Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen | NS Community

Voorzover niet bekend: mooie actie van de Duitse spoorwegen


Reputatie 7
Badge +4
  • Super user
  • 24065 reacties

https://nos.nl/index.php/artikel/2429590-duitsland-maakt-openbaar-vervoer-in-zomer-bijna-gratis

Voor wie het Duits machtig is:

https://www.bahn.de/angebot/regio/9-euro-ticket

 

Voor negen euro per kalendermaand veel mogelijkheden, ook voor Nederlanders. De actie is eigenlijk van de Duitse regering, die niet alleen in de zomermaanden de spoorwegen goedkoper maakt, maar ook het andere openbaar vervoer. 

Duitsland kent stoptreinen, RB genoemd en ook Regionale treinen en die zitten grofweg een beetje tussen de Nederlandse intercity en de stoptrein in. Het schiet redelijk op in veel gevallen. Je kunt met deze treinen echt een heel eind komen. Naar Keulen duurt het een uurtje langer, dat is te overzien.

ICE valt buiten de regeling en ook IC, denk aan de trein naar Berlijn. Ik heb nog niets over de Duitse tariefpunten in Nederland kunnen vinden. Dan zouden de kaarten ook vanaf Hengelo, Arnhem, Venlo en Heerlen geldig zijn.

De Ländertickets zijn niet meer zo’n goed idee, het kan veel goedkoper. 9 euro  is natuurlijk een schijntje als je ziet wat je ervoor krijgt. Ook verstandig die negen euro per maand nog wel te vragen, dat voorkomt mogelijk narigheid en nog grotere drukte.

 

Dit zal wel hele volle treinen geven 😉 Voor negen euro naar Miniatur Wonderland in Hamburg en dan kun je de rest van de maand nog overal naar toe. Geldig in juni, juli en augustus. Niet verkeerd, er is voor Duitsland nog maar één advies voor wie niet met de IC of ICE gaat. De negenuurgrens, zoals bij de Ländertickets, wordt niet genoemd.

Uitsluitend tweede klas en de Bahncard geeft geen reductie, maar dat ligt voor de hand. Het werkt met kalendermaanden die dus altijd op de eerste van de maand ingaan.


121 reacties

Reputatie 6

Spannend, zo te zien kan het vanaf Arnhem gewoon gratis, en ook vanaf Venlo of Enschede:

Dan werken de Duitse tariefpunten zo te zien. Als je het met een negen euroticket kunt bestellen dan moet het zonder die bestelling ook geldig zijn.

U bestelt op Bahn.de een kaartje Arnhem Centraal Dusseldorf voor 7 juni

Dan verschijnt een scherm met VRR-tarif

 

Klik daarop, rode balkje.

 

 

De optie 9 euro ticket wordt zichtbaar. Dan is het gewoon te boeken, dus vanaf Arnhem met de neun  euroticket. Geen aanvullend kaartje meer nodig. Desnoods even een Konto aanmaken.

 

Vanaf Venlo dus ook:

of vanaf Enschede:

 

Maar betekent dit niet dat je iedere keer dat je een reis boekt 9 euro moet betalen? Anders krijg je het ticket toch niet? Het 9 euro ticket is een hele maand geldig, dus als ik meerdere keren in dezelfde maand boek, werkt deze optie niet. Of zie ik iets over het hoofd?

Reputatie 7
Badge +4

Het geeft aan dat de reis met het ticket geldig is. Het klan niet anders zijn dat dat ook zo is als je hem al hebt. Het negen euro ticket is altijd een kalendermaand geldig, dus het mag ook met een bestaand ticket. Ze wijzen er op dat het met de negen euro ticket ook kan. Het is Duits gebruik om bij de prijsstelling ook bijvoorbeeld een Länderticket aan te bieden als dat relevant is voor een grotere afstand. Zo werkt men in Duitsland.

Cryptisch is het allemaal wel, want VRR heeft de site niet aangepast. Niedersachsen gaf Hengelo ook vrij maar dat was alleen bij een FAQ af te leiden.

Het is natuurlijk wel een beetje beschamend het zo te doen. Maar het wordt wel zo vermeld op Bahn.de, ook al gaat het om VRR gebied. Een ticket dat bij Bahn.de wordt gekocht, is gewoon geldig en een negen euroticket hoeft niet perse bij de betreffende vervoerder gekocht te worden. Het is overal in Duitsland in te zetten.

We kunnen er donder op zeggen dat de conducteurs het niet zullen weten en ik hou niet van discussiereizen, maar toch.

 

Overigens: Wel altijd ‘Nur Nahverkehr’ aanklikken als er een reis moet worden uitgezocht.

Neem de app van DB Navigator voor de dienstregeling.

Reputatie 6

Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.

Reputatie 3

We kunnen er donder op zeggen dat de conducteurs het niet zullen weten en ik hou niet van discussiereizen, maar toch.

 

Overigens: Wel altijd ‘Nur Nahverkehr’ aanklikken als er een reis moet worden uitgezocht.

Het wordt helaas nog verwarrender, want ook als je zoekt op 'Nur Nahverker' verschijnen er dus verbindingen waarvoor het 9 euro ticket niet geldig is. Bij Flixbus had ik zelf dat vermoeden al, maar het kan ook gelden voor DB.

https://www.merkur.de/verbraucher/neun-euro-ticket-geltungsbereich-gueltigkeit-regionalverbindungen-schwarzfahrer-db-regio-fernverkehr-news-91580250.html

Weil die genannten Verbindungen aber etwa auf bahn.de und im DB Navigator auch dann angezeigt werden, wenn der Nutzer die Option „Nur Nahverkehr“ anwählt, kommt Kritik vom Fahrgastverband Pro Bahn. Der stellvertretende Bundesvorsitzende Lukas Iffländer sagt laut BR.de: „Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“

En ja, het is een mooie actie. Maar of een ticket nu 9 of 900 euro kost, het is natuurlijk fijn als duidelijk is waar het ticket geldig is en waar niet. Wel zo fijn voor reizigers en personeel. 

Reputatie 7
Badge +4

„Wenn die Auskunftssysteme – trotz der Beschränkung auf den Nahverkehr – Züge anzeigen, die nicht mit dem Neun-Euro-Ticket nutzbar sind, lockt dies die Fahrgäste in die Falle, unverschuldet des Schwarzfahrens beschuldigt zu werden.“

 

Sowieso een punt, maar bedenk dat meer dan vijf keer zwartrijden in Duitsland de gang naar de rechter betekent. Niet dat ik dat erg vind, maar dan moet de wetgeving wel duidelijk zijn.

Reputatie 6

Het is erg verwarrend. Ik denk dat DB er gemakshalve van uit gaat dat het VRR tarief ook geldig is met het 9 euro ticket vanaf Arnhem. VRR zelf zegt dat het pas geldig is vanaf het 1e Duitse station, Emmerich-Elten dus. Dit zal wel tot discussie met de reiziger leiden. Ik heb toch de indruk dat de conducteur geen genoegen neemt met de interpretatie van DB, tenzij je een ticket van DB kan tonen, want dan kunnen ze er niet omheen. Maar dan heb je wel 9 euro betaald voor één reis.

Och jeetje, ik kom er nu achter dat, als je via de site van DB een ticket koopt van Arnhem Centraal naar bijv. Düsseldorf, je dan een 9 euro ticket krijgt, dus geen ticket waarop het traject genoemd wordt. Dat dacht ik eerst en dan zou de conducteur bij controle er niet omheen kunnen. Maar nu je dus alleen een 9 euro ticket hebt hoeft de VRR conducteur dit niet te accepteren. Dit kan wel eens tot veel gedonder leiden. DB mag deze optie helemaal niet aanbieden als je reis in Arnhem begint!

Reputatie 7

Hoewel ik alle biljetten in DB navigator en NS app. heb is er geen enkele controle geweest tot nu toe en conducteurs heb ik niet gezien. De controle in Nederland is op dit moment beter en conducteurs te zien en op de grote stations poortjes.

Die laatste ontbreken in Duitsland.

Volgens mij ligt op dit moment de controle in regionale vervoer helemaal plat.

En vandaag was het rond Keulen grote chaos vertraagde treinen met meer dan een uur en lange rijen voor de toiletten met ook wachttijden van een kwartier tot half uur. Veel treinen vielen ook uit wat nog vollere treinen betekende.

Maar ondanks dat heb ik me investering al er uit en is het apart om mee te maken

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Cornelis,  ik heb Interrail en gebruik de negeneuroticket voor stadsverkeer, dat is nog steeds voordelig. Normaal kost een Cityticket in combinatie met een Bahncardreis ook extra. Zo maken we er allemaal toch gebruik van. Het zal druk blijven vrees ik.

De Duitsers zijn overwegend pünktlich maar de spoorwegen zijn dat niet.

Reputatie 7

Wat ook opviel is dat mond neus masker in het OV goed nageleefd werd en ook wel nodig in de overvolle treinen.

Hier in Nederland in de eerste klas vindt ik het meestal niet nodig. Want voldoende afstand.

Maar nu is een beetje zelf bescherming best raadzaam in deze omstandigheden.

Reputatie 7
Badge +4

De eerste dagen met de neuneuroticket was het vol maar door de week geen centje pijn. Gisteren van Hengelo naar Osnabrück, wel redelijk bezet maar geen staanplaatsen, Osnabrück-Munster in de spits, ook geen probleem en Munster-Enschede ook probleemloos.

Niks volle treinen door de week, ook in de spits dus niet. Wel goed bezet, maar dat is geen probleem. In Nederland staan meer mensen in de spits.

 

Heerlijk om mee te maken: Vrouwelijke conducteur van net iets meer dan anderhalve meter. Eerst door de trein controleren op mondkapjes, kort daarop Iedereen controleren op kaartjes en Ausweis, twee man bekeurd. Na Osnabrück meteen controle en voor Munster ging ze er nog even snel door.

Klein maar zeer dapper, jongeman wilde in Munster al even snel instappen maar die was even vlug terug.

Het kan wel, je zou bijna emigreren. ;-)

 

Reputatie 7
Badge +3

Merkwaardig dat er nog zwartrijders zijn wanneer je voor 9 euro een maand kunt reizen. Rare jongens, die zwartrijders.

Reputatie 6

Dat snap ik nou ook niet, kan je voor 9 euro een maand lang het hele Duitsland rond reizen en dan nog reis je zwart. De nood moet dan toch wel heel erg hoog zijn…..ongelofelijk. Of zou het een nieuw soort sport zijn voor die mensen, voor de kick ofzo?

Reputatie 7
Badge +4

Merkwaardig dat er nog zwartrijders zijn wanneer je voor 9 euro een maand kunt reizen. Rare jongens, die zwartrijders.

Het waren Nederlanders. Echter klein maar dapper was heel resoluut: 60 euro.

 

 

Reputatie 6

60 euro boete. Daar hadden 2 personen de hele zomer onbeperkt heel Duitsland voor rond kunnen reizen. En na afloop nog samen een biertje op het terras kunnen drinken.

Reputatie 7
Badge +4

Dan ben je dus inderdaad niet goed wijs. Bovendien kom je in Duitsland voor de rechter na meer dan vijf keer zwartrijden. De volksaard weerspiegelt zich in de wetgeving. De Duitse mentaliteit is doorgaans er eentje van minachting voor de zwartrijder, het is voor de Duitsers zonder meer diefstal.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt losers en dan ook nog een buitencategorie losers.

Reputatie 7
Badge +3

https://www.nu.nl/economie/6216582/duitse-treinen-voller-door-goedkoop-ov-kaartje-maar-autogebruik-neemt-niet-af.html

Uit de eerste data blijkt dat slechts 3 procent van de automobilisten in München de auto daadwerkelijk heeft ingeruild voor een ritje met de bus of trein. Het goedkope ticket lijkt vooral gebruikt te worden voor reizen die anders niet gemaakt zouden worden, zoals een dagje uit. Het gaat om een kwart van de reizen.

Wat opvalt, is dat de treinen in juni 42 procent drukker waren dan in juni 2019. Dat zou dus vooral komen door reizigers die anders helemaal niet waren weggegaan. Volgens de cijfers hadden 30 miljoen mensen het maandticket in juni.

Reputatie 7
Badge +4

München is een zeer rijke stad en niet helemaal representatief denk ik. Het verschijnsel dat mensen die normaal niet zouden reizen er gebruik van maken, is conform de verwachting. In Nederland geldt dat ook voor goedkope actiekaartjes. Overigens werden de abonnementsprijzen ook enorm verlaagd. Bedenk verder dat voor nogal wat Duitsers een trein not done is. Een arts reist doorgaans niet per trein.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik erg benieuwd ben naar de effecten op langere termijn.

Reputatie 7

Zo'n ticket is even leuk maar je komt er niet overal mee waar je wilt. Ook heeft de auto nog altijd status en je hebt hem toch voor de deur staan, de kosten voor het autobezit lopen gewoon door. De auto helemaal wegdoen zullen maar weinigen doen. Velen hebben ook simpelweg een antipathie/vooroordeel tegen ov, dat is in Nederland ook zo. Dat het ticket niet geldig is in snellere treinen helpt ook niet mee natuurlijk. Niet verbazend dat het ticket vooral gebruikt wordt voor uitstapjes en plezierreisjes in de vakantietijd. Voor het klimaat is het ticket een minuscule druppel op een gloeiende plaat.

Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen. München is verder zoals @Thom al aangeeft als peperdure en rijke stad niet helemaal representatief. Compleet onvergelijkbaar met bijv. het Ruhrgebied, (grote delen van) Oost-Duitsland etc 

In Duitsland krijg je normaal gesproken geen reiskostenvergoeding of abonnement van je werkgever, dus zeker mensen met een relatief laag inkomen sparen veel geld uit. Miljoenen Duitsers houden per maand amper iets over met een nettoloon van vaak (ver) onder de 1000 euro of zelfs een Minijob. Dan helpt het ontzettend om tientallen of 100+ euro's per maand op OV te besparen, het voorkomt mede dat grote groepen mensen door de ondergrens zakken. En dan kun je het ticket ook nog in je vrije tijd gebruiken 

Daarom zijn, in tegenstelling tot wat sommigen op deze community volledig onterecht beweren, de vervoersbedrijven blij met dit 9 euro ticket en willen ze dolgraag een verlenging. Of zien ze dat eigenlijk vanwege gestegen (energie)prijzen als noodzakelijk

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/verbraucher/neun-euro-ticket-bahn-verkehrsbetriebe-101.html

Reputatie 7

Volgens mij is het ticket bedoeld als lastenverlichting en niet om mensen uit de auto te krijgen.  

Her klopt dat het ticket bedoeld is ter compensatie van de gestegen energieprijzen. Maar het is tevens ook een pilot als opmaat naar een klimaatkaartje. De regering wil graag als vervolg op het 9-euro ticket een Klimaticket invoeren. Eigenlijk eenzelfde kaartje met een andere naam, flink gesubsidieerd uit het klimaatbudget van de regering. Over invoering moet nog besloten worden begreep ik.

Reageer