Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

Als buskortingsabonnementen al niet werken met Flex …..  Maar goed, dat is wel bekend en wordt ook ergens gemeld op de website. 

Reputatie 7

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Kijk, en daar zit misschien ook wel de crux:

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Off-topic: er is in Delft onderzoek gedaan om de alsmaar groeiende fietsenchaos te verminderen. Uit dat onderzoek is inderdaad ook gebleken, dat voor het natransport, het openbaar vervoer veel te duur wordt gevonden. Daardoor zijn ook de vervoersprognoses voor tram 19 naar de TU bijgesteld. Naar beneden.

Reputatie 7
Badge +3

als er sprake is van een systeemfout, waardoor klanten inderdaad te veel betalen, dan zou een fatsoenlijk bedrijf daar haar klanten attent op moeten maken.

Moet je eerst weten dat er een systeemfout door dit uit te zoeken. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat niet gebeurt, misschien wegens te weinig klachten erover. Een moderator kan dit wel naar eer en geweten doorzetten, als het daarna ergens onderaan een prioriteitenlijstje belandt dan kun je wachten tot je een ons weegt.

 

Off-topic reply:  nou, dat gaat zeker helpen om de fietschaos te verminderen en die tram rijdt nog niet eens. Tenminste niet naar de TU / Technopolis, dat is nog een brug te ver. :laughing:  Toen ons bedrijf in 2014 verhuisde naar Delft werd gezegd dat het OV echt prima was geregeld omdat het jaar erna een tram ging rijden, die was toen al jaren te uitgesteld. Nou, ik maak het niet meer mee. 

Eerst maar eens volgend jaar nog een fietsenstalling onder Antoni erbij, eens kijken hoe snel die vol is. Is er dan verder nog wel plek over om indien nodig (en er geld / subsidie voor is) nog meer stallingsplek te maken? Doek anders dat aan te leggen park Spoorloos maar (deels) op en maak weer een mooie bovengrondse stalling. Tip, doe er een bewaakte stalling bij, die werd node gemist bij de opening nieuwe station en stalling.

Mogen wij vanuit NS cq. Moderatorzijde een status update krijgen inzake dit topic.

 

Ik ben zeer benieuwd wat NS tot op heden zelf heeft gedaan om dit topic tot een oplossing te brengen.

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

Ik las dat ook (Twitter), maar dan moet er wel 1 of 2 partijen zijn die dit opnemen in hun verkiezingsprogramma én moeten ook de andere punten je aanspreken. Stel dat mevrouw S. Simons hiermee komt ….en je wel van Zwarte Piet houdt :grin:

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Daarnaast gaat de politiek niet over het tariefsysteem van NS, de afspraken met NS zijn vastgelegd in het exploitatiecontract. Binnen die afspraken is NS gewoon een onderneming die zijn eigen beleid mag voeren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik neem aan dat politieke partijen wel andere prioriteiten hebben dan wat geneuzel over korting in de middagspits met een VDU kaart. 

Lijkt mij eerlijk gezegd ook. Al zou ik mijn hand er niet voor in het vuur willen steken wat betreft 50+. :older_woman_tone1::older_man:

Reputatie 7

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Bij de strippenkaart betaalde je bij een overstap opnieuw een extra strip tenzij je uit- en instapte in dezelfde zone. Bij de invoering van OV-chipkaart is het begrip overstappen (wellicht onbewust) opgerekt en dat was een mazzeltje voor een enkeling.

Zoals gezegd, het is mijns inziens uiterst dubieus om 20 kilometer verder weer in te stappen en dat dan een overstap te noemen. 

Ik kan me overigens wel voorstellen dat dit geen prioriteit heeft.

Dat bij overstappen van de ene op de andere stads- en streekvervoerder binnen 35 minuten geen instaptarief wordt berekend is om het reizen niet onnodig duur te maken. Door de versnippering in het openbaar vervoer zijn veel reizigers immers gedwongen om van de ene op de andere vervoerder over te stappen, omdat op grenzen van concessiegebieden, doorgaande lijnen zijn geschrapt.

Er reed hier vroeger een rechtstreekse bus tussen Den Haag Kijkduin via Rijswijk, Delft en Schiedam naar Rotterdam. Bij de aanbesteding van het streekvervoer in de regio Haaglanden is de doorgaande bus komen te vervallen en wordt nu gereden als twee lijnen door twee vervoerders (Den Haag - Delft door EBS; Delft - Rotterdam door RET). Door een routewijziging rijden er tussen Delft en Schiedam inmiddels geen bussen meer. De afstand Delft - Schiedam is overigens maar een kilometer of tien ...

Ik wist eerlijk gezegd tot aan dit topic niet eens dat dit soort overstappen er uberhaupt waren, zeker niet tussen 2 verschillende busmaatschappijen. Zelf heb ik dit ook nooit bij de hand gehad, sowieso is het maar 6 minuten lopen (of 1 bushalte) lopen naar het station vanaf mijn huis waarbij ik nu denk 2 of 3 minuten de andere richting om zou moeten lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte (hiervoor woonde ik naast diezelfde bushalte, was 5 stappen vanaf de uitgang van de schuren) en in Delft ben ik maar 2 keer met de bus naar werk gegaan omdat mijn fiets bij de Fiets & Service stond voor een kleine  reparatie.

 

Maar op de site van OV-chipkaart staan het volgende:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro

Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Stap je over van een bus, tram of metro naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen opnieuw het basistarief.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Het is dus wel bewust bedoeld dat je maar 1 keer het basistarief betaalt. Al is mij niet helemaal duidelijk of met dat laatste ook bedoeld wordt of je wel het basistarief opnieuw moet betalen bij overstappen van BTM naar trein en weer naar BTM.  Van alleen BTM naar (NS)trein is logisch aangezien het basistarief dan vaak niet gelijk is. Wellicht wordt het niet opnieuw berekend bij overstappen tussen bus en trein van de zelfde regionale vervoerder.

 

Misschien kan een moderator dit toch nog even meenemen. 

 

Zouden we hier nu eindelijk na 7 maanden een gedegen reactie vanuit NS-zijde kunnen ontvangen. En nee dus geen testverzoeken bij klanten neerleggen. Daar huren jullie maar uitzendkrachten voor in.

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

 

Zoals ik al heb aangegeven: Uitzendkrachten inhuren. Dan heb je gelijk persoonsgegevens. Het afwentelen van jullie probleem op de reiziger is onethisch.

 

Jullie weigeren jullie verantwoordelijkheid te nemen in dit dossier. 

De post van Momo laat niets aan onduidelijkheid over. Jullie zijn dus zwaar in overtreding.

 

Reputatie 7

Kijk en zie dat er bij overstappen van RET naar HTM, ook al is tussentijds met de trein gereisd, het basistarief ( € 0,96) niet in rekening wordt gebracht.

@Emma NS: wat is er op tegen als NS de houders van Flex informeert dat er mogelijk te veel reiskosten in rekening worden gebracht en wanneer dat het geval is, dat te melden? Proactief heeft dat… 😉

 

Kijk en zie dat er bij overstappen van RET naar HTM, ook al is tussentijds met de trein gereisd, het basistarief ( € 0,96) niet in rekening wordt gebracht.

@Emma NS: wat is er op tegen als NS de houders van Flex informeert dat er mogelijk te veel reiskosten in rekening worden gebracht en wanneer dat het geval is, dat te melden? Proactief heeft dat… 😉

 

Bedankt Bertus!!!

Bij geen flex gaat het dus wel goed @Emma NS : waarom kunnen jullie niet regelen dat het met Flex ook goed gaat? 

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Mag ik hieruit concluderen dat volgens de NS er geen probleem is? En dat jullie gecontroleerd hebben dat de tariefberekening correct wordt uitgevoerd? Dat lijkt mij wel het minste dat jullie kunnen doen.

Ik zou hier inhoudelijk graag op ingaan, echter hebben mijn collega's aangegeven dat zij persoonsgegevens nodig hebben om verder onderzoek te doen. Ik heb helaas van niemand persoonsgegevens ontvangen. Dit houdt in dat ik op dit moment niet verder kan! Met persoonsgegevens zou ik erachter kunnen komen waarom dit gebeurt. 

Mag ik hieruit concluderen dat volgens de NS er geen probleem is? En dat jullie gecontroleerd hebben dat de tariefberekening correct wordt uitgevoerd? Dat lijkt mij wel het minste dat jullie kunnen doen.

 

 

Ik herleid wat jij stelt echt niet uit het antwoord van Emma. Het probleem is niet opgelost en NS doet vanuit zichzelf ook niets om het probleem op te lossen.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is blijkbaar zeker niet opgelost, alleen schijnt NS blijkbaar nog steeds niet de gegevens te hebben van degene bij wie dit mis gaat. Dus als diegenen dit nu doorgeven aan Emma dan kan men gaan zoeken. 

Op zich wel heel vreemd omdat TS 3 maanden geleden al aangaf dat zowel Jouke als Emma al gegevens hebben ontvangen. Wat is daarmee gebeurd? Emma gaf al aan een mail te hebben gestuurd naar de Flex afdeling en dit zou bijna 2 maanden geleden al geëscaleerd worden. Maar toch worden er opnieuw gegevens gevraagd. TS heeft intussen een ander forumnaam (s1mon1, omdat de eerdere naam niet meer bereikbaar blijkt)  blijkt uit een post die door Bertus is gequote al kan ik de originele post daarvan niet meer vinden. Is die soms verwijderd? Wat is er gebeurd met de PB berichten waarin blijkbaar al gegevens zijn gedeeld?

Het komt toch wel heel amateuristisch over. Ipv te gaan zitten wachten op gegevens zou ik zelf aan de persoon (of personen) die in topic aangeven dit probleem te hebben berichten sturen of anders @mentions  gebruiken zodat er reacties komen.

Reputatie 7

Omdat ‘proactief’ kennelijk niet in het woordenboek van NS voorkomt, bij deze een oproep voor de meelezers: 

Wie kan dit testen en de resultaten met de persoonsgegevens doorgeven aan @Emma NS?

 

Badge +3

Ik woon daar niet maar als met een klassiek abonnement (vandaag weer aangetoond door @Woefdram) zo’n reis BTM-Trein-BTM wél lukt?

Waarom dan met Flex ineens niet? Als zelfs HTM en RET het snappen.

Wil @Emma NS echt tegenvoorbeelden hebben? Dat is de omgekeerde wereld zeg!

Ik woon daar niet maar als met een klassiek abonnement (vandaag weer aangetoond door @Woefdram) zo’n reis BTM-Trein-BTM wél lukt?

Waarom dan met Flex ineens niet? Als zelfs HTM en RET het snappen.

Wil @Emma NS echt tegenvoorbeelden hebben? Dat is de omgekeerde wereld zeg!

Neem maar Flex, waarbij het dus NIET werkt, zoals al gezegd en bewezen. 

 

Hi Robert bedankt voor je reactie, Ik ben alleen bang dat er weer geen actie vanuit NS volgt. Ik ga dit in ieder  geval vandaag richting de OV-ombudsman sturen maar ook daar verwacht ik niet veel van. 

Het voorbeeld van reizen op rekening kwam overigens van @Bertus en niet van mij.  

Reputatie 7

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het een regionaal (HTM en RET) probleem is of landelijk speelt. 

Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

@Woefdram : Even ter voorkoming van misverstanden: ik reis niet op rekening maar op saldo. Bij reizen op saldo gaat het dus goed: bij reizen op rekening (Flex) schijnt  na een overstap het basistarief  opnieuw in rekening gebracht te worden.

Het lijkt me Interresant te onderzoeken of het met Flex alleen fout gaat bij een tram/bus/metro - trein - tram/bus/metro overstap of ook bij een tram/bus/metro - tram/bus/metro overstap. En of het probleem alleen bij HTM en RET speelt. Zelf kan ik het niet testen: ik heb geen Flex.

 

Hi Bertus: Moet inderdaad reizen op saldo zijn. Had ik al in de eerdere post gemeld. Jouw voorbeeld toont uitstekend aan dat het in dit dossier niet goed gaat. Ik heb de klacht inmiddels ingediend bij de OV ombudsman:

 

Hartelijk dank voor het indienen van uw klacht/vraag bij OV ombudsman. Uw klacht of vraag luidt als volgt:

Op het NS forum is door klant "simon1" 7 maanden geleden een topic aanhangig gemaakt dat hij sinds hij is overgestapt naar NS Flex duurder uit is. Dit wordt veroorzaakt door het volgende. Simon1 reist met de bus naar het station stapt vervolgens voor een klein stukje op de trein en stapt vervolgens weer op een bus. Bij de laatste opstap op de bus gaat het fout=> de overstap naar de bus is binnen 35 minuten en conform de regels zou Simon1 geen nieuw instaptarief moeten betalen. Sinds hij is overgestapt op Flex wordt er echter wel dagelijks 2 keer extra het instaptarief in rekening gebracht. Topic: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664 NS is inmiddels 7 maanden op de hoogte van dit topic heeft ook allerlei gegevens van Simon1 gehad, maar blijft zeuren om nieuwe gegevens. Dit had m.i. echter al voor de invoer van Flex geregeld moeten zijn en hier is dus sprake van slecht testen. Veel mensen hebben op het NS forum al aangegeven dat hier iets aan gedaan moet worden, NS lijkt hier echter niet toe bereid. Inde bijlage doe ik u het desbetreffende topic toekomen. Mijn usernaam op het forum is overigens Woefdram. Ik hoop dat u in staat bent om NS tot actie te laten overgaan. De dagelijkse kosten (1,92 per dag) zijn weliswaar beperkt. Als je dit over een heel jaar doorrekent, tikt dit toch aardig aan. Zeker nu Flex binnen afzienbare tijd veel groter in de markt wordt gezet, vind ik dat dit soort praktijken niet kunnen. Met vriendelijke groet,

Wij streven ernaar u binnen 3 weken te informeren over de afhandeling van uw klacht. Wij adviseren u om uw klacht ook in te dienen bij de vervoerder c.q. Klantenservice OV-chipkaart, voorzover u dat nog niet heeft gedaan. Op onze website vindt u adressen en andere informatie.

Als u nog informatie toe wilt voegen of een vraag heeft, kan dat telefonisch op werkdagen tussen 9:00 en 16:00 uur via 033 – 422 04 55.

Deze bevestiging heeft een uniek nummer:193180006. Als u contact met ons opneemt, houd dan dit nummer bij de hand, zodat wij u sneller kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

OV ombudsman
Postbus 2132
3800 CC Amersfoort
033-4220455
www.ovombudsman.nl    

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

Inmiddels heb ik reactie en persoonsgegevens op kunnen sturen. Hopelijk komt hier wat uit. Ik lees jullie ontevredenheid en begrijp het volledig. Ik begrijp ook dat mijn begrip vast geen voldoening geeft. Achter de schermen doe ik hard mijn best om tot de kern van het probleem te komen. 

Een update volgt snel.

 

Too Little, Too Late….

Reageer