Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer.
Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.
ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.
De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.
Dit zal wel hele volle treinen geven Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.
Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.
Gisteren werd wel duidelijk wat de consequenties van dat 9 euro ticket zijn. Overvolle treinen die zo vol waren dat niemand meer mee kon. Of niet verder gingen omdat zugpersonal het onverantwoord vonden.
Gewoon beetje creatief zijn:
60 euro boete. Daar hadden 2 personen de hele zomer onbeperkt heel Duitsland voor rond kunnen reizen. En na afloop nog samen een biertje op het terras kunnen drinken.
Volgens mij is de 9 euro ticket binnen de VRR geldig tot/vanaf eerste Duitse station en niet tot/vanaf grenspunt. Dus bijv. Kaldenkirchen, Elten en Gronau.
Natuurlijk zullen er effecten zijn. Veel mensen zullen nu de ICE of IC in verhouding te duur gaan vinden, en dat schept voor de regelmatige reiziger, dan wel voor het Interrailpubliek weer mogelijkheden op een betere plek.
Het is ook denkbaar dat er meer acties voor deze snellere treinen komen volgens het principe van de Sparpreis en Supersparpreis waar veel Nederlander op loeren. Het scheelt doorgaans een klein vermogen.
We zullen zien. Ik vind het wel een spannende zet, ook politiek. Dit was mogelijk met de vorige Bondsregering niet gebeurd. Ik ben de stoplichtcoalitie in ieder geval erkentelijk. Goede actie voor de mensen nu er toch omslagen lijken aan te komen en de internationale situatie meer aandacht vraagt.
Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt. En wat dacht u van Basel Bad Bf, Hamburg of Munchen. Vanuit Nederland zal NRW het meest bezocht worden en de bus naar Monschau krijgt het heel druk.
De kaartjes zijn vanaf morgen verkrijgbaar. Dat geeft al een indicatie voor de te verwachten drukte.
Met weekend vrij of dalvrij tot venlo of Arnhem en vandaar een kaartje tot de eerste plaats na de grens lijkt me zeer overkombaar bij deze prijzen.
Ik heb ze voor 3 maanden binnen voor 27 Euro via DB navigator. Aan dat bedrag val ik geen buil als het chaos wordt.
Ik wil ze vooral in de weekenden inzetten in Westfalen en Niedersachsen en eventueel een weekje in Duitsland.
Ik heb het 9 euro ticket probleemloos kunnen kopen bij de VIAS kaartenautomaat op station Arnhem-Centraal. Ik ga er vanuit dat ik met een aanvullend ticket Zevenaar-Grens tot Emmerich-Elten kan reizen in DLD. Kaartje kost 1,70 enkele reis dus dat kan de pret niet drukken. Het zijn maar een paar stoeptegels vanaf de grens naar Elten.
Niedersachsen neemt dus de geldigheid van het NiederSachsen Landesticket over. Heel mooi! Niet naar Groningen omdat dat samenhangt met een Niedersachsenticket met een toeslag. Vrij-rijders en keuzedaghouders konden natuurlijk al zonder verdere kosten naar Leer.
Goed gevonden @rvdborgt. Dit helpt, nu NRW nog, ;-)
Ik heb het al eerder opgemerkt: het zou een mooie geste zijn als de geldigheid richting Emmerich vanaf Zevenaar zou gelden. Dit vanwege het feit dat er allang incheckpaaltjes in Emmerich hadden moeten staan. Nu wordt door deze traagheid en met veel bombarie aangekondigde maar niet waargemaakte beloftes de reiziger benadeeld.
Je hebt geen enkel recht om in het buitenland op je OV-chipkaart te mogen reizen. Het is puur een gunst die de Gelderse belastingbetaler overigens moet betalen. Dat de reiziger door latere plaatsing van poortjes "benadeeld" zou worden is dan ook totale kolder.
Hoewel ik alle biljetten in DB navigator en NS app. heb is er geen enkele controle geweest tot nu toe en conducteurs heb ik niet gezien. De controle in Nederland is op dit moment beter en conducteurs te zien en op de grote stations poortjes.
Die laatste ontbreken in Duitsland.
Volgens mij ligt op dit moment de controle in regionale vervoer helemaal plat.
En vandaag was het rond Keulen grote chaos vertraagde treinen met meer dan een uur en lange rijen voor de toiletten met ook wachttijden van een kwartier tot half uur. Veel treinen vielen ook uit wat nog vollere treinen betekende.
Maar ondanks dat heb ik me investering al er uit en is het apart om mee te maken
De eerste dagen met de neuneuroticket was het vol maar door de week geen centje pijn. Gisteren van Hengelo naar Osnabrück, wel redelijk bezet maar geen staanplaatsen, Osnabrück-Munster in de spits, ook geen probleem en Munster-Enschede ook probleemloos.
Niks volle treinen door de week, ook in de spits dus niet. Wel goed bezet, maar dat is geen probleem. In Nederland staan meer mensen in de spits.
Heerlijk om mee te maken: Vrouwelijke conducteur van net iets meer dan anderhalve meter. Eerst door de trein controleren op mondkapjes, kort daarop Iedereen controleren op kaartjes en Ausweis, twee man bekeurd. Na Osnabrück meteen controle en voor Munster ging ze er nog even snel door.
Klein maar zeer dapper, jongeman wilde in Munster al even snel instappen maar die was even vlug terug.
Het kan wel, je zou bijna emigreren. ;-)
Merkwaardig dat er nog zwartrijders zijn wanneer je voor 9 euro een maand kunt reizen. Rare jongens, die zwartrijders.
Het waren Nederlanders. Echter klein maar dapper was heel resoluut: 60 euro.
Je hebt losers en dan ook nog een buitencategorie losers.
Ik kom inderdaad nergens tegen dat het naar alle Duitse tariefpunten is, vandaar ook de reserve die ik aangaf.
Dat is wel in het begin genoemd toen de actie voor het eerst werd aangekondigd. Later is daar verwarring over ontstaan. Het lijkt er nu op dat iedere deelstaat, Verkehrsverbund of vervoerder dat zelf gaat bepalen.
Ik weet niet wat er mooi zou moeten zijn aan deze actie. Het gaat natuurlijk voor overvolle treinen zorgen, vooral in de vakanties en weekenden. Het is nu vaak in het weekend al druk in het Regionalverkehr door allerlei bestaande kortingen. Bovendien is de treinfrequentie op veel trajecten veel lager dan in Nederland wat snel tot capaciteitsproblemen gaat leiden.
Ik denk ook niet dat het mensen uit de auto gaat lokken, maar vooral voor veel (onnodige) treinritjes gaat zorgen. En het is ook een totaal overbodige actie: er zijn immers buiten de spits al veel goedkope reismogelijkheden (Laendertickets etc.), die vooral als je met meerderen reist al zeer voordelig zijn.
Zelfs als je met Fernverkehr (IC of ICE) naar Duitsland reist is het interessant om zo'n maandkaart te kopen. je krijgt immers een maandkaart voor al het lokale openbare vervoer in heel Duitsland voor €9. Een dagkaart in Berlijn voor zone AB kost al €8,80.
Het systeem om te boeken ligt momenteel nog steeds plat. Op den duur zal het wel lukken. Een bezoek aan Karlsruhe ligt in de planning.
Voor 9 euro naar München of zo (en Salzburg of Kufstein is dan ook goedkoop te bereiken met een aanvullend los kaartje) is geweldig. Maar als je grote kans loopt met je bagage als haringen in een ton te moeten staan voor langere tijd.... Nee....
Doet me denken aan toen halverwege jaren 90 het weekendticket werd ingevoerd. Toen ook veel klachten over propvolle treinen.
Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt.
Dan ben je wel heel lang onderweg, naar Berlin met uitsluitend RE en RB treinen. En dan heb je nog het risico dat je geen zitplaats meer hebt, of helemaal niet meer mee kan omdat de trein te vol is. Het reiscomfort zal er niet groter op worden, ben ik bang.
Ik vind het een uiterst ondoordacht plan van de Duitse overheid. Ik las dat ook veel vervoerbedrijven geen groot voorstander zijn van deze actie.
Op de website van de VRR ook nog een keer de uitdrukkelijke bevestiging dat het 9-euroticket geldig is van/naar het laatste station voor de grens:
De VRR heeft het daar mis en zou die mededeling beter beperken tot zijn eigen gebied. Andere vervoersautoriteiten hebben immers andere dingen beslist: geldigheid tot Basel SBB, Schaffhausen, Wissembourg, Lauterbourg, Salzburg, Kufstein, Świnoujście Centrum, op Reutte - Garmisch-Partenkirchen (maar niet voor een reis binnen Oostenrijk). En zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.
@iMark Dank voor je uitstekende bijdrage!
Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden.
Ik heb overigens een fout (waarschijnlijk verouderde informatie) gevonden in het overzicht. De Meckenburgische Bäderbahn Molli doet ook mee met het 9-Euro-Ticket. https://www.molli-bahn.de/ Erg leuk als je daar in de buurt bent.
Wie weet komen er nog andere aanvullingen dat het 9-Euro-Ticket ook geldig is naar Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo.
Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden.
Je kent mijn achtergrond, dus ik vind dit een hele leuke prik, lol.
Voor een bedrag van €8,90 schijn je een supplement te kunnen kopen, waarmee je fiets gratis 30 dagen in VRR treinen mag vervoeren..
Ik heb aan een conducteur van de VIAS trein die van Arnhem naar Düsseldorf rijdt gevraagd of het 9-euro ticket geldig is vanaf Arnhem of vanaf Emmerich-Elten (het 1e Duitse station) Welnu, zoals ik al een beetje verwacht had: ze weten het niet! Dat kan nog leuk worden volgende week.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.