Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen? | NS Community
beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8881 Bekeken

Reputatie 3

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 September 2020, 12:24

Bekijk origineel

120 reacties

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Badge +3

Dat is toch op zijn minst merkwaardig.

Op zich niet, want de kredietcheck vindt vóór de incassomachtiging plaats. Als je al klant bent (al is het alleen maar een OV-fietsabonnement van € 0,01 per jaar) dan is die machtiging er al en kan je gewoon overstappen naar Flex.

Zou ook vreemd zijn dat mensen die (bij wijze van spreken) op krediet de halve Wehkamp leeggekocht hebben en nu met bijv. een klassiek Weekend Vrij reizen dat volgend jaar ineens niet meer mogen, toch?

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Zover ik kan lezen in het besluit wijziging abonnementen is er voor die groep alleen nog Dal Voordeel op saldo (of een VDU die men al heeft) of pre-paid Traject Vrij / Altijd Vrij. Maar bv Weekend Vrij of Dal Vrij zal die groep dan niet kunnen afsluiten, tenzij NS minder strict wordt qua krediet check.

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. Daarnaast wil ik aangeven dat wij verplicht zijn om een alternatief voor enkele abonnementen aan te bieden. Dit zijn onder andere het Dal Voordeel abonnement en een Traject Vrij abonnement en Altijd Vrij, zoals Momo al aangaf. Er zal geen alternatief komen voor het Weekend Vrij en het Dal Vrij abonnement. Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Het klopt dat er geen kredietcheck plaatsvindt bij een overstap vanaf een klassiek abonnement.


Maar wat gaat er geregeld worden voor mensen die geen Flex kunnen aanvragen vanwege de krediet check ?  Daar moet toch ook iets voor geregeld worden als de klassieke abonnementen er straks niet meer zijn ????

Anders krijg je een groep die uitgesloten wordt van het OV.

Ja dat was dus mijn opmerking van : en nu dus dit weer. Ik blijf het heel apart vinden dat dit door onze strot wordt heengeduwd. Zal er zelf geen probleem mee hebben maar zoals gezegd ik vind het heel apart.

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Badge +3

 Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Game on! Dat gaat een boel negatieve (media) aandacht opleveren als mensen met een bestaand contract/abonnement per 2021 ineens uitgesloten worden door een kredietcheck die sowieso al on-the-fly door een discutabele partij (Focum) uitgevoerd wordt.

BKR zou beter zijn, maar dat kost wat meer tijd toch?

Reputatie 7
Badge +3

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

Ik heb deze vraag uitgezet en kom hierop terug.

Badge +3

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Volgens mij heeft (NS partner) Focum een -niet zo up-to-date- database van personen (naam, adres, misschien geboortedatum?) die ooit bij telecomproviders, incassobureaus, postorderbedrijven… maar misschien ook wel woningbouwverenigingen, energieleveranciers of zorgverzekeraars (?) ooit een betalingsachterstand gehad hebben, en dan geeft een online check door NS meteen een NEE.

Heel vaag allemaal, maar het zal allemaal wel legaal zijn en je kunt (tegen betaling? of nog meer persoonlijke info prijsgeven zoals een kopie van een ID opsturen) wel een overzicht krijgen van alle gegevens die ze van je hebben geloof ik.

Er zijn topics/social berichten waar mensen zich serieus afvragen waarom ze een NEE krijgen terwijl ze helemaal geen schulden hebben, hooguit ooit een betalingsregeling gehad of misschien een keer een incassobureau omdat ze iets vergeten waren te betalen.

Heb ik ook wel eens gehad, €40 incassokosten omdat een factuurtje van €3,50 van mijn apotheek ergens in een inbox kwam die ik nooit lees. Voortaan dus alles gewoon per post ook graag!

Zou wat zijn als ik wegens dat soort geneuzel geen NS Flex zou mogen hebben, toch?

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

ik moet je hier toch echt corrigeren, want de collega bij wie je dit hebt nagevraagd heeft je helaas van verkeerde informatie voorzien

Ik heb deze week nog iemand, die niet door de kredietcheck kwam, geholpen met de aanvraag van een Flex abonnement. Eerst een klassiek abonnement aanvragen en een dag later (gisteren) omzetten naar Flex werkt absoluut nog. Ook nadat met hetzelfde account/gegevens een aanvraag voor een nieuwe flex een dag eerder is afgewezen met de mededeling om contact op te nemen met Focum

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Flex abonnement kan afsluiten kun je altijd nog gaan fietsen. Mooi fietspad zo onder het spoor door in Rijswijk. :sweat_smile:

https://regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/28-overige/32217-fietsster-van-vluchtstrook-a4-gehaald

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

Reputatie 7

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

Bijzonder. Dat houdt dus in dat iemand die nu al jaren probleemloos een klassieke versie heeft en verplicht over moet stappen, straks misschien opeens een nee krijgt. 

Ik zit niet te wachten op Flex, ik vind het fijn zoals het nu is en hoef geen veranderingen. Ik heb al jatenlang Dalvrij en reis nooit in de spits met de trein. Dus wat is daarbij de zin van verplicht over moeten stappen naar achteraf betalen, ik betaal namelijk nooit iets behalve het vaste maandbedrag. Dan zit er nog een bijabonnement aan (dat ook nooit in de spits reist)waarvoor nog geen oplossing is (behalve een toezegging dat er op één of andere manier dezelfde korting gegeven zal worden voor het gezinslid als nu het geval is) want gek genoeg kan dat niet naar Flex. Verder heb ik een regionaal busabonnement op de kaart. Ik lees dat je daarvoor wel op saldo kan blijven reizen, dan moet je weer een component (?) uit laten zetten, maar je kan niet meer opladen bij de NS-automaat, wel bij sommige supermarkten enz. Ik wil geen automatisch opladen, ik wil zelf de regie over mijn geld. Zucht. Hoe maak je het ook weer makkelijk voor de reiziger?? Ik begrijp de mensen die met de auto blijven gaan in die zin wel....

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

 

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden en het draaiboek is blijkbaar nog niet echt af. 

Ik lees in de voorwaarden van het NS Flex abonnement dit over de kredietcheck. 

4.6 NS is niet verplicht u als klant te accepteren voor NS Flex. Bij het aanvragen van NS Flex mag NS een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van NS Flex zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet u denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register.

 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595923598151/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex-juli-2020.pdf

 

Bij het afsluiten van een hypotheek cq een persoonlijke lening en dergelijke kan ik een kredietcheck wel billijken. Voor de aanschaf van een weekend-vrij abonnement vind ik dat nogal ver gaan. In de offerte (en dus niet in de Algemene Voorwaarden) die wij uitbrengen wordt gewoon in een alinea gesteld dat de klant hierbij toestemming verleent om een kredietcheck bij de BKR uit te voeren. Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Badge +3

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden.

Op de haren in mijn nek (ben net naar de kapper geweest) kan ik natellen dat dit topic of de vele die nog zullen volgen nogal grimmig zullen worden. Ik heb geprobeerd in een vorige reactie nog wat niet-nadelen te noemen:

  • Voor Weekend Vrij betaal je net als nu gewoon eens per maand via incasso
  • BTM kan je uit laten zetten als het botst met een stad/streek/regio product (maar wie Arriva Dal Voordeel heeft ook voor trein moet een nieuwe kaart erbij)
  • Flex Weekend Vrij is tijdelijk €6 per maand goedkoper (voor het eerste jaar)
  • Je kunt het pauzeren als je niet reist

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, en blijven de privacy en andere vragen over, zeker gedurende de (verplichte) transitie van klassiek naar Flex de komende tijd.

Wat moeten minderjarigen bijvoorbeeld gaan doen die nu een klassiek abonnement hebben? Een volwassene gaan zoeken die hun abonnement ‘overneemt’ of opnieuw bestelt in de Flex variant? Ik zie het niet snel gebeuren allemaal.

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Die staat er zeker:

De volledige tekst die door dat blokje tekst niet helemaal te lezen is luidt als volgt:

  • En ik heb het privacy statement gelezen en begrijp dat NS mijn gegevens verstrekt aan samenwerkende partijen als Translink en Focum
Badge +3

Geslacht? Dat is toch niet meer aan de orde… Zeg maar Esther hoor :joy:

Uitnodiging (wie gaat er nu vrijwillig een vragenlijst van slechts 15 minuten invullen?) en andere gerelateerde screenshots via bron: https://twitter.com/EstherMorrien/status/1305950799747584008

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

Reputatie 3

En de nadelen blijven zich opstapelen. Voor zover ik weet mag de NS betalende klanten helemaal niet weigeren. Dat gaat tegen de voorwaarden van de aanbesteding in. Misschien moeten de regering zich er maar mee bemoeien. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Reputatie 3

Erry NS: Hoe kan het zijn dat de NS klanten zomaar een krediet kan opdringen? (En klanten die altijd normaal betaald hebben op basis van een kredietcheck op extra kosten kan jagen om verder te kunnen reizen?) Als reizigers gewoon terplekke betalen zoals nu hoeft alles niet overgecompliceerd te worden en kan iedereen gewoon blijven reizen.

Hi Robert,

 

Ik kwam dit leuke artikel over Focum tegen van de Groene Amsterdammer. Bedrijf doet soms hele leuke aannames. (Op postcode bijvoorbeeld => achterstandswijken).

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Ik heb het uitgezet, StijnHommes. Ik kom er op terug.

Reageer