Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt

  • 3 November 2021
  • 77 reacties
  • 1861 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij speelt dit nog steeds. Pas krijg ik een notificatie in mijn spam-box. Ik kan ze bij KPN wel leuk markeren als 'Dit is geen spam’, maar dan moet dit blijkbaar wel collectief gebeuren. Liever hoop ik dat NS en InSided even de handen in-één-slaan voor een goede DNS oplossing.

Hmm, dat is wel een ding. Ik zet het even uit bij IT, hopelijk kunnen ze er wat mee!

Reputatie 7
Badge +1

Dit is nog steeds niet opgelost. Mails van de community komen al die tijd in de spam. Ik vrees dat veel privéberichten op die manier verloren gaan.

Oplossen heeft blijkbaar geen prioriteit. Op community.eurail.com wordt zo te zien dezelfde software gebruikt maar daar is dit probleem er niet.

Reputatie 7
Badge +1

Je merkt het soms ook aan hoelang het duurt voordat mensen terugkomen op hun eigen geopende topics. Soms duurt het dagen voordat ze de reacties pas lezen en er weer op reageren.

Het zou fijn zijn als dit probleem nu toch eens opgelost wordt.

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg die van de community wel gewoon en nooit in de spam.

Prijs jezelf gelukkig. Jouw provider is blijkbaar minder streng. Er is nog niks veranderd sinds het begin van dit draadje: mails falen nog steeds op DMARC policy.

Reputatie 7
Badge

Ik heb ook nog steeds hetzelfde probleem. Alles komt in de spam terecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox. 

Reputatie 7
Badge +3

Ja hier ook. En dit is sinds een half jaar of een jaar (weet het niet precies). Daarvoor was dat niet zo. Rond dezelfde tijd is de webmail van mijn provider vernieuwd en eerst dacht ik dat het misschien daar aan lag. Maar als anderen er ook last van hebben zal het toch echt iets bij de NS Community zijn. Ik heb in mijn webmail een knopje “Niet ongewenst” en dit heb ik herhaaldelijk gebruikt zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mij kwamen ze ook in spam terecht. Ook markeren als geen spam had bij mij geen enkele zin. Ik gebruik Outlook.

Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het mailadres aan de veilige afzenders toe te voegen. In Gmail doe je dat door het mailadres toe te voegen aan je contacten. Wellicht dat dat helpt.

Reputatie 7
Badge +1

Mocht je (of anderen met hetzelfde probleem) er niet uitkomen:

Door op het icoontje rechtsboven te klikken (poppetje met plusje) kun je het mailadres toevoegen aan je contacten (zie afbeelding). Dit venster komt in beeld wanneer je de aanwijzer op de profielfoto van de mail houdt.

In dit voorbeeld gaat het trouwens om een mail van een e-ticket, maar de werking is hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +3

Maar NS (of InSided) heeft blijkbaar in het afgelopen half jaar/jaar iets veranderd want voorheen kwamen ze niet bij mij in de spam. 

Reputatie 7
Badge +1

De NS zal moeten zorgen dat in ieder geval DMARC (is ingericht), DKIM  (niet ingericht) en SPF (niet ingericht)  op orde zijn om te voorkomen dat mails in de spam komen.

Onder "View original” zie ik het volgende:

Dus… SPF en DKIM zijn juist wél ingericht en DMARC niet?

Reputatie 7
Badge +1

Maar NS (of InSided) heeft blijkbaar in het afgelopen half jaar/jaar iets veranderd want voorheen kwamen ze niet bij mij in de spam. 

Of de provider heeft iets met het spamfilter gedaan waardoor ze alsnog als spam aangemerkt werden. Ik zou eigenlijk ook niet meer weten of dat spamprobleem iets van het afgelopen (half) jaar is. Ik weet alleen dat ik het maar niet voor elkaar kreeg om ze gewoon in de normale inbox binnen te krijgen.

Sinds ik het mailadres handmatig aan de veilige afzenders heb toegevoegd komt het niet meer in de spam terecht. Maar geen idee of dat ook op andere mailservices werkt. 

Dat is raar, maar ook raar dat daar het domein amazonses.com genoemd wordt. Dat is de standaard mailserver van amazone (als je iets host op AWS), maar dat zo'n adres zichtbaar is geeft al aan dat er iets niet goed is want de mails zouden niet vanuit amazones.com gestuurd moeten worden maar vanuit community.ns.nl

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg van alles een mail, en heb dat (voorlopig) bewust aan laten staan. Dus ook van alle reacties op topics waarin ik heb gereageerd, als er een antwoord is gemarkeerd etc.. Zo ook van jouw reactie dus 😉.

 

Gmail (webmail) geeft dan bij (mogelijk) spam de optie ‘looks fine’ of ‘not spam’ en daarna gaan ze naar je normale inbox.

Dit schijnt dus voor de mails van de NS Community niet te werken. Wat daar precies mis gaat snap ik niet, maar schijnbaar is er iets dat elke nieuwe individuele mail opnieuw als spam gemarkeerd wordt. Zelfs het veilig maken van de afzender werkt niet in dit geval. 

Badge +3

Ik krijg van alles een mail, en heb dat (voorlopig) bewust aan laten staan. Dus ook van alle reacties op topics waarin ik heb gereageerd, als er een antwoord is gemarkeerd etc.. Zo ook van jouw reactie dus 😉.

Dit schijnt dus voor de mails van de NS Community niet te werken. Wat daar precies mis gaat snap ik niet, maar schijnbaar is er iets dat elke nieuwe individuele mail opnieuw als spam gemarkeerd wordt. Zelfs het veilig maken van de afzender werkt niet in dit geval. 

Ik zal mijn instellingen eens wat versoepelen om mails te krijgen, en dan kijken wat Gmail (Google) daar vervolgens mee doet ?!

Heb wel een filter regel ingesteld dat alle mails vanaf een ns.nl adres naar Inbox/NS gaan. Misschien dat zoiets voorrang krijgt op de 'spam controle’?

Reputatie 7
Badge +3

Het enige verschil met het forum verzendmailadres bij vertrouwde afzenders te zetten is dat de linkjes in de mails nu aanklikbaar zijn (kan dus als ik wil direct doorklikken bv naar topic waarin ik gementionded wordt) . Daarvoor was dat niet zo en waren de linkteksten doorstreept. Maar ze komen dus nog steeds in de spammap.

Reputatie 7
Badge +1

Bij mij staat er overigens alleen dat ie van NS komt, en niet dat ie via amazonses.com verstuurd is. Maar dat zal een Outlook dingetje zijn, gezien het wel als spam wordt gezien.

Doe de mailheader maar eens open en zoek eens op "amazon”.

Badge +3

Update: sinds ik ongeveer alle meldingen weer aangezet heb komen ze (Gmail) in de spam, ook als de afzender een contactpersoon is, en berichten van die afzender naar een aparte map gefilterd (zouden) worden.

Kreeg bij het markeren als ‘Not Spam’ wel (eenmalig) een melding of ik de mail wilde delen met het Google antispam-team, dus dat maar gedaan.

Wat er dus gebeurt (zie de headers van @Momo) is dat deze berichten naar de spam verplaatst worden wegens de configuratie van mailservers/domains, ook al heeft een bericht verder geen kenmerken van spam.

Reputatie 7
Badge +1

NS lijkt het echter niet te interesseren dat hun mailserver niet goed geconfigureerd is :/

Mijn collega Aurora heeft dit topic achter de schermen al een beetje in de gaten gehouden en heeft het issue al voorgelegd aan Insided/IT. Aankomende donderdag is ze weer aanwezig. :smile:  Excuses dat jullie vanuit ons geen berichtje voorbij hebben zien komen!

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee of het er mee te maken heeft dat NS of inSided iets had gedaan, maar korte tijd stond er bij mij bij ontvangen berichten in het subject [DKIM], dus bv: 

[DKIM] Nieuw privébericht in de NS Community

Was in de eerste week van december, daarna was niet meer. Alle mails kwamen (en komen nog steeds) in de spambox.

Reputatie 7
Badge

Mijn mailbox zit al vol met mails van de NS Community :grin:

Reputatie 7
Badge +1

Het wil bij mij ook wel snel vollopen met mails zo nu en dan. :sweat_smile:

Bij het verwijderen van forum@ns.nl uit mijn veilige afzenders blijven de mails wel in het Postvak In staan. Hoewel ik de eerder denk dat dit door Outlook zelf komt.

Deze informatie in de mails is nog steeds hetzelfde:

 

Badge +3

Het ligt aan je mail-provider waar de mails terecht komen, bij Gmail zijn mails vanuit de Community (verstuurd via amazon×××.com) nog altijd spam.

Bij @Momo voegt xs4all die [dkim] toe aan het onderwerp, om aan te geven waarom het in de spam terecht is gekomen (en mogelijk geen spam is, maar een misconfiguratie van de mailserver, of andersom dus dat je moet opletten dat het misschien wél spam is).

Inmiddels lijkt het wel aangepast dat Insided (Community) mails mag versturen met ns.nl  als afzender, maar het is nog niet 100% goed.

SPF: PASS with IP 54.240.10.132 Learn more
DKIM: 'PASS' with domain amazonses.com Learn more
DMARC: 'FAIL' Learn more

 

Voor NS/Insided is dit van belang om het allemaal werkend te krijgen.

Reageer