Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24171 reacties

https://nos.nl/index.php/artikel/2429590-duitsland-maakt-openbaar-vervoer-in-zomer-bijna-gratis

Voor wie het Duits machtig is:

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

 

Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer. 

Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.

ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.

De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro  is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.

 

Dit zal wel hele volle treinen geven 😉 Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.

Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.


121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor een bericht aan het VRR!

Het volledige overzicht van de geldigheid van het 9-euroticket in Duitsland en op de grensbaanvakken is te vinden op https://deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf
 

 

Reputatie 6

60 euro boete. Daar hadden 2 personen de hele zomer onbeperkt heel Duitsland voor rond kunnen reizen. En na afloop nog samen een biertje op het terras kunnen drinken.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden. 

Gewoon beetje creatief zijn:

 

Reputatie 7
Badge

Volgens mij is de 9 euro ticket binnen de VRR geldig tot/vanaf eerste Duitse station en niet tot/vanaf grenspunt. Dus bijv. Kaldenkirchen, Elten en Gronau.

Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.

 Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)

 

Ik heb het al eerder opgemerkt: het zou een mooie geste zijn als de geldigheid richting Emmerich vanaf Zevenaar zou gelden. Dit vanwege het feit dat er allang incheckpaaltjes in Emmerich hadden moeten staan. Nu wordt door deze traagheid en met veel bombarie aangekondigde maar niet waargemaakte beloftes de reiziger benadeeld. 

Je hebt geen enkel recht om in het buitenland op je OV-chipkaart te mogen reizen. Het is puur een gunst die de Gelderse belastingbetaler overigens moet betalen. Dat de reiziger door latere plaatsing van poortjes "benadeeld" zou worden is dan ook totale kolder.

Reputatie 7
Badge +4

De eerste dagen met de neuneuroticket was het vol maar door de week geen centje pijn. Gisteren van Hengelo naar Osnabrück, wel redelijk bezet maar geen staanplaatsen, Osnabrück-Munster in de spits, ook geen probleem en Munster-Enschede ook probleemloos.

Niks volle treinen door de week, ook in de spits dus niet. Wel goed bezet, maar dat is geen probleem. In Nederland staan meer mensen in de spits.

 

Heerlijk om mee te maken: Vrouwelijke conducteur van net iets meer dan anderhalve meter. Eerst door de trein controleren op mondkapjes, kort daarop Iedereen controleren op kaartjes en Ausweis, twee man bekeurd. Na Osnabrück meteen controle en voor Munster ging ze er nog even snel door.

Klein maar zeer dapper, jongeman wilde in Munster al even snel instappen maar die was even vlug terug.

Het kan wel, je zou bijna emigreren. ;-)

 

Reputatie 7
Badge +4

Merkwaardig dat er nog zwartrijders zijn wanneer je voor 9 euro een maand kunt reizen. Rare jongens, die zwartrijders.

Het waren Nederlanders. Echter klein maar dapper was heel resoluut: 60 euro.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt losers en dan ook nog een buitencategorie losers.

Reputatie 7

Ik heb ze voor 3 maanden binnen voor 27 Euro via DB navigator. Aan dat bedrag val ik geen buil als het chaos wordt.

Ik wil ze vooral in de weekenden inzetten in Westfalen en Niedersachsen en eventueel een weekje in Duitsland.

Reputatie 6

Ik heb het 9 euro ticket probleemloos kunnen kopen bij de VIAS kaartenautomaat op station Arnhem-Centraal. Ik ga er vanuit dat ik met een aanvullend ticket Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten kan reizen in DLD. Kaartje kost 1,70 enkele reis dus dat kan de pret niet drukken. Het zijn maar een paar stoeptegels vanaf de grens naar Elten.

Reputatie 7

Hoewel ik alle biljetten in DB navigator en NS app. heb is er geen enkele controle geweest tot nu toe en conducteurs heb ik niet gezien. De controle in Nederland is op dit moment beter en conducteurs te zien en op de grote stations poortjes.

Die laatste ontbreken in Duitsland.

Volgens mij ligt op dit moment de controle in regionale vervoer helemaal plat.

En vandaag was het rond Keulen grote chaos vertraagde treinen met meer dan een uur en lange rijen voor de toiletten met ook wachttijden van een kwartier tot half uur. Veel treinen vielen ook uit wat nog vollere treinen betekende.

Maar ondanks dat heb ik me investering al er uit en is het apart om mee te maken

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Natuurlijk zullen er effecten zijn. Veel mensen zullen nu de ICE of IC in verhouding te duur gaan vinden, en dat schept voor de regelmatige reiziger, dan wel voor het Interrailpubliek weer mogelijkheden op een betere plek.

Het is ook denkbaar dat er meer acties voor deze snellere treinen komen volgens het principe van de Sparpreis en Supersparpreis waar veel Nederlander op loeren. Het scheelt doorgaans een klein vermogen. 

We zullen zien. Ik vind het wel een spannende zet, ook politiek. Dit was mogelijk met de vorige Bondsregering niet gebeurd. Ik ben de stoplichtcoalitie in ieder geval erkentelijk. Goede actie voor de mensen nu er toch omslagen lijken aan te komen en de internationale situatie meer aandacht vraagt.

Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer  en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt. En wat dacht u van Basel Bad Bf, Hamburg of Munchen. Vanuit Nederland zal NRW het meest bezocht worden en de bus naar Monschau krijgt het heel druk.

De kaartjes zijn vanaf morgen verkrijgbaar. Dat geeft al een indicatie voor de te verwachten drukte.

 

Reputatie 7

Met weekend vrij of dalvrij tot venlo of Arnhem en vandaar een kaartje tot de eerste plaats na de grens lijkt me zeer overkombaar bij deze prijzen.

 

 

 

Reputatie 7

Het systeem om te boeken ligt momenteel nog steeds plat. Op den duur zal het wel lukken. Een bezoek aan Karlsruhe ligt in de planning.

Voor 9 euro naar München of zo (en Salzburg of Kufstein is dan ook goedkoop te bereiken met een aanvullend los kaartje) is geweldig. Maar als je grote kans loopt met je bagage als haringen in een ton te moeten staan voor langere tijd.... Nee....

Reputatie 7
Badge

Doet me denken aan toen halverwege jaren 90 het weekendticket werd ingevoerd. Toen ook veel klachten over propvolle treinen.

Reputatie 5

 

Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer  en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt. 

 

Dan ben je wel heel lang onderweg, naar Berlin met uitsluitend RE en RB treinen. En dan heb je nog het risico dat je geen zitplaats meer hebt, of helemaal niet meer mee kan omdat de trein te vol is. Het reiscomfort zal er niet groter op worden, ben ik bang. 

Ik vind het een uiterst ondoordacht plan van de Duitse overheid. Ik las dat ook veel vervoerbedrijven geen groot voorstander zijn van deze actie.

Reputatie 7
Badge +1

Het 9-euroticket geldt ook van/naar Hengelo:

https://www.fahrplaner.info/?utm_campaign=9euroticket

Reputatie 7
Badge +4

Niedersachsen laat zich van de beste kant zien.

Kann man mit dem 9-Euro-Ticket bis nach Hengelo oder Groningen (NL) fahren?

Das 9-Euro-Ticket berechtigt auch zu grenzüberschreitenden Fahrten von/nach Hengelo (NL).

Dit geldt dus niet voor de ICBerlijn, dat mag niet met de negeneuroticket, maar het stoptreintje richting Bentheim en Bielefeld is verder gratis. Perfect zo!

 

Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.

 Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)

Reizigers met een Duits negeneuroticket in combinatie met een geldige Weekendvrij, Dalvrij, Altijd Vrij of met een ingecheckte keuzedag kunnen dus zonder verder kosten via Hengelo Duitsland in. In Hengelo uitchecken en terug weer inchecken, maar daar is tijd genoeg voor.

Reputatie 7
Badge +1

korte aanvulling-hoewel dit NLer met toch al vrij reizen weinig biedt;

9€ geldt OOK op Ensch-Gronau, waarbij NB Westfalentarif toevoegt dat dit binnen het NRW-Tarif valt! Dito voor de bussen naar bvb Aalten, Dinxperlo (vanaf Bocholt) and Winterswijk (vanaf Vreden-anschluss Direktbus Münster-leuke rit). Deze toevoeging is dus precies andersom als VRR meedeelt. Daarom betwijfel ik nogal of het op de 58-bus naar Nimwegen geldt.

Enkel Vĺo=-Kaldenk, netjes gekocht met nog R+ eraf, kost 1,35. Daar ben ik nu naar op weg.

Dann heute mal sehen wie es so geht. Strassenbahn und Linienbus sind ja doch drinne.

Het ticket is overigens direkt met een snelle knop bij elke DB-automaat te koop, dus waarom je daar Schlange stehen zou doen is mij een compleet raadsel. In DE gaan ook van die grappig bedoelde Nachrichten, dat het op de zwarte markt al voor 99€ verkocht zou worden!

Het komt me verder voor dat Hotelprijzen opeens geëxplodeerd zijn vanaf volgende week, vreemd.

Reputatie 7
Badge +1

Op de website van de VRR ook nog een keer de uitdrukkelijke bevestiging dat het 9-euroticket geldig is van/naar het laatste station voor de grens:

 

De VRR heeft het daar mis en zou die mededeling beter beperken tot zijn eigen gebied. Andere vervoersautoriteiten hebben immers andere dingen beslist: geldigheid tot Basel SBB, Schaffhausen, Wissembourg, Lauterbourg, Salzburg, Kufstein, Świnoujście Centrum, op Reutte - Garmisch-Partenkirchen (maar niet voor een reis binnen Oostenrijk). En zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens Deutsche Bahn en ook hun app is het 9 euro ticket geldig van Enschede naar Gronau.

Aangezien DB soms al moeite heeft om zijn eigen voorwaarden en tarieven correct in de planner af te beelden, kan ik me voorstellen dat dat met tarieven van een ander zeker een probleem kan zijn. Tegelijk heb je een geldige overeenkomst als je op basis van de informatie in de DB-planner een 9-euroticket vanaf Enschede koopt.

Reputatie 7
Badge +4

@iMark Dank voor je uitstekende bijdrage!

Reputatie 7
Badge +3

Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden. 😀

Ik heb overigens een fout (waarschijnlijk verouderde informatie) gevonden in het overzicht. De Meckenburgische Bäderbahn Molli doet ook mee met het 9-Euro-Ticket. https://www.molli-bahn.de/ Erg leuk als je daar in de buurt bent.

Wie weet komen er nog andere aanvullingen dat het 9-Euro-Ticket ook geldig is naar Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo. 

Reputatie 7
Badge +4

Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden. 😀

Je kent mijn achtergrond, dus ik vind dit een hele leuke prik, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien een handige tip voor als je uit Nederland naar Duitsland wilt reizen. 

Het Aachener Verkehrsverbund (AVV) heeft bekendgemaakt dat het 9-Euro-Ticket geldig is op een aantal grensoverschrijdende buslijnen:
Ausnahme im AVV: Die ASEAG-Linien 24 nach Kelmis, 25 und 33 nach Vaals sowie 34 nach Kerkrade dürfen mit dem 9-Euro-Ticket genutzt werden, ebenso die Arriva-Linie 350 bis Vaals. Auch die Busline SB 3 der WestVerkehr nach Sittard darf genutzt werden, ebenso die fünf grenzüberschreitenden MultiBus-Linien bis zur (Verknüpfungs-)Haltestelle in den Niederlanden.

Schnellbus 3 van Sittard naar Geilenkirchen kan interessant zijn voor een reisje naar Duitsland. Je moet dan wel voor vertrek het ticket kopen. In dit verband kan het handig zijn om het ticket te kopen bij een vervoerder die het laden in de wallet op je telefoon ondersteunt, zoals de BVG (Berlijn). Het maakt niet uit via welke vervoerder je het 9-Euro-Ticket koopt omdat de tickets in de hele Bondsrepubliek geldig zijn.

Meer info over het 9-Euro-Ticket in je wallet (in het Duits) op https://www.chip.de/news/9-Euro-Ticket-am-Handy-Mit-Tricks-blitzschnell-vorzeigen_184281814.html

Reageer