Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen? | NS Community
beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8881 Bekeken

Reputatie 3

Eind 2020 wordt mijn Weekend Vrij Abonnement omgezet in NS Flex.

Helaas combineert Flex niet met andere abonnementen op dezelfde kaart en wordt je gedwongen om krediet op te bouwen.

Ik wil gewoon direct voor mijn reis betalen en niet achteraf (want dan moet ik constant ervoor zorgen dat ik genoeg geld op mijn rekening heb -- nog erger dan opladen)

Hoe kan ik op saldo blijven reizen ipv op rekening zonder enorme prijsverhogingen en verdwenen voordelen?

icon

Beste antwoord door loklok8 17 September 2020, 12:24

Bekijk origineel

120 reacties

Badge +3

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Weer die ‘jonge gezinsleden’. Wat als je voor je (misschien wel oudere) partner een goedkoop bijabonnement hebt (Dal Vrij of zo)?

Bij je eigen abonnement nu omzetten naar Flex is er geen probleem, dat van je partner blijft gewoon doorlopen tot einde contractjaar (alhoewel… 1 januari 2022 iedereen naar Flex?). En dan?

Reputatie 7

Inderdaad. Mijn partner is ook niet "jong" meer. Gaan we onderscheid maken tussen oudere en jongere gezinsleden? Wij reizen graag met OV. Met Dal vrij + bijabonnement en i.c.m. regionaal busabonnement hebben we een goed en betaalbaar alternatief voor autorijden. Een keertje met de bus, tram of metro buiten de regio betalen we vol tarief. Om dit alles hebben we destijds de auto weggedaan. Nu gaat het verplicht veranderen, maar wat levert het op? Tot nu toe vooral onduidelijkheid en onzekerheid of we wel door moeten blijven gaan met het OV.

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

misschien kun je aan je collega's doorgeven dat als er een kredietcheck gedaan zou moeten worden, deze compleet niet werkt en in het proces volledig overgeslagen wordt. Probeer het maar eens met een willekeurig geval. Je kunt elk klassiek abonnement overzetten, ook voor mensen die voor directe flex aanvraag worden afgewezen

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden:

- ns zegt we doen een kredietcheck en die wordt gedaan

- ns zegt we doen geen kredietcheck en doet die niet

maar er is een derde mogelijkheid. We zeggen dat we een kredietcheck doen, maar we doen hem toch niet. Ik begrijp er niet zoveel van

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.

Reputatie 7
Badge +3

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel mensen die op saldo reizen hebben een kortingsabonnement. Dan is het kopen van losse kaartjes tegen vol tarief geen alternatief.

Losse kaartjes tegen vol tarief hebben hier niks mee te maken. Er zijn wel meer verschillen aan te wijzen tussen reizen per trein en naar de bioscoop gaan. Maar ik had over over de overeenkomst.

Voor de volledigheid, deze opties heb je met ns-flex:

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet degene die een onhandige vergelijking met het kopen van “je toegangsbewijs met normaal geld” gemaakt heeft. Dat was toch echt @Martin7182.

Nog een belangrijk verschil met de bioscoop. Je kunt bij bijvoorbeeld Pathé een Unlimited-abonnement nemen. Zonder kredietcheck.

Reputatie 1

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden.

 

Dat klopt. Maar hier heb je een verandering, die voor een bepaalde groupen gewoon nadelijk is. Bijvoorbeeld voor de VDU houders. Deze raken een deel van hun korting gewoon kwijt, terwijl er ooit gezegd was, dat die gewoon zo lang door zou lopen, als je hem niet opzegt.

En er zijn mensen zonder discipline in het omgang met geld. Voor degene is NS Flex een extra probleem, indien ze achteraf niet kunnen betalen. Hun fout? Zeker, maar voor hun word het in de toekomst duurder.

 

 

 

Badge +3

Ik zie een mogelijkheid!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html en dan het deel over NS Flex.

Voor iemand die gedwongen wordt om ‘verflext’ te worden met Weekend Vrij of Dal Vrij e.d. en nooit andere kosten maakt dan die voor het abonnement zelf… verandert er eigenlijk niets.

Je krijgt dan immers gewoon je maandelijkse incasso net als met een klassiek abonnement. En voor BTM kan je Flex gewoon uit laten zetten en op saldo reizen (of een stad/streek/regio abonnement). Prima.

Maar voor de trein zijn er dus opties om couponcodes te krijgen voor e-tickets met korting.

Maak die mogelijkheid dus niet tijdelijk (ov-kaart stuk, ik wacht op een nieuwe) maar permanent! Dan kan iemand die bijv. Flex Weekend Vrij heeft gewoon voor doordeweeks van die e-tickets met korting kopen via iDeal, net zoiets als op saldo. Volledige controle over je reizen en geen kosten achteraf.

Maar goed, dan zou er op je Reizen op Rekening product (Flex dus) een blokkade moeten komen voor inchecken doordeweeks (of voor Dal Vrij, inchecken in de spits), en poortjes en paaltjes moeten dan wel weten dat jouw kaart ‘niet geschikt is, dus dat de kaarthouder niet om kan gaan met reizen op rekening’, en reiskosten achteraf dus problematisch kunnen zijn. Eigenlijk wat @marcel7 zegt.

Plus dan weer het probleem dat je met zo’n e-ticket (met korting) niet kunt ‘inchecken’ en het dus niet te bepalen is of je wel buiten de spits begonnen bent met reizen.

Bij nader inzien, dat gaat dus ook niet werken, geen goed idee. :frowning2:

Reputatie 7

Nou, lekker gecompliceerd allemaal he. Openbaar vervoer gebruiken vergt een behoorlijke studie om de voor je persoonlijke situatie beste optie te vinden. En dan dat woud van regels en voorwaarden. Het is een dooddoener om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was in ieder wel veel eenvoudiger en overzichtelijker. Niets met codes en/of chips, maar gewoon een enkeltje of retourtje, een kortingsabonnement op zicht erbij of een pasje met afgekocht reisrecht. De eenvoud en helderheid lijkt me nu juist iets wat reizigers willen. Het systeem van nu oogt als een grote complexe brij die steeds weer verandert. 

Reputatie 7
Badge +3

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Het idee van abonnementskosten iedere maand vooruit betalen en de reiskosten die er nog bij komen achteraf op 1 maandelijkse rekening is niet nieuw, dat was al jaren zo met Traject Vrij. En als je even buiten NS denkt, dat was ook hoe het altijd ging/gaat met de vaste telefoonrekening van KPN of vroeger PTT. 

Reputatie 7
Badge +1

HET-vooruitdenken- grote voordeel van geleidelijk afstappen van al die functies op d chipkaart is dat de reizigers veel simpeler (ooit!) met wat anders as die chipkaart kunnen reizen en hun reizen registreren-met betaling achteraf, of vooraf voor iets met beperkte geldigheid-traject, tijden. Dat lijkt mij het ahcterliggende idee. Want de enorme hoeveelheid apparatuur etc. voor die chipkaart blijkt balken met geld te kosten. In Denemarken met ook een landelijke chipkaart is vanaf het begin achteraf betalen, met wat % korting bij grotere omzet, al ingevoerd. Bij diverse Franse stadsvervoerders en nu ook in BE werkt dat al-betalen of registreren met je bankpas en dat blijkt daar zeer succesvol. Maar daar staat vooralsnog het veel te gecompliceerde tariefstelsel in NL tegenover.

@robert: op die manier met codes open je je (in de zienswijze van NS) de poorten voor enorme fraude, het wordt dan doodsimpel zonder ABO toch op korting te reizen. Hoewel-als je dat wat cynisch op afstand bekijkt: NS kan eigenlijk net zo goed al dat gedoe met dal-korting etc afschaffen en gewoon iedereen in de spits vol en daarbuiten korting laten betalen. Scheelt een enorme hoop rompslomp.

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

Reputatie 7

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Was het erg om per keer een kaartje te kopen dan? Nooit last van gehad. Je calculeerde in dat je dat nog moest doen. Je had op veel stations ook nog een loket waarbij je een mens iets kon vragen. Handig.

Ik blijf me verbazen over al die verschillende regeltjes, voorwaarden en procedures die de afgelopen jaren zijn verschenen. Het gedoe met in/uitchecken in dal/spits icm verschillende vervoerders, wanneer wel/geen aanvang van een nieuwe reis na overstappen, instaptarieven, abonnementen die niet op één kaart samenwerken, drie soorten chiplezers in allerlei kleuren op station Zutphen. Voor 9 uur vertrekken en dan niet simpel korting kunnen krijgen vanaf het eerste station na 9 uur. Enzovoorts. Ik heb de afgelopen jaren meer contact gehad met NS-klantenservice en die van andere vervoerders dan dat ik in het pré-chipkaart tijdperk ooit heb gehad 😉

Even inchecken zoals nu is zeker sneller en makkelijk. Zeker heeft het voordelen. De vele keerzijdes worden echter snel vergeten. Digitalisering is niet de heilige graal gebleken, dat is in heel veel sectoren zo. Het zou allemaal goedkoper, eenvoudiger en efficiënter worden. Maar systemen werden duurder en complexer en veranderen continu. Niet alleen in het ov, maar overal. Je moet alle wijzigingen precies bijhouden en als het fout gaat ben jijzelf verantwoordelijk, want dan had je de voorwaarden naar moeten lezen en begrijpen. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van de burgers niet zit te wachten op steeds weer veranderen. Maar het is niet anders helaas.

 

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Ik maak hier uit op dat je de kaart afgelopen vrijdag niet hebt ontvangen???

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Dat heb ik ook gemeld in het betreffende topic.

Reputatie 3

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

De allereerste vraag was niet betreffende BTM. Ik wil mijn reiskosten betalen op het moment van inchecken of uitchecken (en niet allemaal aan het eind van de maand) OOK voor de trein. Ze verkopen het als flexibiliteit, maar in principe is dit zo onflexibel als de pest. Je wordt verplicht achteraf te betalen voor je treinreis.

 

Badge +3

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

Reputatie 3

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

“Als je niet doordeweeks reist.” is helaas niet een beschrijving die op mij van toepassing is.

Badge +3

Tja, dan krijg je de kosten die je buiten je abonnement maakt gewoon achteraf in plaats van via je opgespaarde saldo op je kaart.

Eerder in dit topic dat een bewindvoerder dat niet snel toe zal staan (want dan eerst geld/saldo hebben en dan pas kunnen reizen).

Ik heb het niet bedacht… bijna iedereen verplicht aan Flex voor korting of vrij reizen (met de trein) op automatische incasso, en de NS daarbij de zo gewilde en ‘waardevolle’ inzage in AL je reisbewegingen waar je Flex abonnement herkend wordt, inclusief BTM :sweat:

Dat wordt nog wel een dingetje, voor zover dat het niet nu al nog niet is met Flex.

Reputatie 7

Waarom was ook alweer die verplichte overstap naar Flex? Ik heb eens teruggezocht en las het volgende in een artikel uit nov 2019. 

1. NS wil reizen flexibeler en eenvoudiger maken (was het moeilijk dan?). Maandelijks op rekening betalen zou ideaal zijn en je hoeft niet meer op te laden. Je kan het abonnement pauzeren. (Maar als je dit alles niet nodig hebt, waarom wordt het je dan toch verplicht? Echt klantvriendelijk kan ik het helaas niet noemen)

2. Flex gaat zorgen voor een betere spitsspreiding. Nou, dit kan vervallen.

3.Het is de voorbereiding op toekomstige betaalmanieren. Hmmm...ik betaal liefst zoveel mogelijk direct. Op rekening zou je zo min mogelijk moeten doen. Vind ik tenminste.

4. Dal Voordeel zou zowel in klassiek als Flex blijven bestaan. Waarom die wel en andere niet? Waarom niet de keuze aan de klant, want dat is pas flexibiliteit toch.

Reputatie 3

... en je hoeft niet meer op te laden...

Was daar niet automatisch opladen voor uitgevonden?

 

Je hebt precies aangestipt wat ik bedoel. NS Flex is totaal niet flexibel voor de klant die niet van abonnement hoeft te veranderen.

 

Badge +3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Reputatie 3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ik zie dit nog steeds niet als een voordeel. Die 10 euro saldo op mijn pas voor NS met abo is geen probleem. Daarom moet de NS juist flexibel zijn en de klant de keuze geven. Dan krijgen we allebei wat het beste bij ons past en dan krijgen zei betaald. Gewoon hetzelfde aantal abonnementen maar de klant de keus geven over hoe ze willen betalen. Simpel toch?  

Reputatie 7

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Het wordt als voordeel gezien, terwijl het dat niet persé hoeft te zijn voor sommige mensen. Het voordeel en het fijne voor bepaalde mensen is juist dat er bij de klassieke abonnementen gelijk afgerekend wordt bij uitchecken.

Ik heb geen saldo nodig voor de trein. De borg is nul. Ik check altijd in het dal in met Dal Vrij en nooit in de spits. Op het reisoverzicht staat overal 0,00 euro.

Als ik per bus reis (eens per week ongeveer) kan ik nog inchecken bij 0 cent. Dus geen saldo dat nooit gebruikt wordt. Kom ik in de min dan vul ik handmatig via de automaat even aan. Maar niet dadelijk, pas als ik daadwerkelijk van plan ben te reizen. Ik hou graag regie over mijn eigen geld.

Reageer