Mail van de NS-community wordt als spam aangemerkt

  • 3 November 2021
  • 77 reacties
  • 1861 Bekeken


Toon eerste bericht

77 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat [dkim] was ongeveer een week, daarna niet meer. Alle mail uit naam van de NS community komt nog steeds in de spambox.

Edit, duurde maar kort, aan de berichten wordt al weer een tijdje dat [DKIM] tegevoegd.

Reputatie 7
Badge

Anno 13 november 2023 gebeurt dit nog steeds. Alles komt binnen in mijn spamfolder van mijn KPN-mailbox..

Wordt hier nog wat aan gedaan? Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.

Ik heb het idee dat iemand bij NS even de DNS-records of wat serverthingies moet fixxen.

Reputatie 7
Badge

Speelt inderdaad nog steeds. 

Badge +3

Een mail van 12 november (Robert jij bent genoemd in…) gooit Gmail nog steeds in de spam wegens DMARC:fail in de headers.

Maar dat gaat dus puur over mails vanuit de community (GainSight), andere door NS verstuurde mails komen natuurlijk gewoon netjes aan (zoals meldingen over facturen).

Reputatie 6

Bedankt voor de verdere opheldering Robert B, ik ga er achter aan bij Gainsight! 

Badge +3

Wordt hier nog wat aan gedaan?

Het lijkt er sterk op dat er helemaal niks aan wordt gedaan. NS vindt het kennelijk niet belangrijk dat de vragenstellers zien dat er een reactie is.

Opvallend is wel dat bij mijn Gmails de mails van het KPN-forum (net als NS ook van Gainsight /Insided) wél weer goed gaan.

Idem voor de Eurail/Interrail community.

Dan hebben KPN en Eurail dus gewoon geregeld dat Gainsight mails namens hen mag versturen via hun eigen servers (die DMARC policy). Nu de NS nog inderdaad…

Badge +3

NS is niet de enige, als iemand mij op Twitter een privébericht stuurt vindt Gmail het ook spam.

Edit: dat leek te komen omdat ik notify @ twitter.com geblokkeerd zou hebben (niet van bewust, dus dat zal Google wel voor mij gedaan hebben) 😥

Reputatie 2

DMARC:    'FAIL' 

 

Is dit probleem weer terug of was het nooit opgelost?

Badge +3

Knock knock

Heeft geen prioriteit, dit is immers maar een forum/community (dat ze anderhalf miljoen per jaar aan Klantenservice bespaart…) 🙄

Badge +3

Overigens markeert Gmail de 2-staps verificatie mails van OV-chip ook als 'spam', maar dan op basis van de inhoud (die verdacht zou zijn, rode balk) en niet op basis van incorrecte headers (gele balk).

 

Reputatie 7

Weliswaar ben ik niet zo heel erg actief meer op dit forum maar mails van het forum hier ook altijd in de spam.

En ach… inmiddels weten we allemaal wel, dat ‘we zijn er mee bezig, maar het is ingewikkeld’ NS-jargon is voor ‘we weten het, we kijken er naar en laten het voor wat het is’.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg die van de community wel gewoon en nooit in de spam.

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg die van de community wel gewoon en nooit in de spam.

Prijs jezelf gelukkig. Jouw provider is blijkbaar minder streng. Er is nog niks veranderd sinds het begin van dit draadje: mails falen nog steeds op DMARC policy.

Dat durf ik niet zo te stellen, ik krijg inmiddels al 2,5 jaar geen nieuwsbrieven, actiemails, aanbiedingen van NS. Niet goedkoop reizen in de 1e klas of flex dal voordeel voor €2,50

Reputatie 7
Badge +1

Ik krijg die van de community wel gewoon en nooit in de spam.

Prijs jezelf gelukkig. Jouw provider is blijkbaar minder streng. Er is nog niks veranderd sinds het begin van dit draadje: mails falen nog steeds op DMARC policy.

Dat durf ik niet zo te stellen, ik krijg inmiddels al 2,5 jaar geen nieuwsbrieven, actiemails, aanbiedingen van NS. Niet goedkoop reizen in de 1e klas of flex dal voordeel voor €2,50

Er is niets veranderd aan de mails die van de community komen. Daar gaat dit draadje immers over.

Reputatie 7
Badge +1

Het hele NS mailplatform is gebaseerd op een handjevol Exchange-servers die KPN beheert. Dat werkt allemaal best tof tegenwoordig, maar de interessante problemen ontstaan wanneer externen willen mailen vanuit @ns.nl. Dat moet dan buiten Exchange om gebeuren, zoals hier vanuit SES, maar dan moet je je shit wel op orde brengen (mailen conform SPF, DMAC policy, et cetera). En als inSided ergens niet goed in is, dan is het wel in haar zaakjes op orde hebben.

De Interrail/Eurail-community gebruikt precies hetzelfde platform maar heeft dit probleem niet. Daar heeft Insided (is geen vrouwtje volgens mij, SCNR) het blijkbaar wel goed voor elkaar. SPF, DKIM en DMARC falen daar in ieder geval niet.

Reputatie 7
Badge +1

Is er ooit eigenlijk een oplossing/fix geweest voor dit probleem? Sinds een paar weken krijg ik (in Outlook) opeens de melding dat de mail afkomstig is van een niet-geverifieerd adres:

Op de computer iets uitgebreider, maar het komt op hetzelfde neer:

 

Bij oudere mails zie ik de melding niet:

 

Badge +3

Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox. 

Dan zal jouw provider (dat zal xs4all zijn) vanaf half 2021 strenger zijn geworden, met als resultaat wat je ziet (mail die niet van ns.nl komt is spam).

Overigens krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om NS als ‘vertrouwd’ aan te geven (in Gmail of Outlook).

Als ik nog Exchange beheerder was zou ik het kunnen testen, maar geloof maar dat het aan de Insided kant gewoon mis gaat (mails vanuit ns.nl versturen via Amazon SES/AWS).

Wat jouw provider ermee doet (bij @MoDe komen ze gewoon aan dus?) is een keuze.

Bovendien heeft MoDe een eigen domeinnaam dus zoek het zelf maar uit wat spam is. Via een Ziggo/UPC of Gmail account komen ze geheid in de spam (en dat is min of meer terecht want de afzender klopt niet dus)

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er dan ergens in 2021 veranderd? Want pas vanaf ongeveer half 2021 komen deze mails bij mij in de spam, daarvoor vond ik ze gewoon in mijn inbox. 

Dan zal jouw provider (dat zal xs4all zijn) vanaf half 2021 strenger zijn geworden, met als resultaat wat je ziet (mail die niet van ns.nl komt is spam).

Dan niet alleen die van mij, maar ook andere providers aangezien ik echt niet de enige ben bij wie dit gebeurt. Of iedereen die hier over klaagt moet toevallig bij XS4ALL/KPN zitten. 

Ik maak me er intussen niet meer druk om, als ik nu zie dat het tellertje voor mijn spammap aangeeft dat er ongelezen mail inzit ga ik er vanuit dat het iets vanuit de NS community is. Soms wordt ik verrast en is het echte spam, en eerder deze week een aanbiedingsmail van NS (de €2,50 per maand Flex Dal Voordeel actie). Soms wanneer er in korte tijd meerdere mails vanuit de community komen vind ik eigenlijk wel prettig, blijf de gewone inbox schoon van dit soort mails. Mochten deze mail opeens niet meer in de spam komen maar gewoon in mijn inbox, ga ik misschien nog meer op “nee” zetten (prive berichten zie ik toch wel aan het blauwe cijfertje). 

 

Badge +3

Die mail over Dal Voordeel voor € 2,50 zou niet in je spam horen!

En inderdaad, aan een blauw rondje bij een volgende inlog hier zie je ook wel of iemand je een DM/PB (privébericht) gestuurd heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Die mail over Dal Voordeel voor € 2,50 zou niet in je spam horen!

Klopt, ik was daar ook zeer verrast over. Maar er waren hier meer meldingen dat die mail in de spam terecht kwam. 

 

Badge +3

Zie zojuist dat Gmail iets nieuws toont bij het verplaatsen van een Community bericht uit de spam naar inbox.. Zal mij benieuwen of dat inderdaad werkt, want in de headers staat natuurlijk… 

DMARC: 'FAIL' 

 

Oh, als het niet werkt kan je nog dit proberen… maar daar wacht ik nog even mee.

 

Badge +3

Is er ooit eigenlijk een oplossing/fix geweest voor dit probleem? Sinds een paar weken krijg ik (in Outlook) opeens de melding dat de mail afkomstig is van een niet-geverifieerd adres.

Heb je toevallig in Outlook de mails van de Community op een whitelist gezet (oftewel de afzender forum@ns.nl als vertrouwd gemarkeerd)?

Dan klopt de waarschuwing wel, want de mail komt niet van ns.nl mailsevers maar is verstuurd via amazonses.com (servers van Gainsight).

NS heeft daar geen DMARC policy voor aangemaakt, dus is het volgens Outlook (en andere mailproviders) per definitie verdacht. 

 

Reputatie 7

Bij mij komen alle Community-mails netjes binnen, behalve die die met "Jij bent genoemd" beginnen.

Die gaan tout de suite de spam in. 

Ik heb geen filter ingesteld.

Wat bedoel je met filter? Heb je naar de instellingen in je account van de NS Community gekeken?

Reputatie 7

Ik heb geen filter op mijn e-mail account gezet, dat alleen de “Jij bent genoemd...” mails naar spam zou sturen. Dat heeft mijn provider geheel zelfstandig bedacht. Geen idee waarom. De andere mails van dit forum komen gewoon binnen. 

Reageer