beantwoord

onduidelijke factuur

  • 24 May 2023
  • 35 reacties
  • 510 Bekeken


Toon eerste bericht

35 reacties

hoi, bedankt voor jullie medegereken! De korting van het eerdere abonnement is op de vorige factuur al berekend. Van 22 april t/m 11 mei voor het actiebedrag van €2,50 (want afgesloten op 12 februari met een kortingsactie van 3 maanden) en van 12 mei t/m 21 mei voor het volle bedrag. Dan zou er een correctie van 6 dagen (5 mei t/m 11 mei) i.p.v. jouw 17 dagen moeten hebben plaatsgevonden, toch?

 

Het gaat inderdaad om centen, maar het geeft mij een onveilig gevoel dat NS maar wat doet, en ik het gewoon moet betalen. Dus zal ik het abonnement gaan opzeggen en niet meer met de trein reizen. Elke maand gedoe, want dat is het, trek ik gewoon niet. En ik vind dat het moet kloppen en dat ik het kan begrijpen. Is dat raar?

 

Trouwens, er heeft in de hierop volgende factuur niet alsnog een of andere correctie plaatsgevonden, dus hier moeten we het mee doen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Kun je mij uitleggen waarom de actiekorting niet 25% is van €19,81?

maar waar ze bij 25% die € 3,19 vandaan halen, schiet mij maar lek.

Nog even een poging om de berekening van NS te begrijpen.

25% van €19,81 = €4,95.  Berekende korting is €3,19, verschil is €1,76.

Het eerder abonnement was Dal Voordeel, normaal €5,60 maar voor de actieprijs van €2,50, dus korting was €3,10.

17/30 dagen x €3,10 = €1,76.

Wat er nu niet bij staat op de factuur is de 40% korting daluren voor het nieuwe Weekend Vrij abonnement en ook niet de verrekening van de 40% korting daluren van het oude abonnement, maar die vallen tegen elkaar weg. 

Wat betreft de actiekortingen, ook die worden denk ik met elkaar verrekend. Voor het nieuwe Weekend Vrij abonnement is de actiekorting 25% van €19,81 = €4,95. De korting voor het oude abonnement was €3,10 dus daar moet voor 17 dagen worden verrekend = €1,76. Doe je €4,95 - €1,76 kom je op €3,19 Als dat er nou gewoon zo zou staan als een min bedrag van €4,95 en een plus bedrag van €1,76 zou het duidelijker zijn geweest. 

 

Het zou dan uiteindelijk wel kloppen, maar het is wel triest dat dit zo onduidelijk op de factuur staat.

Badge +3

Als het ging om Weekend Voordeel naar Weekend Vrij klopt de fatuur grotendeels (5 t/m 21 mei)

Dus die € 1,25 verrekening voor 40% korting in het weekend klopt helemaal. De € 19,81 voor Weekend Vij (wissel op 5 mei) en de € 5,10 voor 1e klas ook.

Als het om Dal Voordeel ging zou er iets bij moeten staan over ‘buiten de spits’, maar goed mijn tandenborstel roept en het gaat om centen 🤣

Hoe die € 3,19 actiekorting (25% op iets) tot stand is gekomen morgen eens verder uitzoeken.

Wij zijn geen NS maar @Stakingpaniek heeft niets aan de Klantenservice over dit soort dingen, dus aan het goede adres hier!

Reputatie 7
Badge +3

Dan de korting. Maar nee wacht je had Weekend Vrij voor € 2,20 per maand maar vanaf 5 t/m 21 mei niet meer! Dat is dus 17/30 dagen × 2,20 = € 1,25 terug! En die staat er ook bij 😅

 

Zoals ik het begreep had TS geen Weekend Voordeel maar Dal Voordeel voor de actieprijs van €2,50. Als dat Dal Voordeel wordt verrekend met het nieuwe Weekend Vrij dan is het 17/30 dagen x €2,50 = €1,42 terug van die actieprijs Dal Voordeel. Mijn eerdere berekening voor alleen Weekend Vrij + 1e klas + 40% daluren korting was €21,88. Daar die €1,42 vanaf - €20,46. En dat verschilt maar 1 cent met het bedrag op de factuur. 

Het hele verwarrende is dat de verrekening van het oude abonnement en de berekening van het nieuwe abonnement op 1 factuur staan en de onderdelen en de bedragen ervoor daarbij niet duidelijk per post zijn aangegeven. 

 

Badge +3

Kun je mij uitleggen waarom de actiekorting niet 25% is van €19,81?

 

Scherp, dat zou het wel moeten zijn! Zijn eerdere voorbeelden van waar actiekorting pas op een volgende factuur gecorrigeerd werd. Suf dat die er nu zo staat, gaat niet om wereldbedragen maar toch… 🤣

Het zou € 4,95 moeten zijn maar je klassewissel naar 1e klas gooit denk ik roet in de berekening.

Regel 1, 2 en 4 op je factuur kloppen dus, maar waar ze bij 25% die € 3,19 vandaan halen, schiet mij maar lek.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is eigenlijk heel simpel, je maandelijkse factuurdatum bij NS Flex is altijd dezelfde (voor jou de 22e van de maand, op je facturen zal de 23e staan).

Dit is dus een tussentijdse factuur wegens een wissel van Flex abonnement op 5 mei van Weekend Voordeel (€ 2,20) naar Weekend Vrij (€ 34,95)

De korting (25%) laten we buiten beschouwing en laten we uitgaan van 2e klas.

Tussen 5 en 21 mei zitten 17 dagen (in een maand van 30 dagen tussen je facturen 22 april en 22 mei).

Je betaalt dus 17/30 × 34.95 voor Weekend Vrij, dat is € 19,81 So far so good.

Ik begon met rekenen vanuit iemand die al Weekend Vrij had, en heb mijn vorige reactie aangepast: Nu klopt het.

Tussen 5 en 21 mei zitten 17 dagen in een maand van 30 dagen tussen je facturen van 22 april en 22 mei.

De eerste regel op je factuur klopt, Weekend Vrij zonder actiekorting kost je € 19,81 (17/30 dagen × 34,95)

1e klas (€ 9,00 per maand) voor 17 dagen kost € 5,10, geen speld tussen te krijgen (17/30 × 9,00)

Dan de korting. Maar nee wacht je had Weekend Vrij voor € 2,20 per maand maar vanaf 5 t/m 21 mei niet meer! Dat is dus 17/30 dagen × 2,20 = € 1,25 terug! En die staat er ook bij 😅

De actiekorting is over een deel van de maand (25%) maar middelt zich wel uit. Geen zin meer om te rekenen maar wees gerust, het klopt helemaal @Stakingpaniek

Je betaalt dus keurig voor 5 t/m 21 mei je nieuwe Weekend Vrij (met korting!) en krijgt € 1,25 terug voor Weekend Voordeel dat je tot de wisseling had.

wat "het systeem" gedaan heeft: mijn vorige abonnement daluren 40% korting van €3,40 en weekend 40% korting van €2,20 (en dat samen voor de actieprijs van €2,50) opsplitsen. En dan het eerste deel door laten lopen en het tweede deel te verrekenen :-) Miraculeus, ja. Jouw berekening, Momo, is natuurlijk veel simpeler...net als een factuurdatum van de datum waarop het nieuwe abonnement is ingegaan....

Deze verrekening is ook niet foutloos gegaan, overigens, maar ik kan na enig gereken in ieder geval reconstrueren wat er is gebeurd. (Bij de verrekening is namelijk uitgegaan van het volle tarief zonder actiekorting gedurende de gehele periode, wat niet klopt. Mijn vorige abonnement zou namelijk hebben gelopen tot 11 mei met de actiekorting.)

Maar waarom de actiekorting niet gewoon 25% is van €19,81 is mij een raadsel, wat jullie?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie wel meer vreemde dingen dan alleen dat de actiekorting niet 25% van €19,81 is.

Waar is bv de regel voor de 40% korting daluren doordeweeks? Staat die 40% korting in de daluren wel bij je MijnNS account onder Mijn Producten? En waarom staat er een verrekening 40% korting in het weekend? Je hebt een Weekend Vrij abonnement afgesloten waarbij je geen 40% korting in het weekend hebt maar onbeperkt reizen in het weekend. 

Zoals ik het zie zou de factuur als volgt moeten zijn opgebouwd:

  • €19,81 - onbeperkt reizen in het weekend
  • €5,10 -  1e klas reizen in het weekend
  • €1,92  - 40% korting in de daluren
  • -€4,95  - actiekorting

Wat een totaal geeft van €21,88.

Maar goed, ik ben geen wiskundige (had voor mijn VWO diploma maar net aan een 3,5 voor mijn herexamen wiskunde, ik was beter in de talen). 

 

Had je ook een verrekening (restitutie) gehad van je oude abonnement voor de periode 22-04-2023 t/m 04-05-2023?

Kun je mij uitleggen waarom de actiekorting niet 25% is van €19,81?

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het is eigenlijk heel simpel, je maandelijkse factuurdatum bij NS Flex is altijd dezelfde (voor jou de 22e van de maand, op je facturen zal de 23e staan).

Dit is dus een tussentijdse factuur wegens een wissel van Flex abonnement op 5 mei van Weekend Voordeel (€ 2,20) naar Weekend Vrij (€ 34,95)

De korting (25%) laten we buiten beschouwing en laten we uitgaan van 2e klas.

Tussen 5 en 21 mei zitten 17 dagen (in een maand van 30 dagen tussen je facturen 22 april en 22 mei).

Je betaalt dus 17/30 × 34.95 voor Weekend Vrij, dat is € 19,81 So far so good.

Reageer