Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen | NS Community

Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24104 reacties

https://nos.nl/index.php/artikel/2429590-duitsland-maakt-openbaar-vervoer-in-zomer-bijna-gratis

Voor wie het Duits machtig is:

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

 

Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer. 

Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.

ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.

De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro  is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.

 

Dit zal wel hele volle treinen geven 😉 Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.

Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.


121 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Treinspotter Ruben 
Het is juist wel een heel handige tip. Het 9-euro ticket is behalve in de regionale trein ook in al het andere reguliere OV geldig.
“Gültig bundesweit in Nahverkehrszügen sowie allen Verbundverkehrsmitteln.”

Of kijk op de pagina in het Engels: https://www.bahn.com/en/offers/regional/9-euro-ticket-en

Reputatie 7

Het systeem om te boeken ligt momenteel nog steeds plat. Op den duur zal het wel lukken. Een bezoek aan Karlsruhe ligt in de planning.

Voor 9 euro naar München of zo (en Salzburg of Kufstein is dan ook goedkoop te bereiken met een aanvullend los kaartje) is geweldig. Maar als je grote kans loopt met je bagage als haringen in een ton te moeten staan voor langere tijd.... Nee....

Reputatie 7
Badge

Doet me denken aan toen halverwege jaren 90 het weekendticket werd ingevoerd. Toen ook veel klachten over propvolle treinen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoel je met "weekendticket”? Het weekendretour bestond al in de jaren zestig. Dagretour met toeslagkaartje. 

Reputatie 7
Badge

Een kaartje waarmee je twee dagen op zaterdag en zondag al het regionale verkeer in heel Duitsland kon gebruiken. Werd rond 1995 ingevoerd en kostte 15 DM. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat bedoel je met "weekendticket”? Het weekendretour bestond al in de jaren zestig. Dagretour met toeslagkaartje. 

Het SWT: Schönes-Wochenende-Ticket.

Helemaal aan het begin 15 mark voor 5 personen voor 1 weekend.

Reputatie 5

 

Het gooit onze adviezen hier wel behoorlijk door elkaar. Een retour Berlijn kan bij wie wat langer  en goedkoop wil reizen straks voor negen euro als je binnen de kalendermaand terug gaat en dat wanneer je wilt. 

 

Dan ben je wel heel lang onderweg, naar Berlin met uitsluitend RE en RB treinen. En dan heb je nog het risico dat je geen zitplaats meer hebt, of helemaal niet meer mee kan omdat de trein te vol is. Het reiscomfort zal er niet groter op worden, ben ik bang. 

Ik vind het een uiterst ondoordacht plan van de Duitse overheid. Ik las dat ook veel vervoerbedrijven geen groot voorstander zijn van deze actie.

Reputatie 5

Het systeem om te boeken ligt momenteel nog steeds plat. Op den duur zal het wel lukken. Een bezoek aan Karlsruhe ligt in de planning.

Voor 9 euro naar München of zo (en Salzburg of Kufstein is dan ook goedkoop te bereiken met een aanvullend los kaartje) is geweldig. Maar als je grote kans loopt met je bagage als haringen in een ton te moeten staan voor langere tijd.... Nee....

Als je een tijd vooraf boekt kun je met sparpreisen vaak ook al redelijk goedkoop met IC/ICE reizen. Dan heb je wel treinbinding, maar lijkt me wel een stuk aangenamer reizen over het algemeen. zeker als het in de regionale treinen heel druk zou worden.

Reputatie 6

Zover ik weet kan je in Aken en Gronau met de OV chipkaart reizen, dus abonnementhouders kunnen dan verder reizen met het 9 euro ticket zonder extra kosten. Vanaf Arnhem moet er nog wel een aanvullend kaartje (tot Emmerich-Elten) worden gekocht, want daar zijn nog steeds geen uitcheckpaaltjes, hoewel dit al maanden geleden zou gebeuren. Maar we klagen niet, het blijft natuurlijk een uitzonderlijke actie, dit zou volgens mij in Nederland ondenkbaar zijn.

Het blijft een oliedomme, potverterende actie. Het kost liefst 3.5 miljard euro (bijna de kosten van de Betuweroute), dat geld had je beter kunnen investeren in de deels nog steeds zeer ouderwetse Duitse spoorinfra. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is op zijn zachtst gezegd een wonderlijke actie. Als experiment is het natuurlijk wel interessant. Want hoeveel mensen zou deze actie uit de auto krijgen? Gaan de treinen, metro’s, trams en bussen echt zo vol worden?

Ook interessant: de Verkehrsverbünde hebben gedurende 3 maanden nauwelijks inkomsten uit de reguliere kaartjes. Ik kan me niet voorstellen dat daar rekening mee is gehouden toen de budgetten werden vastgesteld.

Wat ook interessant is: abonnementhouders krijgen automatisch compensatie voor de periode van 3 maanden en de geldigheid van hun regionale abonnement wordt gedurende 3 maanden automatisch uitgebreid naar de hele Bondsrepubliek.
Zie bijvoorbeeld deze pagina van het Verkehrsverbund Rhein-Ruhr (VRR): https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/9-euro-ticket/

Op de website van de VRR ook nog een keer de uitdrukkelijke bevestiging dat het 9-euroticket geldig is van/naar het laatste station voor de grens:
 

 

Reputatie 7

"Mehr Frust dann Lust" lees ik al op Duitse sites. Vooral Noord-Duitsland is al erg bang voor enorme stormloop op treinen naar de Oostzeekust. Hogere frequenties gaan er niet komen.

Duitsland hoopt zo veel meer mensen kennis te laten maken met het ov, zodat ze na de zomer (vaker) overstappen van auto naar Bahn und Bus. Een grote test, maar zou het niet averechts werken.... 

Las ook dat het ticket vooral gekocht wordt door mensen uit grote steden en agglomeratie. In landelijke gebieden blijft het wat achter: reden zou de infrequente dienstregeling en ontbrekende busverbindingen daar zijn. Zeker in de avonden en weekenden. Ondanks de goedkope ov-kaart, toch veel liever de auto daar....

Reputatie 7
Badge +4

De abonnementen worden aangepast, ik vraag me af wat er met het tarief van de Bahncard gebeurd. Er is dit jaar een mooie kortingsactie voor geweest en het minder kunnen gebruiken in de Coronatijd zou dat best eens hebben kunnen beinvloed. De Bahncard is natuurlijk nu wel drie maanden lang veel minder waard in de praktijk. Het zal wel een continuering van een wat lagere prijs opleveren, hoop ik als Bahncardbezitter dan maar, ;-)

Ik denk dat, gezien de stormloop mehr Lust dann Frust wordt verwacht.

In Niedersachsen speelt natuurlijk hetzelfde als bij ons in het Noorden van Friesland en Groningen. Mensen kunnen moeilijk zonder auto.

Reputatie 7
Badge +3

De BahnCard is typisch een kaart die voor het Fernverkehr gebruikt wordt. En daar is nu juist het 9-euro-ticket niet geldig.

In Niedersachsen speelt natuurlijk hetzelfde als bij ons in het Noorden van Friesland en Groningen. Mensen kunnen moeilijk zonder auto.

Niedersachsen is zeer verschillend. Enerzijds grote regio's als Hannover (met 1,16 mln inwoners), Brauwschweig en Osnabrück en anderzijds zeer dun bevolkt platteland zoals de Harz en de Lüneburger Heide.

Reputatie 7
Badge +4

Mijn vergelijking gaat natuurlijk niet over de sterk verstedelijkte delen, Noord Groningen lijkt niet zo op Hannover, wel op Ostfriesland, Emsland en andere relatief lege delen onder Bremen voor een deel. Niedersachsen is trouwens groter dan heel Nederland.

 Ik vind het ook volstrekt voor de hand liggend dat de meeste belangstelling uit de sterk geurbaniseerde gebieden komt. Daar wonen niet alleen veruit de meeste mensen, maar zijn ook de verbindingen aanwezig en vrijwel altijd goed. Het is dan zeer snel lonend. Je kunt er om de hoek gebruik van maken.

@iMark je weet uit mijn berichten wel dat ik een ICE en IC-reiziger ben 😉, maar elke keer een klein voordeel van 25 of 50  procent in de RE of RB tikt toch ook snel aan. Het is niet voor niets dat er zoveel Bahncards zijn uitgegeven. Het Duitse systeem is ook anders. 

Reputatie 7
Badge +1

Op de website van de VRR ook nog een keer de uitdrukkelijke bevestiging dat het 9-euroticket geldig is van/naar het laatste station voor de grens:

 

De VRR heeft het daar mis en zou die mededeling beter beperken tot zijn eigen gebied. Andere vervoersautoriteiten hebben immers andere dingen beslist: geldigheid tot Basel SBB, Schaffhausen, Wissembourg, Lauterbourg, Salzburg, Kufstein, Świnoujście Centrum, op Reutte - Garmisch-Partenkirchen (maar niet voor een reis binnen Oostenrijk). En zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Tijd voor een bericht aan het VRR!

Het volledige overzicht van de geldigheid van het 9-euroticket in Duitsland en op de grensbaanvakken is te vinden op https://deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf
 

 

Reputatie 7
Badge +4

@iMark Dank voor je uitstekende bijdrage!

Reputatie 7
Badge +3

Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden. 😀

Ik heb overigens een fout (waarschijnlijk verouderde informatie) gevonden in het overzicht. De Meckenburgische Bäderbahn Molli doet ook mee met het 9-Euro-Ticket. https://www.molli-bahn.de/ Erg leuk als je daar in de buurt bent.

Wie weet komen er nog andere aanvullingen dat het 9-Euro-Ticket ook geldig is naar Hengelo, Enschede, Arnhem en Venlo. 

Reputatie 7
Badge +4

Van bronnenonderzoek is nog nooit iemand slechter geworden. 😀

Je kent mijn achtergrond, dus ik vind dit een hele leuke prik, lol.

Reputatie 7
Badge +4

Weiterhin gelten die „9-Euro-Ticket“ und „9-Euro-Ticket für Stammkunden“ zur Fahrt in den Verkehrsmitteln des öffentlichen Personennahverkehrs (ÖPNV) der folgenden Landestarife, und Verkehrsverbünde. Dies schließt grds. auch ggf. im Ausland liegende Tarifgebiete und Strecken mit ein. Näheres regeln die Geltungsbereiche der betroffenen Landestarife und Verkehrsverbünde.

Verder zijn de "9-Euro-Ticket" en "9-Euro-Ticket voor vaste klanten" geldig voor reizen in het lokale openbaar vervoer (ÖPNV) van de volgende nationale tarieven en vervoersverenigingen. Hieronder vallen ook tariefzones en routes die zich in het buitenland kunnen bevinden. De toepassingsgebieden van de betrokken rijkstarieven en transportverenigingen regelen de details.

De Bentheimer en de VRR worden er onder genoemd.

Reputatie 2

Voor de Vrij-reizigers en keuzedaghouders is het naar de Nederlandse tariefpunten in Dld natuurlijk al wel opgelost, ze reizen gewoon met de negeneuroticket verder, maar ja nu de Duitse tariefpunten in Nederland nog, en dan hebben we te maken met de VRR in NRW.

Wat zijn de Nederlandse tariefpunten in Duitsland? 

Zijn dat alle haltes met een Nederlandse chipkaartpaal? 

Op welke buitenlandse stations staan momenteel Nederlandse chipkaartpalen?

gelderlander.nl/achterhoek/op-een-duits-station-en-moet-je-je-ov-kaart-opladen-vanaf-volgend-voorjaar-hopelijk-mogelijk~a1ec7dc7/

Reputatie 2

Tijd voor een bericht aan het VRR!

Het volledige overzicht van de geldigheid van het 9-euroticket in Duitsland en op de grensbaanvakken is te vinden op https://deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf
 

 

Het lijkt erop dat het €9 biljet geldig is op lijn 58 tussen Nijmegen en Kleef / Emmerich 

deutschlandtarifverbund.de/wp-content/uploads/2022/05/20220523_GB_9-Euro-Ticket_Neu_Stammkunden.pdf

https://assets.static-bahn.de/dam/jcr:673067a3-133b-4d86-b0d9-399db92915f4/20220523_BB_9-Euro-Ticket_f%C3%BCr-bahn-de_neu.pdf

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je daar niet uit opmaken omdat er geen aparte paragraaf is opgenomen over grenstrajecten.

“im Ausland liegende Tarifgebiete und Strecken mit ein. Näheres regeln die Geltungsbereiche der betroffenen Landestarife und Verkehrsverbünde. Abweichungen bzgl. der Nutzung von Sonderverkehrsmitteln (z.B. Bergbahnen, Schwebebahnen, Fähren, Ausflugslinien o.ä.) regeln die Beförderungsbedingungen der jeweiligen Verkehrsunternehmen.”

Reageer