beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8918 Bekeken

Reputatie 3

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 September 2020, 12:24

Bekijk origineel

120 reacties

Sommige mensen willen nu eenmaal niet op rekening reizen en ik kan mij dat heel erg goed voorstellen eerlijk gezegd. Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes?? Ik heb het eerlijk gezegd nooit begrepen en ik zal het denk ik ook nooit gaan begrijpen. Ik denk wel dat de financiële administratie bij NS flink opgeschaald mag worden door dit besluit.

Reputatie 7
Badge +3

Bij alle Flex-abonnementen staat alleen het product ‘Reizen op rekening’ op de OV-chipkaart. Dat zie je dus ook bij het in- en uitchecken. Later wordt in de administratie van NS de correcte prijs bepaald n.a.v. het abonnement dat je hebt. Eenmaal per maand krijg je een factuur met de abonnementskosten en eventuele extra reiskosten. Dit wordt vervolgens automatisch van je rekening afgeschreven.

Misschien snap je niet goed wat “op rekening” betekent. Dit betekent dat je niet direct bij het reizen betaalt voor je reis (zoals wel gebruikelijk bij reizen op saldo), maar dat alle kosten achteraf berekend worden en eenmaal per maand gefactureerd worden.

 

“Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt”

Dat is onzin. Als je Dal Vrij hebt, kun je onbeperkt in de daluren reizen. Er zal dus maandelijks alleen de abonnementskosten worden gefactureerd en eventueel de reizen die je in de spits hebt gemaakt. Het is niet zo dat de reizen in de daluren maar tot een bepaald maximum worden gedekt. Zolang je in daluren incheckt, valt dit onder het Dal Vrij-abonnement, al reis je elke dag drie keer van Groningen naar Maastricht en terug.

Reputatie 7

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

Bijzonder. Dat houdt dus in dat iemand die nu al jaren probleemloos een klassieke versie heeft en verplicht over moet stappen, straks misschien opeens een nee krijgt. 

Ik zit niet te wachten op Flex, ik vind het fijn zoals het nu is en hoef geen veranderingen. Ik heb al jatenlang Dalvrij en reis nooit in de spits met de trein. Dus wat is daarbij de zin van verplicht over moeten stappen naar achteraf betalen, ik betaal namelijk nooit iets behalve het vaste maandbedrag. Dan zit er nog een bijabonnement aan (dat ook nooit in de spits reist)waarvoor nog geen oplossing is (behalve een toezegging dat er op één of andere manier dezelfde korting gegeven zal worden voor het gezinslid als nu het geval is) want gek genoeg kan dat niet naar Flex. Verder heb ik een regionaal busabonnement op de kaart. Ik lees dat je daarvoor wel op saldo kan blijven reizen, dan moet je weer een component (?) uit laten zetten, maar je kan niet meer opladen bij de NS-automaat, wel bij sommige supermarkten enz. Ik wil geen automatisch opladen, ik wil zelf de regie over mijn geld. Zucht. Hoe maak je het ook weer makkelijk voor de reiziger?? Ik begrijp de mensen die met de auto blijven gaan in die zin wel....

Reputatie 7

En gaat de incasso een keer mis en reageer je te laat vanwege financiele perikelen moet je zes maanden wachten als er geen klassiek meer is en je zal het maar nodig hebben voor je werk.

Badge +3

Er zijn een boel haken en ogen (nog net geen beren op de weg) maar ik snap het bezwaar niet zo goed over het verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie.

Voor beide krijg je immers maandelijks te maken met precies dezelfde incasso (zolang je doordeweeks niet reist), en als je de BTM component uit laat zetten kan je gewoon op saldo met bus/trein/metro zoals nu. Alleen saldo laden bij NS automaten lukt dan niet meer, dus dat moet je bijv. bij een supermarkt doen of online bestellen, of automatisch opladen aan zetten.

Een ander nadeel is je privacy. NS krijgt bij Flex toegang tot al je reisgevens, óók die van andere treinvervoerders én BTM. Zonder dat géén Flex mogelijk. Maar goed, volgens de AVG mag NS die niet gebruiken anders dan voor het opstellen van een factuur. Toch durf ik wel te beweren dat er (al dan niet geanonimiseerd) de nodige analyses op losgelaten zullen worden.

Ben trouwens ook wel benieuwd hoe men omgaat met het overzetten van minderjarigen en studenten naar Flex. Flex maakt je SRP namelijk vrijwel zeker stuk (BTM uitzetten helpt daarbij niet) en minderjarigen mogen geen Flex contracthouder zijn, dus zal er een volwassene toegevoegd moeten worden. En studenten zullen een tweede kaart erbij moeten krijgen bij o.a. Weekend Vrij.

En inderdaad, hoe gaat men om met mensen met een negatieve (BKR) kredietregistratie, of mensen die onder bewind staan? Een bewindvoerder zal niet gauw een automatische incasso toestaan, die zal eventuele abonnementskosten maandelijks zelf (handmatig/ingepland) willen betalen, waarbij (reis)kosten die niet onder het abonnement vallen voor de klant/cliënt zelf zijn (zoals nu, saldo laden van je leefgeld en anders pech, dan kan je niet reizen).

En dan nog het probleem dat als je een tijdje krap zit, je zomaar tegen een situatie aan kunt lopen waarbij heel je abonnement geblokkeerd wordt en je vervolgens 6 maanden geen nieuw abonnement kunt nemen.

Edit: een nieuw Flex abonnement kan je gewoon weer krijgen na het betalen van je (rest)schuld aan een incassobureau.

Genoeg potentiële bezwaren/nadelen en onduidelijkheden dus.

Reputatie 7
Badge +3

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

Reputatie 3

Het probleem is dat de NS als tussenpartij niet onpartijdig is en het feit blijft dat er onnodig op krediet gereist wordt. Saldo moet standaard blijven tenzij de klant anders beslist. Niet standaard wijzigen naar rekeningreizen en geen alternatief bieden voor de klanten die dat niet willen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan begrijpen dat mensen graag een direct inzicht willen hebben op de kosten die ze maken, zodat ze niet voor verassingen komen te staan. De volledige controle valt met Flex weg. Vooral voor mensen die moeite hebben om hun geldzaken op orde te houden is NS Flex niet ideaal. Net als eigenlijk dat sommigen liever met contant geld betalen dan om alles te gaan lopen pinnen.

NS is trouwens niet de enige hierin die het reizen op rekening invoert. Ook het GVB gaat aan het einde van dit jaar volledig over op Flex voor abonnementen die enkel geldig zijn bij de GVB.

Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes??

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona en nu dus dit weer). Ik vind NS tot op heden weinig flexibel overkomen. (Vaak wel als er bij NS iets fout gaat). Tot nu toe ook nog niets gezien of gehoord van het nieuwe hoofd.

Reputatie 7

Misschien is het in de huidige situatie beter de volledige invoering van alleen flex abonnementen uit te stellen tot financieel betere tijden. De corona crisis en de financiële gevolgen daarvan krijgen op veel mensen een sterke impact en als je moet leven van maand tot maand zonder financiële buffer kan een keuze tussen klassiek en flex wel eens hard nodig zijn als de maand te lang is voor het inkomen dat je hebt om in ieder geval mobiel te blijven.

Wat gaat er b.v. gebeuren als niet in aanmerking komt voor flex dan kan je geen enkel abonnement meer afsluiten, nu heb je nog de keuze voor klassiek.

Mijn eerste reactie was gericht op de stabiele situatie van mijzelf.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het zijn juist de Flex-abonnementen die het voor reizigers mogelijk maken om per maand hun abonnement af te schalen wanneer daar financiële noodzaak is. Een doorlopend jaarabonnement met contract is dan een molensteen om de nek.

Ik heb overigens best begrip voor de mensen die het niet prettig vinden om op krediet te reizen. Naar die menselijke maat zou ook door NS meer gekeken mogen worden. Verder is het natuurlijk een knelpunt wanneer bijvoorbeeld kredietchecks het voor mensen onmogelijk maken om een abonnement te nemen terwijl ze op dit moment wel een abonnement kunnen nemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Nou jongens en meisjes, door de regels omtrend NS-flex ben ik flink geruïneerd.

Ik zal het uitleggen:

Voor de coronacrisis was ik ZZP-er. Ik ging het hele land door om te werken Altijd late diensten, want dat was goed te combineren met Dal-vrij. (105 euro per maand) en mijn werk verdient niet bijzonder veel, maar genoeg en het maakt me blij.

eind vorige maand liep de gemeente 2 weken achter met het verwerken van mijn TONK-aanvraag (noodsteun voor woonlasten), waardoor ik moest kiezen tussen de NS-rekening van ca. 60 euro betalen of te eten hebben en eventuele incassokosten dan de volgende maand verrekenen met de TONK-regeling van de gemeente

NS had mij niet geïnformeerd over de 6 maanden regel bij het niet optijd betalen van de flex-incasso en hier werd ook niet voor gewaarschuwd tijdens de betalingsherinneringen. Anders was ik naar de voedselbank gegaan (daar zag ik erg tegenop)

Ik heb de 60 euro trouwens gelijk betaald nadat de TONK-steun binnen was, net 1 dag na de laatste vervaldatum. Er is nog niet eens een incassobureau aan te pas gekomen.


Nu zijn de maatregelen voorbij en heb ik gemiddeld 29 diensten per maand. Ik vorm dus geen credietrisico na het opheffen van de maatregelen. Gemiddelde reiskosten per dienst met 40% korting: 20 euro.

nu ben ik ineens een kleine 600 euro per maand aan treinkosten kwijt om mijn werk te doen. NS is een essentieel nutsbedrijf, en de overheid heeft 100% van de aandelen. Er is allerlei coronasteun, daar mag in mijn ogen ook een coulante houding van de NS ten aanzien van vertraagde betalingen als gevolg van deze crisis bij horen.

betaalbaar kunnen reizen is geen luxe-product, en valt in mijn ogen onder de belangrijkste levensbehoeften en hoort zeker geen financieel product te zijn dat je aan iemand kunt weigeren voor 6 maanden omdat die persoon het serieus zwaar had. Niet als de openstaande schuld is vereffend.

Ik heb nu geen schulden bij de NS, ik kan eindelijk weer werken, kom uit een serieus diep dal, en voel mij onterecht benadeeld, zonder kans om wat dan ook te herstellen, nog los van alle andere andere Nederlanders die in financiële nood verkeerden i.v.m. de coronamaatregelen en het op gang komen van de laatste steunpaketten. (de huren zijn hoog in Utrecht)

Ik sta op het punt om een beschouwend krantenartikel te schrijven over de nieuwe verplichte flex-abonnementsvorm en mijn politieke partij te benaderen om een debat aan te vragen. Als zzp-er hekel ik het als mensen facturen te laat betalen, maar geef op zijn minst de kans om dezelfde abonnementen zonder flex af te sluiten. De ICT-systemen zijn er gewoon.


Dringende groet,

Een bezorgde burger die op de blaren zit.

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. Daarnaast wil ik aangeven dat wij verplicht zijn om een alternatief voor enkele abonnementen aan te bieden. Dit zijn onder andere het Dal Voordeel abonnement en een Traject Vrij abonnement en Altijd Vrij, zoals Momo al aangaf. Er zal geen alternatief komen voor het Weekend Vrij en het Dal Vrij abonnement. Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

ik moet je hier toch echt corrigeren, want de collega bij wie je dit hebt nagevraagd heeft je helaas van verkeerde informatie voorzien

Ik heb deze week nog iemand, die niet door de kredietcheck kwam, geholpen met de aanvraag van een Flex abonnement. Eerst een klassiek abonnement aanvragen en een dag later (gisteren) omzetten naar Flex werkt absoluut nog. Ook nadat met hetzelfde account/gegevens een aanvraag voor een nieuwe flex een dag eerder is afgewezen met de mededeling om contact op te nemen met Focum

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Die staat er zeker:

De volledige tekst die door dat blokje tekst niet helemaal te lezen is luidt als volgt:

  • En ik heb het privacy statement gelezen en begrijp dat NS mijn gegevens verstrekt aan samenwerkende partijen als Translink en Focum
Reputatie 7
Badge +1

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Reputatie 3

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

De allereerste vraag was niet betreffende BTM. Ik wil mijn reiskosten betalen op het moment van inchecken of uitchecken (en niet allemaal aan het eind van de maand) OOK voor de trein. Ze verkopen het als flexibiliteit, maar in principe is dit zo onflexibel als de pest. Je wordt verplicht achteraf te betalen voor je treinreis.

 

Reputatie 7

Nou, lekker gecompliceerd allemaal he. Openbaar vervoer gebruiken vergt een behoorlijke studie om de voor je persoonlijke situatie beste optie te vinden. En dan dat woud van regels en voorwaarden. Het is een dooddoener om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was in ieder wel veel eenvoudiger en overzichtelijker. Niets met codes en/of chips, maar gewoon een enkeltje of retourtje, een kortingsabonnement op zicht erbij of een pasje met afgekocht reisrecht. De eenvoud en helderheid lijkt me nu juist iets wat reizigers willen. Het systeem van nu oogt als een grote complexe brij die steeds weer verandert. 

Reputatie 3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ik zie dit nog steeds niet als een voordeel. Die 10 euro saldo op mijn pas voor NS met abo is geen probleem. Daarom moet de NS juist flexibel zijn en de klant de keuze geven. Dan krijgen we allebei wat het beste bij ons past en dan krijgen zei betaald. Gewoon hetzelfde aantal abonnementen maar de klant de keus geven over hoe ze willen betalen. Simpel toch?  

Reputatie 7

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Het wordt als voordeel gezien, terwijl het dat niet persé hoeft te zijn voor sommige mensen. Het voordeel en het fijne voor bepaalde mensen is juist dat er bij de klassieke abonnementen gelijk afgerekend wordt bij uitchecken.

Ik heb geen saldo nodig voor de trein. De borg is nul. Ik check altijd in het dal in met Dal Vrij en nooit in de spits. Op het reisoverzicht staat overal 0,00 euro.

Als ik per bus reis (eens per week ongeveer) kan ik nog inchecken bij 0 cent. Dus geen saldo dat nooit gebruikt wordt. Kom ik in de min dan vul ik handmatig via de automaat even aan. Maar niet dadelijk, pas als ik daadwerkelijk van plan ben te reizen. Ik hou graag regie over mijn eigen geld.

Reputatie 3

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. 

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Dus mijn enige opties zijn duurder reizen of toch Flex gebruiken en wachten op het moment dat ze op het verkeerde tijdstip een incasso doen.

By the way, “Er komt een prepaid Traject Vrij Maandkaart” Waarom is die er nog niet?

 

Reputatie 3

Het enige wat veranderd is de manier van betalen.

En dat is nu juist het probleem. De manier van betalen is verkeerd.

De combinatie met je andere abonnementen kan in vele gevallen al opgelost worden. Bij NS Flex hebben we tegenwoordig te mogelijkheid om het bus, tram en metro gedeelte uit te zetten, zodat je daar alsnog op saldo reist. Op die manier werkt NS Flex wel in combinatie met vele abonnementen die voor bus, tram en metro geldig zijn.

Als ik dan toch moet switchen dan wil ik een Traject Vrij en Weekend Vrij abonnement combineren, maar juist dat schijnt volgens de klantenservice niet op 1 kaart te kunnen.

Bij alle Flex-abonnementen staat alleen het product ‘Reizen op rekening’ op de OV-chipkaart. Dat zie je dus ook bij het in- en uitchecken. Later wordt in de administratie van NS de correcte prijs bepaald n.a.v. het abonnement dat je hebt. Eenmaal per maand krijg je een factuur met de abonnementskosten en eventuele extra reiskosten. Dit wordt vervolgens automatisch van je rekening afgeschreven.

Misschien snap je niet goed wat “op rekening” betekent. Dit betekent dat je niet direct bij het reizen betaalt voor je reis (zoals wel gebruikelijk bij reizen op saldo), maar dat alle kosten achteraf berekend worden en eenmaal per maand gefactureerd worden.

 

“Volgens de ns infobalie wordt er nu dus op rekening afgeschreven tot de abonnementskosten zijn bereikt”

Dat is onzin. Als je Dal Vrij hebt, kun je onbeperkt in de daluren reizen. Er zal dus maandelijks alleen de abonnementskosten worden gefactureerd en eventueel de reizen die je in de spits hebt gemaakt. Het is niet zo dat de reizen in de daluren maar tot een bepaald maximum worden gedekt. Zolang je in daluren incheckt, valt dit onder het Dal Vrij-abonnement, al reis je elke dag drie keer van Groningen naar Maastricht en terug.

Dank! Ik ga er dan vanuit dat ik aan het eind van de maand een afschrift van 119 euro krijg (dus het dalvrij abonnement), omdat ik alleen in de daluren reis. Het is al een tijd geleden dat ik een abonnement heb gehad, maar ik was gewend dat het poortje “dalvrij ingecheckt” zei ipv het nu “reizen op rekening”. Niet dat ik aan het eind van de maand ineens een dikke rekening krijg zegmaar :)

Badge +3

Een poortje of paaltje heeft geen tijd om te controleren welk NS Flex abonnement er actief is, en weet alleen dát je NS Flex (Reizen op Rekening NS) hebt.

De eerste maand (februari of in ieder geval vanaf de ingangsdatum) heb je al betaald, na een maand volgt de factuur voor de abonnementskosten van de volgende maand (vooruit te betalen) + je reiskosten in de spits en met bus/tram/metro van februari.

Reageer