Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen | NS Community

Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen



Toon eerste bericht

121 reacties

Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.

 Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)

 

Ik heb het al eerder opgemerkt: het zou een mooie geste zijn als de geldigheid richting Emmerich vanaf Zevenaar zou gelden. Dit vanwege het feit dat er allang incheckpaaltjes in Emmerich hadden moeten staan. Nu wordt door deze traagheid en met veel bombarie aangekondigde maar niet waargemaakte beloftes de reiziger benadeeld. 

Je hebt geen enkel recht om in het buitenland op je OV-chipkaart te mogen reizen. Het is puur een gunst die de Gelderse belastingbetaler overigens moet betalen. Dat de reiziger door latere plaatsing van poortjes "benadeeld" zou worden is dan ook totale kolder.

Reputatie 6

Je hebt natuurlijk gelijk als je stelt dat een recht om in het buitenland met OV chipkaart te mogen reizen er niet is. Maar de vervoerbedrijven/provincie komen zelf met dit idee, óf je begint er niet aan óf je maakt waar wat je de reiziger beloofd. En in het kader van de alom geprezen slogans die alle vervoerbedrijven hanteren: ‘we doen het voor de reiziger; de reiziger staat centraal enz..enz..’ zou je ook eens vanuit het perspectief van de reiziger kunnen handelen en vanaf Zevenaar het 9 euro ticket geldig te laten zijn. Zo bedoelde ik mijn opmerking. Maar ik zeg er gelijk bij: ik lig er niet wakker van, het 9 euro ticket is een fantastische mogelijkheid om bijna voor niks in Duitsland te kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +1

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Enkel Vĺo=-Kaldenk, netjes gekocht met nog R+ eraf, kost 1,35. Daar ben ik nu naar op weg.

Dann heute mal sehen wie es so geht. Strassenbahn und Linienbus sind ja doch drinne.

Het ticket is overigens direkt met een snelle knop bij elke DB-automaat te koop, dus waarom je daar Schlange stehen zou doen is mij een compleet raadsel. In DE gaan ook van die grappig bedoelde Nachrichten, dat het op de zwarte markt al voor 99€ verkocht zou worden!

Het komt me verder voor dat Hotelprijzen opeens geëxplodeerd zijn vanaf volgende week, vreemd.

Reputatie 4

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Heb je hier ergens een bron van, @bahnrider?

Badge +3

Bij mijn weten geldt het alleen van/naar Hengelo en op voorwaarde dat je via Oldenzaal de grens over gaat (niet met de IC Berlijn maar met de RB61 uiteraard).

Over Enschede-Grounau heb ik nergens iets gezien. Is ook niet nodig want van/naar Gronau kan je met een ov-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +1

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Heb je hier ergens een bron van, @bahnrider?

Dat vroeg ik me ook net af. Op https://www.westfalentarif.de/9-euro-ticket lees ik:

Dus GEEN geldigheid naar Enschede.

Reputatie 3

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau. 

Westfalentarif geeft zelf ook als antwoord wat @bahnrider al aangeeft: voor ritten die binnen het NRW-Tarif vallen is het 9 euro ticket ook geldig van en naar Nederland. Dus inderdaad ook op een aantal buslijnen, bijvoorbeeld van en naar Winterswijk.

Verder goed om te lezen dat de bus naar Kerkarde er ook bijzit. 😅

 

Reputatie 5

Ik snap dat gezeur hier niet of je eventueel dat stukje over de grens nog extra moet betalen. Je kan nagenoeg gratis door heel Duitsland met de regionale treinen (en bussen) rijden komende maanden (waarbij het nog maar de vraag is of het de kwaliteit van het vervoer ten goede komt), en dan zijn er nog mensen die klagen dat het te duur is. 

Reputatie 3

Via de DB site krijg ik via Hengelo/Oldenzaal nog een hoger tarief dan 9 euro. Echter staat ergens anders dat het wel via Hengelo kan. Is dit ticket nu echt via Hengelo geldig?

Reputatie 6

@dorae_mon Nou, zo’n gezeur is het niet hoor. De reiziger is het beste gebaat met duidelijkheid. De ene grensovergang wel geldig, de andere overgang weer niet, en bij VRR weer dit en een andere vervoerder weer dat…en er zijn conducteurs die het zelf ook niet weten. Zo ontstaat er gewoon onduidelijkheid en logisch dat er vragen over komen. Heeft niks met klagen te maken. 

https://cafeweltschmerz.nl/vakantietip-per-1-juni-heel-duitsland-door-voor-maar-9-euro-per-maand/

https://speld.nl/2022/06/01/discrimineert-de-overheid-hogere-sigarettenprijs-treft-vooral-rokers/

of zoiets? 😉

 

ga maar ff een muziekje luisteren. ;)

Reputatie 7
Badge +1

Via de DB site krijg ik via Hengelo/Oldenzaal nog een hoger tarief dan 9 euro. Echter staat ergens anders dat het wel via Hengelo kan. Is dit ticket nu echt via Hengelo geldig?

Als de VBN zegt dat het naar Hengelo geldig is, dan is dat zo. Zij stellen het tarief vast.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau.

Aangezien DB soms al moeite heeft om zijn eigen voorwaarden en tarieven correct in de planner af te beelden, kan ik me voorstellen dat dat met tarieven van een ander zeker een probleem kan zijn. Tegelijk heb je een geldige overeenkomst als je op basis van de informatie in de DB-planner een 9-euroticket vanaf Enschede koopt.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien een handige tip voor als je uit Nederland naar Duitsland wilt reizen. 

Het Aachener Verkehrsverbund (AVV) heeft bekendgemaakt dat het 9-Euro-Ticket geldig is op een aantal grensoverschrijdende buslijnen:
Ausnahme im AVV: Die ASEAG-Linien 24 nach Kelmis, 25 und 33 nach Vaals sowie 34 nach Kerkrade dürfen mit dem 9-Euro-Ticket genutzt werden, ebenso die Arriva-Linie 350 bis Vaals. Auch die Busline SB 3 der WestVerkehr nach Sittard darf genutzt werden, ebenso die fünf grenzüberschreitenden MultiBus-Linien bis zur (Verknüpfungs-)Haltestelle in den Niederlanden.

Schnellbus 3 van Sittard naar Geilenkirchen kan interessant zijn voor een reisje naar Duitsland. Je moet dan wel voor vertrek het ticket kopen. In dit verband kan het handig zijn om het ticket te kopen bij een vervoerder die het laden in de wallet op je telefoon ondersteunt, zoals de BVG (Berlijn). Het maakt niet uit via welke vervoerder je het 9-Euro-Ticket koopt omdat de tickets in de hele Bondsrepubliek geldig zijn.

Meer info over het 9-Euro-Ticket in je wallet (in het Duits) op https://www.chip.de/news/9-Euro-Ticket-am-Handy-Mit-Tricks-blitzschnell-vorzeigen_184281814.html

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling op mijn vorige bericht. Het 9-Euro-Ticket is ook bij de buschauffeur te koop als je bijvoorbeeld van Sittard naar Geilenkirchen reist met lijn SB3.
https://www.west-verkehr.de/index.php/de/tickets/9-euro-ticket

Badge +3

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau. 

Westfalentarif geeft zelf ook als antwoord wat @bahnrider al aangeeft: voor ritten die binnen het NRW-Tarif vallen is het 9 euro ticket ook geldig van en naar Nederland.

 

Ter aanvulling las ik het volgende nog (Ruben):

Tijdens de controle vroeg iemand dat, conducteur zei "als ‘t op de DB site staat dan zal het wel zo zijn", terwijl ik vanochtend nog gehoord heb van een VIAS conducteur dat de DB het fout heeft.

En (Cas):

Volgens de officiële documenten en de info op de website van het Westfalentarif is het ticket niet geldig tussen Gronau en Enschede. Het ticket is voor internationale reizen wel geldig in de RB 61 tussen Hengelo en Bad Bentheim aldus de website van het Niedersachsen tarif.

Let daarmee op dus, maar Gronau heeft een werkend ov-chip paaltje dus is ook geen probleem.

Reputatie 7
Badge +4

De honderd procent korting naar net over de grens bij Emmerich-Elten werkt echt nog gewoon, het is wel zaak een paar dagen vooruit te boeken, anders wil NSInternational dat je belt. Dit treitersysteempje bestaat al langer. Het is hier een kaartje met 100 procent korting in Nederland en een Bahncard in Duitsland. Zonder dat €1,70 schat ik. 

Het is om over de grens te komen. Gezien het voordeel van de negeneuroticket niet iets om je druk over te maken imho.

 

 

Reputatie 6

1,70 kost het zonder bahncard. Ik kon dit ticket gewoon direct kopen op de reisdag zelf en binnen 2 minuten had ik het e-ticket in mijn app staan. Je kunt het bij wijze van spreken in de trein nog boeken tussen Arnhem en Zevenaar.

Reputatie 7
Badge

Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden. 

Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden. 

Het probleem met dit soort acties is dat iedereen naar een paar populaire bestemmingen gaat zoals in dit geval de Oostzee en enkele grote steden. Het blijft daarom een oliedomme, ondoordachte actie.

Reputatie 6

Het hielp gisteren ook niet echt dat op de lijn Enschede-Dortmund slechts één treinstel was ingezet. Met een uurdienst is die natuurlijk meteen vol. 

Reputatie 7
Badge +4

Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:

Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.

U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni

Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif

 

Klik daarop, rode balkje.

 

 

De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun  euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.

 

Vanaf Venlo dus ook:

of vanaf Enschede:

 

Reputatie 7
Badge

En ik maar braaf een kaartje naar Emmerich-Elten gekocht.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden. 

Gewoon beetje creatief zijn:

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat was volledig te verwachten en zal niemand verbazen, zeker met Pinksteren niet.

Het wordt alleen maar Nederlandser als het vanaf Venlo en Arnhem ook gratis kan.

Reageer