Skip to main content
We zijn natuurlijk altijd heel blij met feedback van onze klanten. Ook voor NS Flex hebben we dit gedaan, in de vorm van een kwalitatief onderzoek (vragen en opdrachten) en kwantitatief onderzoek (een enquête).



Heel tof: maar liefst 90 procent van de ondervraagden geeft NS Flex een 8 of hoger!



Positief:

  • De overstapflow in Mijn NS
  • Het is fijn dat klanten een bericht krijgen dat hun factuur klaar staat
  • Het inzien van de reishistorie
  • Geen onzekerheid over je saldo
  • NS Flex werkt overal, dus ook bij andere treinvervoerders en bij bus, tram en metro



Er kwamen (ook belangrijk!) ook verbeterpunten uit de feedback:

  • Het resterend saldo terugstorten (en dat kan inmiddels!)
  • Inzicht in kosten kan laagdrempeliger (hier zijn we mee bezig)



Klanten geven aan een gevoel van vrijheid te ervaren dankzij NS Flex. En daar zijn wij als NS natuurlijk heel blij mee!



Heb je zelf ook nog feedback? We horen graag van je!
Ik behoor tot de 900.000 klanten met een "oud" Voordeelurenabonnement en kom daarom niet in aanmerking voor NS Flex. Als trouwe NS-klant zou ik graag gebruik maken van NS Flex. Meer feedback kan ik op het moment niet geven.
Ha iMark. Dat snap ik heel goed, dus terechte feedback. Ik heb begrepen dat er geen VDU op Rekening gaat komen, dus ook in de toekomst zal dit niet mogelijk zijn. Dit omdat wij als NS gericht zijn op ons 'nieuwe' portfolio.
Zonder dat die "nieuwe" portfolio interessanter is dan het "oude" VDU zullen weinigen van de 900.000 overstappen naar nieuwe abonnementsvormen. Ik zit nog steeds te wachten op het aanbod om mij te verleiden over te stappen naar een andere abonnementsvorm. :D



De Consumentenorganisaties hebben overigens geadviseerd om ook de 900.000 VDU-abonnees NS Flex aan te bieden. Dat lijkt me een zinvol advies. NS zou er goed aan doen zich te bedenken dat ze wellicht nog tientallen jaren zitten opgescheept met de VDU-abonnees. Dan kun je die vaste en trouwe klanten maar beter te vriend houden.
De Consumentenorganisaties roepen op tot een zorgvuldige invoering van achteraf betalen in het OV.

https://www.rover.nl/actueel/1444-achteraf-betalen-in-ov-verdient-een-zorgvuldige-invoering
Dit omdat wij als NS gericht zijn op ons 'nieuwe' portfolio.



Dat is echt een drogreden.. wil je nog een poging wagen? 😉
Wat klopt er volgens jou niet aan dit argument?
De vraag gaat juist over dat 'nieuwe' portfolio, of een bepaald bestaan abonnement er aan toegevoegd kan worden, dus zeggen dat jullie je richten op het 'nieuwe' portfolio zegt (eigenlijk) niks..
Dan gaat het hier niet om een drogreden, maar om een semantisch verschil. Onder het nieuwe portfolio verstaan wij de producten die na het Voordeelurenabonnement zijn gekomen: het Dal Voordeel, Weekend Vrij, etc. Het Voordeelurenabonnement dat in de middagspits korting geeft past niet binnen ons huidige beleid en dus moderniseren wij dit product niet meer.
Het Voordeelurenabonnement dat in de middagspits korting geeft past niet binnen ons huidige beleid en dus moderniseren wij dit product niet meer.



Wat is jullie huidige beleid precies en in welke zin zou dat abonnement niet meer passen?
Volgens mij is alles over dit onderwerp al gezegd. Ik snap dat jullie graag het VDU erbij hadden gezien, maar daar is niets aan te veranderen helaas.
Zijdelings relevant in dit topic: afgelopen maandag (11 maart) ontving ik om 16.05 uur per mail een uitnodiging om op donderdag (14 maart) in de middag samen met andere NS Flex-gebruikers mee te denken over mobiliteit in het algemeen en het verder verbeteren van NS Flex.



Ik weet niet welke doelgroepen NS voor deze sessie op het oog had, maar als ook werkenden daartoe behoorden, dan had de sessie beter niet op een doordeweekse middag gehouden kunnen worden. En zeker niet pas drie dagen van tevoren aangekondigd moeten worden. Ik denk graag mee, maar op deze manier gaat dat niet.
Vraag mij af of er op dit forum al niet meer dan voldoende wordt meegedacht en voorstellen worden gedaan om een en ander te verbeteren. Wat valt daar nog aan toe te voegen ?
Alle opmerkingen die hier worden gemaakt over NS Flex geven wij door als verbeterpunten. Echter is niet alles haalbaar om uit te voeren. Daar komt nog bij dat ook NS keuzes maakt wat we wel en niet willen met het product. Ik ga ervan uit dat dit een Face2Face gesprek is, Tochjo? Dan kan ik begrijpen dat er mensen worden uitgenodigd om een gesprek mee te voeren.
Ik had ervoor naar Amersfoort moeten reizen. Ik neem aan dat ik daar niet achter een computer was gezet om op een forum wat ideeën te spuien 😄
Sinds een maand heb ik ook een Flex-abonnement. Tot nu toe bevalt het goed, hoewel er nog wel een paar verbeterpunten zijn.



Positief:


  • Dat je een keuze hebt uit allerlei verschillende abonnementen
  • De mogelijkheid om deze maandelijks te wisselen
  • Het online wisselen van klasse, zelfs nog na het inchecken

Negatief:


  • Uitchecken gemist - dat ging voorheen veel gemakkelijker.

NS flex met traject vrij zou heel handig zijn. Komt dit er nog?
NS flex met traject vrij zou heel handig zijn. Komt dit er nog?



Er wordt wel gekeken naar extra opties voor de abonnementen bij NS Flex. Of Traject Vrij hier ook direct bij hoort kan ik helaas niet nagaan. We hopen ergens dit jaar nog meer opties te kunnen presenteren. Wanneer dit precies is, is helaas ook nog onduidelijk.
Een vraag:



Als je toeslag vergeet op de HSL moet je bij de HC afrekenen. Kan dit inmiddels ook al met flex op het factuur?
Gezien de klachten die er zijn dat sommige reizigers een correctietarief krijgen voor de ICD (terwijl ze of niet met de ICD hebben gereisd of wel de toeslag hadden geladen) lijkt me dat wel Sander.



https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ic-toeslag-maar-wel-de-toeslagzuil-hebben-aangeraakt-57731

https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ic-direct-op-niet-ic-direct-traject-57828

Zo kan ik ook klantentevredenheidsonderzoek doen. Gewoon de ontevrden klanten die je in de kou hebt laten staan door geen goed alternatief te bieden voor hun abonnement niks vragen. Als mij wat was gevraagd had je een stuk meer verbeterpunten gehoord zoals bijvoorbeeld stoppen met mensen op onnodige kredietkosten te jagen en gewoon te accepteren dat sommige mensen direct bij uitchecken willen betalen en daar een optie voor te maken. Wat is het voordeel van dit idiote systeem?


In Wanneer kunnen we eindelijke Apple Pay gebruiken om in te checken? | NS Community gaat iMark even off topic. 

Maar ik moet hem wel gelijk geven. 

Voor mij heeft NS Flex maar één voordeel: het tijdelijk kunnen wijzigen naar Flex basis. En dan zonder veel moeite terug kunnen wijzigen naar een NS abonnement. 

Spijtig genoeg is dit voordeel voor mij weggevallen. De klanteNService moet altijd helpen. 

NS, kunnen jullie Weekend Vrij terug voorzien als een “saldo”-abonnement. Met behoud van de mogelijkheid om het abonnement tijdelijk te pauzeren én nadien het abonnement terug te activeren zonder betaling via iDeal? 

Toen ik mijn Weekend Vrij op saldo eind 2015 kocht, kon ik direct beginnen reizen met tijdelijk reisrecht. Bij Flex moet je sowieso 10 dagen wachten voor je kan beginnen reizen op het NS abonnement. 

Het (voormalige) enige voordeel van Flex weegt niet meer op tegen alle nadelen van Flex als je geen iDeal hebt. :sob:

Want die paar keer dat ik saldo nodig had, zijn wel op te vangen. Alleen in de “hel van Nederland” (= Sluis) was het wat langer zoeken naar een mogelijkheid om saldo te laden. 


Hoi H @boze Belg,

Een gepauzeerd Flex abonnement (Flex Basis/zonder abonnement) zou je op elk moment moeten kunnen wijzigen naar Weekend Vrij, zónder iDeal betaling want je bent immers al klant!

Mocht dat (wegens verplicht een maand tussen wijzigingen óf als er toch om een iDeal betaling gevraagd wordt!?) niet online lukken dan kan het alsnog via de NS Klantenservice inderdaad.

Voor gevallen waar je saldo nodig hebt (veerpontjes, watertaxi, nachtbussen, flexbusjes op afroep die NS Flex niet herkennen) kan je dat alleen niet meer laden bij NS kaartautomaten, maar nog wel bij supermarkten e.d. of online bestellen (edit: oeps, ook alleen iDeal) en dan even ophalen. Dat ophalen kan ook bij NS automaten.

(je mag ook mij benaderen voor online saldo bestellen op jouw ov-chipkaart indien nodig, en dan stuur ik je wel een ‘tikkie’ om me terug te betalen!)

Automatisch saldo opladen aan zetten kan volgens mij ook gewoon bij automaten in winkels  e.d. en dat bijt verder niet met NS Flex.

Weekend Vrij op saldo voor een maand bestaat al lang niet meer, en kon je ook niet aanschaffen zonder iDeal, maar moest ook met hulp van de Klantenservice (in jouw geval tijdelijk reisrecht bij een balie regelen).

Toegegeven, voor saldo laden in Sluis moet je inderdaad naar Boekhandel van Remortel, Nieuwstraat 25, 4524EC SLUIS


Waarom is dit bericht na 4 jaar nog steeds een ‘sticky’ bericht?

De toegevoegde waarde van een klanttevredenheidsonderzoek van 4 jaar oud lijkt me nihil. Want na 4 jaar zijn er de nodige zaken gewijzigd, zijn er nog genoeg verbeterpunten en er zijn zeker ook ontevreden klanten.


Sivan haar positie is vervallen, en daarmee is het echt actieve onderhoud aan dit soort zaken ook verminderd. Een aantal moderators pakt dit incidenteel op, maar het leiderschap door iemand van NS ontbreekt. 


Ik heb best wel interesse in dit product, maar vind het wel enigszins misleidend dat er staat ov-fiets inbegrepen en fietsenstalling. Bij verder lezen (sorry, ik bereid mij altijd voor) blijkt dat de factuur voor de ov-fiets afgeschreven gaat worden en de is de eerste 24 uur gratis. 90% van de mensen maakt maximaal 15 uur gebruik van de fietsenstalling. Vind ik eigenlijk een beetje een wassen neus. Het enige voordeel is dus de korting.

 

Een ander ding dat mij opviel is dat als je 20% korting wil tijdens de spits en 40%korting in de daluren dat je dan meer betaald per rit dan alleen 40% korting tijdens de daluren (ik heb hier de abonnementskosten in de berekening meegenomen zonder evt. korting) zelfs met twee treinkaartjes betaal je minder.

 

Dit gaat overigens over het traject Gouda-Dordrecht 2 dagen per week. Abonnement is ook niet lonend zodat een parttimer in het ov toch weer behoorlijk het schip in gaat en dus uit noodzaak voor de auto moet gaan kiezen.

 

 


Reageer