beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 september 2020
  • 110 reacties
  • 4044 Bekeken

Reputatie 2

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 september 2020, 12:24

Edit: StijnHommes wil graag dat iedereen weet dat hij dit antwoord niet heeft gekozen.

 

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

 

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

Bekijk origineel

110 reacties

Het is spijtig dat er door persoonlijke omstandigheden nu een blokkade van 6 maanden is, maar dit zijn nu eenmaal de gevolgen van het uitblijven van een contractuele betalingsverplichting. En deze gevolgen zijn vrij groot, omdat er voor de NS ook een groter financieel risico is met het reizen op krediet bij NS Flex (t.o.v. het reizen op saldo).

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben.

Op het moment dat iemand simpelweg een factuur niet betaald is het voor ons niet bekend of het om een werkelijke bewuste wanbetaler gaat die dat gedrag in de toekomst gaat herhalen, of dat het gaat om een kwetsbare die even een slechte maand heeft. Wanneer de gevolgen eenmaal actief zijn, is dat achteraf niet meer aan te passen.

Er zijn echter meerdere mogelijkeden waarop wij zulke kwetsbaren tegemoet kunnen komen, mits deze hiervoor tijdig contact op nemen. Zo kan er een betalingsregeling besproken worden om de betreffende factuur gespreid te betalen, of is er een simpele betalingsuitstel mogelijk om de betreffende factuur later te betalen dan de gestelde deadline in het incassotraject. En dat incassotraject loopt ongeveer een maand nadat de betreffende factuur als onbetaald is gemarkeerd, dus het is niet zo dat er weinig tijd voor is om contact op te nemen.

Wanneer er echter geen contact opgenomen wordt en die deadline verstrijkt, dan zitten daar gevolgen aan en wordt iedereen heel simpel over één kam geschoren. Ik kan me voorstellen dat dit ontzettend vervelend is en je mag het er niet mee eens zijn, maar zo nu is het nu eenmaal.

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Die vraagtekens zijn valide, maar U geeft ook een vertekend beeld.

 

Ik wil nog even benadrukken dat NS door mij geen financiële schade heeft geleden en dat alle rekeningen betaald zijn.

 

U doet alsof elke mens een machine kan zijn die te allen tijde goed functioneert en de juiste keuzes kan maken. Dit was in de coronacrisis zeker niet het geval, de wachttijden voor de GGZ liepen op, de gemeenten maakten hier en daar fouten met de afhandeling van de steun, niet 100% van de gevallen gaan zoals ze horen, maar deze 6 maanden regeling houdt daar geen rekening mee. Lik op stuk beleid. Eerst een concrete waarschuwing zou behoorlijk zijn.

Deze kwetsbaren worden in mijn ogen onredelijk hard geraakt in de mogelijkheid om van een elementaire nutsvoorziening gebruik te maken.

 

Bij mij gaan zakelijk en privé door elkaar omdat er geen zakelijke variant is van dal vrij. (noodgedwongen de goedkoopste optie)

 

Het abonnement was reeds verlaagd tot het absolute minimum voor mij (weekend vrij) Losse kaartjes betalen was onredelijk duur. Ik heb kwetsbare ouders ver weg, die ik moet kunnen bezoeken en zat in een diepe depressie. Daar kwam een retourtje naar een sollicitatiegesprek bij (helaas onsuccesvol).

Fouten maken is menselijk en deze wil ik dan ook graag herstellen. 6 maanden van gebrek aan kans hiervoor.

 

Over het gebrek aan voorlichting over deze 6 maanden tijdens de betalingsherinneringen hoor ik u niet.

NS betalen had zeker prioriteit, 99 op een schaal van 1 tot 100, maar 100 was toch te eten hebben en de huur betalen, die zo hoog is dat ik netto onder de streep in de min zat zonder TONK-steun. Zelfs de voedselbank was niet doorslaggevend geweest.

 

Ik begrijp dat die 6 maanden regeling er is gekomen om te voorkomen dat de NS met wanbetalers zit, maar die wanbetalers zijn voor een deel ook kwetsbaren die om wat voor reden dan ook een (soms heel erg) slechte maand hebben. Als een slechte maand dan verandert in een slecht half jaar gaat er iets niet goed. Wanbetalers horen nou eenmaal bij het ondernemen, en wat mij betreft neemt de NS een voorbeeld aan de zorgverzekeraars. Die kunnen iemand ook niet na een betalingsachterstand van 1 maand uit de basisverzekering gooien.

 

U zegt dat de NS gewoon een bedrijf is en geen credietmaatschappij.

 

Met dat eerste ben ik het niet eens. De NS is een nutsbedrijf dat voorziet in een erg belangrijke maatschappelijke (levens)behoefte: betaalbare mobiliteit. De overheid heeft niet voor niets 100% van de aandelen.

 

Met dat 2e ben ik het eens. NS is geen kredietmaatschappij, en precies daarom hoort verplicht op krediet reizen met 6 maanden sanctie als het een keer mis gaat(zelfs met een uitstekend betalingsverleden) ook niet thuis in een nutsbedrijf. De NS is er voor (ALLE) Nederlanders, niet andersom.

 

Dat de politiek benaderen en dingen onder de aandacht brengen geen zin heeft omdat de politiek het heeft ingevoerd is een drogreden en in mijn ogen een dooddoener.

Het gaat erom om de discussie aan te zwengelen en te reflecteren op de genomen besluiten en de ontstane gevolgen tijdens deze crisis.

 

Het valt me tegen dat er gelijk een regen aan verwijten komt en er niet ingegaan wordt op de meeste van mijn bezwaren. Ik ben zeker niet perfect, maar probeer het beste te maken van een lastige situatie en de moeite te nemen om niet alleen mijn eigen ervaring te delen maar ook een maatschappelijk probleem aan te kaarten

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Daniel_

Uw bijdrage roept toch wat vraagtekens op. 

Ik begrijp dat uw omzet als zzp'er tijdens corona is ingestort. Maar waarom hebt u uw abonnement dan laten doorlopen terwijl u dat juist met Flex per direct had kunnen stoppen of omzetten in Dal Voordeel? 

Ten tweede bent u de verplichting aangegaan maandelijks op de incassodatum te betalen. Vervolgens is er een wekenlang traject van aanmaningen waarbij uw de kans krijgt de rekening alsnog te voldoen. Pas dan volgt een laatste aanmaning vóór het incassotraject wordt ingezet maar dan hebt u dus al wekenlang coulance gehad. 

U geeft zelf aan dat NS betalen geen prioriteit had en uw andere uitgaven hoger op uw lijstje stonden en u ook weigerde om in geval van nood bij de voedselbank aan te kloppen. De zes maanden regeling is nu juist bedoeld om te voorkomen dat klanten de rekening van NS steeds achter in de rij zetten en keer op keer niet op de incassodatum betalen. Zonder die regeling zou het aantal structureel te late betalers en wanbetalers binnen de kortste keren uit de klauwen lopen. 

NS is gewoon een bedrijf en geen gratis kredietmaatschappij voor ondernemers en burgers die slecht bij kas zitten. NS moet aan het einde van de maand zijn personeel en leveranciers ook betalen en het is ook niet de bedoeling dat zoals bij nutsbedrijven en zorgverzekeringen de rest van de klanten via hogere tarieven maar moet opdraaien voor wanbetaling door anderen. 

De politiek benaderen heeft weinig zin. Flex met achteraf betalen is juist ingevoerd onder grote druk van de politieke partijen in Den Haag, ondanks dat de meeste NS klanten daar helemaal niet op zaten te wachten. Overigens was u zonder Flex al eerder in de problemen gekomen want dan had u immers ook al eerder geen geld meer gehad om een abonnement te kopen.

Nou jongens en meisjes, door de regels omtrend NS-flex ben ik flink geruïneerd.

Ik zal het uitleggen:

Voor de coronacrisis was ik ZZP-er. Ik ging het hele land door om te werken Altijd late diensten, want dat was goed te combineren met Dal-vrij. (105 euro per maand) en mijn werk verdient niet bijzonder veel, maar genoeg en het maakt me blij.

eind vorige maand liep de gemeente 2 weken achter met het verwerken van mijn TONK-aanvraag (noodsteun voor woonlasten), waardoor ik moest kiezen tussen de NS-rekening van ca. 60 euro betalen of te eten hebben en eventuele incassokosten dan de volgende maand verrekenen met de TONK-regeling van de gemeente

NS had mij niet geïnformeerd over de 6 maanden regel bij het niet optijd betalen van de flex-incasso en hier werd ook niet voor gewaarschuwd tijdens de betalingsherinneringen. Anders was ik naar de voedselbank gegaan (daar zag ik erg tegenop)

Ik heb de 60 euro trouwens gelijk betaald nadat de TONK-steun binnen was, net 1 dag na de laatste vervaldatum. Er is nog niet eens een incassobureau aan te pas gekomen.


Nu zijn de maatregelen voorbij en heb ik gemiddeld 29 diensten per maand. Ik vorm dus geen credietrisico na het opheffen van de maatregelen. Gemiddelde reiskosten per dienst met 40% korting: 20 euro.

nu ben ik ineens een kleine 600 euro per maand aan treinkosten kwijt om mijn werk te doen. NS is een essentieel nutsbedrijf, en de overheid heeft 100% van de aandelen. Er is allerlei coronasteun, daar mag in mijn ogen ook een coulante houding van de NS ten aanzien van vertraagde betalingen als gevolg van deze crisis bij horen.

betaalbaar kunnen reizen is geen luxe-product, en valt in mijn ogen onder de belangrijkste levensbehoeften en hoort zeker geen financieel product te zijn dat je aan iemand kunt weigeren voor 6 maanden omdat die persoon het serieus zwaar had. Niet als de openstaande schuld is vereffend.

Ik heb nu geen schulden bij de NS, ik kan eindelijk weer werken, kom uit een serieus diep dal, en voel mij onterecht benadeeld, zonder kans om wat dan ook te herstellen, nog los van alle andere andere Nederlanders die in financiële nood verkeerden i.v.m. de coronamaatregelen en het op gang komen van de laatste steunpaketten. (de huren zijn hoog in Utrecht)

Ik sta op het punt om een beschouwend krantenartikel te schrijven over de nieuwe verplichte flex-abonnementsvorm en mijn politieke partij te benaderen om een debat aan te vragen. Als zzp-er hekel ik het als mensen facturen te laat betalen, maar geef op zijn minst de kans om dezelfde abonnementen zonder flex af te sluiten. De ICT-systemen zijn er gewoon.


Dringende groet,

Een bezorgde burger die op de blaren zit.

Reputatie 2

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

In dat geval dank aan de betreffende moderator.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, ik was dat niet. Een moderator heeft dat toegevoegd. 

Reputatie 2

@loklok8 Indien jij degene bent die de edit op het antwoord heeft uitgevoerd: hartelijk dank hiervoor :)

Reputatie 2

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Vooraf volle mep betalen, of een flex abonnement met ilegale voorwaarden is niet echt een keuze.

Reputatie 2

Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.

Komt hier nog een reactie op of wat?

Badge +3

Toegegeven,

In de mails (met e-accept, binnen 7 dagen betalen!) die je krijgt na een mislukte incasso staat wel de nodige dreigende taal over het recht van NS om je Flex abonnement te beëindigen en een incassobureau (€40 kosten) in te schakelen.

Gelukkig wordt de soep niet zo heet gegeten… maar wordt wel zo opgediend. :rolling_eyes:

Badge

Voordat uw vordering naar de deurwaarde gaat krijgt u nog herinneringen om u er op te wijzen dat u een betaling gemist heeft en dan kunt u nog zorgen voor de betaling. Het is niet zo dat u bij een te late betaling direct een registratie krijgt.

Reputatie 2

Dus mijn keuzes zijn:

  1. Meer betalen voor dezelfde reizen.
  2. Korting houden maar het risico lopen dat door een storing te laat betaald wordt zodat ik zonder goede reden mijn abonnement verlies, alsnog meer moet betalen en als wanbetaler de boeken in ga.

Daar kan ik toch niks mee. Nu snap ik waarom zoveel mensen voor de auto kiezen.

Ik raad de NS aan eens een cursus klantenservice te doen. Dat kunnen ze namelijk goed gebruiken. En de mensen op dit forum die niet van de NS zijn ook. Dit moeten we niet zomaar slikken. Het feit dat je je eigen berichten niet kan bewerken is trouwen ook een kwalijke zaak. Het eerste bericht in deze reeks is nu aangepast door de moderators met de suggestie dat ik het antwoord heb gekozen terwijl dat niet zo is. Ik laat mij geen valse woorden in de mond leggen, maar ik heb geen optie mijn bericht aan te passen, dus dan is het aan de moderatoren te kiezen:

  1. Het antwoord verwijderen zodat ik zelf een antwoord kan kiezen.
  2. Er expliciet bij vermelden dat het antwoord dat is toegevoegd niet is gekozen door de persoon die de vraag heeft gesteld.
Badge

U kunt gewoon nog een prepaid abonnement nemen, echter zijn de opties qua soorten beperkt. Het is dus uw keuze of u een prepaid abonnement kiest welke er straks nog is of voor flex gaat.

Reputatie 2

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En daar zit nou precies het probleem.

Er is geen alternatief voor mensen die niet achteraf kunnen betalen en die check falen. En ik WIL niet achteraf betalen omdat het risico op een mislukte betaling dan te groot is omdat er aan het eind van de maand meer wordt afgeschreven dan alleen NS rekeningen (het feit dat de mogelijkheid van een fout gedwongen wordt geïntroduceerd is HET PROBLEEM. 1 foutje en je kan gelijk niet meer met de NS reizen omdat je abonnement dan wordt stopgezet -- ik ben van de NS afhankelijk om op mijn werk te komen! En ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die geen flexabonnement meer hebben omdat de NS deze heeft stopgezet nadat de NS zelf een betaalfout heeft gemaakt. Ik wil de betaling zelf in de hand hebben om fouten te voorkomen.

Waarom moet NS Flex zo onflexibel zijn? Waarom mogen we niet per direct betalen als we inchecken of uitchecken?

 

Reputatie 2

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Ja, ze mogen de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen, maar de betaalmethode niet. Dat is wettelijk vastgelegd. Alle legale manieren van betalen moeten geaccepteerd worden.

 

Badge

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En waar haalt u vandaan dat het illegaal is om mensen achteraf te laten betalen?

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  Als u prepaid wilt blijven betalen zult u van abonnement moeten wisselen. De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

 

Badge

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Reputatie 2

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan.

Als ik dat had geweten had ik zelf eerder een antwoord gekozen.

 

Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Dit is misschien niet het antwoord dat je graag zou willen, maar het is wel het juiste antwoord op de hoofdvraag. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan. Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Reputatie 2

Wie heeft het “beste antwoord” van mijn topic gekozen?

Het is helemaal niet het beste antwoord, en hoewel ik het topic ben begonnen kan ik het niet wijzigen. :rage:

Dit moet zo snel mogelijk teruggedraaid worden.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Bij een overstap voeren we een ‘interne’ kredietcheck uit. Dat wilt zeggen of bij NS een negatief krediet-advies bekend is.

Badge +3

@mweiss  Ik refereerde aan deze reactie van je in dit topic (met als resultaat natuurlijk hetzelfde).

Een betalingsachterstand op een daags eerder besteld abonnement (al is het OV-fiets, en dat is óók op rekening!) kan er nooit zijn.

Dat er dan vanuit NS (we hebben al een incassomachtiging!) verder geen kredietcheck meer gedaan wordt lijkt me ook logisch.

 voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen

hey @Robert B ik heb het er even bij moeten zoeken en het was begin september een overstap van DalVoordeel en eind september van Weekend Vrij. Zolang er op het accoount waar de overstap mee aan wordt gevraagd geen achterstand is, is de overstap naar flex geen probleem

hoe ns dit organiseert is helemaal de vrijheid van ns, maar de voorlichting moet wat mij betreft juist zijn en dat er bij een overstap een (focum) kredietcheck plaats zou vinden die gelijk is/was aan die bij een nieuwe aanvraag, is onjuist

Badge +3

Bij een overstap van klassiek naar Flex maakt het (blijkbaar) niet uit of deze verplicht of vrijwillig is, dat is inmiddels wel duidelijk. Bestaande klant met een incassomachtiging zijn is voldoende.

Zie voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen (ook ‘op rekening’ maar telt blijkmaar niet mee voor een kredietcheck).

De eerdere reactie van Erryt was dus correct, of in ieder geval de praktijk.

Reageer