beantwoord

Administratiekosten bij wijzigen NS flex


Goedemorgen,

 

Ik heb al langere tijd een NS flex abonnement, waarbij ik regelmatig wissel NS flex basis, weekend vrij en weekend voordeel. Momenteel heb ik NS flex basis en dit wil ik wijzigen naar Weekend voordeel. Bij het kiezen van dit abonnement krijg ik nu ineens te zien dat ik eenmalig € 10,00 administratiekosten moet betalen, terwijl dit voorheen niet het geval was.

 

Moet je deze administratiekosten elke keer betalen als je wisselt naar een abonnement onder de € 5,00? Waarom zou ik dan nog voor NS flex kiezen?

icon

Beste antwoord door Momo 2 July 2022, 13:22

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Haha, welk bestelproces? 😥

Het bestelproces wat nog wel werkte toen ik het eerder vandaag testte maar waarvan je nooit van tevoren weet of die het een uur later nog doet. 

Gelukkig heeft webcare op Twitter het verlossende antwoord, morgenochtend vanaf 8.00 zal het weer werken.

https://twitter.com/robEindje/status/1543240926784544768

Zet dat er dan bij! (onderhoud tot 03-07-2022 om 08:00) 😣

Heeft zo te zien net als vorige week te maken met onderhoud van de website van OV-chipkaart.nl die wel netjes aangeven dat er onderhoud is en vanaf en tot wanneer dat duurt. 

 

Reputatie 7
Badge +3

In de webshop staat bij Flex Basis nu wel dit:

 

Reputatie 7
Badge +1

Zijn er inderdaad hard mee bezig! We krijgen er dagelijks VEEL vragen over en dat voorkomen we natuurlijk graag, tevens als de verwarring die het oproept bij reizigers.

Dit bericht van Laura is van 20 juli 2022. NS is er dus inderdaad heel hard mee bezig. Ik vraag mij zo langzamerhand echt af of er nog iemand enige regie heeft bij NS. Het is een compleet drama momenteel.

 

Ondertussen op twitter nog steeds veel vragen hierover, maar het even snel oplossen, ho maar. Wij als NS leggen graag 1000 keer hetzelfde aan de klant uit. Waarom zouden we iets makkelijk doen als het ook moeilijk kan.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

En als je vervolgens een ander abonnement neemt, is dat een nieuw abonnement!

Die melding moet gewoon weg, is verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk zul je dan inderdaad omdat je nog geen Flex hebt het tientje admimistratiekosten moeten betalen. Je kunt het testen door alle stappen om te wijzigen naar Flex Basis te doorlopen, behalve de laatste stap waar je moet betalen, dan zie je of die 10 euro wel of niet daadwerkelijk berekend wordt.

Je kunt ook nu al wijzigen naar Flex, ook al loopt je ouderwetste Dal Voordeel abonnement nog tot november, je krijgt dan het aantal dagen terug betaald wat je niet gebruikt hebt van je Dal Voordeel abonnement. Als je wel tot november gebruik wil maken van een Dal Voordeel abonnement, kun je nu wijzigen naar Flex Dal Voordeel. Bij dat Flex abonnement betaal je geen 10 euro administratiekosten en kun je na een maand dat Flex Dal Voordeel zonder kosten wijzigen naar Flex Basis.

Bedankt voor je reactie Tochjo. Ik hou het in de gaten.

Frank

Reputatie 7
Badge +1

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

NS weet echter dat je al Flex hebt, dus ze weten ook dat er geen kosten zijn. Die melding moet dus gewoon weg als er geen kosten zijn.

Badge +3

Wat je ook nog kunt doen is NS Flex Dal Voordeel bestellen op een (gratis) nieuwe kaart, die is dan weer 5 jaar geldig.

De levertijd is een een week, ingangsdatum Flex kan tot 2 weken in de toekomst en je betaalt € 5,10 voor een maandje Dal Voordeel, waarna je het op elk moment kunt wijzigen.

Per de ingangsdatum van Flex beëindig je je huidige Dal Voordeel via de opzeghulp https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en haal je het van je huidige kaart af. Als je dit voor november doet wordt het niet verlengd (à € 61,20), reeds betaalde dagen krijg je terug. Die kaart kan je dan bewaren als reserve.

Bedankt voor je reactie Robert! Fijn om te horen dat er nog steeds geen extra kosten aan zijn verbonden. Ik heb m'n adblocker uitgezet, maar dan wordt alsnog eenmalige kosten a € 10,00 vermeld. Ze worden echter niet bij de totaalkosten opgeteld.

 

Dan ga ik het abonnement gewoon wijzingen. 

Reputatie 7
Badge +1

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Het laatste, te beoordelen aan bugs die al jaren meegaan.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het nu toch nog wat aangepast, op de webshoppagina nu tekst erbij gezet dat het betalen van de €10 administratiekosten niet geldt als je je abonnement wijzigt. 

 

Wanneer is dit jou gebeurd? En gaat dit dan niet zoals Erryt laat zien?

Badge +3

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

NS weet echter dat je al Flex hebt, dus ze weten ook dat er geen kosten zijn. Die melding moet dus gewoon weg als er geen kosten zijn.

Blijkbaar heeft de webshop bij die stap nog geen idee wat voor abonnement je hebt, al wijzig je vanuit Mijn NS (en ben je dus ingelogd).

Ook ik wilde zojuist mijn Flex omzetten naar Basis en zag €10 eenmalige adminstratiekosten staan. Het is dat ik ben gaan googlen en hier terecht kom maar had de neiging de hele boel op te zeggen.

We zijn nu ruim 2,5 maand verder en het wordt nog steeds vermeld. Ik ben ingelogd, Mijn NS weet wat voor abonnement ik momenteel heb, dus die mededeling is totaal niet van toepassing.

Zoveel werk is het nu ook weer niet om dit achter de schermen om te zetten. Ik weet nog wel een organisatie die jullie hiermee kan helpen als het aan gebrek aan IT-ers ligt. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ook vandaag dus weer:

 

 

Ruim een jaar later en de melding staat er nog! 🤔 Zeer misleidend

 

Ik heb tot november een ouderwets jaarlijks dalvoordeelabonnement en wilde het na het ontvangen van een mailtje omzetten naar flexbasis vanaf einddatum dalvoordeelabonnement.
Ook ik krijg 10 euro te zien. Dan staat er een opmerking dat het alleen geldt voor mensen die geen flexabonnement hebben en nieuwe klant zijn. Nou, nieuwe klant ben ik niet maar door het oude dalvoordeelabonnement ben ik ook geen flex. Zou ik dan nu toch dat tientje abonnementskosten moeten betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Ruim een jaar later en de melding staat er nog! 🤔 Zeer misleidend

 

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

Bedankt alle reageerders hierboven,

 

-ik kwam hetzelfde rare fenomeen tegen van de administratiekosten die dan blijkbaar toch niet worden gerekend. Storend hoor.

-nog iets anders: in de reclame van NS voor het flex abonnement staat vermeld dat je het maandelijks kan aanpassen. Toch kon ik het abonnement pas vandaag wijzigen: precies 1 maand nadat ik van basis naar dalvoordeel was gegaan. Dit kan niet een paar dagen vantevoren met het aangeven van een ingangsdatum. Ben benieuwd/bevreesd of er nu 2 maanden € 5,10 in rekening wordt gebracht. Zou ik niet fair vinden gezien de aankondigingen.

 

Frank

Badge +3

Het abonnement kan op elk moment worden aangepast, mits er een maand verstreken is sinds de vorige wijziging of de aanschaf. Na een wijziging vindt er een verrekening plaats van abonnementskosten. In uw geval krijgt u dus 5,10 euro terug als er toch 5,10 euro voor de volgende abonnementsmaand wordt afgeschreven. Maar vermoedelijk zal de nieuwe abonnementsmaand niet in rekening worden gebracht bij wijzigen op de eerst mogelijke dag.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat bij aanschaf van nieuw abonnement!

Als je al flex hebt, heb je al een abonnement.

En als je vervolgens een ander abonnement neemt, is dat een nieuw abonnement!

Die melding moet gewoon weg, is verwarrend.

Het blijft Flex.

Die melding moet niet weg maar anders: “Bij voor de 1e keer aanschaffen van Flex basis of weekend voordeel brengen wij eenmalige administratiekosten in rekening.”

Ik zal het nogmaals melden dat dit aangepast moet worden.

Badge +3

Als je al NS Flex Basis hebt zijn er geen kosten bij een wijziging, dat is dus een cosmetisch foutje.

Soms komt dat door een ad/script blocker, zet die in dat geval uit en kijk wat je dan te zien krijgt.

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Reputatie 7
Badge +3

Nu een halfjaar geleden en het is noch steeds niet gewijzigd door NS ik heb zo'n vermoeden dat ze je in de toekomst wel gewoon een tientje willen laten betalen. (Of hoe moeizaam gaat alles bij deze organisatie)

Dit staat er in voor nieuwe klanten. Bij de laatste stap wordt dit bedrag er weer af gehaald.

Reageer