. Omdat ik 1e klas had geboekt, gebruik gemaakt van de DB Lounge. Fijn want daar kon je wel zitten. Het viel me tegen hoe weinig plek je hebt op München om te zitten. Daarna ben ik om 17.35 verder gereisd naar Frankfurt Flughaven. Dit omdat me het veiliger leek daar te overnachten dan bij station Frankfurt als vrouw alleen in donker naar je hotel moeten. Met slechts 32 min vertraging daar aangekomen om 21.52. Er was een omleiding. Vanmorgen met de ICE om 7.42 naar Nederland gegaan.

Dankzij meelezen met dit topic en forum heb ik:

- DB Bahn Navigator gebruikt

- Gepuzzeld om een voor mij zo fijn mogelijke verbinding te krijgen

- Bahncard Probe aangeschaft

- Toch maar 1e klas geboekt. Wat een verademing. De tweede klas was telkens bomvol.

Kon het sneller? Misschien. Maar ik wilde graag de reis opbreken omdat ik in de trein geen oog dicht doe en qua bagage oogje in zeil wilde houden. 

 

 

Reputatie 7
Badge

Mooi dat het goed gegaan is. Dat je bij de luchthaven overnacht ipv bij het centraal station is ook begrijpelijk. 

Reputatie 6

Mooi dat het goed gegaan is. Dat je bij de luchthaven overnacht ipv bij het centraal station is ook begrijpelijk. 

Heel naïef had ik dat eerst niet zo in de gaten. Hotel heeft goede reviews. Tot ik wat meer ervaringen las over de route er naar toe. Nu zijn stationsgebieden niet altijd pluis in de nacht / als het donker is. Maar Frankfurt Hauptbahnhof is wel extreem wat ik zo lees.

Reputatie 7
Badge

Klopt. Ik sliep vorig jaar in een hotel bij het centraal station. Wat een gespuis loopt daar rond. Ook in de omliggende straten.

Reputatie 6

Nog een toevoeging voor zij die dit nog niet weten:

Ik heb mijn lay-over via DB Bahn Navigator als stopover ingevuld van 8 uur en zo kwam ik aan deze combinatie. Je kunt op die manier de hele route in 1x boeken. 

Reputatie 4

Wij zijn aan het kijken of het haalbaar is om met de trein naar Italie te gaan.

Het zou onze bedoeling zijn om op maandag 12 augustus te vertrekken vanuit Almere en dan reizen met de trein naar Florence in Italie,

En dan willen wij op 26 augustus graag weer naar Nederkand terug reizen.

Ik kan niet vinden hoe ik dit zou kunnen boeken/reserveren en ook niet wat de kosten hiervan zouden zijn.

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en dan horen wij het graag

Met vriendelijke groet

Jos & Wil

Ik zou de trein naar Eindhoven en lijn 400/401 naar Airport en vliegen naar Bologa en daar de trein naar Florance.

Stukken zekerder en ik denk ook stukken goedkoper. Laat die vliegschaamte maar zitten hoor.

De trein is natuurlijk echt wel een leuke belevenis en de rit mag gerust bij de vakantie gerekend worden. Zon vliegtuig is dat alles behalve, zeker als je al vaker hebt gevlogen. Na een uurtje heb ik het vaak wel gehad….

 

Edit. Ik lees net terug dat u dat ook gedaan heeft !

Reputatie 7

Nu zijn stationsgebieden niet altijd pluis in de nacht / als het donker is. Maar Frankfurt Hauptbahnhof is wel extreem wat ik zo lees.

Op YouTube is een Duits nieuwsitem te vinden over de extreme situatie rond Frankfurt Hbf. Heel veel verslaafden/drugsoverlast/bedelaars op straat.

Ik heb 2 jaar geleden naast het Hbf overnacht en het hotel was prima. Ze raadden daar wel aan via de (vrij onopvallende) zij-ingang van het station naar het hotel te gaan (recht tegenover). Dat vermijdt de normale en meest gebruikte route over de hoofdstraat. Dat ze dat aanraadden zegt al genoeg natuurlijk.

 

Reputatie 7
Badge +1

Door omstandigheden (autopech) ben ik gisteren vanuit Trento teruggereisd naar Nederland. De trein vanaf Trento om 11.59 naar München genomen. Deze komt uit Verona. In München had ik 1 uur en 8 minuten overstap. Durfde ik wel aan met Flex ticket.

Ook als je een inflexibel ticket hebt, kun je in Duitsland gewoon zonder formaliteiten de volgende trein nemen als je een aansluiting mist.

Reageer