Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen | NS Community

Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24108 reacties

https://nos.nl/index.php/artikel/2429590-duitsland-maakt-openbaar-vervoer-in-zomer-bijna-gratis

Voor wie het Duits machtig is:

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

 

Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer. 

Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.

ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.

De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro  is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.

 

Dit zal wel hele volle treinen geven 😉 Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.

Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.


121 reacties

Reputatie 6

Dit is inderdaad een hele mooie actie.

Ik vraag me wel af hoe dit nu precies werkt voor ons Nederlanders. Ik neem aan dat wij, net als Duitsers, op het gehele Duitse net deze kaart kunnen gebruiken. Maar dan zit je, in mijn geval, nog met het stukje Arnhem- eerste Duitse station = Emmerich-Elten. Ik heb een Nederlands abonnement, dus klopt het dat ik dan alleen nog een aanvullend kaartje Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten nodig heb? Een kippestukje.

Reputatie 7
Badge +4

Ik verwacht eigenlijk - maar weet niet zeker - dat het geldig is vanaf de Duitse tariefpunten in Nederland en dan zou het in uw geval vanaf Arnhem al zo zijn. Ik heb hier echter zo snel nog geen volledig uitsluitsel over kunnen vinden, en de informatie die we hier geven moet kloppen. Het zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.

Losse kaartjes voor Zevenaar-grens naar Emmerich-(Elten) bestaan niet meer en een kippestukje maakt  uit ;-), maar dat terzijde.

Reputatie 6

Dat zou helemaal mooi zijn. Ik kom regelmatig op Arnhem Centraal en ga dit binnenkort eens vragen bij een Duitse conducteur van de trein naar Düsseldorf.

Leuke actie. Bedankt voor het delen, Thom!

Reputatie 6

Ik heb even op VRR.de gekeken en heb het antwoord al gevonden:

Sind Fahrten nach Venlo, Arnhem, Millingen und Nijmegen möglich?

Das 9-Euro-Ticket gilt deutschlandweit bis zur letzten Station/Haltestelle vor der Landesgrenze und somit nicht in angrenzenden Ländern.

Dit betekent dus dat je, uitgaande dat je in het bezit bent van een NS abonnement, een aanvullende ticket moet hebben van NL-grens tot 1e Duits treinstation. In mijn geval zou dat dus Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten zijn.

Ik ga het voor de zekerheid nog navragen, maar volgens mij zit het dus zo.

Reputatie 7
Badge +4

Dit zou voor de reizigers met vrijabonnementen of een keuzedag betekenen dat er een internationaal kaartje naar Elten bij komt, met 100 procent korting in Nederland. Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. We speuren nog even door, 😉. Het zou niet consistent zijn, wel begrijpelijk. Het is bedoeld voor Duitsland. Het belendende deel van Dld wordt voor veel reizigers verzorgd door de VRR.

Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. 

Dat is wel in het begin genoemd toen de actie voor het eerst werd aangekondigd. Later is daar verwarring over ontstaan. Het lijkt er nu op dat iedere deelstaat, Verkehrsverbund of vervoerder dat zelf gaat bepalen.

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/bus-bahn-9-euro-ticket-ausland-bundesweit-niederlande-oesterreich-belgien-polen-vbb-vrr-avv-alex-brb-db-91535233.html

Reputatie 7
Badge +4

Precies, dat meende ik ook te weten. NRW en VRR zijn voor ons belangrijk.

Maar ja je kent me, alle informatie die we hier geven moet kloppen, in ieder geval zoveel mogelijk.

Ik vind het ook onlogisch dat het vanaf de Duitse tariefpunten niet zou gelden, maar vanuit het standpunt van de Duitse politiek snap ik het. 

 

Belangrijke informatie, Tamzin. Het is bei unseren Nachbarn auch noch im Frage. ;-)

 

Reputatie 7
Badge +1

Je kan dus wel met je chip naar Leer/Gronau en Aachen via Herz.rath.

Heb ik al enkele keren gemeld. Is inmiddels al te koop bij de meeste bedrijven-soms zelfs gewoon bij de bussjofeur. Is WEL persönlich dus je moet je naam erop schrijven-net als bij Ländertickets.

Enkeltje tot Elten kost 1,70, 1,45 met nog Rail+.

Het zal de vraag zijn hoe gericht hier überhaupt gecontroleerd gaat worden, maar dit zijn wel de regels dus al dat NL gemecker dat dit+dat etc gooi je maar in de prullenbak (Abfalleimer).

Voor mij zal de vraag een beetje zijn hoe de Sparpreise zich gaan ontwikkelen met ICE-als de vraag flink wegvalt omdat het prijsverschil te groot wordt,

Ook in DK=Denemarken en en zoals elke zomer weer bij CD=Tsjechische spoorwegen komt er ook een week of 8-dagenkaart voor rond de 50/40€, in DK ook geldig op alle OV.

Reputatie 7
Badge +4

Voor de Vrij-reizigers en keuzedaghouders is het naar de Nederlandse tariefpunten in Dld natuurlijk al wel opgelost, ze reizen gewoon met de negeneuroticket verder, maar ja nu de Duitse tariefpunten in Nederland nog, en dan hebben we te maken met de VRR in NRW.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf. 

Dat is wel in het begin genoemd toen de actie voor het eerst werd aangekondigd. Later is daar verwarring over ontstaan. Het lijkt er nu op dat iedere deelstaat, Verkehrsverbund of vervoerder dat zelf gaat bepalen.

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/bus-bahn-9-euro-ticket-ausland-bundesweit-niederlande-oesterreich-belgien-polen-vbb-vrr-avv-alex-brb-db-91535233.html

Daar lijkt het inderdaad sterk op:

https://www.24rhein.de/leben-im-westen/verkehr/neun-euro-ticket-ausland-niederlande-belgien-deutsche-bahn-ausland-grenze-91554945.html

In DSO zijn er ook al uiteenlopende berichten uit de verschillende regio's. De tekst van het VRR, dat je in hele het land maar tot de laatste halte voor de grens kunt reizen, klopt niet.

Duitsland is een federale staat en het regionale OV valt net als bijv. onderwijs, feestdagen en gezondheidszorg onder de bevoegdheid van de deelstaten waardoor de regels overal anders zijn. Het is met zestien deelstaten allemaal nogal verwarrend. 

Reputatie 7
Badge

VRR zegt op hun website dat de geldigheid begint/ophoudt bij het laatste Duitse station voor de grens.

VRR zegt op hun website dat de geldigheid begint/ophoudt bij het laatste Duitse station voor de grens.

Dat kunnen ze bij het VRR zelf bepalen, het probleem is echter wel dat Beieren of Sachsen niets met NRW te schaften hebben. En de landelijke overheid kan de regels niet uniform vaststellen simpelweg omdat ze daar niet toe bevoegd is omdat het regionale OV de bevoegdheid van de deelstaten is. 

Overigens kan uitbreiding op buitenlands grondgebied formeel alleen met goedkeuring van het andere land dat medeopdrachtgever is. Ik kan me bijv. voorstellen dat Gelderland geen geldigheid tot Arnhem wil toestaan omdat het €9 ticket dan ook als goedkope maandkaart Zevenaar-Arnhem gebruikt zou kunnen worden en dat in strijd is met de met Arriva/Breng afgesproken concessievoorwaarden 

Reputatie 7
Badge

Dat worden interessante discussies met controlerend personeel. 🤔

Reputatie 6

Er is veel aandacht voor, ook bericht op nu.nl. Hoop niet dat de site eruit klapt als we straks gaan kopen 😀

Reputatie 5

Ik weet niet wat er mooi zou moeten zijn aan deze actie. Het gaat natuurlijk voor overvolle treinen zorgen, vooral in de vakanties en weekenden. Het is nu vaak in het weekend al druk in het Regionalverkehr door allerlei bestaande kortingen. Bovendien is de treinfrequentie op veel trajecten veel lager dan in Nederland wat snel tot capaciteitsproblemen gaat leiden. 

Ik denk ook niet dat het mensen uit de auto gaat lokken, maar vooral voor veel (onnodige) treinritjes gaat zorgen. En het is ook een totaal overbodige actie: er zijn immers buiten de spits al veel goedkope reismogelijkheden (Laendertickets etc.), die vooral als je met meerderen reist al zeer voordelig zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

Natuurlijk zullen er effecten zijn. Veel mensen zullen nu de ICE of IC in verhouding te duur gaan vinden, en dat schept voor de regelmatige reiziger, dan wel voor het Interrailpubliek weer mogelijkheden op een betere plek.

Het is ook denkbaar dat er meer acties voor deze snellere treinen komen volgens het principe van de Sparpreis en Supersparpreis waar veel Nederlander op loeren. Het scheelt doorgaans een klein vermogen. 

We zullen zien. Ik vind het wel een spannende zet, ook politiek. Dit was mogelijk met de vorige Bondsregering niet gebeurd. Ik ben de stoplichtcoalitie in ieder geval erkentelijk. Goede actie voor de mensen nu er toch omslagen lijken aan te komen en de internationale situatie meer aandacht vraagt.

Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer  en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt. En wat dacht u van Basel Bad Bf, Hamburg of Munchen. Vanuit Nederland zal NRW het meest bezocht worden en de bus naar Monschau krijgt het heel druk.

De kaartjes zijn vanaf morgen verkrijgbaar. Dat geeft al een indicatie voor de te verwachten drukte.

 

Reputatie 4

We hebben het hier nu steeds over de grens over gaan bij Arnhem, maar is de grens over bij Venlo niet een veel beter idee? Dan hoef je (naast een reis naar Venlo) geen extra ticket te kopen: je reist bijvoorbeeld met Weekend Vrij tot de grens, en vanaf de grens met het 9-euro-ticket!

 

Overigens een zeer goede actie van de DB (NS mag dat ook wel doen ;), ik ga er zeker gebruik van maken! 

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is de 9 euro ticket binnen de VRR geldig tot/vanaf eerste Duitse station en niet tot/vanaf grenspunt. Dus bijv. Kaldenkirchen, Elten en Gronau.

Reputatie 7

Met weekend vrij of dalvrij tot venlo of Arnhem en vandaar een kaartje tot de eerste plaats na de grens lijkt me zeer overkombaar bij deze prijzen.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +2

Hinweis

Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,

im Moment greifen zu viele Nutzer gleichzeitig auf unser Buchungssystem zu.

Bitte versuchen Sie es zu einem späteren Zeitpunkt erneut.

Vielen Dank

Ihr Team von www.bahn.de

→ Beste klant, op dit moment gebruiken te veel gebruikers ons boekingssysteem tegelijkertijd. Probeer het later opnieuw.

Reputatie 7
Badge +3

Zelfs als je met Fernverkehr (IC of ICE) naar Duitsland reist is het interessant om zo'n maandkaart te kopen. je krijgt immers een maandkaart voor al het lokale openbare vervoer in heel Duitsland voor €9. Een dagkaart in Berlijn voor zone AB kost al €8,80.

Reputatie 4

 Een dagkaart in Berlijn voor zone AB kost al €8,80.

Voor gebruik in Berlijn zelf lijkt het me juist niet handig, je hebt alleen S-Bahn en geen U-Bahn of bus. Het is net waar je zit, niet heel Berlijn is per S-Bahn bereikbaar!

Reageer