beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 september 2020
  • 101 reacties
  • 2520 Bekeken

Reputatie 1

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 september 2020, 12:24

Kort gezegd, voor jouw abonnement is dat niet mogelijk. Bijna alle abonnementen gaan over naar NS Flex tegen het einde van dit jaar. 

Alleen het Dal Voordeel abonnement blijft nog in zijn huidige vorm bestaan. Daarnaast komt er een prepaid Traject Vrij maandkaart en een prepaid Altijd Vrij maandkaart voor reizigers die niet op rekening willen reizen. Nadeel is wel dat die 2 kaarten duurder worden dan het NS Flex abonnement.

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo.

 

Welke voordelen vind je dat er verdwijnen als je overstapt op NS Flex? 

Bekijk origineel

101 reacties

Reputatie 7

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

Bijzonder. Dat houdt dus in dat iemand die nu al jaren probleemloos een klassieke versie heeft en verplicht over moet stappen, straks misschien opeens een nee krijgt. 

Ik zit niet te wachten op Flex, ik vind het fijn zoals het nu is en hoef geen veranderingen. Ik heb al jatenlang Dalvrij en reis nooit in de spits met de trein. Dus wat is daarbij de zin van verplicht over moeten stappen naar achteraf betalen, ik betaal namelijk nooit iets behalve het vaste maandbedrag. Dan zit er nog een bijabonnement aan (dat ook nooit in de spits reist)waarvoor nog geen oplossing is (behalve een toezegging dat er op één of andere manier dezelfde korting gegeven zal worden voor het gezinslid als nu het geval is) want gek genoeg kan dat niet naar Flex. Verder heb ik een regionaal busabonnement op de kaart. Ik lees dat je daarvoor wel op saldo kan blijven reizen, dan moet je weer een component (?) uit laten zetten, maar je kan niet meer opladen bij de NS-automaat, wel bij sommige supermarkten enz. Ik wil geen automatisch opladen, ik wil zelf de regie over mijn geld. Zucht. Hoe maak je het ook weer makkelijk voor de reiziger?? Ik begrijp de mensen die met de auto blijven gaan in die zin wel....

Sommige mensen willen nu eenmaal niet op rekening reizen en ik kan mij dat heel erg goed voorstellen eerlijk gezegd. Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes?? Ik heb het eerlijk gezegd nooit begrepen en ik zal het denk ik ook nooit gaan begrijpen. Ik denk wel dat de financiële administratie bij NS flink opgeschaald mag worden door dit besluit.

Reputatie 6

En gaat de incasso een keer mis en reageer je te laat vanwege financiele perikelen moet je zes maanden wachten als er geen klassiek meer is en je zal het maar nodig hebben voor je werk.

Reputatie 7
Badge +3

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona en nu dus dit weer). Ik vind NS tot op heden weinig flexibel overkomen. (Vaak wel als er bij NS iets fout gaat). Tot nu toe ook nog niets gezien of gehoord van het nieuwe hoofd.

Reputatie 6

Misschien is het in de huidige situatie beter de volledige invoering van alleen flex abonnementen uit te stellen tot financieel betere tijden. De corona crisis en de financiële gevolgen daarvan krijgen op veel mensen een sterke impact en als je moet leven van maand tot maand zonder financiële buffer kan een keuze tussen klassiek en flex wel eens hard nodig zijn als de maand te lang is voor het inkomen dat je hebt om in ieder geval mobiel te blijven.

Wat gaat er b.v. gebeuren als niet in aanmerking komt voor flex dan kan je geen enkel abonnement meer afsluiten, nu heb je nog de keuze voor klassiek.

Mijn eerste reactie was gericht op de stabiele situatie van mijzelf.

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar het zijn juist de Flex-abonnementen die het voor reizigers mogelijk maken om per maand hun abonnement af te schalen wanneer daar financiële noodzaak is. Een doorlopend jaarabonnement met contract is dan een molensteen om de nek.

Ik heb overigens best begrip voor de mensen die het niet prettig vinden om op krediet te reizen. Naar die menselijke maat zou ook door NS meer gekeken mogen worden. Verder is het natuurlijk een knelpunt wanneer bijvoorbeeld kredietchecks het voor mensen onmogelijk maken om een abonnement te nemen terwijl ze op dit moment wel een abonnement kunnen nemen. 

Badge +3

Er zijn een boel haken en ogen, maar ik snap het bezwaar niet zo goed over het verschil tussen een klassiek Weekend Vrij en de Flex versie.

Voor beide krijg je immers maandelijks te maken met precies dezelfde incasso (zolang je doordeweeks niet reist), en als je de BTM component uit laat zetten kan je gewoon op saldo met bus/trein/metro zoals nu. Alleen saldo laden bij NS automaten lukt dan niet meer, dus dat moet je bijv. bij een supermarkt doen of online bestellen, of automatisch opladen aan zetten.

Een ander nadeel is je privacy. NS krijgt bij Flex toegang tot al je reisgevens, óók die van andere treinvervoerders én BTM. Zonder dat géén Flex mogelijk. Maar goed, volgens de AVG mag NS die niet gebruiken anders dan voor het opstellen van een factuur. Toch durf ik wel te beweren dat er (al dan niet geanonimiseerd) de nodige analyses op losgelaten zullen worden.

Ben trouwens ook wel benieud hoe men omgaat met het overzetten van minderjarigen en studenten naar Flex. Flex maakt je SRP namelijk vrijwel zeker stuk (BTM uitzetten helpt daarbij niet) en minderjarigen mogen geen Flex contracthouder zijn, dus zal er een volwassene toegevoegd moeten worden. En studenten zullen een tweede kaart erbij moeten krijgen bij o.a. Weekend Vrij.

En inderdaad, hoe gaat men om met mensen met een negatieve kredietregistratie, of mensen die onder bewind staan? Een bewindvoerder zal niet gauw een automatische incasso toestaan, die zal eventuele abonnementskosten maandelijks zelf (handmatig/ingepland) willen betalen, waarbij (reis)kosten die niet onder het abonnement vallen voor de klant/cliënt zelf zijn (zoals nu, saldo laden van je leefgeld en anders pech, kan je niet reizen).

En dan nog het probleem dat als je een tijdje krap zit, je zomaar tegen een situatie aan kunt lopen waarbij heel je abonnement geblokkeerd wordt en je vervolgens 6 maanden geen nieuw abonnement kunt nemen.

Genoeg potentiële bezwaren/nadelen en onduidelijkheden dus.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. Daarnaast wil ik aangeven dat wij verplicht zijn om een alternatief voor enkele abonnementen aan te bieden. Dit zijn onder andere het Dal Voordeel abonnement en een Traject Vrij abonnement en Altijd Vrij, zoals Momo al aangaf. Er zal geen alternatief komen voor het Weekend Vrij en het Dal Vrij abonnement. Ik heb tevens gevraagd of er iets zal veranderen aan de krediet check, maar daar konden zij mij geen antwoord opgeven.

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

ik moet je hier toch echt corrigeren, want de collega bij wie je dit hebt nagevraagd heeft je helaas van verkeerde informatie voorzien

Ik heb deze week nog iemand, die niet door de kredietcheck kwam, geholpen met de aanvraag van een Flex abonnement. Eerst een klassiek abonnement aanvragen en een dag later (gisteren) omzetten naar Flex werkt absoluut nog. Ook nadat met hetzelfde account/gegevens een aanvraag voor een nieuwe flex een dag eerder is afgewezen met de mededeling om contact op te nemen met Focum

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Die staat er zeker:

De volledige tekst die door dat blokje tekst niet helemaal te lezen is luidt als volgt:

  • En ik heb het privacy statement gelezen en begrijp dat NS mijn gegevens verstrekt aan samenwerkende partijen als Translink en Focum
Reputatie 7
Badge +1

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Reputatie 1

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

De allereerste vraag was niet betreffende BTM. Ik wil mijn reiskosten betalen op het moment van inchecken of uitchecken (en niet allemaal aan het eind van de maand) OOK voor de trein. Ze verkopen het als flexibiliteit, maar in principe is dit zo onflexibel als de pest. Je wordt verplicht achteraf te betalen voor je treinreis.

 

Reputatie 7

Nou, lekker gecompliceerd allemaal he. Openbaar vervoer gebruiken vergt een behoorlijke studie om de voor je persoonlijke situatie beste optie te vinden. En dan dat woud van regels en voorwaarden. Het is een dooddoener om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was in ieder wel veel eenvoudiger en overzichtelijker. Niets met codes en/of chips, maar gewoon een enkeltje of retourtje, een kortingsabonnement op zicht erbij of een pasje met afgekocht reisrecht. De eenvoud en helderheid lijkt me nu juist iets wat reizigers willen. Het systeem van nu oogt als een grote complexe brij die steeds weer verandert. 

Reputatie 1

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ik zie dit nog steeds niet als een voordeel. Die 10 euro saldo op mijn pas voor NS met abo is geen probleem. Daarom moet de NS juist flexibel zijn en de klant de keuze geven. Dan krijgen we allebei wat het beste bij ons past en dan krijgen zei betaald. Gewoon hetzelfde aantal abonnementen maar de klant de keus geven over hoe ze willen betalen. Simpel toch?  

Reputatie 1

Reizigers die zowel over NS Flex als een regionaal kortingsabonnement beschikken kunnen door de klantenservice het bus, tram, metro (BTM) gedeelte van NS Flex uitzetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. 

Dus als je dat niet doet zorgt de NS ervoor dat je ook in BTM op rekening reist? Dat mag de NS toch niet besluiten voor een andere vervoerder? Wat een zootje! Dit is niet makkelijker wat de NS voor ogen zei te hebben.

Dus mijn enige opties zijn duurder reizen of toch Flex gebruiken en wachten op het moment dat ze op het verkeerde tijdstip een incasso doen.

By the way, “Er komt een prepaid Traject Vrij Maandkaart” Waarom is die er nog niet?

 

Reputatie 1

Het probleem is dat de NS als tussenpartij niet onpartijdig is en het feit blijft dat er onnodig op krediet gereist wordt. Saldo moet standaard blijven tenzij de klant anders beslist. Niet standaard wijzigen naar rekeningreizen en geen alternatief bieden voor de klanten die dat niet willen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik kan begrijpen dat mensen graag een direct inzicht willen hebben op de kosten die ze maken, zodat ze niet voor verassingen komen te staan. De volledige controle valt met Flex weg. Vooral voor mensen die moeite hebben om hun geldzaken op orde te houden is NS Flex niet ideaal. Net als eigenlijk dat sommigen liever met contant geld betalen dan om alles te gaan lopen pinnen.

NS is trouwens niet de enige hierin die het reizen op rekening invoert. Ook het GVB gaat aan het einde van dit jaar volledig over op Flex voor abonnementen die enkel geldig zijn bij de GVB.

Dat automatische incasso er is voor de maandelijkse vaste lasten zoals daar zijn Gas, Water, Licht, Zorgverzekering en Huur of Hypotheek snap ik volkomen (Zijn vaste lasten). Maar dat we automatische incasso achteraf gaan doen voor treinkaartjes??

De abonnementskosten betaal je altijd vooraf en wijzigt niet in bedrag, dus die kan je rekenen tot je vaste lasten. De extra kosten die je maakt zijn uiteraard variabel en betaal je achteraf.

Reputatie 7

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Was het erg om per keer een kaartje te kopen dan? Nooit last van gehad. Je calculeerde in dat je dat nog moest doen. Je had op veel stations ook nog een loket waarbij je een mens iets kon vragen. Handig.

Ik blijf me verbazen over al die verschillende regeltjes, voorwaarden en procedures die de afgelopen jaren zijn verschenen. Het gedoe met in/uitchecken in dal/spits icm verschillende vervoerders, wanneer wel/geen aanvang van een nieuwe reis na overstappen, instaptarieven, abonnementen die niet op één kaart samenwerken, drie soorten chiplezers in allerlei kleuren op station Zutphen. Voor 9 uur vertrekken en dan niet simpel korting kunnen krijgen vanaf het eerste station na 9 uur. Enzovoorts. Ik heb de afgelopen jaren meer contact gehad met NS-klantenservice en die van andere vervoerders dan dat ik in het pré-chipkaart tijdperk ooit heb gehad 😉

Even inchecken zoals nu is zeker sneller en makkelijk. Zeker heeft het voordelen. De vele keerzijdes worden echter snel vergeten. Digitalisering is niet de heilige graal gebleken, dat is in heel veel sectoren zo. Het zou allemaal goedkoper, eenvoudiger en efficiënter worden. Maar systemen werden duurder en complexer en veranderen continu. Niet alleen in het ov, maar overal. Je moet alle wijzigingen precies bijhouden en als het fout gaat ben jijzelf verantwoordelijk, want dan had je de voorwaarden naar moeten lezen en begrijpen. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van de burgers niet zit te wachten op steeds weer veranderen. Maar het is niet anders helaas.

 

Reputatie 1

Voor de één zal de verandering naar Flex een verbetering zijn en voor een ander weer niet. Het is daarom wel jammer dat je bij de meeste NS abonnementen de keuze niet meer hebt.

En dat is het punt. Een zogenaamd Flex abonnement zou de reiziger de keuze moeten geven. Geld wat op mijn OV chipkaart staat kan niet per ongeluk aan iets anders worden uitgegeven en op rekening reizen geeft geen optie om het afschrijfmoment te bepalen. Totaal niet Flex, dus.

Reputatie 1

Je kunt ook een aparte rekening nemen voor het afschrijven van je reiskosten, dan stort je daar elke week een x bedrag op zodat je kunt reizen.  Kun je zelfs automatisch door de bank laten regelen als je elke week ongeveer dezelfde kosten maakt. 

Dat is dan ongeveer vergelijkbaar met reizen op saldo waarbij je geld ook op een aparte acount staat.

Een extra rekening kost ook geld...

Badge

D….

 

Ik denk dat NS hier weer een groep reizigers van zich gaat vervreemden. Dat zijn er inmiddels wel veel aan het worden (de VDU-ers, de niet willen reizen ivm corona …...

Ik had nog niet gehoord dat er vastgesteld was dat NS de oorzaak was van Corona :sunglasses:

Je hebt helemaal gelijk @Jeroen Jeroen. Dit is natuurlijk niet veroorzaakt door NS, maar wel een vervelend gevolg van de situatie waar we nu met zijn allen in zitten. We zijn er helaas niet vanaf en ik denk dat die campagne om reizigers weer in de trein te krijgen in ieder geval een paar maanden te vroeg is. Het zou mij echt niet verbazen als er morgen voor bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag en Rotterdam forse beperkende maatregelen genomen gaan worden. Dit zal dan ook zijn impact hebben op het reizen naar deze steden. De reiziger die ook beschikking hebben over andere reismogelijkheden dan de trein zie ik op korte termijn zeker niet terugkeren in de trein.


Ik zie toch nog steeds dat de treinen redelijk druk zijn in vergelijking met een paar weken geleden, zo ook vanmorgen heel vroeg weer gezien dat de drukte op sommige trajecten toch weer bijna ouderwets is. Al zijn er ook nog genoeg treinen die echt rustiger zijn maar het verschil is zeer duidelijk te zien.

En de vraag is hoeveel mensen zich nu nog echt druk maken om de Corona, ik krijg steeds meer de indruk dat iedereen Corona moe is en er klaar mee is en gewoon doorgaat met leven zoals voorheen het geval en zich alleen houden aan het mondkapje en proberen wat afstand te houden tot anderen.

Vergeet niet dat alle maatregelen voortgekomen zijn uit de problemen in de ziekenhuizen en dat diezelfde problemen er op dit moment nog niet zijn, meeste mensen welke nu besmet zijn hebben dus mildere symptomen dan in het voorjaar en hoe ver moet je dan gaan met alles weer afgrendelen en beperken ???

Maar goed, dit was geheel off topic want het ging hier om de overgang van op saldo reizen naar achteraf betalen.

 

 

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. Of dat in de toekomst gaat veranderen durf ik niet te zeggen. Ook krijg je momenteel nog 3 herinneringen voordat de factuur wordt doorgezet naar een incasso bureau waarna je een half jaar geen nieuw NS Flex abonnement kan nemen.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Reageer